PDA

View Full Version : powertrafo HEEEEEEEET



Lucluc
15 juni 2004, 16:27
Ik speel er niet zo vaak op in m'n band, maar nu staat míjn eerste keus bij Al en heb ik de tremolux mee. Wat is merk is dat de voedingstrafo heel erg heet wordt.

Ik gebruik single coil gitaren en voor overdrive wil ik de amp pushen met een RC-Boost. Misschien dat het daardoor komt?

Maar goed, ik dacht eraan een ventilatortje aan te schaffen of kan het geen kwaad dat ie zo heet wordt? Het geluid zakt niet in ofzo.

Misschien dus ook wel drukte om niets, maar ik wil zo'n oud besje graag heel houden......

JL

Mr.Jay
15 juni 2004, 18:38
Ik speel er niet zo vaak op in m'n band, maar nu staat míjn eerste keus bij Al en heb ik de tremolux mee. Wat is merk is dat de voedingstrafo heel erg heet wordt.

Ik gebruik single coil gitaren en voor overdrive wil ik de amp pushen met een RC-Boost. Misschien dat het daardoor komt?

Maar goed, ik dacht eraan een ventilatortje aan te schaffen of kan het geen kwaad dat ie zo heet wordt? Het geluid zakt niet in ofzo.

Misschien dus ook wel drukte om niets, maar ik wil zo'n oud besje graag heel houden......

JL

Originele PT zit er in ?
a) een Fender PT wordt erg heet, is normaal maar niet bevorderlijk. Ik gebruik al jaren aktijd een venti.
b) in een TOP is het nog erger, ruimte is erg klein, er vind nietgenoeg luchtcirculatie plaats. Ik hang een venti van 10/10cm aan de achterwand.

JaY

PeeVee
16 juni 2004, 18:13
Hoi JL,


Ik speel er niet zo vaak op in m'n band

Jouw amp park kennende vermoed ik dat jouw Bandmaster bij Al staat en je daarom nu op het Tremolux topje speelt? Die heeft volgens mij inderdaad een lichte PT en/maar werkt bovendien (1) met een buizengelijkrichter die (flink wat) gloeispanning trekt (i.t.t. Bandmaster), (2) wat minder efficient de hoogspanning gelijkricht dus PT ook wat harder laat werken en bovendien (3) zelf ook nog lekker warm (heet) wordt waardoor de totale warmte in amp helemaal oploopt, zeker na een setje flink spelen in een warme zaal onder de PAR spots.

Het gaat niet meteen kapot of zo, kan heter worden dan je denkt, maar goed is het zoals Jay terecht opmerkt ook zeker niet. Ik heb een driedubbele fan (3 x 110V in serie) aan mijn Super Reverb hangen, dat draait lekker rustig, schuin omhoog van net onder het "bovenste achterplankje", forceert de hete lucht dus via opening bovenin het plankje weer uit de kast. Dat scheelt echt een slok op een borrel, fan is dus zeker geen overbodige luxe, zeker niet met buizengelijkrichter. Dat houdt 'm ook lekker smeuiig; niet zo koud als ie in het begin klinkt als je 'm net aanzet en ook niet zo modderig zoals gaat klinken na een half uur hard werken!

Je zou kunnen overwegen om in je Tremolux een solid state gelijkrichter te (laten) plaatsen; kost een paar duppies; een ouwe buisvoet, 4 diodes en een doppie dat de voet netjes afsluit (daar wil je niet met je vingers ingrijpen). Je moet even oppassen dat de spanning niet te hoog wordt maar Tremo zit van zichzelf vrij laag dus ik schat dat je dan op 440 of 450 VDC uitkomt wat een hele mooie spanning is. Amp moet dan wel even opnieuw gebiassed worden, mail me maar even direct, kan ik wel even voor je doen. Ik heb zelfs nog een officiële "Groove Tubes" plug-in solid state gelijkrichter liggen maar vind die diodes zo miniscuul, weet niet zeker of dat houdt voor twee 6L6'en... Hmmm... anderzijds kan een beetje diode wel 1A doorlaten en dat is meeeeer dan genoeg denk ik... Ik heb nog een rits met hoogspannings diodes liggen dus kan er ook nog even een setje parallel aan bakken...

Je verliest dan dus wel die gelijkrichter sag maar aangezien jouw Bandmaster dat ook niet heeft (en dat volgens mij jouw preferred amp is) denk ik dat je daar wel mee kunt leven... Laat maar weten... Ventilatortje is altijd aan te bevelen zo niet een MUST!

Antoon
17 juni 2004, 12:31
Ik kan je een Weber Copper Cap gelijkrichtbuis-emulator aanraden. Deze reageert hetzelfde als een buis qua 'sag' en opwarmkarakteristiek zonder dat daar een gloeispanning voor nodig is. Dit kan net dat beetje schelen waardoor de temperatuur van de trafo onder de 'kritische grens' blijft. Mij bevallen de copper caps zeer goed. Zie webervst.com voor info.

The Thumb
17 juni 2004, 13:20
Hi PeeVee,

kun je eens meer vertellen over jouw ventilatieconstructie (type fan, hoe opgehangen, hoe gevoed etc). Mijn super reverb (inmiddels helemaal geblackfaced) zakt erg in na een uurtje spelen, wellicht ga ik ook aan de ventilatoren.

