PDA

View Full Version : wat is het best resonerende materiaal voor een tremolo ?



ninja
19 juni 2004, 18:50
men is toch altijd op zoek naar zoveel mogelijk sustain en resonantie? dan zouden alle materialen toch zo resonant mogelijk moeten zijn? welk materiaal is dan het beste voor de gitaaronderdelen zoals bijvoorbeeld het tremolo systeem, de tuners, humbuckerraampjes, schroeven, veren, frets enz.

Wilson
19 juni 2004, 19:44
als je logisch nadenkt zou je toch denken dat als je optimale sustain wilt je juist geen resonerende delen wilt hebben. Als het resoneert neemt het namelijk de bewegingsenergie van de snaar op, deze wordt dan omgezet in de bewegingsenergie voor het resonerende voorwerp. Als het voorwerp echter niet meeresoneert, behoud de snaar dus meer energie. tenminste, dat is wat ik denk

Jeroenvanhulsteijn
19 juni 2004, 20:13
demping zorgt ervoor dat de sustain afneemt. verlies van energie zorg ervoor dat de amplitude (geluidssterkte) afneemt. tenminste....zo d8 ik dat het was.

je wilt dus zo weinig mogelijk demping in je tremeloblok. dan moet je harde materialen gebruiken. bv gietstaal.

Kjiratsiekoedel
19 juni 2004, 20:52
het beste is geen tremolo

maarten
19 juni 2004, 21:14
een tremolo van diamant lijkt me wel erg sustain-behoudend.. maarja zit ook een prijskaartje aan he... (goh) :wink:

Rubenios
20 juni 2004, 09:56
een tremolo van diamant lijkt me wel erg sustain-behoudend.. maarja zit ook een prijskaartje aan he... (goh) :wink:

dat slaat echt in als een slappe lul op een slagroomtaart.

birt
20 juni 2004, 10:36
een tremolo van diamant lijkt me wel erg sustain-behoudend.. maarja zit ook een prijskaartje aan he... (goh) :wink:

dat slaat echt in als een slappe lul op een slagroomtaart.

hij heeft wel een punt hoor, titanium is echter een betaalbaardere oplossing :)

Diedo
20 juni 2004, 10:57
het lijkt mij dat het in ieder geval zo hard mogelijk moet zijn, omdat de trem zelf dan zo min mogelijk mee resoneert, zoals boven gezegd is.

titanium is op zich ook best een dure grap, dus daarom worden floyds meestal van gehard staal gemaakt.

Rubenios
20 juni 2004, 11:26
staal of titanium maakt weinig uit hoor, zit m gewoon voornamlijk in de veren...

Diedo
20 juni 2004, 13:34
is ook waar, maar maak maar eens een trem waar geen veer in zit... volgens mij ben je dan in een keer miljonair...

Sir Peckerkäse
20 juni 2004, 14:04
is ook waar, maar maak maar eens een trem waar geen veer in zit... volgens mij ben je dan in een keer miljonair...

het zou opzich kunnen met een stuk meeverend metaal, maar dat zou -lijkt mij- snel kromtrekken en daarom onstembaar zijn, en dan nog maar te zwijgen over mogelijke metaalmoeheid

Rubenios
20 juni 2004, 14:14
is ook waar, maar maak maar eens een trem waar geen veer in zit... volgens mij ben je dan in een keer miljonair...

ehhh dat heeft er niks mee te maken met wat ik zeg hoor :-?

Diedo
20 juni 2004, 14:33
het idee was dus dat je dat probleem dus blijft hebben, tenzij je een alternatief voor de veren vindt, en dan ben je dus in een klap heel rijk...
de veren zijn de zwakste schakel, maar het verlies van de andere onderdelen kun je ook tot een minimum beperken (dacht ik zo...)

Rubenios
20 juni 2004, 16:10
ketting is zo sterk als de zwakste schakel dus tjah...

Negative K3 fan
20 juni 2004, 18:32
men is toch altijd op zoek naar zoveel mogelijk sustain en resonantie? dan zouden alle materialen toch zo resonant mogelijk moeten zijn? welk materiaal is dan het beste voor de gitaaronderdelen zoals bijvoorbeeld het tremolo systeem, de tuners, humbuckerraampjes, schroeven, veren, frets enz.

pfft, je snapt er dus niets van.

al het materiaal wat er bestaat is resonant, ze hebben alleen andere eigen frequenties. Meer resonantie betekent trouwens minder sustain. Allemaal simpele natuurkunde.

