PDA

View Full Version : Hout



Dirk_Hendrik
23 april 2002, 10:11
Gitaren worden meestal uit voor gitaarbouw bekende houtsoorten gemaakt: Mahonie, esdoorn, essen, linden etc. Daarnaast heb je de wat exotischere houtsoorten als Koa, walnoot,Limba etc.

Echter, Waarom worden er nooit houtsoorten gebruikt die je hier op het Europese vasteland veel tegenkomt zoals Eiken en Beukenhout. Het lijkt me dat die een stuk beter en goedkoper te krijgen zijn dan sommige van de bovengenoemde exotischere houtzoorten.

pimmetje
23 april 2002, 11:39
Dat heeft met een heel scala aan karakteristieken van de verschillende soorten hout te maken.

- ieder houtsoort heeft z'n eigen klank. Dit hoor je al als twee dezelfde gitaarmodellen in een ander houtsoort onversterkt bespeelt.
- het hout(soort) moet gemakkelijk in stukken zonder "dode plekken" te krijgen zijn. Een gitaar luistert wat dat betreft nauwer dan een vloer.
- alle hout blijft z'n hele gitaarleven lang werken. Sommige houtsoorten werken meer dan andere (en op een andere manier). Beuk droogt bijvoorbeeld heel snel.
- Ieder houtsoort heeft z'n eigen hardheid. Dit heeft invloed op de klank, maar ook op de bruikbaarheid als constructie-materiaal. Ik weet niet of 't slim is om het fretbord van ceder te maken. Dat druk je met je nagel al aan bonken :smile:

Eén van de meest gebruikte houtsoorten is mahonie. Deze houtsoort is goed verkrijgbaar en heeft een goede toonkarakteristiek. Daarbij is 't ook nog een heel stevig houtsoort. De precieze reden waarom eiken niet gebruikt wordt, weet ik niet, maar je kan er nu waarschijnlijk wel wat bij verzinnen :smile:

Andrewski
23 april 2002, 13:20
Eiken is zo goed als niet te gebruiken voor een gitaar omdat deze een slechte klank en sustain schijnt tegeven.

Dirk_Hendrik
23 april 2002, 15:40
Dat kan ik me best voorstellem maar intussen heb ik ook bodies van linde (basswood) en populier voorbij zien komen. Nou ook niet echt houtsoorten die je een geweldige sustain toe zou schrijven.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-04-23 14:41 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-04-23 14:41 ]</font>

Andrewski
25 april 2002, 16:28
Basswood wordt wel erg vaak gebruikt, ik geloof dat die Peavey/van Halen gitaren allemaal van Basswood zijn.
Ik geef zelf de voorkeur aan Alder. (persoonlijk)