PeeVee
17 juni 2004, 15:03
kun je eens meer vertellen over jouw ventilatieconstructie (type fan, hoe opgehangen, hoe gevoed etc).
Hahahaha... dat wil je NIET weten...

Voor "nette constructies" moet je bij Mr. Jay zijn, niet bij mij hehehe... Met dit soort dingen ben ik meer gericht op "functionaliteit" en niet op constructie en veiligheid maargoed, ik zal "het systeem" toch even omschrijven.

Ik heb op een radiomarkt in Meppel een soort metalen profiel gescored van pak 'm beet 30 cm lang en 10 cm hoog waar drie 110V ventilators op zaten. Heeft denk ik ooit gediend als fan achter een (computer/server?) rack of groot apparaat ofzo. Die fannetjes heb ik middels kroonsteentjes in serie gezet en met een kroonsteentje een (is toch maar) 220V snoer aangezet. Omdat dat profiel aan de rand een omgebogen hoek heeft over de volle lengte, kun je 'm over een horizontale draad haken/hangen. Ik laat dat ding dus hangen aan een stuk installatiedraad wat ik weer paar keer om het handvat heen heb gezwengeld. E.e.a. hangt er dus gewoon tamelijk los achter te bengelen. Door het gewicht van de fans knikt ie iets schuin omhoog; precies goed dus hahaha... De fans krijgen elk maar zo'n 75V dus draaien lekker rustig.

Heb ik altijd m'n fans bij me ;-)

Lucluc
17 juni 2004, 16:53
Okee, bedankt heren! Dit zijn antwoorden waar ik wat mee kan.

Dus het kan in principe niet echt kwaad, maar een ventilator is aan te raden.

Ik moet zeggen dat ik niets van die 'sag' merk met spelen. Voor zover ik weet is de voedingstrafo origineel en de output trafo is van FNS. Het karakter van de gelijkrichterbuis is volgens mij dat ie iets compressie geeft, dit in tegenstelling tot de Bandmaster.

De Bandmaster is wel mijn favoriete amp. Misschien komt daar in de toekomst nog eens een combo met reverb bij, maar met dit ding kan ik uitstekend uit de voeten. Ik gebruik redelijk wat effecten en heb een losse reverb, dus een stevige 'cleane' sound is wat je dan het beste kan gebruiken.

Peevee, ik zal je zo even mailen.

JL

The Thumb
18 juni 2004, 17:07
ok PeeVee, jouw ventilatieconstructie laat ik even voor wat hij is...

hoe ziet die van Mr Jay eruit (het begrip "nette constructie" spreekt me wel aan)?

Mr.Jay
19 juni 2004, 13:06
ok PeeVee, jouw ventilatieconstructie laat ik even voor wat hij is...

hoe ziet die van Mr Jay eruit (het begrip "nette constructie" spreekt me wel aan)?

Ik heb een 10x10cm. venti op 220V , die blaast behoorlijk hard.
Zitten 2 haakjes aan, zodat ik em op de onderste achterplank van een Fendercombo kan plaatsen, blaast richting PT en eindbuizen, werkt perfect.
Heb ze ook al div. keren in een R.I. Bassman ingebouwd , vast, een iets kleiner formaat > en dan via de groundswitch ( die toch leeg is ) geschakeld.
Maar mijn eigen venti heb ik bewuwst los, omdat ik nog al es andere fenders gebruik steeds, en dan voldoende heb aan die ene venti.

JaY

The Thumb
19 juni 2004, 16:55
ah bedankt Jay,

waar zou ik dat soort ventialtoren kunnen kopen, is dat gewoon bij de doe-het-zelf zaak?

en schakelen via de ground switch, betekent dat dat de fan stroom krijgt van de versterker zelf, dat is natuurlijk wel ideaal?

Thanx again

Mr.Jay
20 juni 2004, 20:49
ah bedankt Jay,

waar zou ik dat soort ventialtoren kunnen kopen, is dat gewoon bij de doe-het-zelf zaak?

en schakelen via de ground switch, betekent dat dat de fan stroom krijgt van de versterker zelf, dat is natuurlijk wel ideaal?

Thanx again

Bij een electronicawinkel hebben ze die wel, of op de rommelmarkt koop ik ze vaker voor weinig.
vastingebouwd is natuurlijk het handigst, zeker aan de 220V van je amp. zo'n venti verbruikt niks.


JaY

PeeVee
22 juni 2004, 15:43
Ik moet zeggen dat ik niets van die 'sag' merk met spelen. Het karakter van de gelijkrichterbuis is volgens mij dat ie iets compressie geeft, dit in tegenstelling tot de Bandmaster.

De "sag" is niet meer of minder dan spanningsval over de gelijkrichtbuis (door interne weerstand). Wet van Ohm zegt dat hoe meer stroom er gaat lopen (lees hoe harder ie moet werken), hoe meer spanning er zal (af)vallen. Onder zware belasting (heftig rocken) zal de gelijkrichter dus een wat lagere hoogspanning geven en juist onder geringe belasting een optimale spanning geven aan de eindbuizen. Dit geeft het effect van benadrukken van zacht nuances en beetje limitten van harde passage oftewel compressie; "sag" merk je niet als "sag" maar veroorzaakt gewoon wat compressie en geeft een iets soepelere / sponzigere feel.