PDA

View Full Version : Hoe goed ben ik?



alexgit
23 april 2002, 22:24
Vraagje, ik speel nou bijna 7 jaar gitaar en ik heb echt geen idee hoe ik me moet vergelijken en waarmee enzo..
Ik heb echt het idee dat ik veel minder goed ben dan de gemiddelde 7-jarige, laat ik het zo zeggen!
Hoe goed is iedereen hier zo'n beetje? (nummers/artiesten oid graag!)

Eko
23 april 2002, 23:06
Hoi,
Ik kwan tovallig je berichtje tegen op dit voor mij nieuwe gedeelte.
Volgens mij kun je alleen weten hoe goed je al kunt spelen, als je jezelf met anderen gaat vergelijken door bv met ze samen te spelen. Hoe snel kun je accoordenschema`s volgen, hoe complex kunnen ze zijn?
Door met anderen samen te spelen leer je minimaal 2 maal sneller en is het ook leuker.
Bijna niemand wordt bekend door in z`n eentje voor de sterren de mooiste liederen te spelen.
Groeten Martin

Levien
23 april 2002, 23:32
Ja, wat is goed? Als je goed bent, dan leer je vaak vooral snel. Dus ben je echt maanden bezig om iets te leren of gaat het er al snel in zitten? Aan dat soort dingen kun je merken of je goed bent of niet. Maar het blijft natuurlijk allemaal behoorlijk subjectief.

pimmetje
24 april 2002, 07:27
Volgens mij slaat Eko de spijker op de kop. Je kan moeilijk vergelijken hoe goed je bent door te zeggen "ik heb dit nummer zo snel geleerd" of "ik kan dit loopje op zoveel bpm".

Er ligt dan gewoon al een verschil tussen een nummer KUNNEN spelen en een nummer kunnen SPELEN. Hetzelfde met dat loopje: kan je spontaan in een nummer zo'n zelfde loopje reproduceren of kan je 't alleen thuis? Nog een mooi verschil vind ik hoe je 't nummer/loopje hebt geleerd. Heb je 't zelf met je eigen oortjes en vingertjes uitgezocht of heb je de tabulatuur van anderen erbij gepakt?

De manier om jezelf te meten met andere muzikanten en er direct ook van te leren is door met anderen te gaan spelen. Dus ga naar jam-sessies en stap in een band als je dat nog niet hebt gedaan.

taylor
24 april 2002, 12:19
ja wat is goed?

na 7 jaar moet je toch aardig kunnen spelen in ieder geval op 1 semi pro band niveau denk ik.

maar elke gitarist heeft sterke en minder goeie kanten dus vergelijken met anderen is misschien geen goed idee.

wat ik het meeste waarder is als iemand goed doordachte composities kan maken ,maakt niet uit hoe technisch maar dat je kunt horen dat die muzikaal is.

jeroenmoore
24 april 2002, 12:24
je moet jezelf nooit vergelijken met een ander, een ieder heeft een eigen stijl, en hanteert daarbij een aangeleerde techniek, die voor hem het beste uitkomt. Maar ik neem aan dat je na 7 jaar toch een aardig riedeltje kan spelen. Het belangrijkste o\is dat je er plezier aan beleeft, en het moet geen frustratie worden.

Eddie van Halen
24 april 2002, 19:50
Ik speel nu zo'n 1,5 jaar en ook 1,5 jaar in de schoolband. En de laatste paar maanden heb ik bij mezelf gemerkt dat er bij de schoolband niet zoveel meer te leren valt, omdat ik allerlei solo's kan nu van AC/DC, Van Halen etc... Ja, we spelen Sweet Child O' Mine, da's het enige nummer dat nog wel een beetje tof is... maar in de nummers van tegenwoordig zitten niet meer van die coole "kijk-eens-hoe-stoer-ik-kan-zijn-met-mijn-gitaar" solo's. :sad: ben ik te goed voor de schoolband???

Ditmar
24 april 2002, 19:52
Probeer eens iets van Children Of Bodom te spelen, dan ben je wel weer effetjes zoet denk ik.

alexgit
24 april 2002, 20:19
Thx voor alle reaxies! Children of Bodom, tja, de muziek ligt me niet zo..
Loopjes etc heb ik vrij snel door, ik heb gister Sunshine Of Your Love van Eric Clapton in een kwartier uitgezocht (zonder tablatuur dus). Ik zit in een band en er zit zo'n jongen in mijn band die is echt goed, terwijl ik langer speel. Hij doet vooral solo's en kan geen fingerpicking, ik dan weer wel. Het klopt wel dat dat natuuurlijk verschilt per stijl enzo...
Maarrr reaxies mogen blijven komen!

