PDA

View Full Version : Hoe bespeel je een ukelele?



Drawmaniac
20 juni 2004, 18:18
Ik heb van mijn vriendin een ukelele gekregen. Maar ik heb geen idee hoe ik deze moet bespelen. Kan iemand mij helpen?Wat voor snaren zijn het?Naar welke tonen moet ik ze stemmen?Weet iemand misschien een goede site er over?

Harry
20 juni 2004, 18:26
zucht...... www.google.nl






ach ja, ik ben niet zo beroerd als ik klink: http://ukulele.nl/

Globetrotter
1 juli 2004, 00:10
Stemmen als een viool heb ik me eens laten vertellen... Bespelen met aparte akkoorden, heb een jpeg met allemaal ukelele akkoorden, maar dan moet je eens privé berichtje sturen met je mailadres, dan stuur ik het door. URLs heb ik blijkbaar niet meer bij favorieten staan, maar als je ens op google zoekt... :-D

Harry
1 juli 2004, 07:40
mijn post staat er niet voor de grap hoor.....

Javaca
1 juli 2004, 11:51
Ik heb een tijdje een mandoline en een ukelele gahad. Gewoon EADG gestemd.

willem1940
1 juli 2004, 16:11
Een ukelele heeft origineel 1e en 4e snaar dunner dan 2 en 3, stemming
4-3-2-1 als A-D-F#-B en die A is dan hoger dan de D en de F#, de B wel hoger dan de A.

De accoord-grepen blijven dan net alsof je op de 4 dunste snaren van een gitaar speelt, behalve dat alles een kwint hoger uitkomt dus een C-greep wordt dan in werkelijkheid een G-greep, enzovoort.

Er worden echter ook wel andere stemmingen op toegepast en vaak staat in bladmuziek per liedje een bepaalde stemming aangeraden en de grepen erbij afgebeeld.

Drawmaniac
1 juli 2004, 22:20
Nou bedankt allemaal. Ik heb intussen wat gezocht op google ennuh het vordert al! Komt echt een geinig geluidje uit dat ding