PDA

View Full Version : floyd rose stemprobleem (Denk ik)



Retinite
18 juni 2004, 23:37
test

Retinite
18 juni 2004, 23:41
goh t werkt ns een keer,

anyway: ik ging stemmen (jaja) en toen had ik alles pèr-fèct en toen d8 ik, hee laat ik ns kijken of t op fret 12 en 24 (ja 24) ook wel klopt... dat klopte, BEHALVE bij mn hoge e snaar... hoe krijg ik die goed op fret 12?!! ik heb een floyd rose licensed ding op mn jackson dxmg en t is echt alleen die snaar (mischie nis t altijd zal zo geweest daar heb ik nog niet o gelet) maar aan wat moet ik draaien om m op fret 12 ook een e te laten zijn en niet nèt iets lager (t is lager namelijk ja) of kan t aan de hals liggen? maar dan ligt t toch niet aan maar 1 snaar dan?

thx in advance

amon
18 juni 2004, 23:53
issie alleen op de 12e fret fout? dus op de 24 wel goed???


als ie op de 24e fret ook fout is, moet je hem even opnieuw intoneren (de hoge e snaar): op de plek waar je de snaar afgeknipt in de floyd vastschroefd, zit ietsje meer naar de hals toe een schroefje. als je dat los draait, kun je het zadeltje verschuiven (dat is het 'snaargeleidertje'). dat moet je naar voren of naar achteren schuiven, dat ligt maar net aan of de 12e fret hoger of lager klinkt dan de losse snaar.
als de 12e fret hoger klinkt, moet je het zadeltje naar achteren zetten (logisch, dan maak je een langere snaar en langere snaren geven lagere tonen, zodat het compenseerd) en andersom natuurlijk; als de 12e fret te laag klinkt moet je het zadeltje naar voren zetten...

Retinite
19 juni 2004, 00:04
24 was ook fout, alleen volgens de tuner minder fout dan op 12 maar niet OK iig

ehm.. ik heb nog niet snaren gewisseld (heb deze gitaar nu en half jaar) en bedoel je nu i nde gitaar of in de floyd rose waar ik moet wezen om te intoneren? en hij klinkt volgens de tuner te LAAG

amon
19 juni 2004, 00:07
heb je geen kleine gebruiksaanwijzing bij je gitaar gekregen?

wat voor gitaar heb je? dan weet ik wat voor floyd erop zit...


edit:
ik gok dat je zoiets hebt:

http://www.rexc.com/images/parts/floyd_diagram.jpg

dan moet je nummertje 6 losdraaien. daardoor komt nummer 8 (het zadeltje los te zitten. (vergeet niet eers je hoge e-snaar los te draaien!). nu kun je dat zadeltje een paar mm naar voren of naar achteren (naar de neck toe of naar de andere kant) schuiven. aangezien jou 12e fret lager klinkt, moet ie naar achteren. moet je even op de gok doen. als het veel verschilt met de losse snaar, dan uiteraard wat verder naar achteren, scheelt het niet veel, dan maar een klein beetje (het gaat hier om mm werk, dus denk niet dat je dat zadeltje een cm naar achteren kunt schuiven). dan moet je je snaar weer stemmen en kijken of het goed staat. als het in 1 keer goed staat heb je geluk, anders nog een keer bovenstaande dingen doen...

Retinite
19 juni 2004, 10:37
ik zei al dat ik een jackson dxmg had en nee ik heb geen boekje gehad :S (gekocht bij kees dee) maarre ik vraag t maar ff om zeker te zijn, moet ik de E snaar draaien toe hij heeeeeeelemaal los zit of tot dat hij slap hangt?

amon
19 juni 2004, 11:19
dat hij wslap hangt, zodat je bij nummertje 6 kunt komen met een een sleuteltje (heb je wel gehad?). dan moet er gewoon niet veel kracht op de snaar staan, want je moet dat zadeltje kunnen verschuiven; als er teveel trekkracht van de snaar op staat, gaat ie vanzelf namelijk naar de neck toe en dat is de foute richting.

dus, gewoon los draaien, zodat ie slap hangt. je kunt misschien ook (dat deed ik zelf) de tremelo gewoon gebruiken, dus daarmee zorgen dat die snaar slap komt te hangen.

Retinite
19 juni 2004, 19:47
ja ik heb zo een imbus(?????)sleutel (zo een L vorm sleutel) gekregen, waar ik ook mn locking nut mee open draai, maar ik kan dus ook mn tremolo helemaal naar voren doe nen dan iets onder de achterkant doen om m 'vast te zetten' of is dat slehct voor de veren in dat ding?

amon
20 juni 2004, 11:49
je kunt de tremelo gewoon even met een blokje hout vastzetten, niet te lang, maa rje hebt ook niet veel tijd nodig. in 5 minuten moet het zeker gelukt zijn.


dan moet je op zoek gaan naar een kleiner imbussleuteltje (idd, imbus). waarmee je nummertje 6 op bovenstaande plaatje los kan schroeven en daardoor het zadeltje wat naar voren of naar achteren zetten.

Retinite
21 juni 2004, 11:43
volgens mij past dat imbussleuteltje daaar ook wel in hoor:wink: ok ik ga t zo snel mogelijk prberen (ff wanneer ik tijd heb) en bedankt voor de hulp

Raffel
21 juni 2004, 12:03
als je een wig onder de brug stopt, doe dit dan niet tijdens het intoneren want dan intoneer je hem waarschijnlijk nog niet goed.