F0L
24 april 2002, 21:52
Op 2002-04-24 19:52, schreef Ditmar:
Probeer eens iets van Children Of Bodom te spelen, dan ben je wel weer effetjes zoet denk ik.


dan raak je de plank op zijn spijker....of de spijker op de CoB. :smile:

CoB heeft inderdaad snelle en strakke solo's en zuiver van geluid (IE geen distortion zoals vele metalbands :smile:)

Neophyte
26 april 2002, 14:06
hoe goed ben ik, hmmz, beetje moeilijk om antwoord op te geven.

ik dacht dat de jongens van Sonic Youth allemaal aardig konden spelen, maar het stelt geen fl**ker voor...

duzz.
iig, ik speel nu 9 (en ik ben 16) en ik speel muse/metallica/ratm/sonic youth/alle punk ongeveer/ouwe rockers.

PS, nog even een veel voorkomend misverstand:
mensen die zeggen 'Punk is de moeilijkste muziek om te spelen' zitten er best wel naast.
Maarja, als je iq hoger is dan 36 (onder de 35 ben je geloof ik niet levensvatbaar) had je dat zelf al bedacht :grin:

grtz

**Just make your own style, plug in, crank it up, and let the amps cry**

Neophyte
26 april 2002, 14:08
Ligt er trouwens (BIJVOORBEELD) ook aan hoe groot je handen zijn, n lief meissie met handjes van 5 cm zal niet zo veel kunnen als iemand met gruwelijke klauwen, die heeft nou eenmaal een iets groter bereik.

Ditmar
27 april 2002, 14:09
Nou daar kan je je vies in vergissen hoor.

Ik heb trouwens achterlijk grote klauwen, maar die zijn soms weer te groot voor de hogere regionen van m'n fretbord. En wat ook meetelt is hoever je je vingers van elkaar kan strekken, dat is voor mij een hele grote beperking.

alexgit
27 april 2002, 16:36
Najaa vingers strekken enzo lukt me wel eigelijk, alleen Cis vind ik zo'n kutakkoord, weetjewel:
e-1
b-2
g-1
d-3
a-4
e-1

pimmetje
27 april 2002, 17:15
Maar vingers strekken is toch ook vooral oefenen. De eerste paar honderd keer dat ik F7 barre (131241) probeerde, lukte 't ook niet... 't zelfde met die barre's van C-akkoorden (waar trouwens de lage F uit die C# moet).

Als je juist genoeg van die vingerbrekertjes blijft pakken, komt vanzelf die balans tussen kracht en rek. Echt overdreven kolenschoppen of peuterhandjes kan je denk ik wel flink last van hebben. Al zijn daar natuurlijk ook verschillende halzen bij te vinden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-04-27 17:18 ]</font>

dirkw83
28 april 2002, 19:36
Op 2002-04-27 16:36, schreef alexgit:
Najaa vingers strekken enzo lukt me wel eigelijk, alleen Cis vind ik zo'n kutakkoord, weetjewel:
e-1
b-2
g-1
d-3
a-4
e-1


ja, die is lastig, zeker op een spaanse :smile:.

maar eh, het is een vrij loze C# vind ik, de Cis vanuit A is makkelijk en - vind ik - veel helderder van geluid.

pimmetje
28 april 2002, 23:01
Dirk... leer 't nu 'ns :smile: Het is geen loze C#. Die ene C# klinkt jou misschien beter in de oren, maar soms zal het harmonisch beter uitkomen om die andere C# te spelen. Ze hebben namelijk een andere volgorde (en zelfs samenstelling) van tonen:
- vanuit A (x46664) = C# G# C# F G#
- vanuit C (x43121) = C# F G# C# F

dirkw83
29 april 2002, 20:37
ik leer het noooooooit ben ik bang :smile:.

Ik ben gewoon een stomme beginner die de meeste akkoorden wil kunnen spelen maar het moet gewoon niet veel moeite kosten. Als ik een C# op de A manier kan spelen, ben ik al tevreden en als het harmonisch niet uitkomt dan 'forceer' ik wel :grin:.

Maar je hebt gelijk, natuurlijk is geen één akkoord loos.

alexgit
29 april 2002, 20:44
Hahaa ahhh, moet je toegeven aan de gevorderde gitarist ofzo? :wink:
Tja ik weet ook wel dat het anders kan, maar bij Tears in Heaven is dat niet zo praktisch denk ik...

pimmetje
30 april 2002, 08:15
Daar is-tie inderdaad fijner. Ook bij dat intro van Under the bridge... da's als ik 't nog goed weet een E en een G#. Die E speelt in dat loopje ook fijner als doorgeschoven C, terwijl er zeker een gemakkelijkere E bestaat :smile:

dirkw83
30 april 2002, 19:09
2 E's om precies te zijn :grin:.

Ja kijk in het midden van de hals kan ik wel uit de voeten met die C-bar akkoorden hoor. Da's toch iets minder heavy voor mijn vingergestel :smile:.