PDA

View Full Version : NU-METAL



Neals
24 april 2002, 10:37
Nogal gehaat op de meeste metalfora's (waar ik mijzelf ook wel eens wil vertoeven)

Maar hoe zit het met dit forum?????

persoonlijk vind ik dat er bands zijn die best wel te pruimen zijn (Sevendust, Machinehead, etc. etc.)

Ditmar
24 april 2002, 12:30
Ach ja, mensen kankeren nou eenmaal graag op nu-metal, ik weet eigenlijk niet waarom. Vooral van die ouwe metalheads vinden het geen echte metal omdat het geen 200bpm met gekrijs en veel solo's is. En toegegeven, er zitten inderdaad wat waardeloze bands bij die bekendheid hebben verworven (Limp Bizkit is het ultieme voorbeeld), maar dat betekent niet dat de hele stroming kut is.

Van die echte gitaarfreaks willen ook nog wel eens opmerken dat nu-metal kut is, omdat de muziek in feite veel minder technisch is. Maar ach, je hebt ook van die eikels die Children of Bodom kut vinden omdat ze te veel diminished en harmonisch mineur loopjes erdoor gooien (remember een forum gebruiken genaamd Jimi Hendrix anyone ???), tja, dat vinnik dus vrij triest.

Maar ik zou zeggen, laat iedereen luisteren wat ie wil en heb daar gewoon respect voor.

alhambra
24 april 2002, 13:50
Wordt inderdaad veel te veel afgekraakt, laten we blij zijn dat het veel meer met muziek te maken heeft dan al die slechte covers en sample shit die je op de radio hoort. Ik hoorde deze week nog een 1 of andere cover van u2(was geen kane), was gewoon het orgineel ingezongen door z'n huppeltrutje en met een andere beat erdoor echt walgelijk.

jaccoos
24 april 2002, 16:22
D'r is ook zon gast die Heaven van Brian Adams heeft verneukt. das errug ziek.

M-towns
1 mei 2002, 12:20
NU-metal KOTS

Timmer
5 mei 2002, 17:58
Onder de nu-metal bands zijn er nogal veel die vaak het zelfde kunstje(?) uithalen (lees: na 3 nummers ken je de rest ook al eigenlijk wel)

Het is idd vaak nogal voorspelbaar, maar er zijn meer bands waar je dat van zou kunnen zeggen. Dus dat is niet alleen een kenmerk van numetal.

Ditmar
5 mei 2002, 20:11
Maar heb jij wel eens naar de kwalitatief beter nu-metal bands geluisterd......... denk aan Pitchshifter, MachineHead, Fear Factory en SpineShank. Dat lijkt me toch niet zo'n repetatief zooitje, en anders raad ik je aan er nog eens goed naar te luisteren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ditmar op 2002-05-05 20:12 ]</font>

flippodestroyer
7 mei 2002, 13:18
Kan iemand mij vertellen wat nu-metal nou eigenlijk precies is? Op zich ben ik best wel een metalhead, maar ik dacht altijd dat bandjes als Linkin Park, Korn, System of a Down, Limp Bizkit enzo Nu-Metal waren.
Hier lees ik opeens dat Fear Factory, Machine Head en PitchShifter (die ik toch alledrie met de beste wil van de wereld niet in één genre kan plaatsen) ook Nu-Metal zijn.

Wordt ik nu al oud en kan ik het allemaal niet meer bijhouden, of wil iemand mij uit de brand helpen?

Kitaarhiero
7 mei 2002, 13:25
Nu-metal is gewoon een vorm van Grunge (punkmetal) die vermengd is met Hip-hop. en vanuit de hip-hop mentaliteit is het niet gewenst solo's te spelen :wink:

Ibanez
7 mei 2002, 17:04
Op 2002-05-05 20:11, schreef Ditmar:
Maar heb jij wel eens naar de kwalitatief beter nu-metal bands geluisterd......... denk aan Pitchshifter, MachineHead, (Fear Factory) en SpineShank. Dat lijkt me toch niet zo'n repetatief zooitje, en anders raad ik je aan er nog eens goed naar te luisteren.
Fear factory is niet meer... maarja ik vind idd dat er een verschil is tussen bandjes als linkin park en bijv. machine head. Ook als je kijkt naar de hiphop invloeden dan is linkin park verschrikkelijk, en machinehead is verre van hiphop. De een zegt dat de ene band wel nu metal is en de andere zegt weer van niet. En uiteindelijk is natuurlijk elke band verschillend, dus het is niet zo makkelijk om ze allemaal maar in het zelfde hokje te gooien.

