PDA

View Full Version : Ross pedaal true bypass????



Lucluc
15 juni 2004, 13:18
Heb een distortion van het merk Ross, in de zwarte uitvoering made in Taiwan. Ik dacht dat een effect true bypass is als ie signaal doorlaat in bypass mode als er geen batterij of voeding in zit, of als je de gitaar in de out inplugt en de in naar de versterker laat gaan er ook signaal wordt doorgelaten.

Nu heeft die Ross distortion geen DPDT switch. Ik zie een schakalaar met daaraan drie punten waar een draad aan zit. Hoe kan dit?

Antal
15 juni 2004, 13:35
Dat kan heel goed. Het is gewoon een bypass met een spdt schakelaar. Niet true bypass dus. En hoe dat kan kun je denk ik wel zien aan het volgende plaatje, das makkelijker dan het uit te leggen:

http://www.geofex.com/Article_Folders/bypass/bpdiag4.gif

Als je dus de batterij er uit haalt kun je hem nog wel gewoon bypassen (bij gebufferde pedalen kan dit niet!)

Lucluc
15 juni 2004, 13:47
maar waarom 'zuigt ie de toon weg' in deze configuratie? Het lijkt mij ook een goede oplossing als bypass, of moet ik er een dpdt schakelaar inzetten?

Dirk_Hendrik
15 juni 2004, 14:11
Omdat in bypass de elektronika aan de ingang van je pedaal aan je draden blijft "hangen" en zo een toonzuigend effect heeft. Het is zeg maar een extra belasting die aan je bedrading hangt maar niets doet.

Lucluc
15 juni 2004, 14:25
Maar er loopt een draad direct van de input naar de output in bypass. Geen tussenkomst van de print.

Antal
15 juni 2004, 14:33
Dus jij wilt beweren dat je een pedaal hebt wat je bypassed met een spdt en dat hij niet is aangesloten zoals op de tekening? Of snap ik je verkeerd?

Lucluc
15 juni 2004, 14:39
Volgens mij is ie wel zoals op de tekening. Maar daar loopt toch ook een draad van de inputjack DIRECT naar de outputjack zonder via de print te gaan? Sorry, ik ben een leek.

Dirk_Hendrik
15 juni 2004, 15:28
Antal, je snapt het goed.

Luc,
Inderdaad loopt die draad er. Wat je vergeet is dat ook het apparaat aan de ingang (gitaar, ander effectapparaat e.d.) een uitgangsweerstand, of beter, uitgangsimpedantie hebben. (Het verschil tussen weerstand en impedantie is dat impedantie "weerstand voor wisselspanning" betekent en dus afhankelijk kan zijn van de frequentie. Evenzo heeft het apparaat dat aan aan de uitgang is aangesloten (versterker, volgend effcetapparaat) een ingangsimpedantie.

Zoals jij het ziet is er een rechtstreekste draad waardoor je signaal loopt. De denkfout die je daarbij maakt is dat je die twee andere apparaten niet meeneemt in je "model". In Antals plaatje zie je die Zin in het effectapparaat staan. In de praktijk komt die dus parallel te staan aan de "Zout" van je gitaar én de "Zin" van je versterker. Wat je signaal nu gaat doen is dus helemaal afhankelijk van zie Z's. Stroom kiest de gemakkkelijkste weg. Als de Zin van je versterker dus hoger is dan die Zin van je effectapparaat gaat de stroom lopen via je effectapparaat. Daar dat gegarandeerd frequentieafhankelijk is noemt men dat terecht tone-sucken.

Sorry voor het tech-verhaal. Simpeler komt het niet echt.