PDA

View Full Version : Volume vraag 5150



asesino
15 juni 2004, 20:19
Ik ben nu nog altijd aan het twijfelen om de 5150 mk1 te kopen (en ik twijfel nog met een mk2 en een ENGL r. Blackmore) deze vraag zou eigelijk duidelijkheid moeten brengen. Hoe (goed) klinkt de 5150 op lagere volumes?? Ik zal er mee in een band spelen maar ook in thuis waarschijnlijk, ik denk dat ik er waarschijnlijk een 2x12 cab bij zal gebruiken aangezien dit het volume een beetje zou dempen...
alvast bedankt

Baker
15 juni 2004, 20:22
mijn ervaring is dat dat ding absoluut niet geschikt is voor thuis.
veel te lomphard!

maar goed, anderen zullen er wel weer anders over denken.....

Bluesbreaker
15 juni 2004, 20:35
maarja, zonder aanpassing zijn er natuurlijk niet veel versterkers geschikt voor thuis als ze ook nog goed moeten klinken

asesino
15 juni 2004, 20:54
Aanpassing als in bv een lamp wegnemen zodat hij op minder watt gaat?

josh.vandenberg
15 juni 2004, 22:32
Nee, je moet er een Marshall powerbrake tussen zetten.

18 dB weg halen en je hebt een 25 watt versterker voor thuis.Dan heb je ook een perfect geluid.Ikk zou mark I nemen .De 5150 I klinkt veel voller.



__________________________________________________ ______

Marshall JMP master volume 100 watt te koop
4X12 inch kast

ewoud
15 juni 2004, 22:36
wat is eigenlijk het verschil met de 1 en 2??

Bins
15 juni 2004, 23:43
De andere gitarist uit mijn band heeft er toevallig vandaag 1 gekocht.. Ik vond dat ie op laag volume (dus "normaal muziekwinkel volume") best goed klonk. Als je hem opendraaid wordt het alleen maar beter natuurlijk.

maarten
16 juni 2004, 11:15
mijn ervaring is dat dat ding absoluut niet geschikt is voor thuis.
veel te lomphard!

maar goed, anderen zullen er wel weer anders over denken.....

mijn ervaring is juist heel goed met dat ding.. je moet wel pielen om het volume niet te hard te krijgen, en toegegeven het geluid is beter als ie wat harder staat.. maar hij klinkt dan nog altijd vetter dan welk oefenversterkertje dan ook..

BramVersteeg
16 juni 2004, 11:57
Elke buizenbak klinkt minder op laag volume. Ik denk dat ze beide wel zo in te stellen zijn dat ze acceptabel klinken op slaapkamer volume. Dat kan bij mijn ENGL en Diezel iig wel.

Swan
16 juni 2004, 12:16
mijn ervaring is dat dat ding absoluut niet geschikt is voor thuis.
veel te lomphard!

maar goed, anderen zullen er wel weer anders over denken.....

mijn ervaring is juist heel goed met dat ding.. je moet wel pielen om het volume niet te hard te krijgen, en toegegeven het geluid is beter als ie wat harder staat.. maar hij klinkt dan nog altijd vetter dan welk oefenversterkertje dan ook..

+1

Negative K3 fan
16 juni 2004, 13:03
wat is eigenlijk het verschil met de 1 en 2??

dat is een van de meest gestelde vragen over 5150s ooit, dus als je nou eens de zoekfunctie gebruitk scheelt dat iedereen een hoop overbodig werk.

OVer die attenuater, 18 dB is geen 25 watt bij een 5150, maar véél minder. 25 is trouwens nog steeds veel te hard voor thuis, dat is als een 100 watt gevaarte op standje 8.

ik denk trouwens dat je het niet moet laten voor de toon op laag volume, op laag volume is het weliswaar niet zoals op standje 4-5 (bij mijn 5150 combo volume waarop hij het best klinkt) maar het is zeker beter dan de gemiddelde oefenamp. Om er nog apart een 2x12 bij te kopen is misschien een beetje een dure oplossing, dan zou ik eerder een attenuater kopen en gewoon een 4x12 voor meer druk etc.

