PDA

View Full Version : Wie kan mij....



Flatcat
18 juni 2004, 16:05
Het verschil uitleggen in sound tussen el34 en 6l6 lampen?

Zelf heb ik een marshall jmp1 en 9100 eindtrap (met 6l6 lampen).
Klinken de nieuwere met de el34's dan zoveel anders?

Met "brits" en "amerikaans"klinkend ben ik niet veel...

Ik wil een brunetti kopen maar weet niet of ik voor de stock el34's moet kiezen of toch ook maar 6l6 moet kiezen...

Ik speel punkrock.

hadv
18 juni 2004, 23:10
je geluid wordt door ontzettend veel factoren bepaald
het type buis is er 1 van
ik kan je het verschil niet uitleggen
zoals gewoonlijk weten alleen je oren het verschil
dus, doe de blinddoek test

Flatcat
18 juni 2004, 23:12
ja zou ik doen maar probleem is dat ze stock enkel in el34 komen

kvrees dat als ik 6l6 wil hem ga moeten bestellen

asesino
19 juni 2004, 09:11
Check Minx ier vind je nog vele info van tubes en zo
http://www.eurotubes.com/

PeeVee
22 juni 2004, 15:27
De eindbuizen bepalen inderdaad maar voor een deel het geluid. Toch is er wel verschil aan te geven tussen 6L6 en EL34. Een 6L6 klinkt wat warmer en voller en heeft sprankelend hoog. Breekt wat abrupt op (op vrij aangename manier), op dat moment is de fut c.q. headroom ook "op" en zit je (qua volume) gelijk aan het plafond. Een EL34 heeft duidelijkere definitie / punch in het midden, is brutaler, wat minder warm en sprankelend en wat rockiger. EL34's breken wat geleidelijker op en trekken het dan qua volume ook nog een tijdje langer dan 6L6'en. Persoonlijk vind ik 6L6'en mooier, maar kan zo'n brutaal setje EL34's ook waarderen. Het is zeker zo dat bij beetje vergelijkbare omstandigheden (B+ spanning, grootte output trafo etc.) de EL34's wat beter door de mix cutten (rocken) dan 6L6'en. Een setje EL34's op full power dat via een goede output trafo een redelijk aanstuurt is imposant.

Ik neig te zeggen dat om lekker te rocken en te punkeren de EL34's het net wat lekkerder (brutaler) zullen doen maar ken ook weer wat punk bandjes die toch juist een wat "verfijnder" (middip) soundje hadden met mooi warm laag en sprankelhoog... Kweetniet... volgens mij zijn er geen vaste regels voor punk toch?! ;-)

Flatcat
25 juni 2004, 20:23
Ach, wij spelen al 10 jaar van die "fake punk" hé :lol:

Ik denk dat ik es in m'n 9100 (2x50 watt) gewoon 2 6l6's en 2 el34's ga stoppen nu ik toch twee cabs heb!

Kan ik onmiddellijk het verschil zelf horen :)

Harry
25 juni 2004, 20:47
weer zo'n rottig 'wie kan mij...' topic! Hier heb ik geen verstand van!!!!
Ik wil wel maar ik kan niet.

Flatcat
25 juni 2004, 21:22
Het spijt mij, ik zal volgende keer een andere topicnaam nemen.

Goed zo?

Excuse me for being new here! :roll:

Mitch
26 juni 2004, 00:17
Ik ben er zeker van dat Harry hier louter cynisch over zijn eigen onkunde was ! Geen vrees, je wordt hier echt niet afgekamd als nieuweling (zo lang je op de goede 'onderdelen' van Gitaarforum blijft dan...)

Flatcat
26 juni 2004, 00:34
Ah okay, my bad..

ijff
26 juni 2004, 00:38
Ben ik erg naïef als ik stel dat: als de versterkers 'stock' alleen met EL34's worden geleverd de fabriek er in principe vanuit gaat dat de amp hiermee klinkt zoals hij bedoeld is?

