PDA

View Full Version : Ibanez die gemakkelijk te hertunen is



Yannick
21 juni 2004, 20:05
Hey iedereen,
Ik speel nu een jaar akoestische gitaar en zou heel graag overschakelen naar een elektrisch model. Ik had een ibanez in gedachten en twijfelde eigenlijk tussen volgende modellen :
De - Ibanez RG2550EX (hoewel deze wel heel duur is....)
- Ibanez SA-160 QM (veel betaalbaarder)
- Ibanez S470DX
Waar ik wel belang aan hecht is dat ik ze gemakkelijk zou kunnen downtunen naar de tuning die bv placebo of the smashing pumpkins gebruiken.Mag ik dan geen floating tremelo nemen?En waar moet ik zo nog op letten bij mn aankoop?Misschien een versterker die goed bij mn ibanez zou klinken?

Greetz

Megadeth
21 juni 2004, 20:08
Ibanez SZ is voor je geschapen..

Zie http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=33920

Yannick
21 juni 2004, 20:11
Wel,dacht ik eerst ook...
Maar na een 2tal weken was ik echt al enorm uigekeken op dat model.
Eerst vond ik het echt mooi mr nu niet zo

Swan
21 juni 2004, 20:13
n versterker is wel handig opzich :roll:
en idd met n zwevende brug is t lastig om snel anders te tunen en kan je beter n vaste brug nemen

Yannick
21 juni 2004, 20:21
Dus de S470 met dat zero point system magk al zeker uit mn lijstje schrappen?

amon
21 juni 2004, 20:51
inderdaad, met een floyd is het downtunen meer werk dan met een vaste brug. maargoed, het kan en als je graag een floyd wilt, dan moet je dat zeker nemen, het duurt alleen wat langer met het stemmen. (na enige oefening, gaat het wel steeds sneller/zonder moeite)

Yannick
23 juni 2004, 22:00
wat vinden jullie van deze?
http://www.piens.be/database/product.lasso?pr=32465

Deze heeft geen floating bridge en ziet er best wel lekker uit.
Welke amp neem ik best bij mn gitaar, een roland cube 30?

lupoloco
23 juni 2004, 22:41
wat vinden jullie van deze?
http://www.piens.be/database/product.lasso?pr=32465

Deze heeft geen floating bridge en ziet er best wel lekker uit.
Welke amp neem ik best bij mn gitaar, een roland cube 30?

als die gitaar prettig speelt zou ik 'em kopen, wel zou ik naar een andere winkel gaan :D

Yannick
23 juni 2004, 22:44
Waarom een andere winkel??
In deze is een speciale verbouwingskorting dit weekend

soup
23 juni 2004, 22:46
ja ik heb die mail ook gekregen , maar wie zegt dat er op die gitaar korting is??weet je niet zeker he

Swan
23 juni 2004, 22:54
waarom wil je trouwens perse n ibanez?

Yannick
23 juni 2004, 22:57
Vond ze van model erg leuk... maar het zal wss deze LTD worden

avalanche
24 juni 2004, 01:28
Ik wil niet moeilijk doen, maar in die LTD zit een EMG-81-setje... dus je gaat van akoestische gitaar onmiddellijk overschakelen naar brute death metal? :wink: Kan natuurlijk he, maar ik zou toch een gitaar met gewone pickups nemen als ik jou was. Je gaat trouwens iets van 600 à 700 euro uitgeven aan je eerste elektrische gitaar. Dan kijk je best toch iets verder dan Ibanez of LTD alleen. Er zijn tientallen merken die prachtige gitaren maken in die prijscategorie.

Wat voor stijl wil je spelen? Welke gitaristen vind je wel lekker klinken? Aan de hand van het antwoord op deze vragen weet je ongeveer naar wat voor een gitaar je moet zoeken...

Als ik jou was zou ik voor deze gaan: een all-round rockgitaar met een seymour duncan JB in de brug en een heel goede prijs/kwaliteit verhouding en te koop voor iets van 500 euro in de Guitar Shop in Gent (Laat je toch niet inpakken door die fake "kortingen" van de piens)
http://www.piens.be/database/product.lasso?pr=23294

dejohan
24 juni 2004, 02:01
Waarom een andere winkel??
In deze is een speciale verbouwingskorting dit weekend

Die verhogen de week ervoor de prijs, om dan de week erna hem te verlagen tijdens de 'kortingen'. Geloof me: die winkel heeft elke maand wel opruim-, verbouwing,- of andere lepe marketingtruuk-korting.

jorrit
24 juni 2004, 08:57
vette gitaar.....erg vette gitaar....maar de prijs vind ik nou niet zo heel spectaculair, in amsterdam, skabouter weet vast nog wel hoe die zaa heette hadden ze deze in en mooiere uitvoering en goedkoper...

