PDA

View Full Version : Training



Lazy B.
21 juni 2004, 16:00
Ik heb ooit eens een stukje van Gary Willis over trainen met gewichten gelezen. Om de één of andere reden raadde hij dat af voor bassisten. Ik weet niet precies waarom, maar dat doet er verder niet toe. 8)


Nu ben ik helemaal geen weight-lifter, maar bij lange en intensieve optredens merk ik wel vaak dat mijn handen/vingers op een gegeven moment vermoeid worden, en dat kan knap lastig zijn als er in het einde van de set nog wat kunstige liedjes zitten. :-?


Wie heeft er tips voor het trainen van de vingers? :dance:

frenske
21 juni 2004, 16:13
Pure onzin!!!!

Als je veel gaat gewicht heffen en er uit gaat zien als een body building, dan heeft het wel invloed. Te veel spiermassa kan je snelheid er uit halen. Maar als je een beetje gewicht heft en daar naast keurig blijft bassen, dan moet het niets uit halen.

Het is met alles zo, TE is nooit goed.

Venomer
21 juni 2004, 16:15
Volgens mij geldt er alleen: "Oefening baart kunst!"

Lazy B.
21 juni 2004, 16:15
Mijn vraag ging niet zozeer over gewichtheffen. Ik ben al breed van mezelf. 8)

Ik zoek alleen oefeningen (of apparaten?) om je vingers sterker te maken en meer uithoudingsvermogen te geven.

Joghy
21 juni 2004, 16:23
Trainen is een ding, overbelasten is iets anders. Tenzij je een beginner bent en/of niet regelmatig speelt wijst overmatige vermoeidheid in de handen meestal op te verkrampt spelen door een slechte techniek of een slechte afstelling van je bas.

Indien het aan je techniek ligt, kan je natuurlijk de obligate vingeroefeningen doen om je te trainen, maar het beste is m.i. nog altijd regelmatig (d.i. dagelijks) minstens een half uur (indien mogelijk langer) spelen, zo mogelijk de moeilijke nummers elke dag meerdere malen spelen, en trachten een zo ontspannen mogelijke houding aan te nemen. Voor dit laatste ga je best een keer bij een leraar.

alhambra
21 juni 2004, 19:45
Trainen KAN niet goed zijn, te veel trainen of verkeerd trainen van de arm spieren is voor b.v. drummers niet best de souplesse wordt minder.
Als je je vingers/armen wilt trainen kan ik je wel de gyrotwister aan raden, deze heeft mij o.a. geholpen met het kwijt raken van RSI maar ook van een schouder arm probleem bij het bassen.
Gyrotwister is een bal met daar in een soort vliegwiel of iets dergelijks wat door draaien krachten kost om het vast te houden.

Kijk zelf maar ff hier: http://www.forcys.nl/www/text.php?ID=5

Train er nu niet veel meer mee maar zo af en toe kan ik het niet laten en ben steeds weer verbaast over wat het doet. Damn ik lijk wel een tellsell reclame :-D :-D

MazeMouse
21 juni 2004, 19:48
Trainen KAN niet goed zijn, te veel trainen of verkeerd trainen van de arm spieren is voor b.v. drummers niet best de souplesse wordt minder.
Als je je vingers/armen wilt trainen kan ik je wel de gyrotwister aan raden, deze heeft mij o.a. geholpen met het kwijt raken van RSI maar ook van een schouder arm probleem bij het bassen.
Gyrotwister is een bal met daar in een soort vliegwiel of iets dergelijks wat door draaien krachten kost om het vast te houden.

Kijk zelf maar ff hier: http://www.forcys.nl/www/text.php?ID=5

Train er nu niet veel meer mee maar zo af en toe kan ik het niet laten en ben steeds weer verbaast over wat het doet. Damn ik lijk wel een tellsell reclame :-D :-D
Gyrotwister is toch ook wel beter bekend als powerball?
(iig zeker wel handige dingen alleen niet te lang gebruiken. 18 kilo aan G-krachten uit zo'n klein ding gaat zeker in het begin flink op je armen dreunen. Spierpijn de gexte :P)

Lazy B.
22 juni 2004, 09:49
Wat een raar ding zeg. En uit de beschrijving krijg ik het idee dat het werkt als een soort jojo of zo? :-?

Maar goed, als het helpt ga ik het zeker eens proberen. :D

Waar kun je die dingen in de buurt van Rotterdam krijgen?

