PDA

View Full Version : Flying V rockstok...



ssj3goku
17 juni 2004, 13:41
Beste mensen,

Ik wil binnenkort een gitaar gaan bouwen, namelijk een Flying V, die scheurt als een (vul zelf een geschikt woord in). Het wordt de eerste keer dat ik een gitaar bouw, en daarom wilde ik dus wat goedkopere onderdelen kopen, want als ik het vern**k, dan is het niet zo'n probleem...

Nu had ik hier een paar vragen over. Ik zoek namelijk de afmetingen van een Flying V. Ik kan van andere gitaren ontzettend veel vinden, maar geen V. Weet iemand toevallig een linkje, of heeft iemand zelf de afmetingen?

Verder wilde ik wat vragen over het hout. Ik heb namelijk geen zin om een blokje hout te kopen bij Vox Humana voor 130 euro om het te vernachelen :) Is er een ander soort hout wat ook wel redelijk geschikt is voor een scheurplank? Het hoeft zich niet te meten met gitaren van zoveel duizend euro, maar het mag best wat kwalitatiever zijn dan mijn Sqieur Bullet Strat :wink: Zou ik bijv. eikenhout of kersenhout kunnen gebruiken (denk aan weggegooide meubels :D )?

Wie kan me helpen?

Kjiratsiekoedel
17 juni 2004, 13:58
Afmetingen: lastig te vinden, er is echter een site met allemaal CAD-tekeningen. De URL staat er wel bij in de FAQ. Anders ff naar een muziekwinkel en ff opmeten.

Hout: Mijn gitaar wordt van kersenhout (oude, niet gebruikte planken voor een keuken). Eikenhout is volgens mij wat minder gebruikelijk, al maakt Javaca volgens mij zijn leaves van eiken.
Oude meubels gebruiken kan dus best. Je moet wel opletten of het niet krom is. MDF of flink triplex kan overigens ook gewoon, maar heeft over het algemeen wat minder goede tooneigenschappen.

Spullen: Ik heb alles om de kasten te drukken 2ehands gekocht via gitaarmarkt en marktplaats, scheelt best veel geld. Wat niet 2e hands te verkrijgen is heb ik bij "artnos (at) zeelandnet (punt) nl" besteld (goedkoper dan de voxhumana)

Kosten: het gaat overigens nog best minimaal zo'n 300 euro kosten

ssj3goku
17 juni 2004, 14:02
Ah ok. Met hout bedoel ik dus dat ik geen mahagony kan en wil betalen, en dus ander hout wil gebruiken. Kersenhout en eikenhout zuigt toch wel wat tone weg?

Straks naar de kringloop :D

ssj3goku
17 juni 2004, 15:34
Wat voor hout kan ik het best gebruiken als ik moet kiezen tussen eikenhout en kersenhout, als ik een scheurplank wil? Heeft iemand een link oid?

Sir Peckerkäse
17 juni 2004, 18:12
volgens mij is er niets mis met eiken alleen het is nogal zwaar hout, wat dan wel minder is

Kjiratsiekoedel
17 juni 2004, 18:58
http://www.af.nl/werkstukken/muziekinstrumenten/pel_custom/

Eiken:
Is niet echt geschikt voor een body, omdat het slechte resonantie eigenschappen heeft. Voor laminaat of dunne top is het wel geschikt, en er zijn prachtige stukken te krijgen. Dit hout is puur voor het zicht, en moet ook NIET voor de nek gebruikt worden.

Voor kers heb ik ook nog ergens een topix staan bj 'volg het bouwproces'. kers is overigens ook niet ideaal hoor, maar volgens mij wel beter dan eik

arno
17 juni 2004, 21:59
Als je een lekker schel geluid wil, kun je het beste een neck through body doen. Dit kun je het beste van essen, esdoorn of een andere dichte houtsoort doen. Kersen zal ook wel lukken.
Mooie planken kun je krijgen bij de al eerder genoemde Arnhemse Fijnhouthandel. Voor een paar eurotientjes ben je klaar.

http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=4 hier staat een Flying V tussen, kijk zelf maar of het wat is.

amon
17 juni 2004, 22:33
ik zie die eerder genoemde fijnhouthandelaar niet in dit topic? :???: of ik ben heel scheel...
lijkt me namelijk ook wel interessant om te weten wat zijn prijzen zijn...

Ic3gl0vE
17 juni 2004, 22:36
er staat een link naar Af.nl en dat is de Arnhemse Fijnhouthandelaar, hoera!

ssj3goku
18 juni 2004, 19:23
Hmm tja, Ik mag volgend jaar het hele jaar werken aan mijn gitaar op school, tijdens de CKV lessen :D

Ic3gl0vE had een idee: Ik koop een Flying V bij thomann.de voor 133 euro, en dan maak ik zelf een body van WEL fatsoenlijk hout en dergelijke. Dan heb ik gelijk al de onderdelen (behalve de pickups, die ga ik vervangen) en kan ik gelijk zien hoe de body gemaakt moet worden. Not bad :)

ssj3goku
21 juni 2004, 14:11
Mensen, ik heb besloten deze te kopen:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_harley_benton_fv430bk_prodinfo.html

En dan bouw ik zelf er een body bij :)
Dan kan ik bij de volgende gitaar die ik ga bouwen WEL zelf een nek maken.

Kent iemand trouwens de site van Harley Benton? Ik kan het niet vinden...

Javaca
21 juni 2004, 23:18
Het is een eigen merk van thomann.
Veel gitaar voor weinig geld.

ssj3goku
24 juni 2004, 16:56
Ze hebben er ook andere modellen van Harley Benton.... maar die zijn allemaal van Alder gemaakt. Zijn rond de 200 euro.

Ik zie alleen niet van wat voor hout die flying v is gemaakt. Ik neem aan multiplex oid? En van die elementen kan ik zeker ook weinig verwachten?

ssj3goku
3 juli 2004, 21:07
Ik heb gisteren m'n nieuwe flying V gekregen. Wel een leuk ding, alleen de body is hoogstwaarschijnlijk van multiplex :-? Nu ga ik hier in Hengelo een paar gitaarbouwers langs om wat tips te vragen waar je goedkoop hout kan halen ed.

Nu heb ik nog even een vraagje: Ik ga een Dimarzio Superdistorsion halen voor de brugpositie. Alleen wat zou ik kunnen halen voor de nekpositie? Voor een lekkere warme clean die wel past bij een Superdistorion. Of zal ik er gewoon 2 halen?

AART
7 juli 2004, 16:40
dimarzio bluesbucker :)