PDA

View Full Version : fender bascombo 300W uitbreiden met Hartke 2 x 10 "



frog2000
14 juni 2004, 20:14
hoi,
ik wil mn basgeluid uitbreiden met een hartke 2x20 inch
speakercabinet.
dit wil ik op de combo plaatsen om een beter geluid te hebben op kleinere podia waar je noodzakelijk dicht bij je amp moet spelen.
betere attack dus en de fender heeft nog een extra uitgang 8 ohm om een extra speakerset te plaatsen.
iemand ervaring met zo'n opstelling?

de combo is 300W met 15 inch speaker en baspoort onderin.

:-D

frog2000
14 juni 2004, 20:14
2 x 12 inch bedoel ik dusss
:(

sorry

sickpunk
14 juni 2004, 20:23
bxr300C?? die heb ik, 300Watt 15" fender... zal wel dezelfde zijn gok ik!... ik zit er eigenlijk ook aan te denken, om er iets kleiners aan te hangen... maar ik ken dus alleen het gene wat je al hebt!

frog2000
14 juni 2004, 20:27
ik wil dus beter horen wat ik speel op kleine podia
inderdaad de combo die je bedoelt is het, die heb ik al 6 jaar en laat me nooit in de steek en heeft een vette livesound!
ik ga het zker eens proberen zon speakersetje is niet te duur
trouwens van hartke. :)

sickpunk
14 juni 2004, 20:42
hbe mijne nu iets van een half jaar, overgekocht van de drummer uit me band(200 euro) zit wel andere speaker in... 400(of 500)watt, met extra lange slag spoel...(geen idee wat het inhoud, volgens de drummer was dta beter:P) maar hij is ookal een jaartje of 10 oud dat ding, en afgezien van de speaker en de fan die nu iets meer herrie maakt, is er echt nix mee nee:D wat moe je voor zoiets neerleggen dan?

iglo
14 juni 2004, 21:53
In een oefenruimte waar ik weleens kom staat ook zo'n Fender BXR300, 't is een 115 uitvoering.
(weet niet of dat C-tje er ook achter staat...)
Er zijn ook 210 versies dacht ik.

Ik vind het nou niet echt een topgeluid, vrij kaal zelfs.
Echter, als ik m'n Hartke 210 er bij hang is het een heel ander verhaal...je herkent die combo echt niet terug!

Zeker een aanrader, aangezien die 210 cabinetjes van Hartke 2e hands best te betalen zijn.

sickpunk
14 juni 2004, 22:08
ja ik heb inderdaad ook wel is betere versterkers gehoord, maarja dit was een aanbieding die ik niet kon laten lopen dus tjah... we maken er het beste maar van :P maar als ik weer is geld heb, dan ga ik toch wel is zoeken naar iets erbij(10" of 12")

iglo
14 juni 2004, 22:12
die Fender 15" geeft buitensporig veel midden...'k raadt je daarom aan om geen 2x12" erbij te plakken, dan wordt echt een waanzinnige brei; gewoon een 2x10 of als je echt van "diep zwaar" houdt nog een 1x15 erbij

Venomer
15 juni 2004, 09:41
Als je moeite hebt om jezelf op het podium te horen, dan zou ik voor een 2x10" gaan. Die geven meer definitie aan het geluid dan grotere speakers.

Andere tips:
- Kantel je combo een beetje zodat hij meer op jouw oren is gericht.
- Zet je combo op een stoel ofzo, zodat hij loskomt van de grond en dichter bij je oren staat.

Indiana Joost
15 juni 2004, 09:55
Mijn basleraar zegt vaak dat je een basversterker altijd op de grond moet zetten, want dan maak je zegmaar gebruik van de ruimte waarin het ding staat, heb je beter geluid. Een basversterker in een hoek zetten moet je ook nooit doen, komt het geluid niet ten goede.

Venomer
15 juni 2004, 11:30
Mijn basleraar zegt vaak dat je een basversterker altijd op de grond moet zetten, want dan maak je zegmaar gebruik van de ruimte waarin het ding staat, heb je beter geluid. Een basversterker in een hoek zetten moet je ook nooit doen, komt het geluid niet ten goede.

Het hangt er maar vanaf wat je doel is. Door je basversterker niet op de grond te zetten krijg je een meer transparant geluid, waardoor je jezelf beter hoort. Als de versterker op de grond staat zet je de hele zaal aan het trillen, wat natuurlijk ook cool kan zijn.

frog2000
15 juni 2004, 12:50
veel dank voor de reacties tot nu toe
ik ga inderdaad voor de 2 x 10 inch
dat weet ik nu zeker

en mijn combo staat op een flightcase tijdens optredns

dat scheelt heel veel qua geluid

het laag komt toch wel in de zaal.... :-D

daar maak ik me nooit zorgen over

alleen is het vermogen van mijn versterker genoeg dat moet ik afwachten!


