PDA

View Full Version : Wat doet een rectifier precies?



Lacrymosa
23 april 2002, 22:20
technische uitleg is welkom.

bvd.

CheerS!!

Robbert
23 april 2002, 23:16
Dit stukje komt van de Alt.Guitar.Amps nieuwsgroep: " a rectifier, tube or semiconductor, converts ac (wall outlet) into dc(like a BIG battery).

Tubes and transistors typically use dc while most elecrical supplies are ac due
to improved distribution efficiency. (i believe mr edison and mr tesla had a
disagreement about this with mr tesla winning)".

Dat is het dus. Gewoon een converter van wisselstroom naar gelijkstroom.

aadplagiaat
24 april 2002, 00:30
Kijk op:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/aad.sieraad/

Electronica: Rectifier

Robbert
24 april 2002, 12:58
Aad, ik heb een vraag.

Bij dat project van mij (JTM45), moet er aan de positieve kant een zekeringetje komen. Maar hoe weet ik wat de "live" kant is? Ik bedoel, wanneer je de stekker in het wandcontactdoos omdraaid, verandert toch ook de live-kant?

Robbert

aadplagiaat
24 april 2002, 15:48
Robbert:

Als je kijkt in jouw schema zie je dat na V6 (de gelijkrichtbuis) een zekering moet komen. Die lijn is de plus, positive etc.
In jouw schema staat die aangegeven als F2 500mA traag. Die plus is ALTIJD de plus ongeacht hoe je de steker in het stopkontakt stopt. Dit is aan de secundaire kant van de voedingstrafo, achter de rectifier (V6).

Ik denk dat die zekering bedoeld wordt.

De primaire kant (waar de 220volt binnenkomt maakt eigenlijk niet uit waar je de zekering doet aangezien je idd de steker dan weer zus en dan weer zo kunt plaatsen (nog afgezien van hoe de bedrading van je huis zit).

Robbert
24 april 2002, 15:53
Waarom de zekering bij die GZ34 zit, had ik al begrepen na de uitleg die je geschreven hebt.

Maar wat betreft de 220 volt, ik had in gedachten om gewoon twee zekeringen d'r tussen te zetten. Een op de "min" en een op de plus.

Thanks.

aadplagiaat
24 april 2002, 17:07
Is een goed plan alhoewel bij kortsluiting toch meestal maar 1 zekering in werking treedt (en dus stuk gaat).

BTW bij wisselspanning spreek je van fase en tegenfase en/of nul. Geen plus of min omdat de fase ten opzichte van tegenfase en/of nul van plus naar min (en andersom) gaat. Pfff

De Klaas
25 april 2002, 11:43
Stroom is echt mijn pakkie an nie. Ik kan jullie wel vertellen dat het mij geen bout interesseert hoe het allemaal heet, mijn Dual Rectifier klinkt in ieder geval GEWELDIG :smile:

pimmetje
25 april 2002, 11:53
En daar was deze topic precies voor open gezet, Klaas :smile:

Robbert
25 april 2002, 13:04
Het goede antwoord was al behandeld, en mijn vraag stelde ik hier omdat:

a. Ik geen nieuwe topic erover wilde openen

b. Aad toch terug zou komen naar deze topic.

c. Misschien leer je er zelf ook nog wat van...