PDA

View Full Version : Marshall 1960 of toch een 1936??



mrkoetje
21 april 2002, 15:06
Ik ben in het bezit van een marshall combo 8280 (2x80Watt)
Ik speel in een doom metal band (Morphia) en vaak voldoet mijn versterker qua volume niet goed live.
ik moet de bass een enorm eind terugdraaien om toch nog wat volume te hebben.
Ik ben dus op zoek naar iets anders.

Nou wil ik ook wat effectapparatuur (TC electronics?)kopen, en mijn budget is niet zo groot :sad:
Dus ik heb 3 opties:

1) ik spaar nog een jaar en kan dan een dsl of een tsl marshall kopen samen met een 1960B cabinet.
die randapparatuur moet dan ook nog even wachten.

2) Ik hou mijn combo, maar koop er een marshall 1936 cabinet bij., zodat ik direct ook goede effectapparatuur kan kopen.

3)Ik hou mijn combo maar koop er een groot 1960 cabinet bij, koppel de speakers los van de combo en gebruik alleen de speakers van de 1960. ook nu heb ik nog wel wat geld over voor effectapparatuur.
de vraag is alleen of ik inderdaad een veel hoger volume kan bereiken zonder kwaliteitsverlies.
Of zou ik zelfs alle 6 speakers kunnen gebruiken?

Alvast bedankt voor reacties

Martin

JV
21 april 2002, 15:45
die 8280 is een valvestate toch? zo ja kan je het beste voor optie 1 gaan, die gaan zowieso ook echt 10x zo hard als de valvestate door de buizen, dan heb je die extra cab echt niet nodig

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2002-04-21 15:46 ]</font>

Sandman
21 april 2002, 17:51
Je kan natuurlijk zowiezo een 4x12 kast aanschaffen. De TSL komt dan zoals je zelf al zegt later wel. Speakers met een groter vermogen moeten denk ik wel jouw probleem oplossen. Je moet dan wel denk ik je speakers van je combo uitschakelen, immers die hebben het lagere vermogen waardoor jouw geluid niet goed doorkomt.

FragDaddy
21 april 2002, 22:56
Je kan natuurlijk zowiezo een 4x12 kast aanschaffen. De TSL komt dan zoals je zelf al zegt later wel. Speakers met een groter vermogen moeten denk ik wel jouw probleem oplossen. Je moet dan wel denk ik je speakers van je combo uitschakelen, immers die hebben het lagere vermogen waardoor jouw geluid niet goed doorkomt.


speakers hebben helemaal geen vermogen. het vermogen wat erop staat is het vermogen (van de versterker) wat ze maximaal aankunnen. het is dus maar de vraag of een 4x12 cabinet het probleem kan oplossen. het is zelfs denkbaar dat je valvestate niet genoeg vermogen levert om die 4 speakers voldoende uit te sturen: waardoor je dus juist minder geluid krijgt.

je zou kunnen overwegen om een Marshall 1960 aan te schaffen met vintage 30's erin oid, die schijnen minder vermogen nodig te hebben om meer geluid voort te brengen (hebben hoger rendement).. maar dat weet ik niet helemaal zeker.

je beste optie is om een buizenbak te kopen (of misschien alleen een buizen eindversterker ?) en een speakerkast. die speakerkast kan, uit kostenoverwegingen, dan ook best een 2x12 oid zijn. ok een 4x12 ziet er beter uit, maar zolang je niet in de Amsterdam ArenA gaat optreden hebbie dat (volgens mij) niet echt nodig.

of je koopt een buizencombo ? die zijn nog goed te betalen hoor. En herrie zat. kun je er nog altijd een fullstack van maken&lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-04-21 22:58 ]</font>

Sandman
22 april 2002, 11:00
hoho, speakers hebben wel degelijk vermogen (x watt). En idd je versterker heeft dat ook.

pimmetje
22 april 2002, 11:33
FragDaddy heeft volgens mij gelijk, Sandman. De speakers hebben geen vermogen van zichzelf, maar het wattage op de speaker is wat ze aankunnen of zelfs uit je versterker zuigen. Speakers met een lager wattage, zijn dus eigenlijk efficiënter.

