PDA

View Full Version : G-major of G-force



Alain
14 juni 2004, 12:09
Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een nieuwe fx-processor. Deze twee spreken me wel allebei aan. De G-force is meer gerenomeerd dan zijn kleine broertje. Waarom? Wat zijn in essentie de grote verschillen tussen beide. Klankverschil?

Anderzijds zijn ook de 3 Line6 fxjes een optie.

De bedoeling is om deze te combineren met een Engl Powerball of SE.

Voornamelijk Metal, shred en dergelijk schoons. Eigenlijk dient het dus voor de opsmuk van...

Ideetjes? PM mag altijd.

charlie45
14 juni 2004, 12:51
ik heb g-major weggedaan, mijn geluid werd een stuk lelijker. de effecten zijn ok, maar alles gaat door een digitaal circuit heen.

er zijn andere mensen die er wel heel gelukkig van worden, misschien licht het aan mijn apparatuur (high end preamp, marshall top). met boss pedaaltjes werkt het prima, dus ik vermoed dat de gmajor optimaal werkt met een bepaald signaalniveau.

ik zou ze allebei even vergelijken, en ook de lexicon mpx g2 luisteren.

Raffel
14 juni 2004, 13:23
de gforce werkt ook met een AD-converter en een DA-converter, dus als je de gmajor en gforce op dat gebied vergelijkt kom je niet zo ver.

Ik weet wel dat ik sinds 2 weken de bezitter ben van de gforce (overgenomen van Wimmeltje) en zeer tevreden ben over de unit. Zeker in combinatie met de powerball. Alhoewel je erg moet letten op de fx mix als je je gitaar geluid nog wil behouden. Ik stop hem overigens in de parallelle loop van mijn powerball en dus klinkt deze op bypass hetzelfde als zonder gforce. Ik kan niet meepraten over de gmajor, maar de opties van de gforce zijn volgens mij wat uitgebreider. Ik heb beide manuals gelezen. De gmajor beschikt over relais switching, en dat heeft de gforce weer niet. Bij de gforce kun je dan weer de routing helemaal omgooien, en hele vage effecten maken met LFO's enzo. De menu's zijn ook heel duidelijk. Een grote plus is denk ik de harmonizer/pitch shifter in de gforce. Die klinkt gewoon uitstekend. Ook de delays en chorus ben ik zeer over te spreken. Waarom probeer je ze niet allebei?

Raffel
14 juni 2004, 13:23
pff dubbele post

InternEd
14 juni 2004, 14:53
Ik weet wel dat ik sinds 2 weken de bezitter ben van de gforce (overgenomen van Wimmeltje) en zeer tevreden ben over de unit.Hoi,

Was jij dat, ik greep er net naast :cry:
Ik heb nu een G-major gekocht omdat een nieuwe G-force me net ff te veel werd. En ik vond op dit moment de meeropties van de G-force niet de meerprijs voor mij waard. En een deel van de meerprijs investeer ik nu in een goeie controller, want ik ben er inmiddels wel achter dat dat ook belangrijk is, dus hou daar in je aanschafoverwegingen ook rekening mee.

Groeten, Ed.

Alain
15 juni 2004, 11:50
de gforce werkt ook met een AD-converter en een DA-converter, dus als je de gmajor en gforce op dat gebied vergelijkt kom je niet zo ver.

Ik weet wel dat ik sinds 2 weken de bezitter ben van de gforce (overgenomen van Wimmeltje) en zeer tevreden ben over de unit. Zeker in combinatie met de powerball. Alhoewel je erg moet letten op de fx mix als je je gitaar geluid nog wil behouden. Ik stop hem overigens in de parallelle loop van mijn powerball en dus klinkt deze op bypass hetzelfde als zonder gforce. Ik kan niet meepraten over de gmajor, maar de opties van de gforce zijn volgens mij wat uitgebreider. Ik heb beide manuals gelezen. De gmajor beschikt over relais switching, en dat heeft de gforce weer niet. Bij de gforce kun je dan weer de routing helemaal omgooien, en hele vage effecten maken met LFO's enzo. De menu's zijn ook heel duidelijk. Een grote plus is denk ik de harmonizer/pitch shifter in de gforce. Die klinkt gewoon uitstekend. Ook de delays en chorus ben ik zeer over te spreken. Waarom probeer je ze niet allebei?