Yannick
24 juni 2004, 09:39
De prijs zou bij bestelling via internet op €722 (btw incl) komen.
Hmm, Amsterdam is wel ver weg om van Brussel alleen voor een gitaar naar daar te gaan

Yannick
24 juni 2004, 09:43
Ik wil niet moeilijk doen, maar in die LTD zit een EMG-81-setje... dus je gaat van akoestische gitaar onmiddellijk overschakelen naar brute death metal?

Wat voor stijl wil je spelen? Welke gitaristen vind je wel lekker klinken? Aan de hand van het antwoord op deze vragen weet je ongeveer naar wat voor een gitaar je moet zoeken...



Dus met die emg81 ga ik geen clean geluid of een mooi rock geluid krijgen??

Stijl... Rock in het algemeen maar zeker geen death/black/trash(noem maar op)metal ofzo. Speelt Kirk Hammet niet met emg 81's? Komt toch een mooi clean geluid uit.

jorrit
24 juni 2004, 10:44
je haalt zowiezo een vet rock geluid uit emg's hoor van rock tot metal. je moet van actieve elementen houden dat wel maar je raakt emg's tweede hands zo weer kwijt en dan kun je voor dat geld een setje seymour duncans kopen ofzo... clean geeft de emg 81 niet het mooiste geluid teveel output daarvoor....kirk hammet heeft heel veel geld voor spullen, en dus heeft hij verschillende gitaren waar mee hij tracks inspeelt, live heeft hij een erg goede geluids technicus etc. etc. dus je meot niet een element gaan beoordelen op de speler.....

Yannick
24 juni 2004, 11:11
Dan nu nog een versterker... is 15 Wat genoeg?Om thuis te oefenen (woon in een appartement dus ik moet op de buren letten). Liefst ook een goeie hoofdtelefoon voor alsk mn ouders niet mag storen.
Als iemand een goeie winkel in Belgie weet (buiten Piens) waar ze die LTD verkopen zou het ook handig zijn.

Swan
24 juni 2004, 11:58
volgens mij kan je t helemaal niet zo bepalen.....van oh eerst wil ik een ibanez, die ziet er leuk uit....maar toch maar n LTD die ziet er leuker heeft betere specs...
ga er op spelen! dat is veel belangrijker......hoe voelt n gitaar aan, daar gaat t om

heavy-metal-thunder
24 juni 2004, 12:35
Aan het uiterlijk mag je niet te veel belang hechten, binnen een paar maand let je daar toch niet meer op. Maar, je mag ze zeker niet spuuglelijk vinden.

Een goede tip voor een goeie gitaar die ideaal is voor downtunen : Ibanez SZ 520. Die is écht super voor die prijs. Ik heb er onlangs nog eentje in handen gehad. Qua afwerking, klank en bespeelbaarheid moet die nauwelijks onderdoen voor een veel duurdere Gibson.

Begrijp gewoon niet waarom niet meer mensen een SZ 520 hebben, omdat de guild top niet bij iedereen in de smaak valt??

Een cube 30 is zeker niet slecht. Maar als je vette rock wil, ga ook eens bij Marshall langs. De MG 15 CD heb ik nog niet gehoord, maar zouden goed zijn. Zelf zoek ik een Marshall Lead 12, klein bakske, niet te luid, niet duur en super vette klank. Zeker uitproberen. Helaas vind je ze te weinig 2de hands.

Als je geld te veel hebt, kan je bij Piens kopen. Anders ga je daar testen en haal je ze op een ander.G ewoon véééél te duur. Mijn Gibson kost bij hem een 500à800 euro meer als bij Key. En zo maar even 2000 méér dan in Duitsland.