Diedo
20 juni 2004, 18:35
ik zie het anders:
er gaat een trilling vanuit de snaar door je tremblok en wordt geabsorbeerd door je veren --> als je dan zorgt dat het signaal zo sterk mogelijk is voor dat het naar die veren gaat, en dan pas wordt verzwakt is dat beter dan dat het eerst een beejte door het tremblok wordt geabsorbeerd, en vervolgens nog een lading bewegingsenergie door de veren.

maarja... we hebben het hier wel over ideale situaties.. er spelen nog zoveel meer factoren mee natuurlijk.

Negative K3 fan
20 juni 2004, 18:37
hij vroeg niet alleen naar tremolo's maar over shit in het algemeen.

Kjiratsiekoedel
20 juni 2004, 18:55
best is om de gitaar niet van hout te maken, plastick of graniet is al beter

Rubenios
20 juni 2004, 19:00
best is om de gitaar niet van hout te maken, plastick of graniet is al beter

plastic (kunstof) hebben ze al geprobeerd en dat was geen succes. hout is nog altijd t beste.

granieten gitaar en aantal kilo's.... :roll:

Kjiratsiekoedel
20 juni 2004, 19:09
best is om de gitaar niet van hout te maken, plastick of graniet is al beter

plastic (kunstof) hebben ze al geprobeerd en dat was geen succes. hout is nog altijd t beste.

granieten gitaar en aantal kilo's.... :roll:

geen succes? dat kwam toch meer door de conservatieve gitarist dan de resultaten?

en ja graniet is zwaar

lcvanderhelm
20 juni 2004, 20:57
De plastic gitaar was geen succes omdat zij kil klonk een karakterloos doods geluid met weliswaar veel sustain.Veel firma's hebben geprobeerd kunststof te maken met de eigenschappen van hout[spektor gibson steinberger etc.]Alleen bij de bas[steinberger]met succes.Dus de volgens sommigen van jullie nadelige resonantie van de verschillende houtsoorten bepaald wel de sound van je gitaar.Als ik een gitaar ga kopen speel ik er altijd eerst onversterkt op en luister goed naar de resonantie.Als deze goed is weet ik al wat ik versterkt ongeveer zal horenLANG LEVE DE DEMPING.

Negative K3 fan
20 juni 2004, 22:15
daar ben ik het mee eens, tone komt door demping van frequenties, dus ik ruil best wat sustain in voor toon ;)

Rubenios
20 juni 2004, 23:58
die catalyst gitaren waren iig zwaar ruk,ontstemden lomp veel enzo, en de hardware begon te roesten :o

Nielsje
21 juni 2004, 14:31
Wie het zei, weet ik niet meer, maar er was een opmerking over dat tremolo's van gehard staal gemaakt worden..

dit heeft geen fuck te maken met het wel of niet behouden van sustain o.i.d.. en het is raadzaam erbij te zeggen dat het hier alleen om oppervlakte harding gaat.

De stalen brug wordt gehard, om slijtage te voorkomen. De snaren zelf zijn dun, staat best wel wat spanning op, als je dan ongeharde delen neemt, gaan de snaren hier in snijden, met alsgevolg dat je een onnauwkeurig instrument krijgt.

Hoor ik sommigen denken (ja dat kan ik ;)) "waarom harden ze dan niet de hele brug??" Dat heeft te maken met het feit dat iets wat je hardt, dat het ook brosser wordt. De binnenkant van het onderdeel is nu gewoon nog taai staal.. dat moet ook , want als alles gehardt wordt, is alles heel bros en bij het minste geringste kan dan het onderdeel in tweeen splijten, doordat het geen trek en buigkrachten kan weerstaan. Een goed voorbeeld hier van is een porseleinen kopje, is brosmateriaal.. laat je het een keer vallen, dan is het kapot.

Een goed voorbeeld van een gehard oppervlak met een binnenkant die taai is is een mes. De buitenkant is gehard om er voor te zorgen dat het mes scherpblijft. De binnenkant is gewoon nog taai zodat het mes zelf wat kan hebben.. als je een mes laat vallen dan is het namelijk niet kapot.. met een geheel gehardt mes zou dit wel het geval zijn..


Zo, dat was weer ff wat materiaal kunde

skabouter
21 juni 2004, 14:34
en mijn oma heeft nieuwe flippers gekocht, maar eigenlijk durft ze ze niet te gebruiken, want ze is een beetje bang voor water........................:D

Rubenios
21 juni 2004, 15:14
en mijn oma heeft nieuwe flippers gekocht, maar eigenlijk durft ze ze niet te gebruiken, want ze is een beetje bang voor water........................:D

steen aan haar voeten binden :D

Jeroenvanhulsteijn
21 juni 2004, 16:04
ik denk trouwens dat je veren niet de zwakste schakel zijn als het om sustain gaat. dan zou je eerder wat aan de hals moeten doen. want die zorgt voor de meeste demping (hout is zacht). een veer dempt nauwelijks. het is net een snaar wat dat betreft.

ninja
22 juni 2004, 18:39
als ik de antwoorden hier lees krijg ik het idee dat niemand hier weet waar die het over heeft. wat is tone? hoe krijg je het, hoe verbeter je het enz.

