PDA

View Full Version : Show(tjes) regelen



kokteejl
16 juni 2004, 21:28
Kan iemand me gauw de dingen opnoemen waar ik op moet letten, wat 'ik' moet doen, wat ik zou moeten meebrengen, enz enz...
dank :)

edit: bandje bestaat nog maar 3 maand ;) maar we zouden vrienden willen uitnodigen om gewoon eens te komen luisteren...we hebben een overhaaste beslissing gemaakt met als gevolg dat we de 29ste moeten "optreden" voor 250 mensen enneuh...ik zie dit eigelijk niet zo erg zitten :) (daarom; redden wat er te redden valt!! )

soup
16 juni 2004, 21:44
als dat 250vrienden zijn moet het niet echt zo'n probleem zijn he :wink:
maarja ik weet niet wat je zou moeten doen
gewoon de normale optreedspullen zeker en mss p.a huren ofzo want je zult wel wat geluid moeten produceren met 250man

kokteejl
16 juni 2004, 21:56
sorry - 250 vreemden :oops:
Ik wil even snel een klein showtje voor vrienden ;)
- en me is wijsgemaakt dat ik en de bassist enkel onze gitaren en effecten moeten meenemen...

Dus wacht, situatie:

29ste: optreden voor 250 vreemden. Ik wil daarvoor nog een kleiner optredentje voor alleen vrienden regelen in een café in mijn buurt...wat moet ik dan zoal doen :)

Swan
16 juni 2004, 22:30
navragen watvoor apparatuur daar staat, dan weet je ook direct of je amps enzo moet meenemen of niet....

Blijepanda
16 juni 2004, 23:33
sorry - 250 vreemden :oops:
Ik wil even snel een klein showtje voor vrienden ;)
- en me is wijsgemaakt dat ik en de bassist enkel onze gitaren en effecten moeten meenemen...

Dus wacht, situatie:

29ste: optreden voor 250 vreemden. Ik wil daarvoor nog een kleiner optredentje voor alleen vrienden regelen in een café in mijn buurt...wat moet ik dan zoal doen :)

Als je alleen voor vrienden optreedt, dan kan je natuurlijk ook een groot oefenhok afhuren.

dejohan
17 juni 2004, 00:24
Is er een echte PA, zoniet, zorg er voor. Spelen voor 250 mensen zonder PA gaat gewoon niet. En als er 250 man komt, haalt je de kosten voor PA er zeker uit.
Is er een backstage? Zorg dat je ergens een ruimte hebt waar je kan zitten en je gear kwijt kuny.
Vraag een routebeschrijving van backstage naar podium (grapje)
Leg nieuwe snaren op je gitaren. Zorg voor minstens 1 reservegitaar per gitarist, mag absolute kutrommel zijn, als het maar een gitaar is.
Je neemt best je eigen amp mee, je weet wat voor geluid er uit komt, met een andere amp weet je nooit.
Meenemen: stemkastje, tape, plecrum, reservesnaren, grote viltstift (voor playlist), reservekabels
Kom voldoende tijd op voorhand, en doe een soundcheck. Neem iemand mee met een goed oor en die jullie muziek kent, om je te helpen.
ZORG VOOR NIEUWE BATTERIJTJES in je effectenbakkies/actieve bas of gitaar.
Check of je gitaarkabels niet kraken. Zoja: nieuwe kopen, nu!
Zorg dat je gitaar niet teveel temperatuurschommelingen ondergaat voor je optreden, anders ontstemt ie. Geldt ook voor vocht.
Het is geen slecht idee om aan zweetbandjes te denken voor aan je handen, het wordt altijd pokkeheet op een podium! En een natte hals is een hel.
Drink op voorhand 1 of 2 pilsjes, net genoeg om te relaxen en toch nog goed te kunnen spelen.
Zorg dat er een fles water ofzo op het podium staat.
Heel belanrijk: Repeteer veel, en oefen je setlist tijdens je repettitie, speel alles achter elkaar, want op een podium heb je minder rust tussen de nummers dan in het repetitiehok.

kokteejl
17 juni 2004, 13:11
hell :cool:

Wat is PA? :oops:

soup
17 juni 2004, 13:25
wel die mensen die het het geluid regelen en en je versterkers versterken , dus de p.a zet micro's voor je versterkes zodat dat beter klinkt mss en voor 250man hoorbaar is
zoiets toch??

dejohan
17 juni 2004, 14:32
Ja een PA: microfoons op podium die geluid van gitaren, drums, zang,... oppikken, naar een mengpaneel en grote versterker sturen, en dan naar grote boxen die naast het podium naar het publiek zijn gericht.
Achter in de zaal staat er een PA man ůmet dat mengpaneel, die het geluid mixt zodat dat in de zaal optimaal overkomt.
Daarnaast heb je ook boxen op het podium staan, monitors heet dat, van die lage schuine boxen die vooraan om het podium staan, gericht naar de bands (en waar je lekker stoer je ene been op kunt zetten). Het geluid dat door uitkomt wordt ook gemixed , maar op een apart mengpaneel. De bedoeling is dat jullie jezelf goed horen spelen: dat de zanger zichzelf hoort, de gitarist,.. ,dit ligt niet echt voor de hand hoor, op een repetie hoor je jezelf, maar op een podium klinkt plots alles helemaal anders, en veel waziger, een goede monitormix heb je echt wel nodig.

Is de zaal groot genoeg, huur dan een PA met technieker. Er zijn er dure, maar er zijn ook genoeg amateurs die het graag doen en heel goed zijn. Met 200 euro kom je zeker rond. Zorg dat je op voorhand eens met de PA man kan praten, hij kan je goed helpen. Diegene die de inkomsten van de drank en inkom krijgt, meestal uitbater van de zaal, betaalt de PA.

kokteejl
29 juni 2004, 14:00
ok niet dat dit zo interessant is maar wil het toch kwijt:

show achter de rug! wel vreemd dat ons eerste optreden voor zo'n 150 man is (yeah het waren er minder, maar in ieder geval: groot en hoog podium, goede zaal en belichting :razz: ) Het "publiek" was niet zo gemotiveerd, we zaten namelijk aan het einde van een reeks 'acts' (dus tijdens een filmpje -> alles snel gereedzetten! Was stressend omdat ik me constant zorgen maakte om men 2 (jawel, 2) effecten.
Maar het klotige is: maar DRIE liedjes, en een paar problemen, o.a. een jack van de bassist die naar de kloten was enn.....een snaar van men gitaar die sprong... :( gelukkig wasset net de laatste minuut van het laatste liedje, ben blijven verderspelen met als resultaat dat het erg vals klonk (yeahhh...kwas wel een béétje in paniek toen) maar kom...tviel goed mee :)

oef...das gezegd...