Ditmar
7 mei 2002, 19:15
Op 2002-05-07 17:04, schreef Ibanez:


Op 2002-05-05 20:11, schreef Ditmar:
Maar heb jij wel eens naar de kwalitatief beter nu-metal bands geluisterd......... denk aan Pitchshifter, MachineHead, (Fear Factory) en SpineShank. Dat lijkt me toch niet zo'n repetatief zooitje, en anders raad ik je aan er nog eens goed naar te luisteren.
Fear factory is niet meer... maarja ik vind idd dat er een verschil is tussen bandjes als linkin park en bijv. machine head. Ook als je kijkt naar de hiphop invloeden dan is linkin park verschrikkelijk, en machinehead is verre van hiphop. De een zegt dat de ene band wel nu metal is en de andere zegt weer van niet. En uiteindelijk is natuurlijk elke band verschillend, dus het is niet zo makkelijk om ze allemaal maar in het zelfde hokje te gooien.


Volgens mij is iedereen het er pas over eens dat het nu-metal is, als het slecht, repetatief en lomp is. FF, MachineHead en Pitchshifter hebben zeker wel hiphop invloeden, zijn zeker wel midtempo, zijn zeker wel laag en zwaar, maar het verschil is dat ze talent hebben........daarom denken mensen dat het geen nu-metal is.

Ibanez
8 mei 2002, 16:38
Dan heb ik de verkeerde nummers gehoord....

mirage
8 mei 2002, 19:01
zitten wel leuke deuntjes tussen, maar verder dan leuk deuntje komt het allemaal niet en na 1 nummer heb je het wel erg gehoord....

F0L
8 mei 2002, 19:32
blaatgedoe, ik lusiter per band of ik het mooi vind of niet (zelfs per liedje) en schijt aan je (zoals al eerder gezegd) hokjesgedoe

lupoloco
9 mei 2002, 22:53
fear factory was toch een hardcore metal groep?

depterra
10 mei 2002, 10:37
Volgens mij was Fear Factory (R.I.P.) een industrial metalgroep en dat veel vergeleken word met new-metal maar als je alles in hokjes gaat plaatsen is slipknot ook new-metal....

Noctiis
10 mei 2002, 10:59
Ik ben geen nu-metal want ik ga straks pas metal spelen (met dank aan Sauron) :grin: :grin: :grin:

Moonchild
11 mei 2002, 19:12
ik denk dat nu-metal zoveel over zich heen krijgt, omdat sommige nu-metal bandjes veel te commercieel zijn (linkin park ed.) tis gewoon pop eigenlijk.
en mensen die r geen verstand van hebben (zoals ik) weten niet wat nou t verschil tussen het ene en het andere bandje is, of wat het verschil in genre is.
tis makkelijk om het allemaal maar nu-metal te noemen

maarten
13 mei 2002, 17:15
de zanger van me band draait vaak in de fenix in sittard en op zn eigen feesten en hij is ook helemaal emo-core en nu-metal gek.. net zoals ik. maar hij draait echt de meest onbekende nummers en die zijn echt honderd keer vetter dan de meest bekende dingen.. en daar kom je ook echt originele dingen in tegen. En ik geef toe, veel van de nu-metalbands zijn een beetje stompzinnig maar das niet een reden om de hele stroming af te keuren. Trouwens de term nu-metal is alweer veel te algemeen geworden..

jizz
23 mei 2002, 17:53
is korn dan "gisteren-metal" ??

brookhuis4
16 juli 2002, 19:10
ik volg de rock/metal al vanaf
de seventhies ( KIss/van Halen/Rush en zo)
het valt mij op dat er steeds minder
creativiteit en met name orginaliteit bij
de bands van nu te vinden is.Maar probeer
nu nog maar eens orgineel te zijn.
Laat ik het zo zeggen, het is wat dunner
bezaaid.
Toch volg ik het nog en er zijn nog wel degelijk goeie bands van nu aanwezig
zoals: Tool,P.O.D. system of a down ( doet
me toch ook wel weer veel aan de stevige nrs
van Faith no More denken ), Linkin Park,
waarschijnlijk ben ik er enkele vergeten, vul maar aan...... ( Maar kom niet met
neem Limp Biscuitje of een Silveren rolchair )

