PDA

View Full Version : Effectsloop op amp, wat kun je er in vredesnaam mee?!



SilverFoo
14 juni 2004, 14:16
Nou? :D Het zit erop, maar ik gebruik het nooit voor mij effecten...

Jeroenvanhulsteijn
14 juni 2004, 14:19
je zou hem mss ook als boost kanaal kunnen gebruiken. als het een seriële effectsloop is. of juist om je geluidsnivo met een trap op de knop omlaag te brengen. moet je wel een loop hebben die met de voet te schakelen is.

andy
14 juni 2004, 14:26
Omdat een delay pedaal, voor geen meter klinkt als ie VOOR de vervorming (lees pre amp) van mijn Powerball hangt.

SilverFoo
14 juni 2004, 14:28
is dat zo joh? Geen problemen met mijn delay! :-?

andy
14 juni 2004, 14:30
Nou fijn dan voor je. :???:
Jij stelt een vraag en krijgt dus een antwoord.

Raffel
14 juni 2004, 14:57
delay moet je zo laat mogelijk toepassen en anders klinkt het gewoon maf/kut. Tenzij je daar op uit bent. Bijvoorbeeld nog een phasertje over je delay signalen heengooien. Maar dan zou ik hem nog niet voor de preamp gooien.

MightyMike
14 juni 2004, 15:03
Veel effecten klinken beter op het einde van de keten. Wanneer je bijvoorbeeld een delay op je (cleane) gitaarsignaal zet en het dan door de gain van je amp haalt, krijg je een ander effect dan wanneer je de delay der achteraf bijhaalt. Het zelfde geldt voor Wah, Tremelo, Reverb, Flange, etc...

Wat waar wanneer is een kwestie van smaak.

Volgens mij is het ook zo dat bij een relatief cleane klank het verschil miniem is.

Raffel
14 juni 2004, 15:21
dat klopt, je hoort het vooral bij hi-gain.

Voor mij zou het volgende in de meeste gevallen ideaal zijn:

- volume/wah/talkbox/compressor/limiter
- voorversterker
- modulaire effecten (chorus, phaser, flanger, pitch shift, pixelator enz.)
- delay & reverb (deze 2 kunnen omgedraaid worden)
- eindversterker (afhankelijk van studio of live )
- speaker[/b]

SilverFoo
14 juni 2004, 16:42
oh ja, op die fiets :D

Nog een waarschijnlijk hele domme vraag, en ik durf em eigenlijk niet te stellen, maar hoe sluit ik mijn effecten aan op de effectsloop? :oops: . Ik heb een return en send, betekend dat 2 extra kabels aanschaffen?

Mithrandir
14 juni 2004, 16:49
Ja, zoals gezegd is de dend de output van de voorversterker, die gaat dus in de input van het pedaal wat je in de loop wilt hangen. De return is vervolgens de input van de eindversterker en die gaat naar de output van de pedalen-keten die je in de loop wilt hangen.

SilverFoo
14 juni 2004, 16:59
okidoki, ik vat em :D heeft ff geduurd... thanks heeps!

Mitch
14 juni 2004, 19:19
Wil ik wel weten welke delay Foo gebruikt als -ie met wat vervorming toch goed klinkt vóór de pre amp.

SilverFoo
14 juni 2004, 19:40
Wil ik wel weten welke delay Foo gebruikt als -ie met wat vervorming toch goed klinkt vóór de pre amp.

Ik gebruik een Boss DSD2. Leuk dingetje :D . Heb helemaal geen last van ruis oid. Met mijn flanger is het anders maar dat kan zijn omdat het een oud baggerding is (Pearl, volgens mij mono).

justin007
14 juni 2004, 22:58
wat is het verschil tussen een seriële en parallele fx loop?? wat is beter/handiger??

piezo
15 juni 2004, 15:45
Paralelle effectloop wordt beter geacht als je ALLEEN tijdvertragingseffecten gebruikt, zoals chorus, flanger, delay, reverb. Je normale gitaargeluid blijft dan beter intact. Je EFX bakkie moet dan wel op EFX only staan.
Bij gebruik van de serie-loop gaat ook je je droge gitaarsignaal door de loop, en aangezien zo'n loop meestal gebufferd is, raak je dan wat dynamiek en punch kwijt. Maar je hebt meer EFX mogelijkheden, zoals wah, EQ.

Nicci
15 juni 2004, 16:46
geen idee wat voor FX loop ik heb, maar dat van die dinamiek en punch kan ik inderdaad beamen. dat is de reden dat ik hem nooit gebruik. ik heb wel eens wat zitten vogelen door de loop, maar nooit met fijne resultaten.