ROb. :lol:

MazeMouse
15 juni 2004, 17:14
Mijn basleraar zegt vaak dat je een basversterker altijd op de grond moet zetten, want dan maak je zegmaar gebruik van de ruimte waarin het ding staat, heb je beter geluid. Een basversterker in een hoek zetten moet je ook nooit doen, komt het geluid niet ten goede.

Het hangt er maar vanaf wat je doel is. Door je basversterker niet op de grond te zetten krijg je een meer transparant geluid, waardoor je jezelf beter hoort. Als de versterker op de grond staat zet je de hele zaal aan het trillen, wat natuurlijk ook cool kan zijn.
nou jah, ik had bij mijn laatste optreden zoveel problemen met de monitoring dat ik mezelf beter voelde dan dat ik mezelf hoorde :p

soapwater
16 juni 2004, 09:40
Hou er rekening mee dat je geen hoger vermogen krijgt als je gewoon een speakerset bijplaatst. Je max rms-vermogen blijft 300W. Misschien iets ruimere klank, voller zal het zeker klinken, maar als je echt luider wilt, zet er dan een powerampje bij... Ik heb dat ook een tijd gehad:combo met 12"-speaker en 2x10" kast erbij met extra versterker... deed z'n werk goed.
Hou ook rekening met de impedanties:
Stel: Je originele speaker is 8 Ohm en de kast die je bijplaatst 4 Ohm, dan zal de originele speaker maar ca. 1/3 van het totale vermogen te verwerken krijgen. Erger nog: stel: originele speaker is 4 Ohm en de extra kast 16 Ohm... dan gaat die extra kast niet veel geluid meer produceren. Even nakijken voor je iets koopt dus.
Het beste lijkt me dus van speakers te nemen met de zelfde impedantie als de originele 15".

Greetz

iglo
16 juni 2004, 09:59
voor zover ik weet is het max vermogen 300W @ 4ohm;
ik durf er toch wel vergif op in te nemen dat die 15" 8ohm is...

gevolg: het vermogen wat afgegeven wordt is toch al niet meer dan 200-240W, dus die extra 210 is echt een verbetering omdat dan pas het volledige vermogen gebruikt kan worden

soapwater
16 juni 2004, 10:56
voor zover ik weet is het max vermogen 300W @ 4ohm;
ik durf er toch wel vergif op in te nemen dat die 15" 8ohm is...

gevolg: het vermogen wat afgegeven wordt is toch al niet meer dan 200-240W, dus die extra 210 is echt een verbetering omdat dan pas het volledige vermogen gebruikt kan worden

Ik zocht het even op:
15 Inch Replacement Speaker for BXR300C: 15" speaker
8 ohms
150 watts
Wel vreemd dat ze een 150W speaker gebruikten. Als je de volumeknop dus opendraait (200-240W op een 150W speaker), heeft je combo gedaan met spelen!? :-( (Fender... pff... goeie gitaren en daar blijft het bij)
Maar, hij is dus 8 Ohm... dus als je nu een 2x10" bijplaatst met een impedantie van 8 Ohm, kan je je volle vermogen benutten.

Greetz

soapwater
16 juni 2004, 10:57
voor zover ik weet is het max vermogen 300W @ 4ohm;
ik durf er toch wel vergif op in te nemen dat die 15" 8ohm is...

gevolg: het vermogen wat afgegeven wordt is toch al niet meer dan 200-240W, dus die extra 210 is echt een verbetering omdat dan pas het volledige vermogen gebruikt kan worden

Ik zocht het even op:
15 Inch Replacement Speaker for BXR300C: 15" speaker
8 ohms
150 watts
Wel vreemd dat ze een 150W speaker gebruikten. Als je de volumeknop dus opendraait (200-240W op een 150W speaker), heeft je combo gedaan met spelen!? :-( (Fender... pff... goeie gitaren en daar blijft het bij)
Maar, hij is dus 8 Ohm... dus als je nu een 2x10" bijplaatst met een impedantie van 8 Ohm, kan je je volle vermogen benutten. En de geluidskwaliteit zal er zeer zeker op vooruit gaan (10" geeft zeker meer 'knorrend' geluid)

Greetz

soapwater
16 juni 2004, 10:58
voor zover ik weet is het max vermogen 300W @ 4ohm;
ik durf er toch wel vergif op in te nemen dat die 15" 8ohm is...

gevolg: het vermogen wat afgegeven wordt is toch al niet meer dan 200-240W, dus die extra 210 is echt een verbetering omdat dan pas het volledige vermogen gebruikt kan worden

Ik zocht het even op:
15 Inch Replacement Speaker for BXR300C: 15" speaker
8 ohms
150 watts
Wel vreemd dat ze een 150W speaker gebruikten. Als je de volumeknop dus opendraait (200-240W op een 150W speaker), heeft je combo gedaan met spelen!? :-( (Fender... pff... goeie gitaren en daar blijft het bij)
Maar, hij is dus 8 Ohm... dus als je nu een 2x10" bijplaatst met een impedantie van 8 Ohm, kan je je volle vermogen benutten. En de geluidskwaliteit zal er zeer zeker op vooruit gaan (10" geeft zeker meer 'knorrend' geluid)

Greetz