PDA

View Full Version : lampen....buizen???



ewoud
15 juni 2004, 16:42
wat is het verschiol tussen lampen en buizen..of is dit hetzelfde??

ik krijg wel mee dat lampen in oudere versterkers zitten, of worden die nu ook nog toegepast?

MightyMike
15 juni 2004, 16:54
Dat is volledig hetzelfde. Lampen, buizen, valves, tubes, etc...

Ik heb echter wel de indruk dat in Nederland de term buizen vaker gebruikt wordt t.o.v. lampen in België.

Kortom : Tomáto <-> Tomàto

Lampen worden nog steeds gebruikt in veel moderne versterkers.

ewoud
15 juni 2004, 16:58
ow oke :lol:

sr.face
15 juni 2004, 18:23
lampen geven licht. Je hebt spaarlampen, olielampen, TL-lampen etc.
buizen hoeven geen licht te geven: PVC buizen, rioleringsbuizen etc. :-D

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord: Heb je nog andere vragen dan kun je die sturen naar willemwever@klokhuis.nl :lol:

Diedo
15 juni 2004, 19:29
muhahaha :-D

ewoud
15 juni 2004, 22:37
juist :???: :razz: :-D

NielDxe
17 juni 2004, 10:30
Ik heb lampen én buizen in mijn amp :-D ...
Engl rtichy blackmore top--> volledig buizen maar met mooie rooie lampjes er in, mesnen die hem gezien hebben noemen het de 'hoerenkast' :???: :wink:

MightyMike
17 juni 2004, 11:23
Ik heb nooit begrepen waarom sommige mensen die dingen "buizen" noemen... Ok, een slechte vertaling van het engelse "tubes", maar toch... Dat ziet er langs geen kanten uit als een buis... :???:

Jeroenvanhulsteijn
17 juni 2004, 12:37
ik vind het toch wel redelijk buizig uitzien, zo'n lampje...buis...whatever. ik vind dat term buis beter is...aan lamp denk je toch aan iets wat als hoofdfunctie het verlichten van de omgeving heeft.

in belgië spreekt men toch vaker over de uiterlijke verschijning geloof ik. een lekke band is een platte band...dat soort dingen.

dis mijn 200e bericht :razz:

MightyMike
17 juni 2004, 12:40
Proficiat! Dit is mijn 20ste :dance:

Antal
17 juni 2004, 13:02
Proficiat! Dit is mijn 20ste :dance:

Wat een feest zeg... :roll:

urezna
21 juni 2004, 09:06
Ik heb nooit begrepen waarom sommige mensen die dingen "buizen" noemen... Ok, een slechte vertaling van het engelse "tubes", maar toch... Dat ziet er langs geen kanten uit als een buis... :???:

kwestie van vaktermen gebruiken ... ;-)
een elektrotechneut spreekt dan van buizen, en iemand die er niet bekend mee is, ziet dat er iets in zit dat licht geeft, en van glas is, dus noemt-ie het maar een lamp....

Raffel
21 juni 2004, 09:08
ja en zoveel licht komt er toch niet af :D

MightyMike
21 juni 2004, 10:25
kwestie van vaktermen gebruiken ... ;-)
een elektrotechneut spreekt dan van buizen, en iemand die er niet bekend mee is, ziet dat er iets in zit dat licht geeft, en van glas is, dus noemt-ie het maar een lamp....

Ga je nu beweren dat ik er niets van ken????????? Want dat zou wel eens kunnen kloppen :D .

Ik denk dat het vooral een kwestie van België <-> Nederland is. Laat me het zo stellen : ik heb aan deze kant van de landsgrens nog nooit iemand het woord "buizen" horen gebruiken (in een gitaarcontext weliswaar). Misschien moeten we die dingen maar gewoon "kleppen" gaan noemen naar analogie met het engelse "valves". :wink:

Thom TK
27 juni 2004, 01:16
lampen geven licht. Je hebt spaarlampen, olielampen, TL-lampen etc.
buizen hoeven geen licht te geven: PVC buizen, rioleringsbuizen etc. :-D


Je hebt ook TL-BUIZEN hoor :razz:

NielDxe
27 juni 2004, 16:47
Joh, van alles wat in je Amp proppen en dan ben je gelijk klaar!! :roll:
Alleen dan ook nog een accu inbouwen?? En koeling?? Zo'n bouwspot kan nogal heet worden...

vinni
27 juni 2004, 20:15
Goh...nooit geweten dat ik een hoerenkast bezat....

Maakt het leven een stuk goedkoper :razz:

vinni

NielDxe
28 juni 2004, 01:28
Ja dat is het mooie van die facinerende tijd waar we nu in leven;
Multi-function-apparaten!

AART
1 juli 2004, 16:48
mm, dus als je buizen groen licht geven betekend het dat de hoeren verlept zijn? :-D

NielDxe
2 juli 2004, 13:49
Niet persé, schimmel kan ook, of biohazard... maar et komt allemaal op hetzelfde neer ej....