Als je in het Gentse wil kopen, ga eens bij Guitarshop of Guitar and Ampcenter langs.

avalanche
24 juni 2004, 12:48
als versterkertje moet je zeker eens deze drie uitproberen:

1. Marshall AVT20: Key Sint-Niklaas 362 €, Piens Deinze 448 €
2. Vox Valvetronix AD30VT: Key Sint-Niklaas 300 €
3. Roland Cube30: Key Sint-Niklaas 225 €, Piens Deinze 268 €


Als je in het Gentse wil kopen, ga eens bij Guitarshop of Guitar and Ampcenter langs.

+1
Kleine winkeltjes, maar heel goeie prijzen en geen verkoopspraatjes maar echte hulp en degelijke uitleg!

soup
24 juni 2004, 13:02
Waarom een andere winkel??
In deze is een speciale verbouwingskorting dit weekend

Die verhogen de week ervoor de prijs, om dan de week erna hem te verlagen tijdens de 'kortingen'. Geloof me: die winkel heeft elke maand wel opruim-, verbouwing,- of andere lepe marketingtruuk-korting.
zoals je het zegt , elke maand iets anders , kerstmis , sinterklaas, paas-actie , omdat je klant bent enz.. echt een opgezette schijtwinkel waar al de bv's hun spullen komen halen omdat ze niet in een kleine winkel willen komen en bij piens wat promotie krijgen doordat hun foto's op de website geplaatst worden met wat uitleg erbij , belachelijk

Yannick
24 juni 2004, 13:09
bedankt voor de info iedereen. Heb een mailtje gestuurd naar keymusic aangezien die LTD niet op hun site staat.Kzal dan wss dit weekend de gitaar is gaan testen en dan beslissen of ik ze koop ofniet. Alé, eigenlijk hang hte ook af van mn examenresultate die ik vanavond krijg...

heavy-metal-thunder
24 juni 2004, 13:56
Eerst en vooral succes met je examens.

ALs je de kans krijgt, test zeker een Ibanez SZ 520.

Toch nog wat leuteren over de EMG 81 en 85, kunnen meer dan metallica-style. Klinken clean ook super.

Een Roland cube 30 is echt een goed bakske, multifunctioneel... Maar voor een dikke vette scheur kan het niet op tegen een Marshall Lead 12, helaas maken ze die niet meer. Ik veronderstel dat de MG 15 dicht in de buurt moet komen. Zeker testen. Een 15 watt is net voldoende voor repetitie met drums + bass.

heavy-metal-thunder
24 juni 2004, 14:03
vette gitaar.....erg vette gitaar....maar de prijs vind ik nou niet zo heel spectaculair, in amsterdam, skabouter weet vast nog wel hoe die zaa heette hadden ze deze in en mooiere uitvoering en goedkoper...

In België zijn gitaren duurder. Raar maar waar. Een Gibson Standard komt al gauw 300 euro duurder.

lupoloco
24 juni 2004, 15:29
vette gitaar.....erg vette gitaar....maar de prijs vind ik nou niet zo heel spectaculair, in amsterdam, skabouter weet vast nog wel hoe die zaa heette hadden ze deze in en mooiere uitvoering en goedkoper...

In België zijn gitaren duurder. Raar maar waar. Een Gibson Standard komt al gauw 300 euro duurder.

heeft met de btw te maken dacht ik (21% hier in belgie, 19??? in nederland?)

Yannick
27 juni 2004, 13:51
Probleempje...
Hoewel deze LTD gitaar in de prijslijst van peins staat wou ik toch weten hoeveel hij bij keymusic zou kosten.
Bij deze winkel staat hij niet in de lijst dus maar gemaild.
De gitaar is volgens hen neit te verkrijgen in de benelux... bummer

Wouter J
27 juni 2004, 14:00
Ik zou gelijk twee gitaren kopen: een voor normale tuning en de tweede voor down tuning, op die manier hoef je je geen zorgen over "Oh effe vlug stemmen want dit nummer staat in D" te maken.

Of ga voor de Ibanez AX, want die heeft een mechaniekje bij de brug waarmee je in een bewegeing je E snaar naar D zet.

http://www.music-town.de/onlineshop/hersteller/ibanez/ibanezax125bk_big.jpg

Vexx
27 juni 2004, 15:53
Ik zou gelijk twee gitaren kopen: een voor normale tuning en de tweede voor down tuning, op die manier hoef je je geen zorgen over "Oh effe vlug stemmen want dit nummer staat in D" te maken.

