PDA

View Full Version : combinatie van soorten snaren.



SAnTANnetje
18 juni 2004, 23:07
Uhh mijn gitaar heeft een combinatie van nylon en "metalen' snaren. Zo was ie al toen ik hem, tweedehands kocht. Is dit heel slecht of kan je hier ook mee spelen? :???: Welk soort snaren zouden jullie trouwens aanraden?
Gelukkig in de zomervakantie eindelijk tijd om te leren spelen :D

dejohan
18 juni 2004, 23:16
Ik denk dat je een klassieke gitaar hebt:

Dit is een klassieke gitaar:
http://www.jensgjohansson.com/images/Classic-guitar-1997.jpg

Dit is een accoustische:
http://www.drwebman.com/img/j45_a.jpg

De laatste moet stalen snaren hebben, de eerste nylon. Op klassieke gitaar mogen GEEN stalen snaren, want dan trek je de hals kapot. Echter, de dikste snaren op een nylon gitaar zijn wel omwonden met een soort staal. Ik denk dat het daardoor komt dat je denkt dat sommige snaren van staal zijn. Maak je geen zorgen, dat is normaal: vanbinnen in de snaren is het nylon.

Maar om echt veilig te spelen en om een mooier geluid te hebben, zou ik toch nieuwe snaren kopen, en een stem apparaatje als je dat nog niet hebt

Dugie
19 juni 2004, 11:53
Ik denk dat je gewoon met de metalen snaren de 3 bassnaren bedoeld, deze zijn altijd "metaal" meer bepaald nylon met metaal omwonden, je voelt dit direct als de spanning hoger is dan die op de nylon snaren zit je fout, deze moet ongeveer dezelfde zijn.

SAnTANnetje
19 juni 2004, 19:46
Aha, mijn snaren zijn dus niet vreemd :D
Verder nog een vraagje, ik hoorde zolaatst iets over een gitaarklem?
Die zou ik nodig hebben om Michel van Anouk goed te kunnen spelen :???: Kan iemand mij hier meer over vertellen?

soup
19 juni 2004, 19:58
ff offtopic: dit staat in je signature
~ Nu maar hopen dat alleen het begin moeilijk is...~ he SAnTANnetje , wel ik zal je iets zeggen er komen nog moeilijkere dingen maar dat is juist fijn dus maak je maar geen zorgen je leert het allemaal wel

SAnTANnetje
19 juni 2004, 20:09
Uhhh ik hoop het wel ja, dat ik het ooit leer! gelukkig binnenkort zomervakantie en dus tijd om te oefenen. Niemand in mijn omgeving speelt gitaar dus het is soms wel vervelend dat niemand ff kan voordoen hoe het moet... Haha, als a-muzikaal meisje gitaar willen leren spelen kost wel moeite dat weet ik hoor! :D Dank je voor het positieve "Je leert het wel" Toch nog iemand met vertrouwen :D

bert k
19 juni 2004, 20:27
Verder nog een vraagje, ik hoorde zolaatst iets over een gitaarklem?
Die zou ik nodig hebben om Michel van Anouk goed te kunnen spelen :???: Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Dat is een capo. Inderdaad een klemdinges. Hier zie je er een: http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=DLGF84FDN

soup
19 juni 2004, 20:30
Uhhh ik hoop het wel ja, dat ik het ooit leer! gelukkig binnenkort zomervakantie en dus tijd om te oefenen. Niemand in mijn omgeving speelt gitaar dus het is soms wel vervelend dat niemand ff kan voordoen hoe het moet... Haha, als a-muzikaal meisje gitaar willen leren spelen kost wel moeite dat weet ik hoor! :D Dank je voor het positieve "Je leert het wel" Toch nog iemand met vertrouwen :D
ik ben ook begonnen met gitaar te spelen (elektrische wel te verstaan) en dan dankzij het internet leerde ik eigenlijk , en omdat ik zelf vanalles probeerde kreeg ik effecten wat iedereen eigenlijk gebruikt dus ja, ik ben er al goed vanafgekomen maarja ik had ook wat vrienden die gitaar speelde dus soms wat hulp , heel soms dan maar

SAnTANnetje
19 juni 2004, 20:58
Uhh ik heb ooit een electrische gitaar geleend van een exvriend, al speelde ik er zelden op, ik miste de gitaar dus wel, vandaar sinds kort een akoestische. Ik speel nu via tabs, en ben van plan binnenkort road trippin van rhcp te gaan leren, prachtig nummer. Het handige daarvan is dat ik de cd als "bronmateriaal" heb! :D Heb alleen totaal geen gevoel voor ritme enzo, dus het gaat wel heeeel veeeel tijd kosten. Nou ja 6 weken vakantie, toch?

Kjiratsiekoedel
19 juni 2004, 23:53
daar staat een goede versie van op www.mysongbook.com, wel ff guitarpro 4 erbij 'zoeken'

Bluesbreaker
20 juni 2004, 00:00
guitar pro is idd wel dik handig, maar dingen staan vaak veel te moeilijk in de tabs, nouja daar kom je wel achter

die dunlop trigger capos zijn idd dik handig (beter dan met zon riempje) maar vraag wel even om een voor akoestische want dr zit wel verschil in

Kjiratsiekoedel
20 juni 2004, 10:14
guitar pro is idd wel dik handig, maar dingen staan vaak veel te moeilijk in de tabs, nouja daar kom je wel achter

die dunlop trigger capos zijn idd dik handig (beter dan met zon riempje) maar vraag wel even om een voor akoestische want dr zit wel verschil in

niet voor een akoestische, maar voor een klassieke.

