PDA

View Full Version : pledge??



P****Fred
17 juni 2004, 17:54
hey,


Ik heb voor de bodies van m'n gitaren een beetje op te blinken Pledge (Original "neemt stof af en reinigt") gehaald in de supermarkt...
nu vermeldt de gebruiksaanwijzing dit:


Niet gebruiken op Chinees lak. Tevens niet gebruiken op oppervlakken onderhouden of behandeld met gekleurde boenwas

nu mijn vraag:

is de lak op gitaren "Chinees" (drukfout?) of "Chinese" lak?

maw kan het kwaad om met die pledge m'n gitaren op te poetsen??

Anders Destium
17 juni 2004, 17:58
Alleen ongelakte delen zoals je fretboard kun je ermee behandelen, voor de rest heeft het helemaal geen zin als je een clearcoat hebt! Aangezien de meeste gitaren een clearcoat hebben heb je er niet zo veel aan.

Op een gitaar als dit heeft het wel zin:

http://www.freewebs.com/anders_destium/rx750-2.JPG

P****Fred
17 juni 2004, 18:01
ik dacht dat het net was om gelakte delen meer glans te geven...??

toetsen en dergelijke moeten toch ge-olied worden??

P****Fred
17 juni 2004, 18:03
oh, er staat trouwens bij,
niet te gebruiken op niet-geverniste houten oppervlakken...
dus toch maar niet op de toets gebruiken?

Anders Destium
17 juni 2004, 19:19
Ik gebruik zelf fingerboard conditioner van Dunlop op zowel mijn fretboards als geoliede gitaren. Een gelakt iets meer glans geven gaat je niet lukken met een middel dat voor hout is bedacht, en volgens mij is pledge daarvoor bedacht. Als je een kunststof laklaag op je gitaar hebt zitten en je doet er een middel op dat daar niet aan hecht heeft het echt geen enkele zin om het toe te passen lijkt me! Je kunt het altijd proberen, maar een brillenpoets/wonderdoekje heeft hetzelfde effect :)

Als je een goedkope gitaar hebt kun je het altijd eerst daarop proberen, kijken of het werkt...

P****Fred
17 juni 2004, 19:35
wel heb het op de achterzijde van m'n epiphone gebruikt, en hij glanst wel wat meer ja...

het ging me meer om het feit of m'n laklaag er niet door beschadigd zou worden...


ik dacht trouwens dat er hier wel meer waren die dit gebruiken...?

The Thumb
17 juni 2004, 19:41
ik ben al jaren een trotse pledge gebruiker, er bestaat nl. ook een variant voor gelakt hout. voor de toets een goedje met limoenolie

Dugie
17 juni 2004, 21:01
ik gebruik ook al geruime tijd Pledge, maar zoals boven gezegd wel 2 verschillende 1 voor "ruw" hout en de ander voor gelakt

_Gràve_£ord
17 juni 2004, 22:40
ik gebruik gitaar polish met was, zijn ineens alle kleine krasjes grotendeels weggewerkt en als je wat onhandig bent is dat wel leuk :oops:

P****Fred
17 juni 2004, 23:25
kan iemand me dan zeggen welke pledge voor het gelakte hout is?

je hebt één die reinigt en stof afneemt,

en één die reinigt en hout voedt...


die laatste lijkt mij die voor ongelakt hout?


ik heb iig ORIGINAL :-)

Trocar
17 juni 2004, 23:41
Hey, ik ben ook een Pledger.

Ik heb hier een flacon waar op staat (van boven naar onder op de voorkant):

Pledge - Extra Verzorging
Meubelolie
Licht, Donker en Teak Hout
Gelakt en Ongelakt Hout
Reinigt, voedt en beschermt

Jep, allemaal in 1 flesje. Gebruik het voor de toets van mijn gitaar om die te reinigen en het werkt. De body is gelakt en maak ik niet schoon.