PDA

View Full Version : Drop D



Dylan61
14 juni 2004, 15:32
Ik heb een les DVD waar een alternatieve stemming gebruikt wordt:

Drop D

maar er wordt niet uitgelegd hoe dat moet, moet de lage E strakker gesteld worden zodat deze gestemd is gelijk aan de derde snaar D?

Je voelt het al dit is een nieuw gebied voor mij.... :oops:

Mithrandir
14 juni 2004, 15:38
De snaar gelijk proberen te stemmen aan de D-snaar gaat een pijnlijke zaak worden. De snaar moet niet hoger gestemd worden, maar lager en dat is een stuk makkelijker, want de D is maar 1 noot lager dan de E.

Met een chromatische tuner heb je dit zo voor elkaar, mocht je deze niet hebben stem de snaar dan zo dat de toon op de 7e fret van de E-snaar gelijk is aan de A snaar.

pimmetje
14 juni 2004, 16:27
Ik vind 't stemmen zonder een vinger vast op de hals toch altijd makkelijker dan met een vinger op de hals.
Als je last hebt van die octaaf verschil bij het stemmen op gehoor, dan kan je ook de flagiolet op 12e fret E-snaar gelijk stemmen op de open D-snaar.

Epic
15 juni 2004, 12:16
Drop D stemmen doe ik altijd met enorm veel gain/distortion en dan D- en E-snaar tegelijk aanslaan, naar beneden stemmen totdat het golvende resonerende geluid stilvalt.

Eagel
6 juli 2004, 13:28
hehe, ik ben nu bezig met een stuk van Race against the machine, hier wordt ook gebruik gemaakt van een drop D. Ik heb dus in het begin zitten kl... om het netjes gestemd te krijgen...

Uiteindelijk dezelfde manier gebruikt als dat Epic doet..
Werkt super.. :-D

Bigfoot414
6 juli 2004, 16:24
ff mierenneuken: het is RaGe against the Machine. En je kunt ook drop D stemmen door de lage E omlaag te draaien totdat ie hetzelfde klinkt als de 4e snaar (ook D)