Als je die beide wil testen moet je al een winkel vinden waar ze beide hebben. Als ze dan al beide in de winkel staan, dan moet je ze nog mogen A/B-en. factory - presets zijn, volgens mijn ervaring, niet echt het beste wat het apparaat in huis heeft. Dan moet je ze nog op een middagje allebei snappen.
Als ik hier al wat uitleg krijg over het verschil tussen beide kan ik al een eind weg. Ik gebruik wel "vage effecten", maar momenteel doe ik die met een Digitech GSP 2120, met ongeveer alle effecten die ook op de G-major aanwezig zijn.
Zijn de klanken van beide even goed? Of is de G-force duidelijk beter? Hij kost dubbel zo veel niet?

Raffel
15 juni 2004, 11:58
Ik weet niet hoe de effecten op de G-major klinken. Niet iedereen is even tevreden over alle effecten. Een aantal schijnt ver boven de andere uit te steken. Maar dat kunnen de G-major gebruikers je vertellen. Je hebt bij de G-major sowieso niet de optie om van die hele vage LFO effecten te maken en apreggiators e.d.

Een van de redenen waarom ik de Gforce wel een goede koop vind, is de harmoniser. Die is op de Eventides namelijk wel 1 van de betere. Als je een eventide wil, ben je de prijs van de gforce kwijt voor alleen een harmonizer. Prijs technisch dus niet echt efficient.

charlie45
15 juni 2004, 13:41
ik geloof dat de convertors van de g-force beter zijn, dit is heel belangrijk. veel belangrijker dan de hoeveelheid effecten die je kan kiezen.

voor mij dan..

wimmeltje
15 juni 2004, 14:02
Dit gaat over hoeveel bit de AD DA converters zijn. Kan me herinneren dat je tot 20bit het kan horen en daarboven niks meer. Heb er een stukje over gelezen hier op het forum. Iemand heeft het helemaal uitgezocht.

LordRiffenstein
15 juni 2004, 15:25
ik geloof dat de convertors van de g-force beter zijn, dit is heel belangrijk. veel belangrijker dan de hoeveelheid effecten die je kan kiezen.

voor mij dan..

Ze hebben in elk geval beiden 24bit convertors.

Alain
15 juni 2004, 15:50
ik geloof dat de convertors van de g-force beter zijn, dit is heel belangrijk. veel belangrijker dan de hoeveelheid effecten die je kan kiezen.

voor mij dan..

Ze hebben in elk geval beiden 24bit convertors.

Enige inbreng van een g-major guru mag altijd :wink:

Nocki
15 juni 2004, 23:39
Kijk!!! op een dag koopt iedereen zn G-force bij wimmel!!! :-)

G-major, G-force, Mpx-g2 ik heb ze allemaal gehad. en heb nu boss pedals in mn fx loop. en nu pas heb ik een goed geluid. het karakter, sustain, attack en de tone blijven nu wel bewaard. ligt helamaal aan de amp en wat voor fx loop je hebt. bij mesa amps wordt het gewoon niks.

NOcki

LordRiffenstein
16 juni 2004, 07:49
Enige inbreng van een g-major guru mag altijd :wink:

Tja, vind die maar tegenwoordig, er lopen nog maar weinig guru's rond. :-?

wimmeltje
16 juni 2004, 08:13
Enige inbreng van een g-major guru mag altijd :wink:

Tja, vind die maar tegenwoordig, er lopen nog maar weinig guru's rond. :-?

het wordt iid steeds stiller overal, maar dat hebben we denk ik aan onszelf te danken..

LordRiffenstein
16 juni 2004, 09:45
het wordt iid steeds stiller overal, maar dat hebben we denk ik aan onszelf te danken..

LOL

Alain
16 juni 2004, 09:51
Ik krijg meestal klachten wegens "te luid", en nooit "te stil"

Nocki
16 juni 2004, 10:05
ik denk niet echt dat we dat aan Lord R, wimmel en kookeleko hebben te danken. die hebben altijd wel een goed advies en weten waar ze het over hebben. eerder aan pubers en mensen zoals roadkill met hun grote mond en dommeuitlatingen. maar goed. de G-force blijft een geweldig ding om maar even on topic te blijven.

Alain
16 juni 2004, 10:24
Ik heb nu al veel positieve input ivm de G-force, maar nog niemand reageerde positief ivm de G-major. Enkel dat ze beiden 24bits convertors hebben.

De Force is dus iets meer aan te raden?
De relais switching mogelijkheid van de G-major spreekt me wel aan in samenwerking met de powerball.