brookhuis4
16 juli 2002, 19:10
ik volg de rock/metal al vanaf
de seventhies ( KIss/van Halen/Rush en zo)
het valt mij op dat er steeds minder
creativiteit en met name orginaliteit bij
de bands van nu te vinden is.Maar probeer
nu nog maar eens orgineel te zijn.
Laat ik het zo zeggen, het is wat dunner
bezaaid.
Toch volg ik het nog en er zijn nog wel degelijk goeie bands van nu aanwezig
zoals: Tool,P.O.D. system of a down ( doet
me toch ook wel weer veel aan de stevige nrs
van Faith no More denken ), Linkin Park,
waarschijnlijk ben ik er enkele vergeten, vul maar aan...... ( Maar kom niet met
neem Limp Biscuitje of een Silveren rolchair )

flippodestroyer
16 juli 2002, 21:23
Ik denk dat Linkin' Park echt niets met metal te maken heeft hoor. Metal hoort op het randje van de muziek te balanceren (en er af en toe overheen gaan) en dat doet Linkin' Park volgens mij absoluut niet.

Kitaarhiero
16 juli 2002, 22:50
*zucht*
Linkin'park is helaas wel muziek.
en er zijn stijlkenmerken van metal in te vinden...
maar echt leuk is het niet!

Thomasvv
16 juli 2002, 23:55
Ik moest net met de muziekvereniging waar k lid van ben (k speel ook trombone) op een basisschool spelen. Waren daar 2 jochies uit gr 6 (!!!) die Linkin Park gingen playbacken....

Fluffy
17 juli 2002, 01:12
waar gaat het toch heen met de jeugd... :sad:

pimmetje
17 juli 2002, 07:46
De term nu-metal is volgens mij al de reden dat vele rock- en metal-liefhebbers 't niets vinden. Vanuit de metal kant bekeken is er alleen maar muziek afgehaald.

De andere kant is veel positiever. Als je 't nu gewoon ziet als nu-hiphop, dan is er nog steeds geen fuck aan, maar er is verbetering hoorbaar :grin:.

ikke
17 juli 2002, 12:22
Op 2002-04-24 12:30, schreef Ditmar:
Ach ja, mensen kankeren nou eenmaal graag op nu-metal, ik weet eigenlijk niet waarom. Vooral van die ouwe metalheads vinden het geen echte metal omdat het geen 200bpm met gekrijs en veel solo's is. En toegegeven, er zitten inderdaad wat waardeloze bands bij die bekendheid hebben verworven (Limp Bizkit is het ultieme voorbeeld), maar dat betekent niet dat de hele stroming kut is.

Van die echte gitaarfreaks willen ook nog wel eens opmerken dat nu-metal kut is, omdat de muziek in feite veel minder technisch is. Maar ach, je hebt ook van die eikels die Children of Bodom kut vinden omdat ze te veel diminished en harmonisch mineur loopjes erdoor gooien (remember een forum gebruiken genaamd Jimi Hendrix anyone ???), tja, dat vinnik dus vrij triest.

Maar ik zou zeggen, laat iedereen luisteren wat ie wil en heb daar gewoon respect voor.



My thoughts exactly.

The Dude
20 juli 2002, 20:27
Volgens mij bestaat er geen Nu-Metal, want wat is nou de definitie van het woord. Vraag het een willekeurige volwassen voorbijganger op straat en die zal antwoorden met "Huh, dat ken ik neit". (Althans bij ons in Drenthe wel)

Nu-Metal is de naam die mensen gegeven hebben aan een mengeling van Rck/Metal en Rap.
Maar als je mij vraagt wie er wel of niet nu-metal zijn. Zal ik beginnen met zeggen wie het niet zijn. Deftones, Machine Head zijn namen die ik soms tussen genoemde Nu-Metal bands zie staan, maar bij deze 2 voorbeelden kom ik geen enkel spoor van Rap tegen.

Dus wat is nu Nu-Metal, en vraag je zelf vervolgens af "wie ben jij om dat te zeggen?", oftewel motiveer je antwoord.

alhambra
21 juli 2002, 09:29
Op 2002-07-20 20:27, schreef The Dude:
Volgens mij bestaat er geen Nu-Metal, want wat is nou de definitie van het woord. Vraag het een willekeurige volwassen voorbijganger op straat en die zal antwoorden met "Huh, dat ken ik neit". (Althans bij ons in Drenthe wel)

Nu-Metal is de naam die mensen gegeven hebben aan een mengeling van Rck/Metal en Rap.
Maar als je mij vraagt wie er wel of niet nu-metal zijn. Zal ik beginnen met zeggen wie het niet zijn. Deftones, Machine Head zijn namen die ik soms tussen genoemde Nu-Metal bands zie staan, maar bij deze 2 voorbeelden kom ik geen enkel spoor van Rap tegen.

