PDA

View Full Version : rickenbacker



nataz
16 juni 2004, 21:37
Ik ben in het bezit van een originele rickenbacker 4001 fireglo uit 1973.
De stemschroeven zijn echter niet meer origineel. Aan de achterzijde enige lakschade. Verder is het instrument in zeer goede staat. Ik zit er oever te denken om hem te verkopen, maar de prijzen die hoor lopen erg uiteen. Weet iemand wat je voor zo'n bas zou moeten vragen. Ik heb er ook nog een koffer bij maar weet niet of dat ook een originele is. Deze is ook beschadigd.

Lazy B.
17 juni 2004, 10:13
Foto's?

bassopotmus
17 juni 2004, 10:36
ligt inderdaad heel erg aan de staat van het instrumtent, fototje zu helpen!

AntY
17 juni 2004, 12:03
zon bas moet je niet verkopen :)

zonder foto wordt het inderdaad lastig, maar een aantal vragen:

ben je de eerste eigenaar?
is er ooit aan geklust (elementen e.d.)
hoe is de staat van de hals? bij een hoop 4001's komt het voor dat door het verkeerd aanpassen van de halspen deze door het fretboard heen wilt prikken, vaak komt het fretboard ook los van de hals. de juiste manier om de halspen aan te passen is eerst met je handen de hals in de juiste positie duwen en daarna aan de schroeven draaien. voor een 4003 geldt dit overigens niet.
welke kleur?
hoeveel leven zit er nog in de frets? als er erg veel op is gespeeld slijten die ding, na verloop van tijd moet je er nieuwe op zetten. rickenbackers hebben een gelakte toets en ook binding aan de zijkant van de hals (tenzij je een 4001/S hebt). dat levert een hoop werk op bij het herfretten van zon bas wat het weer prijziger maakt.



overigens: ik heb nog stemschroeven liggen van een rick uit 1976.

nog een verkoop-tip: in het electronicaholte onder de slagplaat zit een schakeling met draadjes. onder andere zitten er 3 weerstanden in. als je er 1 weghaalt (die van .0047 ohm) zal je bas voller klinken als je met roundwound snaren speelt. Die weerstand was bedoelt om wat meer hoog in het instrument te geven, aangezien de 4001 was ontworpen voor flatwounds en die snaren missen wat hoog en klinken wat doffer.

nataz
17 juni 2004, 12:14
http://www.fullborn.com/rickenbacker/

Alleen de stemschroeven zijn vervangen, hals is perfect in orde. nooit aan gesleuteld. Fretten zijn in perfecte staat overigens is het geen s versie. Elementen is voor zover ik weet niet aan gerommeld. alleen mist de "duimsteun" Nee ik ben niet de eerste eigenaar. Je wilt niet weten hoe ik aan deze bas kom. Ik ben er op een avond met mijn zatte kop overheen gereden. Gelukkig zat hij in zijn koffer. Iemand had hem op een fietspad verloren denk ik. Ik heb zelfs netjes aangifte gedaan maar nooit meer iets van gehoord. Nu na een jaar of 7 beschouw ik hem als mijn eigendom.
Trouwens wat vraag je voor die originele stemschroeven?

AntY
17 juni 2004, 12:22
goed ik zie:

-een rick uit 1973 met nog zon mooie doorlopende strip rosewood over de kast.
-toaster nekelement
-geen checkered binding
-de plaatjes van de nieuwe stemschroeven zijn kleiner dan de originele, zet je er originele op zullen die de oude gaatjes bedekken
-raar gaatje in de slagplaat, hoort daar geen schroefje?
-heb je het kapje wat over het brugelement gaat nog?



vragen:

1. hoe is de staat van de lak op de nek en aan de voorkant? ik kan het niet goed zien, de foto's zijn onscherp
2. heb je het kapje nog
3. heb je de electronicaholte wel eens bekeken, wat zag je?
4. hoe is de hals?
5. hoe zijn de frets?

nataz
17 juni 2004, 12:25
wat vraag je trouwens vor die stemschroeven?