Met een hoger cumulatief wattage aan speakers, zal je je versterker dus harder moeten zetten om er een bepaald volume uit te halen (minder efficiënt). Dit is natuurlijk wél leuk voor bij buizenbakken, want die laat je dan wat harder werken. Daardoor overstuur je de eindtrap meer en krijg je die fijne crunch. Dat is overigens alleen leuk als je die crunch zoekt :smile:

Nimpf
22 april 2002, 12:39
De aanduiding "Watt" zegt trouwens verdomd weinig. Het gaat natuurlijk om de decibelletjes. Kijk maar eens naar dit voorbeeld:

een 100 watt autoluidspreker
KLINKT lang niet zo luid als
een 100 watt gitaarversterker

Rectifier
22 april 2002, 12:48
Het probleem is inderdaad niet opgelost als je er een 4x12 op aansluit.
Beste optie om meer druk/punch te krijgen is een buizenbak kopen.
Sluit daar een 2x12 op aan (of als dat al niet een 2x12 is) en je hebt meer druk/volume
dan met een transistor die je aansluit op je 4x12.

Die wattage's zeggen idd. niets.
Een 60 watt buizencombo kan net zo hard klinken als een 100 watt transistor bak.

Met een 4x12 heb je wat meer spreiding van je geluid en je zal meer druk hebben.
Maar hij gaat absoluut niet harder dan een 2x12.
De 1936 is gewoon de helft van de 1960.

Vergeet tevens niet dat een combo vaak een open achterkant heeft. Daardoor krijg je een bredere open sound. D.w.z. je geluid klinkt bijna overal hetzelfde, naast de amp, erachter etc.

Met een gesloten cabinet (bv. 1960 en 1936) heb je veeeeeel meer druk....maar, je hoort alleen recht voor de kast een strakke sound.
Als je er een meter naast gaat staan klinkt ie een stuk doffer!

Sandman
22 april 2002, 13:02
I stand corrected.

Lacrymosa
22 april 2002, 17:27
is een 100 Watt RMS Solid state dan wel even hard als een Buizek 100 Watt RMS (wat dan iegnlijk meer is, toch?)

CheerS!!

Marshallover
24 april 2002, 09:10
Hallo,

Ik heb binnenkort een JCM 2000 TSL 100 Head, maar moet daar nou een 1960 of een 1936 bij? Een 100 watter kan toch maar 100 watt versterken? Dus als je een 1960 koopt van 300 watt, dan heb je daar toch niks aan? Een 1936 is 150 watt, dus eigenlijk ook al te veel?

Gijs

FragDaddy
24 april 2002, 11:56
neu. een 100watt versterker kan dus zowel een 150watt als een 300watt speakerbox gebruiken. dat vermogen van die speakerbox is MAXIMAAL wat je erin kunt stoppen. dus als je er meer in stopt dan gaat ie dood.

een 300watt speakerbox die je met een 100watt versterker aanstuurt, moet al aardig werken voor zijn geld. een 150watt speakerbox doet het ook prima.

het is alleen zo dat die 1960 vier speakers bevat en dus een groter oppervlak heeft (meer lage tonen) de 1936 heeft maar 2 speakers en zal iets minder lage tonen produceren.

je kunt dus beide speakers gebruiken met je versterker. het ligt maar net aan je persoonlijke voorkeur en de kostprijs van de speakerbox

Marshallover
25 april 2002, 07:14
Bedankt Frag Daddy, ik heb al een tweede hands TSL 100 met een 2x12" gezien voor een redelijke prijs

Gijs

mrkoetje
25 april 2002, 09:25
allen bedankt voor de adviezen!!

Inmiddels heb ik een 1960 uitgeprobeerd in de oefenruimte op mijn marshall 8280
Gigantisch zwaar geluid!
Zoals ik al zei: we spelen doom/death metal, dus ik hou van laag en ballen, en dat krijg ik inderdaad!
Ik ga dus voor die 1960 speakerkast.
toch nog een vraag:
de 8280 heeft ook buizen, of zitten die alleen in de voorversterker ofzoiets?

Bij de opname van onze laatste CD (in de Harrow studio's) is alle gitaar opname via mijn 8280 valvestate gegaan omdat de mannen achter de knoppen zweren bij het geluid van een valvestate!

pimmetje
25 april 2002, 11:37
Er zit in die Marshall alleen een buis in de voorversterker.

pimmetje
25 april 2002, 11:41
Wat was dan eigenlijk het alternatief voor die Marshall? Ik wil die Marshall niet afzeiken... zelf jarenlang met plezier op een Valvestate gespeeld. Maar als ik bij metal die Marshall naast een Mesa/Boogie zet, dan weet ik 't wel :smile:

FragDaddy
25 april 2002, 15:11
Bedankt Frag Daddy, ik heb al een tweede hands TSL 100 met een 2x12" gezien voor een redelijke prijs

Gijs



als je hem nou niet koopt..

kun je dan ff een seintje geven ? ik ben nog op zoek naar een marshall buizencombo.

mrkoetje
25 april 2002, 21:44
Het alternatief was een TSL100 of wat dan ook, de harrow studios hebben ook een winkel met muziekinstrumenten.

Martin