Nocki
16 juni 2004, 10:28
de g-major en de g-force zijn schijnbaar gelijk. volgens vele alleen kan je met de g-force iets meer. heb je niet zoveel verstand van wat een effect doet heb je het snelste een mooi resultaat met de major. wil je echt wacky dingen doen is de g-force leuker. het leuke van de g-force is zn hoge impedantie waardes. je kan m dus ook voor de preamp hangen. al klinkt dit niet beter. ik had problemen met mn amp en fx dus voor mij waren ze beide niks; maar ik denk dat je heel gauw tevreden bent met de gmajor. maar de g-force is veel leuker.

Nocki

LordRiffenstein
16 juni 2004, 10:31
Wel, ik ben zeer tevreden met mijn G-Major al meer dan een jaar trouwens. Ik ben wel van plan om ooit de G-M met de G-Force te vergelijken en als het verschil echt zo groot is...

Wat ik vaak merk is dat vele mensen niet de tijd nemen om hun rack fx goed in te stellen. Heel veel hangt af van goeie input/output-instellingen ed. Dat is misschien wel het belangrijskte, zoeken naar de meest transparante instelling op het toestel zonder dat er 1 effect aanstaat.

Op dit ogenblik wil ik nog graag testen hoe veel beter serie of parallel werkt met de G-Major maar ik heb geen behoeft om absoluut nr een G-force over te schakelen. Ik denk dat ik eerder een Lex MPX-1 zou kopen voor de fx die ik gebruik.

Raffel
17 juni 2004, 08:54
ik heb wel gemerkt dat dat ook veel van de instellingen van je FX loop ligt.

Ik had mijn fx-loop eerst op zo'n 40 % staan, maar toen was het verschil met droog (zelfs in bypass) al zo duidelijk merkbaar -ik leek wel een flanger tussendoor te horen met een hele dikke bas- dat ik uiteindelijk de fx loop heb terugedrongen naar zo'n 20% en de out op de Gforce gewoon een stuk omhoog heb gedraaid. Mijn droge geluid blijft nu voor 95 procent zeker gehandhaafd en de effecten kunnen toch een redelijke plaats in het geluid innemen door de out hoger in te stellen. Aangezien ik toch wel hou van volle chorus-en en delays :)

LordRiffenstein
17 juni 2004, 09:37
ik heb wel gemerkt dat dat ook veel van de instellingen van je FX loop ligt.

Ik had mijn fx-loop eerst op zo'n 40 % staan, maar toen was het verschil met droog (zelfs in bypass) al zo duidelijk merkbaar -ik leek wel een flanger tussendoor te horen met een hele dikke bas- dat ik uiteindelijk de fx loop heb terugedrongen naar zo'n 20% en de out op de Gforce gewoon een stuk omhoog heb gedraaid. Mijn droge geluid blijft nu voor 95 procent zeker gehandhaafd en de effecten kunnen toch een redelijke plaats in het geluid innemen door de out hoger in te stellen. Aangezien ik toch wel hou van volle chorus-en en delays :)

Als je de fx loop niet op 100% (serial) zet dan moet je op de G-Force de Kill Dry aanzetten anders krijg je phase-problemen. In principe zou het voldoende moeten zijn om de loop mix op 9u te zetten en dan met Kill Dry te werken. Hierdoor verlies je wel sommige functionaliteiten zoals volume-control. Wil je dit wel hebben moet je de loop op 100% zetten en de Kill dry NIET gebruiken.

Raffel
18 juni 2004, 09:29
Het lukt om volume onder een exp pedaal te zetten, maar het nadeel is dat ik alles dan ook niet meer hoor. Het liefst zou ik nog wel de delays horen op sommige momenten. Dus zou ik dan het expressie pedaal aan het inkomende signaal moeten hangen. Maar daar kun je geen CC aan hangen? :???: Iemand een idee? CC's werken nu overigens goed!

lennartengel
18 juni 2004, 09:38
Dat kan volgens mij wel hoor, mits je er een vrij hebt. In het mod menu zit ook global in level, wijs die eens aan een expr pedaal toe. Volgens mij is dat wat je zoekt.