AntY
17 juni 2004, 12:28
nog niet echt over gedacht. waar woon je?

nataz
17 juni 2004, 12:31
vragen:
1. hoe is de staat van de lak op de nek en aan de voorkant? ik kan het niet goed zien, de foto's zijn onscherp
Die is in zeer goede staat. Ik zal even een toestel lenen om wat scherpere fotos te plaatsen.

2. heb je het kapje nog
nee

3. heb je de electronicaholte wel eens bekeken, wat zag je?
ja een tijd geleden zier er origineel uit

4. hoe is de hals?
in goede staat. prima intonatie

5. hoe zijn de frets?
Er is weinig op gespeeld bijna geen slijtage

nataz
17 juni 2004, 12:31
vragen:
1. hoe is de staat van de lak op de nek en aan de voorkant? ik kan het niet goed zien, de foto's zijn onscherp
Die is in zeer goede staat. Ik zal even een toestel lenen om wat scherpere fotos te plaatsen.

2. heb je het kapje nog
nee

3. heb je de electronicaholte wel eens bekeken, wat zag je?
ja een tijd geleden zier er origineel uit

4. hoe is de hals?
in goede staat. prima intonatie

5. hoe zijn de frets?
Er is weinig op gespeeld bijna geen slijtage

nataz
17 juni 2004, 12:32
kaatsheuvel bij de efteling.

AntY
17 juni 2004, 12:37
goed. als de electronica nog origineel is zou je nog kunnen bekijken of je nog iets met dat weerstandje gaat doen. je kan er gewoon een draadje omheen solderen. met iets meer werk kun je dr ook een push pull pot in zetten zodat je kan kiezen. of je laat t origineel en vertelt t de nieuwe koper.

uiteindelijk denk ik dat je die bas kunt verkopen ergens tussen de 1000 en 1400 euro :)


tja, t is een ruime marge, maar dat is t verschil nou eenmaal. ik heb ze zien gaan voor 1000 maar ook voor 1400 euro :)

de jouwe cosmetisch in iets mindere staat dan andere, maar hij maakt t goed door zijn leeftijd en staat, en dingen als de toaster en de rosewood strip, dat zijn toch wel gewilde features.

t hangt er van af wat voor verkoper je bent: ben je een sjacheraar zou ik inzetten op 1300 of 1400, bied je meteen een eerlijke prijs en wijk je daar niet van af zou ik 1200 of 1300 vaste prijs vragen.

en dan afwachten hoeveel reacties je krijgt.... misschien dat t lukt om m voor 1300 weg te doen, voor t zelfde geld krijg je niemand en lukt t pas als je lager gaat zitten. hangt er ook van af of je haast hebt met de verkoop of niet.

hangt natuurlijk ook af van de koffer, die was beschadigd zei je?

AntY
17 juni 2004, 12:37
o dat is een end weg, ik woon in alkmaar, kom wel vaak in amsterdam maar dat maakt weinig uit.

nataz
17 juni 2004, 13:03
De koffer ligt op dit moment niet bij mij. Ik weet absoluut niet of dit een originele is en hoe ik dat zou moeten zien. Hij is inderdaad kapot. aan een van de korte zijde is het hout los op de hoeken

Lazy B.
17 juni 2004, 13:54
Op basis van de info die je gaf op Anty's vragen schat ik hem rond de 1000 euro (minstens). Misschien kun je een paar honderd euro meer vragen als je 'em op laat knappen, maar dat kost je natuurlijk ook weer het één en ander.

Eerlijk gezegd zou ik hem helemaal niet verkopen. Bij dit soort instrumenten krijg je daar meestal spijt van. Tenzij je het geld natuurlijk hard nodig hebt (maar dan nog zou ik het kopen van een nieuwe auto een jaartje uitstellen :P ).

Suc6 in ieder geval!