Anders Destium
16 juni 2004, 13:09
25 Watt buizen voor thuis kan echt wel hoor! Ik ben ook een 5150 aan het overwegen, maar ik vrees dat er toch een powerbrake oid bij moet om geen ruzie te krijgen...

Negative K3 fan
16 juni 2004, 13:11
ok, iets verkeerd verwoord, ik heb ook een 60 watt thuis, het kan wel, maar het ging er vooral over dat 25 echt niet zoveel zachter is.

_Gràve_£ord
16 juni 2004, 13:59
idd:

aantal dB = 10 log (aantal watt/10^-12)

en als je dit even uittelt dan maakt dit idd niet veel verschil
je volumeknoppen werken trouwens (meestal) logaritmisch en indien de schaal goed gekozen is, kan je makkelijk bepalen hoe hard je verterker gaat (5 is dan ongeveer 70% van het totale vermogen)

Swan
16 juni 2004, 16:16
ik heb de 5150combo...60 watt dus....en t gaat net....maar klinkt super

Negative K3 fan
16 juni 2004, 18:01
idd:

aantal dB = 10 log (aantal watt/10^-12)

en als je dit even uittelt dan maakt dit idd niet veel verschil
je volumeknoppen werken trouwens (meestal) logaritmisch en indien de schaal goed gekozen is, kan je makkelijk bepalen hoe hard je verterker gaat (5 is dan ongeveer 70% van het totale vermogen)

volgens mij houdt logaritmisch in dat de potmeter niet lineair maar meer als een parabool omhoog gaat, waardoor er bij ieder 'standje' hoger het vermogen wordt verdubbeld. Klopt dit of niet? Zo ja, dan geeft hij op standje 5 (van de tien) een heel stuk minder dan 70%.

_Gràve_£ord
16 juni 2004, 23:57
nee logaritmisch: elke hoorbare verhoging van het volume is eigenlijk een verhoging met een factor 10

dus 1db is 10x minder dan 2db, de db schaal is ingevoerd om makkelijker grafisch te kunnen werken (we spreken van de tijd voor de rekenmachine)
hoewel er zou een foutje ingeslopen kunnen zijn, ik zal het meteen eens natellen, maar het is niet verdubbelen in alle geval

_Gràve_£ord
17 juni 2004, 00:09
oké hier komt ie:
ik ben uitgegaan dat je 10 verdelingen hebt, voluit staat je versterker dus op 10 => log10 = 1 dus 100%
dus standje 5 => log5= 0.7
als mijn redenering juist is

Negative K3 fan
17 juni 2004, 12:32
hm merci, any final comments?

maar wat bedoel je nou met dat tien keer, tien minder van wat?

ik weet wel dat bij een verdubbeling van het vermogen (en dus de intensiteit) het aantal decibels toeneemt met 3.

_Gràve_£ord
17 juni 2004, 12:54
ik heb het even opgezocht en het zit zo:
stel je hebt een geluidsbron van 50dB
om nu 100dB te produceren moet je aangezien de schaal logaritmisch is geen 2 bronnen van 50 dB plaatsen maar 10 bronnen van 50dB
als je 2 bronnen neemt v 50dB kom je dus inderdaad aan een totale luidheid van 53dB

dus ik zat er een beetje naast :oops:

dejohan
17 juni 2004, 12:58
...

Negative K3 fan
18 juni 2004, 08:52
maar hoe zit het dan met de logaritmische pot meters?

_Gràve_£ord
20 juni 2004, 23:56
nou die zijn gewoon logaritmisch omdat je anders veel te veel zou moeten draaien om verschil te horen, voor volume dan

Negative K3 fan
21 juni 2004, 00:11
laat ook maar, zie mn topic, ik ben er experimenteel achter gekomen, op 10 volle volume, op 9 de helft, op acht daar weer de helft van etc etc.