naja, 2 types:
-een beetje holle, voor western en electrisch
-een platte, voor klassiek

deze capo's zijn iets van 20 euro, maar gaan wel een leven lang mee. in het begin is de veer alleen iets te sterk om met één hand erop te kunnen zetten, toen schoot dat ding nog regelmatig door mijn kamer heen

SAnTANnetje
20 juni 2004, 12:20
Uhhh maar hoe moet je dan zo'n ding gebruiken en wat is het voordeel ervan? Jaja leuk dat mensen advies geven, maar nu MOET :???: ik dus zo'n ding en eigenlijk snap ik er weer helemaal niets van.... *Zucht*

Bluesbreaker
20 juni 2004, 13:09
niet voor een akoestische, maar voor een klassieke.


uhm, een klassieke gitaar is toch echt een akoestische gitaar

maar je hebt gelijk, een western is ook een akoestische dus je moet vragen om een capo voor een klassieke gitaar

Bluesbreaker
20 juni 2004, 13:12
Uhhh maar hoe moet je dan zo'n ding gebruiken en wat is het voordeel ervan? Jaja leuk dat mensen advies geven, maar nu MOET :???: ik dus zo'n ding en eigenlijk snap ik er weer helemaal niets van.... *Zucht*

een capo zet je op de de hals van de gitaar zoals hier: (voor de duidelijkheid, dit is gewoon een van google geplukt plaatje)
http://analyzer.depaul.edu/paperplate/Capo%2007.jpg
hierdoor wordt de hele gitaar zeg maar hoger, waardoor je bij sommige nummers de akkoorden makkelijker kunt paken

SAnTANnetje
20 juni 2004, 13:28
hierdoor wordt de hele gitaar zeg maar hoger"
Ehhh? :???: Ik ben echt amuzikaal en heb ook geen muziekles gehad op school ofzo. Dit snap ik dus niet :oops: Wil je t nogmaals proberen uit te leggen?. Weet niet of je t nummer kent, maar tis op zich vrij makkelijk, maar iemand zei dat t het best klonk als je zo'n klem zou gebruiken. Vandaar dus de vraag...

Kjiratsiekoedel
20 juni 2004, 13:29
het orgineel is zo gespeeld, klinkt ook wel beter, waarom.... ... volgens mij iets met kwintencirkel en pithagoreske komma ofzo...vage zooi

Bluesbreaker
20 juni 2004, 13:36
hierdoor wordt de hele gitaar zeg maar hoger"
Ehhh? :???: Ik ben echt amuzikaal en heb ook geen muziekles gehad op school ofzo. Dit snap ik dus niet :oops: Wil je t nogmaals proberen uit te leggen?. Weet niet of je t nummer kent, maar tis op zich vrij makkelijk, maar iemand zei dat t het best klonk als je zo'n klem zou gebruiken. Vandaar dus de vraag...

als je de capo in bijvoorbeeld het 2e vak zet heeft dat hetzelfde effect als wanneer je met je hand alle snaren in het 2e vak indrukt

met capo klinken de open snaren dus hoger

SAnTANnetje
20 juni 2004, 13:38
:o kwintencirkel en pithagoreske komma

WHAAAA? :???: :cry: Oke, ik heb bedacht dat ik gitaar wilde spelen omdat ik anders voor mijn opleiding blokfluit kreeg en ik het wel leuk vond, mooi ook! Maar verder weet ik dus niets van gitaar af, alleen dat je via tabs kunt spelen (en dan moeten er ook nog geen rare tekentje bijstaan van dat hammer on enz.) en dat je ook noten kunt lezen (kan ik alleen voor piano) Kortom; een hoop vragen en uitleg op zeeeeeer laag niveau :lol:

maisy
20 juni 2004, 22:31
wat dacht je van les nemen :???:

SAnTANnetje
20 juni 2004, 23:01
Wat dacht je van de kosten en de tijd :P Les = verplicht en dat zorgt voor druk en dan is het niet meer leuk, vind ik!

Kjiratsiekoedel
21 juni 2004, 06:28
:o kwintencirkel en pithagoreske komma

WHAAAA? :???: :cry: Oke, ik heb bedacht dat ik gitaar wilde spelen omdat ik anders voor mijn opleiding blokfluit kreeg en ik het wel leuk vond, mooi ook! Maar verder weet ik dus niets van gitaar af, alleen dat je via tabs kunt spelen (en dan moeten er ook nog geen rare tekentje bijstaan van dat hammer on enz.) en dat je ook noten kunt lezen (kan ik alleen voor piano) Kortom; een hoop vragen en uitleg op zeeeeeer laag niveau :lol:

op dit forum zijn er niet zoveel die goed weten wat het is hoor (ik ook niet)

maargoed, neem les:
-betere houding
-gewoon de basis

maisy
21 juni 2004, 11:03
Wat dacht je van de kosten en de tijd :P Les = verplicht en dat zorgt voor druk en dan is het niet meer leuk, vind ik!

kosten dat vind ik een geldig argument, de rest niet. Je hoeft niet eeuwig les te nemen. Je kan bovendien bij je leraar aangeven wat je doel is. Op die manier kom je juist snel echt tot spelen toe en ook nog eens op een juiste manier zodat je er echt mee verder kunt.
Nu je het zelf gaat proberen loop je gevaar dat je jezelf verkeerde dingen aanleert wat later weer moeilijk af te leren is...

Het vergt even een investering in tijd en geld maar je zult er meer plezier van hebben en minder frustratie.