Horus
22 juni 2004, 12:12
Gewoon meer bassen, alleen dan train je echt precies de spieren die je nodig hebt. Natuurlijk krijg je van dingen als de powerball wel sterkere spieren, maar ik betwijvel of je die ook daadwerkelijk nodig hebt bij het bassen. Kijk maar eens goed naar echte goede bassisten, die zetten zowiezo niet veel kracht op hun bas. De actie van je bas en de muzieksoort die je speelt werken natuurlijk ook mee.

Lazy B.
22 juni 2004, 12:15
Ik denk idd dat het vooral ligt aan de manier waarop ik speel. Ik zet volgens mij veel kracht en zeker tijdens optredens, als ik volledig 'up' ben en over het algemeen alles geef. Na een optreden ben ik ook altijd helemaal afgedraaid. Positief wel te verstaan, maar wel afgedraaid.

Gerben van Nazareth
22 juni 2004, 15:49
Gewoon meer bassen, alleen dan train je echt precies de spieren die je nodig hebt.


Ahum... Ik ben ook geen expert maar wel ervaringsdeskundig inzake RSI en hoe er weer af te komen. Belangrijkste les: juist als je alleen de spieren gebruikt cq traint die je denkt nodig te hebben, gaat het mis. De basis voor ontspannen en pijnvrij bassen / computeren / weetikveelwat is juist dat je hele gestel een beetje in orde is. Wanneer rugspieren, schouders, nek, en de rest van het hele apparaat waarmee je een goede lichaamshouding ondersteunt in goede conditie zijn, heb je je handen vrij om lekker & ontspannen bas te spelen. Dat bereik je niet door alleen maar je handen te trainen.

SBloke
22 juni 2004, 19:17
http://www.powerball-europe.com/Images/Nano_draaiend.gif

Lijkt me duidelijk....

Neem er wel eentje van OF Powerball (by nanosecond) OF Dynabee...

Ik heb al vele anderen in handen gehad en die waren ronduit slecht.... (te traag, te stroef of juist te glad, te klein, te groot.. enzovoort..)


Verkrijgbaar bij de betere buitensportzaak voor ongeveer €25,-

alhambra
22 juni 2004, 19:41
Gewoon meer bassen, alleen dan train je echt precies de spieren die je nodig hebt. Natuurlijk krijg je van dingen als de powerball wel sterkere spieren, maar ik betwijvel of je die ook daadwerkelijk nodig hebt bij het bassen. Kijk maar eens goed naar echte goede bassisten, die zetten zowiezo niet veel kracht op hun bas. De actie van je bas en de muzieksoort die je speelt werken natuurlijk ook mee.

Fout helemaal fout, een voetballer traint toch ook niet alleen zijn been spieren of wat dacht je van die opgepompte 100 meter lopers.
Mij heb dat ding geholpen tegen rsi (ik ben systeembeheerder van beroep dus in de gevaren zone) en dat voorkom je juist door andere spieren te trainen dan die waar je last van hebt.

Easy Rider
23 juni 2004, 23:57
Om Gerben en alhambra bij te vallen: fout.
Ik heb zelf een tijdje terug mensendieck therapie gedaan om mijn houding te verbeteren, want m'n rechterschouder en rug was een zooitje door o.a. het bassen. Een goedgetraind bovenlichaam is een must voor iets zoals basgitaar spelen. Zeker nu ik ook contrabas speel kom ik er echt achter. Een slechte houding van rug, nek en schouders verminderd de bloedtoevoer naar de armen, vooral de onderarmen, en veroorzaakt dus eerder verkramping (ophoping afvalstoffen). En voor een goede houding moet echt ALLES getraind zijn (buik, nek, schouders en de gehele rug).
Ik moet zelf trouwens nu ook uitkijken met m'n rechterhand. Ik pluk alleen maar met m'n wijs- en middelvinger en eerst ook veel te veel 'knijpend met de duim' (ipv het gewicht van de arm te gebruiken) en die raken nu in onbalans met m'n relatief zwakkere ringvinger en pink. Ik plukte aanvankelijk ook te hard (voor mijn doen dan) en ik heb m'n techniek al aangepast maar desondanks vinden m'n pols en ook m'n hand zelf het steeds minder prettig. Ik moet alleen nog een goeie manier bedenken om alleen m'n ringvinger en pink te trainen.

EZ