Dus wat is nu Nu-Metal, en vraag je zelf vervolgens af "wie ben jij om dat te zeggen?", oftewel motiveer je antwoord.

Ja zo kan ik ook nog wel het forum doodlullen. Niemand boven de 20 heeft ervan gehoord dus het bestaat niet, zo kan je alles wel recht lullen. Mijn dochtertje van 1,5 heeft nog nooit van Metal/blues/rock/klassiek enz enz gehoord dus het bestaat niet. En wie ben ik om er wat van te zeggen, ik ben alles en ik ben niets ik ben net als jij dus mag ik zeggen wat ik wil.

The Dude
21 juli 2002, 14:39
Wat ik bedoel is, de stijl bestaat niet. Het is een mengeling van Rock/Metal en Rap.
Je noemt een mix tussen Schlager en Hardcore toch ook niet NU-Schlager ??

Ik bedoel te zeggen dat mensen altijd alles in hokjes willen stoppen, en de meeste commerciele bands die op dit moment bekend zijn, worden dan maar Nu-Metal genoemt. Terwijl de meeste mensen (volgens mij) niet eens precies weten waar ze het over hebben als ze Nu-Metal zeggen.

En het feit dat de liedjes van "nu-metal" bands zo simpel lijken te zijn, heeft volgens mij niets te maken met de stijl maar meer met de graad van commercialiteit.
Je gaat niet proberen populair te worden met een moeilijke melodie die mensen niet in een keer kunnen naspelen/mee-neurien, toch ? Het is de bedoeling een deuntje te vinden wat in het menselijk brein blijft hangen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: The Dude op 2002-07-21 14:45 ]</font>

pimmetje
21 juli 2002, 20:56
Op 2002-07-21 14:39, schreef The Dude:
Wat ik bedoel is, de stijl bestaat niet. Het is een mengeling van Rock/Metal en Rap.
Je noemt een mix tussen Schlager en Hardcore toch ook niet NU-Schlager ??

Dat je de naam die de stijl heeft gekregen niet goed gekozen vindt, betekent niet dat de stijl niet bestaat. Als de mengeling tussen blues en rock "nu-blues" had geheten ipv bluesrock, dan had de muziekstijl evengoed bestaan.


Op 2002-07-21 14:39, schreef The Dude:
Ik bedoel te zeggen dat mensen altijd alles in hokjes willen stoppen, en de meeste commerciele bands die op dit moment bekend zijn, worden dan maar Nu-Metal genoemt. Terwijl de meeste mensen (volgens mij) niet eens precies weten waar ze het over hebben als ze Nu-Metal zeggen.

Het beestje moet een naam hebben, dat praat nu eenmaal makkelijker. Je iedere vorm van onderscheid of juist veralgemenisering wel verbieden, maar het wordt heel moeilijk praten. Veel mensen (waaronder ikzelf) weten van heel veel stromingen niet precies wat 't inhoud. Ik zal van sommige stromingen ook een iets andere definitie hebben dan jij en wij beiden weer anders dan een derde. Over 't algemeen zullen we echter wel begrijpen waar we 't (in grote lijnen) over hebben.


Op 2002-07-21 14:39, schreef The Dude:
En het feit dat de liedjes van "nu-metal" bands zo simpel lijken te zijn, heeft volgens mij niets te maken met de stijl maar meer met de graad van commercialiteit.
Je gaat niet proberen populair te worden met een moeilijke melodie die mensen niet in een keer kunnen naspelen/mee-neurien, toch ? Het is de bedoeling een deuntje te vinden wat in het menselijk brein blijft hangen.

