PDA

View Full Version : Details Bogner 4x12"



Maarten!
17 juni 2004, 10:51
Ik heb laatst een bogner 4x12 met vintage 30's getest en deze cab is werkelijk de vetste die ik ooit gehoord heb. Mesa kasten met v30's laat deze beste jongen ver achter zich. Ik ben van plan zelf een kast te gaan maken en wil de bogner dan als leidraad gebruiken. De details zoals houtsoort, binnenmaten, constructie e.d. verwacht ik echter nergens te vinden zonder zon ding open te schroeven. Heeft een van jullie deze gegegevens? of ervaring met het zelf maken van een speakerkast?

josh.vandenberg
17 juni 2004, 11:53
bogner weet ik niet,maar je moet extra geperste berken multi plex hebben,ik ga een keer een kast maken en isoleer elke speaker apart.

Voor het frontpaneel schijnt hoge kwaliteit mdf het best te zijn.

Je moet wel met een grote boog om gammas en karweis lopen.Die verkopen troep .Ongeschikt voor boxen.

In Rotterdam zit een goede zaak.Hoe heet ie ook weer .Ik zoek 't op.

Negative K3 fan
17 juni 2004, 12:29
op de harmony central forums zijn een paar threads te vinden over het zelf maken van speaker kasten.

ik had laatst zelfs een complete site gevonden geweid aan het zelfbouwen ervan. Kwestie van goed zoeken!

veel succes en houd ons op de hoogte.

Thijssie
18 juni 2004, 10:32
Ik heb laatst een bogner 4x12 met vintage 30's getest en deze cab is werkelijk de vetste die ik ooit gehoord heb. Mesa kasten met v30's laat deze beste jongen ver achter zich. Ik ben van plan zelf een kast te gaan maken en wil de bogner dan als leidraad gebruiken. De details zoals houtsoort, binnenmaten, constructie e.d. verwacht ik echter nergens te vinden zonder zon ding open te schroeven. Heeft een van jullie deze gegegevens? of ervaring met het zelf maken van een speakerkast?

Gitaarcabs bouwen is ontzettend leuk maar je bent niet gegarandeert dat het beter klinkt dan een fabrieks cab.


Gitaarcabs versus Hifi boxen

Hifi boxen zijn een eitje vergeleken met een gitaarcabinet omdat een hifi box een zo neutraal mogelijke weergever van het geluid moet zijn. Je gebruikt dus hout wat zo dik mogelijk is om zo min mogelijk resonanties te krijgen.
Voor een gitaarcab geldt dat helemaal niet omdat het een onderdeel van de keten van je geluid is, dat wil je juist "levend" laten klinken en je cabinet mag best een "eigen sound" hebben. Je moet dus niet te dik materiaal gebruiken omdat dat veel te stijf is en de boel dan dood en klinisch gaat klinken. Maar te dun kan ook niet, dan krijg je zo'n kast die maar mee "flubbert" met je speakers.


Hout

Het meest gebruikt is berkenmultiplex zoals Jos ook al zegt. En dan niet te dik maar zeker ook niet te dun.
Verreweg is de "baffle" (de plaat waar de speaker(s) in zit(ten) het belangrijkste. Die is het meest bepalend voor het geluid. Er zijn veel bouwers die daar mdf voor nemen, schijnt goed te klinken, ik heb er geen ervaring mee. 12mm of 15mm is een mooie dikte, volgens mij kan 9mm ook nog wel maar ik verwacht wel een constructie probleempje als je 4 12inch speakers in een 9mm baffle wilt monteren ;-)
Ik kan me voorstellen dat als je alleen maar zware metal speelt dat je liever hebt dat alles zo strak mogelijk klinkt (minder resonanties), in zo'n geval kun je beter wat dikker hout gebruiken terwijl iemand die blues speelt, juist een zo "levendig" mogelijk geluid wil en juist voor dunner hout zou gaan (juist meer resonanties).


Constructie

Je kunt nog voor open, gesloten of een combinatie van beiden. Gesloten heeft meer laag, meer "punch", strakker terwijl open ook echt "opener" klinkt. Bij een open kast moet je hem wel voor een muur of zo zetten anders ben je het geluid van de achterkant "kwijt". Je kunt ook een combinatie doen van half open, 1/3 open etc. Of het cabinet in 2 compartimenten opdelen waarvan 1 gesloten is en de ander open. Dat laatste vind ik persoonlijk het mooiste omdat je het beste van 2 werelden hebt.

Alle verbindingen moeten luchtdicht en trillingsvrij vast zitten. Het mooiste werkt PU-lijm (gewoon uit de kitspuit), die zet uit waardoor je gegarandeerd een luchtdichte verbinding hebt. Voor de mooiste lijmverbinding kun je gewoon een latje aan de binnenkant lijmen en dit met een paar schroeven vastzetten.

Speakers kun je aan de voorkant of achterkant van de baffle monteren, voor het geluid maakt dat niets uit. Voor alle zekerheid kun je nog wat tochtband op de speaker (of langs het gat) plakken voordat je hem monteert, dat geeft wat meer veiligheid in de afdichting.




En dan nog vraag ik me af of je de geluidskwaliteit van bijvoorbeeld een Bogner cab kunt evenaren. Er gaat ontzettende veel tijd zitten in het experimenteren met verschillende houtdiktes, houtsoorten, kastconstructies, speakers etc.
En voor het geld hoef je het ook niet te doen want een beetje kast kost net zo veel (zo niet meer) als een nette 2e hands fabriekscab.

Maar aan de andere kant heb je wel iets unieks en helemaal van jezelf want je eigen gebouwde cab staat natuurlijk wel ff honderd keer stoerder dan zo'n duffe dertien in een dozijn marshall 4x12 of zo ;-)

Maarten!
19 juni 2004, 11:12
bedankt voor de reacties mensen :)

Maarten!
19 juni 2004, 11:17
ik heb een goede buur waarbij ik voor een minimaal bedrag, zo niet gratis, aan het te wensen hout kan komen. Als ik zelf een kast zou maken ben ik er bijna zeker van dat ik goedkoper uit zal zijn als een nieuwe bogner kopen. Ik kijk nog, want ik weet natuurlijk nooit of ik het geluid van die bogner zal evenaren of er zelfs maar in de buurt van zal komen. Misschien dat ik toch doorspaar, misschien niet, we zien het.

maestro_nl
23 juni 2004, 12:57
Ik kan je garanderen dat je de kwaliteit vh geluid niet haalt.
Als zelfs een ex houtboer als EvdH het niet haalt...

Persoonlijk vind ik 2 2x12s mooier!