Rubenios
22 juni 2004, 20:40
als ik de antwoorden hier lees krijg ik het idee dat niemand hier weet waar die het over heeft. wat is tone? hoe krijg je het, hoe verbeter je het enz.

nou zeikerd leg jij het dan uit.... jeez...

Nielsje
23 juni 2004, 18:45
ja inderdaad, doe het zelf es..

ik heb net uitgelegd waarom een brug van gehard staal is.. (was toch een onderdeel van de vraag..of het werd ergens anders gevraagd) en de uitleg zelf is geheel correct naar mijn mening..

en meneer begint te zeuren dat niemand hier het volgens hem weet..

kijk, als je het zelf wel weet, mag je dat zeggen, maar ik heb niets informatiefs van jou zijde gezien

ninja
24 juni 2004, 15:05
ee jonge, ik krijg het idee dat jullie interessant proberen te doen. zo van ik ken gitaren want ik lees aardschok en gitarist en ik speel al zo lang gitaar en zo. Dat zijn niet de gegevens die ik zoek weetje? dus hou je commentaar voor je en antwoord alleen als je het weet gitaarbobo's!

Nielsje
25 juni 2004, 00:47
het wordt steeds leuker hier...

volgens mij ben jij degene die zijn commentaar voor zich moet houden!

Ik geef wel degelijk antwoord op een vraag! En wat ik vertel haal je niet uit de aardschok en gitarist hoor vriend!

Kan je er misschien niet tegen dat ik iets extra's vertel wat je niet kan begrijpen ofzo?

skabouter
25 juni 2004, 00:51
idd, ninja, als je zo wijs bent, verlicht ons dan met je wijsheid !!!
(of was het afkrakende kritiek op ons, maar weet je het zelf ook niet beter.................................de beste stuurlui)

ninja
25 juni 2004, 01:08
zie? ik heb een gevoelige snaar geraakt bij de semi gitaarexperts! hahahahaaa kneusjes

skabouter
25 juni 2004, 01:11
leuk. om zo`n PM te krijgen met daarin "lelijke kutzwarte! je moeder pijpt veels te slordig!"

WTF doe je op ons leuke forum ?

Nielsje
25 juni 2004, 01:13
Zeg ninja, nou moet je ophouden..

want waarschijnlijk ben je in levende lijve gewoon zo'n mietje wat in z'n eentje niets durft..

van dat typische marokkanen gedrag is dat (nee ik zeg dus niet dat je er een bent..) grote bek achter de comp.. maar als je ze tegen komt..durfen ze niet..

kom maar langs, dan zal deze jongen je es laten zien wat het verschil is tussen ongehard en gehard staal!

ninja
25 juni 2004, 01:39
Zeg ninja, nou moet je ophouden..

want waarschijnlijk ben je in levende lijve gewoon zo'n mietje wat in z'n eentje niets durft..

van dat typische marokkanen gedrag is dat (nee ik zeg dus niet dat je er een bent..) grote bek achter de comp.. maar als je ze tegen komt..durfen ze niet..

kom maar langs, dan zal deze jongen je es laten zien wat het verschil is tussen ongehard en gehard staal!

anytime anywhere, dikke slet! ik woon in hengelo. waar spreken we af grote jongen?

ninja
25 juni 2004, 02:23
ps ik kom alleen, maar jij mag wel vrienden meenemen om je bewusteloze kutkop af te voeren naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis. hahahaa!

Nielsje
25 juni 2004, 08:45
had je niet een paar kilometer verderop kunnen wonen?? en een paar jaar eerder? in de buurt van die mooie vuurwerkfabriek?


Maar buiten alles, ik heb nog steeds geen zinnige reply van je gezien

Kjiratsiekoedel
25 juni 2004, 08:55
hmmmm............

slotje?

alhambra
25 juni 2004, 09:41
ee jonge, ik krijg het idee dat jullie interessant proberen te doen. zo van ik ken gitaren want ik lees aardschok en gitarist en ik speel al zo lang gitaar en zo. Dat zijn niet de gegevens die ik zoek weetje? dus hou je commentaar voor je en antwoord alleen als je het weet gitaarbobo's!

Kortom ze lullen om het lullen, van die rukkertjes die afgeven op meneertjes die de hele dag vergaderen om interessant te doen maar op gitaren gebied doen ze het zelf ook.

bert k
25 juni 2004, 16:29
Ik lees verdomme twee dagen ff niks, krijgen we dit gezeik. Slotje.