DAT is nu juist één van de dingen waar nu-metal zich onderscheid van veel metal; het is misschien niet uit commercialiteit geboren, maar de commercie heeft er wel sneller de klauwen in gezet dan bij (bijna) alle andere muziekstromingen. Dus de kans dat 't allemaal één pot nat wordt was levensgroot en lijkt (tot nog toe) de trieste waarheid te worden.

brookhuis4
23 juli 2002, 00:07
tis maar hoe je tegen muziek aankijkt,
eigenlijk moet je muziek niet in een tijds-
zone plaatsen, je hoort ook vaak mensen zeg-
gen " ja dat is toch ouwe lullen muziek ",
Je gaat toch ook niet tegen Jaap van Zweden zeggen dat hij met ouwe lullen bezig is omdat een bekende componist al 3000 jaar onder de grasmat ligt.
Kijk het ligt anders als een jongen van 15
jaar zeg maar de een na laatste lp van
Iron Maiden koopt ( en hij vindt het helemaal te gek ),dan kan ik hem wel zeggen dat het al helemaal niets meer is sinds 1987 gewoon om het feit dat ik ze al vanaf de 1e lp al ken. tis maar net wat voor
overzicht je hebt in de muziekgeschiedenis.
zeg maar zo, het meeste is allemaal al gedaan

Kitaarhiero
23 juli 2002, 19:17
Op 2002-07-21 20:56, schreef pimmetje:

DAT is nu juist één van de dingen waar nu-metal zich onderscheid van veel metal; het is misschien niet uit commercialiteit geboren, maar de commercie heeft er wel sneller de klauwen in gezet dan bij (bijna) alle andere muziekstromingen. Dus de kans dat 't allemaal één pot nat wordt was levensgroot en lijkt (tot nog toe) de trieste waarheid te worden.


De commercie heeft bij Nirvana gemerkt dat Alto-muziek verkoopt... dus toen zijn ze op jacht gegaan...op zoek naar "the next big thing". ze vonden Korn en Limp Bizkit.

Bins
23 juli 2002, 19:30
Ff offtopic, maar die nieuwe clip van Linkin park is echt masterlijk!! Niet het muziekie heh, maar de clip. Zet ff een tijdje mtv aan, komt ie vanzelf 10x langs :smile:

Ditmar
23 juli 2002, 19:31
Ik denk meer dat KoRn een muziekstijl op zich heeft neergezet, bijna uit het niets, en er zijn weinig bands die dat na hebben gedaan. Er zijn alleen veel mensen die op de hele stijl kankeren omdat ze het niet kunnen waarderen, maar dat vind ik eerder triest.

Ibanez
23 juli 2002, 19:51
Op 2002-07-23 19:31, schreef Ditmar:
Ik denk meer dat KoRn een muziekstijl op zich heeft neergezet, bijna uit het niets, en er zijn weinig bands die dat na hebben gedaan. Er zijn alleen veel mensen die op de hele stijl kankeren omdat ze het niet kunnen waarderen, maar dat vind ik eerder triest.
Daar heb je gelijk in.

Neals
23 juli 2002, 22:05
Na wat dieper naar nu-metal te hebben geluisterd zijn er 2 dingen opgevallen...

Soort 1:
Zanger cleane zang en/of schreeuwen, gitaargeluid = laag met paar hoge note, vb Korn, Sevendust, Deftones

Soort 2:
Rap met evt. zang , logge gitaren, veel breakbeats, vb: Limp Bizkit, Linkin Park, Dreadlock Pussy

MetalliCat
23 juli 2002, 22:54
Limp Bizkit = volgens mij niet echt nu-metal, maar meer Rap Core..(weet niet helemaal zeker..)

Addixx_
24 juli 2002, 00:29
Limp Bizkit is 'n goeie band met 'n slecht bed8e naam, een KUTzanger en 'n KUTdj die de band verneuken.

Bins
24 juli 2002, 00:39
Een band is toch een geheel? Kutzanger, kut dj (jouw woorden), wel grappige gitarist, maar die is weg..wat blijft er dan over. Drummer en bassist. Das geen band. Ik vond allen dat duet met method man wel vet, maar dan zeergrotendeels door method man :smile:
Wu Tang Clan ain't nuthin'to f*** with :wink:

Neals
6 augustus 2002, 21:55
Ik vond het vreselijk dat freddie outside van staind moest verneuken

Sjaak
6 augustus 2002, 22:12
Wat mij opvalt is dat System of a Down hier als nu metal wordt beschouwt. En dat nu metal rap en rock is. Wordt er in nummers van System of a down gerapt?? Ik dacht het niet. Dus dat vat ik niet. Hetzelfde met Korn.

Persoonlijk vond ik de term Rapcore voor bandjes als Lomp Beschuit en Linkin park wel leuk bedacht. Hebben we weer een nieuw hokje en zijn we van dat gezeik af.

stinkhippie
7 augustus 2002, 10:02
poep met pitjes!