Of ga voor de Ibanez AX, want die heeft een mechaniekje bij de brug waarmee je in een bewegeing je E snaar naar D zet.

pic

Dat zou ik juist absoluut niet aanraden... Met deze tactiek koop je namelijk twee gitaren die het in kwaliteit absoluut niet halen bij bijvoorbeeld een goede LTD of een Prestige Ibanez.

Dan heb je feitelijk twee beginnersgitaren, terwijl je ook één 'semi-professionele' gitaar kon hebben...

Wouter J
27 juni 2004, 16:07
Maar met de AX kan je wel een prof gitaar hebben die je letterlijk in een wip hebt omgestemd.

Vexx
27 juni 2004, 17:03
Maar met de AX kan je wel een prof gitaar hebben die je letterlijk in een wip hebt omgestemd.

Ibanez AX een professionele gitaar? Dan heb je wel een vreemde definitie van professioneel... Bij professioneel denk ik (bij Ibanez) toch al gauw aan een Prestige. De 'Prestige'lijn van Ibanez biedt toch wel een stuk meer kwaliteit dan de non-Prestige varianten van die gitaren. Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden met mijn eigen RG2550, en de RG470 van een vriend van mij.

Als ik de topicstarter was, zou ik als die LTD (MH400) goed speelt, gewoon daarvoor gaan... Ibanez heeft nou eenmaal weinig in die prijsklasse zónder Floyd. Die LTD is bovendien neckthru, wat toch wel erg mooi is (en dat biedt Ibanez alleen met de RGT42 (in die prijsklasse), die weer een floyd heeft...)

Yannick
27 juni 2004, 20:19
hmm. Kvind die ibanez ax ook helemaal niet mooi...
Met hertunen bedoel ik niet gewoon drop d tuning maar echt volledig hertunen als : F Bb Eb G# C C
Eb,Ab,Db,Gb,Bb,Eb
... Ik wacht nu op een mail van piens of ze de gitaar hebben maar heb na 3 dagen nog niets ontvangen...

Wouter J
27 juni 2004, 20:55
Tja dan zit er toch niets anders op dan op tweederhands sites te kijken of je niet twee leuke gitaartjes voor een lage prijs kan krijgen.

Maakt niet uit wat anderen vinden: twee gitaren ieder in een andere stemming is wel veel practischer dan de hele tijd omstemmen.

bekijk deze jongens maar eens.

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/26902.jpg
180 euro op markt plaats.

Of deze:
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/26046.jpg

150 ook op marktplaats.nl

je staat er soms van op te kijken wat je kan vinden daar.

SiNiSTRaL
27 juni 2004, 21:01
die laatste is geen ibanez, een jacky jackson, echt een kenkermerk...

Wouter J
27 juni 2004, 21:10
die laatste is geen ibanez, een jacky jackson, echt een kenkermerk...

Jezus hoeveel slakken wil jij nog zout op strooien?

Ik kwam ook roadstars tegen rond die prijs maar ik wist niet zeker of hij dat type Ibanez mooi vond, ik heb ze aleen maar aan getipt om die jongen eens te laten zien wat je kan krijgen.

Een profesionele Ibanez hoeft niet dur te zijn op particulieren sites vindt je ze goedkoper dan in de winkel, simpelweg omdat de particulier aleen het geld wil wat de gitaar opbrengt, in de winkel moeten ze ook er meer op verdienen vandaar dat een gitaar die je voor 300 inruilde de volgende dag ineens 400 moet opbrengen.

SiNiSTRaL
27 juni 2004, 21:13
o sorry, dacht dat je die onderste gitaar daadwerkelijk aanbeval, my bad :)

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 13:34
hmm. Kvind die ibanez ax ook helemaal niet mooi...
Met hertunen bedoel ik niet gewoon drop d tuning maar echt volledig hertunen als : F Bb Eb G# C C
Eb,Ab,Db,Gb,Bb,Eb
... Ik wacht nu op een mail van piens of ze de gitaar hebben maar heb na 3 dagen nog niets ontvangen...

PLEEZ PLEEZZ PLEEZZZ PLEEZZZZZZZZ

Ga niet af op het uiterlijk. Mijn eeste gitaar was een Strat-copy omdat Ritchie Blackmore hierop speelde en ik dit ook wou. Maar, qua sound had ik naar een Les Paul (kopie) moeten gaan.

Ibanez geen vaste brug i/d prijsklasse v/d LTD??? Test de SZ 520 eens, bekijk ze voel ze, hoor ze... dit is een gitaar die 500 euro meer waard is.