PDA

View Full Version : Noise gate



soapwater
19 juni 2004, 15:02
Ter informatie

Ik heb 2 zelfgemaakte speakerkasten. 1 15"-kast en 1 10"-kast met tweeter. Deze worden gestuurd door een behringer BX3000T head.


Deze configuratie doet het prima en dankzij die tweeter krijg ik een kristalhelder geluid (zo heb ik het graag) maar dit heeft ook enkele nadelen. Als er geen gitaar/kabel aan de ingang is aangesloten, is hij muisstil maar vanaf het moment dat ik m'n kabel inplug hoor je zo'n typische achtergrondruis (noise) zoals bij een oud kassettebandje. Nu heb ik een hele tijd gedacht dat dit veroorzaakt werd in de versterker, maar aangezien dit niet is wanneer er geen gitaar is aangesloten, vermoed ik dat de ruis gewoon afkomstig is van de omgeving.

Een oplossing hiervoor is de hoge tonen dichtdraaien, maar dan verlies ik dus ook m'n heldere geluid. Op een ander forum (licht en geluid) had iemand het over een 'noise-gate'. Ik heb gezien dat boss zoiets heeft: 'NS-2' maar 120€ vind ik nogal prijzig. Is dit de oplossing, hoe werkt zo'n ding, werkt het echt? Kan ik het eventueel zelf bouwen en heeft er iemand schema's of zijn er gewoon even goeie en goedkopere modellen?

Greetz