FNaRK
7 augustus 2002, 11:38
he stinkhippie ie terug uit wacken en laat zijn aanwezigheid merken door een werkelijk briljante opmerking :smile:

stinkhippie
7 augustus 2002, 12:05
wacken met pitjes!
of poep met wacken?

Dila&Kitaar
8 augustus 2002, 14:27
poep in je hoofd

stinkhippie
8 augustus 2002, 20:24
waar? Bij jullie? Maar dat wisten we toch allang!

danios
9 augustus 2002, 12:25
linkin park is gewoon N'sync met n gitaar............

Ditmar
9 augustus 2002, 14:29
Op 2002-08-09 12:25, schreef danios:
linkin park is gewoon N'sync met n gitaar............


Over N'sync gesproken, de boybands gaan ook de verkeerde kant op. Ik zat laatst tv te kijken, komt er zo'n boyband voorbij (O-town ???) waarin een van die faget's hetzelfde kapsel heeft als ik !!!! AAARGHHHH, boybands met dreads, dat kán en mág toch niet !!!!!!!

funlovinme
11 augustus 2002, 12:43
Ik vind wel dat je onderscheid moet maken tussen de 'founding fathers' van de zgn Nu-metal en de fagets die het zijn gaan na-apen. Ik vind Korn, Deftones, SOAD en (ja, ook die) Limp Bizkit geen nu-metal, ookal worden ze in dat hokkie geduwd. Voor deze bands heb ik wel respect. Eigenlijk is Coal Chamber de eerste die een geluid ging imiteren, namelijk dat van KoRn. Daarna kwamen de metal-boybandjes in groten getale, met Papa Roach en Linkin Park als het meest trieste dieptepunt. Van die jonge gastjes die quasi-gekweld over hun leven gaan janken, terwijl ze bij MTV-cribs wel even hun paleisjes laten zien. KOTS!
Ik vind echter POD wel gaaf. Maar die stellen zich ook niet zo aan.

funlovinme
11 augustus 2002, 12:50
zie volgend bericht

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: funlovinme op 2002-08-11 13:29 ]</font>

funlovinme
11 augustus 2002, 13:00
Op 2002-07-16 19:10, schreef brookhuis4: Maar kom niet met Limp Biscuitje of een Silveren rolchair


Silverchair is helemaal geen nu-metal en is zeker wel heel erg creatief bezig. Het eerste album was inderdaad een rip-off van Nirvana (wel een hele goeie rip-off), maar al op Freakshow, dat toch nog best grunge was, bleek al het talent van Daniel Johns door de rete-goeie songs. Neon Ballroom brak met grunge en liet uitstekende arrangementen horen met strijkers en blazers. Diorama zet dit verder door. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Freakshow en Neon Ballroom beter vond dan Diorama, ze zijn iets te ver gegaan in hun muzikaal perfectionisme, maar ongeacht of je het mooi vindt, het is WEL creatief en zeker heel erg getalenteerd, iets dat je niet kunt zeggen van P-roach en Linkin Park.

Neals
13 augustus 2002, 17:37
ik moet eerlijk zeggen dat ik Diorama KUT MET PEREN VIND , maar ze streven toch wel naar vernieuwing

Ditmar
14 augustus 2002, 18:16
Op 2002-08-11 12:43, schreef funlovinme:
Ik vind wel dat je onderscheid moet maken tussen de 'founding fathers' van de zgn Nu-metal en de fagets die het zijn gaan na-apen. Ik vind Korn, Deftones, SOAD en (ja, ook die) Limp Bizkit geen nu-metal, ookal worden ze in dat hokkie geduwd. Voor deze bands heb ik wel respect. Eigenlijk is Coal Chamber de eerste die een geluid ging imiteren, namelijk dat van KoRn. Daarna kwamen de metal-boybandjes in groten getale, met Papa Roach en Linkin Park als het meest trieste dieptepunt. Van die jonge gastjes die quasi-gekweld over hun leven gaan janken, terwijl ze bij MTV-cribs wel even hun paleisjes laten zien. KOTS!
Ik vind echter POD wel gaaf. Maar die stellen zich ook niet zo aan.


Dus iets moet pas nu-metal genoemd worden als het een stomme repetatieve ripoff is van dingen die al veel eerder zijn gedaan. Beetje trieste manier van definieren hoor.