... overigens zal je de EL34's later gewoon zelf kunnen (laten) vervangen door 6L6-en (wel opnieuw biassen!).

Flatcat
26 juni 2004, 09:48
Nee, naïef zou ik het niet noemen. :)

Het is zo dat de eerdere modellen die 9100 en 9200 heetten (zonder een el34 stickertje erbij) 5881 lampen hadden, wat dus gelijk is aan 6l6.

Dan zijn ze anders gaan heten, 50/50 of 100/100 dacht ik, en die hebben ook de el34's erin.

De eerste waren dus 6l6!

kokeleko
26 juni 2004, 10:08
Ik heb een 9200 gehad met 5881 buizen(stock ) die ik later heb laten ombouwen voor tot EL34.
Ombouwen ja, want de El34 buizen pasten niet in de behuizing, en de buisvoeten moesten dieper gezet worden.
Kwa klank vond ik de EL34 beter, brulde veel meer.

Monty
26 juni 2004, 19:27
Ik heb amps gehad met zowel 6l6 als el34. In m'n oude triple recto en in de mark4 zaten oorspronkelijk 6l6, maar die zijn door el34 vervangen. Eerst puur uit nieuwsgierigheid (ze kunnen allebei de typen aan) en daarna nooit meer teruggestapt.

Alle versterkers die ik nu heb zijn met el34 omdat ik die gewoon lekkerder vind klinken (voor mijn type muziek). 6l6 vind ik te basserig en kunnen erg droog klinken. el34 klinken wat opener en muzikaler en hebben een hele lekkere mid punch. Denk dat het zelf niet goed te verwoorden is en dat je het gewoon moet horen.

Maar dan nog zit er veel verschil in het merk en type van de buis. Zo heb je EL34 maar ook E34L die wat ruwer is. Ook zit er weer verschil in land van herkomst (china is geloof ik kwalitatief minder dan uit de oostbloklanden). Zelf ben ik erg te spreken over de JJ E34L buis.

shredneck
27 juni 2004, 00:53
Bij toeval heb ik in de ene 2204 het type el34 van JJ en in de andere 2204 (lucky me!) e34l's , beide van JJ en ik ben er niet uit wat lekkerder is, wel is duidelijk dat de e34l inderdaad meer laag heeft, iets meer volume heeft en over het algemeen genomen iets meer "power" heeft.
Qua manier van "opbreken" vind ik ze vrijwel identiek....maar zoals altijd met muziek en muziekinstrumenten.....eerst zelf horen....dan pas beslissen, want smaken etc.


Succes, dit is een belangrijk onderdeel van je sound, dus neem de tijd.

shredneck
27 juni 2004, 00:54
Bij toeval heb ik in de ene 2204 het type el34 van JJ en in de andere 2204 (lucky me!) e34l's , beide van JJ en ik ben er niet uit wat lekkerder is, wel is duidelijk dat de e34l inderdaad meer laag heeft, iets meer volume heeft en over het algemeen genomen iets meer "power" heeft.
Qua manier van "opbreken" vind ik ze vrijwel identiek....maar zoals altijd met muziek en muziekinstrumenten.....eerst zelf horen....dan pas beslissen, want smaken etc.


Succes, dit is een belangrijk onderdeel van je sound, dus neem de tijd.

shredneck
27 juni 2004, 00:54
Bij toeval heb ik in de ene 2204 het type el34 van JJ en in de andere 2204 (lucky me!) e34l's , beide van JJ en ik ben er niet uit wat lekkerder is, wel is duidelijk dat de e34l inderdaad meer laag heeft, iets meer volume heeft en over het algemeen genomen iets meer "power" heeft.
Qua manier van "opbreken" vind ik ze vrijwel identiek....maar zoals altijd met muziek en muziekinstrumenten.....eerst zelf horen....dan pas beslissen, want smaken etc.


Succes, dit is een belangrijk onderdeel van je sound, dus neem de tijd.