A-ToXiC
14 augustus 2002, 18:50
Waar staat de NU eigenlijk voor bij NU-Metal???

Noctiis
14 augustus 2002, 18:51
nieuwe generatie metal... ofzoiets...

funlovinme
14 augustus 2002, 19:27
Op 2002-08-14 18:16, schreef Ditmar:
Dus iets moet pas nu-metal genoemd worden als het een stomme repetatieve ripoff is van dingen die al veel eerder zijn gedaan. Beetje trieste manier van definieren hoor.


Nee, maar je ziet dat er in het na-apen van Korn, Deftones en Limp Bizkit een bepaalde lijn is gaan zitten, een soort continuïteit. De meeste van die songs zijn keurig opgedeeld in een rap-coupletje, een schreeuwerig en evt. melodieus refreintje en wat verses en breaks. Heel voorspelbaar en volgens het boekje, terwijl Korn, Deftones en Limp Bizkit dat destijds niet waren. En dat noem ik NU-Metal. 'Nieuwe Generatie Metal' vind ik onzin, want Godsmack is ook geen nu-metal en als er een nieuwe COF opstaat is dat ook geen nu-metal. Beetje makkelijk om alle nieuwe metalbands tot in het oneindige in het nu-metal hokje te stoppen.

Noctiis
15 augustus 2002, 11:44
even terzijde: Gisteren is Dave Williams, de frontman van Drowning Pool dood aangetroffen in de tourbus.
Ookal houd ik niet van nu-metal, de wereld is toch weer een metalhead kwijt en dat is kut :sad:

MetalliCat
15 augustus 2002, 13:03
Aaargh kutzooi! :evil:

funlovinme
16 augustus 2002, 16:58
"Let the bodies hit the floor..."

Thomasvv
16 augustus 2002, 18:14
Drowning pool? Wasda?

Neals
16 augustus 2002, 20:42
Hmmmzm zonde
Let the bodies hit the floor was gaaf.

Kris Haex
23 oktober 2002, 11:33
Nu-metal sucks. Het is GEEN metal!

Fluffy
23 oktober 2002, 12:17
het is wel metal, maar GEEN goede metal

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fluffy op 2002-10-23 14:06 ]</font>

Ditmar
23 oktober 2002, 12:47
1. Het is wél metal
2. Het is ook wel goed, de meeste bands zijn dat alleen niet

Tip: luister Chimaira, MachineHead, Fear Factory of Skinlab

Oreca
23 oktober 2002, 20:07
argh wa heeft die naam der nu mee te zien ...klinkt het goe luister ernaar vind ge het slecht laat het liggen en zaag er niet over...Muziek gaat volgens mij nog altijd over gevoelens uiten,overbrengen en u amusere en zolang een groep dit doet is het doel berijkt daar moet ge toch zo geen ambras over zitte make hé ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Oreca op 2002-10-23 20:09 ]</font>

Kris Haex
23 oktober 2002, 22:07
Nu-metal is GEEN metal en het is slecht.

Kris Haex
23 oktober 2002, 22:09
Sorry dat ik zo cru ben, maar Papa Roach? Linkin Park? Limp Bizkit?

Noctiis
24 oktober 2002, 08:42
argh, lees nou eens eerst de posts hierboven domme gast! Ditmar zei nog zo; er zijn veel slechte bands, maar je moet gewoon de goeie eruit plukken.
(en zo is het volgens mij bij elke muziekstroming)

Yorrit
24 oktober 2002, 10:48
goeie nu-metal met digital hardcore (a-la Atari Teenage Riot): http://www.bastardsunited.com

Ditmar
24 oktober 2002, 15:03
Goh, daar hebben we nog mee samengespeeld, alleen ik heb al heel lang geen levensteken meer van ze vernomen, ze bestaan dus nog wel ???

Yorrit
24 oktober 2002, 17:57
ik weet et niet. ken ze nog niet zo lang..

Kris Haex
25 oktober 2002, 00:12
Noctiis, domben ik nou ook weer niet he, maar ik zal het even anders stellen, ik hou niet van Nu-meatl en daar is NIETS doms aan, ik zei het op een domme manier, dat wel. Maar Nu-metal is niet mijn smaak.

Kris Haex
25 oktober 2002, 00:14
Jezus wat een tikfouten, wat "dom". Ik wilde dus even zeggen dat Nu-metal mijn smaak niet is. Het kan best "goede" muziek zijn, maar het is mijn stijl niet, en daar is dan toch niets doms aan. Ik weet nu ook wel dat jullie niet over "Limp Bizkit" spraken.

Kitaarhiero
25 oktober 2002, 15:14
Dan moet je niet gaan roepen dat Nu-metal geen metal is.

want waarom heet het dan anders nu-METAL?

Ditmar
25 oktober 2002, 19:46
Ik als nu-metal persoon van het forum snap er geen kont meer van.....wie dan wel ???

Noctiis
25 oktober 2002, 20:14
nope, en dat probeer ik ook zo te houden hehe

Oreca
25 oktober 2002, 23:05
Btw papa roach ruled wel redelijk :razz:

Rutger
28 oktober 2002, 11:03
ik ben geen metalfreak dus vergeef mij de volgende vraag:

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen hardcore en nu-metal? En welke bands zijn dan hardcore, want ik heb een paar bands langs zien komen die ik onder hardcore schaarde maar nu weer nu-metal blijken te zijn. Korn en System of a Down zijn nou niet bepaald hetzelfde als Linkin Park en Beschuitje.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-10-28 11:06 ]</font>

Noctiis
28 oktober 2002, 11:07
hardcore is toch in principe een aggresievere vorm van punk?

Kitaarhiero
28 oktober 2002, 13:38
Nu-metal is hardcore met wat meer gekkigheid en invloeden uit de hiphop.

Daarom vindt ik bands als Papa Roach ook eerder Hardcore dan Nu-metal (nouwelijks rap, geen dj's, geen al te absurde gitaarpartijen etc).

Noctiis
28 oktober 2002, 13:45
eh... de echte hardcore klinkt toch echt niet als (bands zoals) papa roach. onder hardcore versta ik eerder bands als Walls of Jerico en Ignite

Kitaarhiero
28 oktober 2002, 19:15
ze zijn wel als hardcore bestempeld in Rock Sound en Metal hammer... maar ja, tegenwoordig is elk gitaarbandje met metal, grunge (en hiphop) invloeden Nu-metal, dus zo zijn ze later gelabeld...
daar komt dus de hokjesgeest van de muziekpers weer om de hoek.

en tja, mijn ideeën over genres zijn soms wel wat vaag... (raggende manne is jazz :razz:)

Noctiis
29 oktober 2002, 08:43
wat ik de laatste tijd van je leer Kitaar, moet je nog heel erg veel leren over genres... (punk is ook metal, oh come on!! punk is gewoon een ander genre)

moretel
29 oktober 2002, 11:54
en tja, mijn ideeën over genres zijn soms wel wat vaag... (raggende manne is jazz

Dan ben ik wel benieuwd naar de opnames van je jazz optreden.

Harry
29 oktober 2002, 12:23
Op 2002-10-29 11:54, schreef moretel:


en tja, mijn ideeën over genres zijn soms wel wat vaag... (raggende manne is jazz

Dan ben ik wel benieuwd naar de opnames van je jazz optreden.


jazz is geimproviseerde muziek, en het enige wat bij de Raggende Manne vast stond (min of meer) waren de teksten....

moretel
29 oktober 2002, 12:43
Ja Bob Fosko had leuke teksten, jammer dat ie nu van die popie jopie tv programma's doet.
Zeder een beetje uitgeschreewt.

Kitaarhiero
29 oktober 2002, 17:18
en ze speelden Trompet (Fosko).

pas vanaf Rooie Pap kun je ze hardrock (zeg maar beukrock) noemen.

en mijn Jazz optreden wordt heel rielekst :wink:

en Punk is wel een subgenre Metal (en nog wel een van de meest uitgebreide)!

omdet het zo'n uitgebreid genre is echter, wordt het dus over het algemeen als een apart genre beschouwd.

Noctiis
29 oktober 2002, 18:45
wat een onzin! punk is gewoon iets anders dan metal
heb jij die regeltjes en genres lopen bedenken ofzo?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Noctiis op 2002-10-29 18:45 ]</font>

Bins
29 oktober 2002, 19:42
Klassiek is ook een soort metal, ze gebruiken nl ook instrumenten en ze maken muziek.

Noctiis
30 oktober 2002, 08:45
precies!
als je wil kan je alles wel terugvoeren naar 1 muziekgenre

Kitaarhiero
30 oktober 2002, 12:15
beuh

dan moeten jullie hetzelf maar weten.