Raffel
18 juni 2004, 09:42
In ieder geval niet bij I/O

Volgens mij staat er alleen tempo, main volume, bypass en nog iets.

lennartengel
18 juni 2004, 09:51
I/O :???: nope, het mod menu... Het knopje met mod, linksonder in het setup rijtje. Klik mod->mod1->mod2->mod3->mod4->tap tempo->Bypass all->tuner mute->globl inlv. Ahh die is 't Global inlevel toewijzen aan expressie pedaal. en je delay's klinken door als het gas is dichtgetrapt :lol:

:oops: :oops: Oh, even over het hoofd gezien dat jij de g-FORCE hebt. :oops: :oops:

Maar anyway, met de g-major kan dit dus gewoon, om maar ff on topic die twee te vergelijken :wink:

Raffel
18 juni 2004, 10:13
ik zal het dan waarschijnlijk bij de Gforce bij de modifiers in moeten stellen :)

NielDxe
18 juni 2004, 16:03
Ik heb zelf sinds kort de G-Major,
ben er echt zwaar tevreden mee, maar je moet we een amp hebben met ballen om verbvorming te voorkomen. Wat betredt de G-force --> ik ken al meerder mensen die uieindelijk hun G-force voor de G-Major ehbben omgeruild...

Raffel
18 juni 2004, 17:56
waarom zou je dat in godsnaam willen doen?

Alain
19 juni 2004, 12:27
De G major is eenvoudiger in gebruik heb ik de indruk. Als je echt basis wil blijven ga je sneller tot een gewenst resultaat komen denk ik.

Raffel
19 juni 2004, 13:08
ik heb mijn gforce net 2 weken of zo en ik krijg het al voor elkaar om presets te maken met LFO's en zooi. Met een beetje onderzoek en klooien kom je een heel eind. :D

bluegate
20 juni 2004, 23:00
Ik heb beide gehad en beide ook weer verkocht.

Er is een groot verschil tussen A/D converters.
Waarom kopen studio's dure Apogee converters ipv de bijgeleverde converters van hun hardware?
Qua bits zijn ze hetzelfde, alleen de apogee's klinken vele malen beter.
Hetzelfde geldt voor de G-major en G-force. Die van de G-force zijn beter qua klank en je kunt er meer mee qua programmeren.
Echter het grootste probleem van de Major zit hem in het feit dat je maar een paar vaste configuraties hebt (serie en serie-parallel).
Dit zorgt voor het verlies aan geluid.
Bij de standaard presets van de G-force heb je dit ook. Maak maar een copie van een preset en bouw er een directe lijn bij van in naar out.
Moet je eens kijken hoeveel geluid je terug krijgt.

Ik ben over gestapt naar Eventide, eerst de H3000 D/SX gehad.
En die vond ik al beter dan de Major, echter te weinig effect tegelijk mogelijk. Toen de G-force gekocht, deze heb ik verkocht om mijn gitaar te kunnen kopen. Daarna een GTR4000 gekocht en niet meer omgekeken.

De GTR4000 is maar 20bit en klinkt beter dan de Major & G-force.
Gewoon omdat de interne componenten van betere kwaliteit zijn.
Ik zal gelijk erbij zeggen dat programmeren van Eventide spullen je dagen, weken & maanden zoniet jaren kost!

Sorry voor de lengte...

Groet,

Dave

Maiden Michiel
21 juni 2004, 09:10
Dude maar dan ligt de prijsklasse toch ook een stukje hoger? :-?

Raffel
21 juni 2004, 09:12
switcht die eventide niet een stukje langszamer?

bluegate
21 juni 2004, 09:44
Dat klopt toch ook, de G-force is bijna 3x zo duur als de G-Major.
De Eventide is bijna 4x zo duur als de G-force.

Hij schakelt ongeveer 1 seconde tussen presets.
Je moet je presets dan ook inrichten zodat je niet hoeft te schakelen.
Ik heb voor mijn Eventide maar 200 euro meer betaald dan een nieuwe G-force!

Ik gebruik ongeveer 5 patches en ik schakel alleen tussen nummers door.
Maar wat dat betreft zijn de Major & G-force absoluut beter.

Echter de Eventide geeft je vrijheid over het signaalpad.
De GM & GF in mindere maten.
Als ik 4 delays achter elkaar wil kan dit, om maar wat te noemen.
Daarbij zijn de modulatie effecten echt beter dan GM & GF.

charlie45
21 juni 2004, 17:37
als je een simpele delay wilt zou dan een simpele boss delay pedaaltje niet het fijnste zijn? of klinkt een g-force delay zoveel mooier?

Monty
21 juni 2004, 18:29
als je een simpele delay wilt zou dan een simpele boss delay pedaaltje niet het fijnste zijn? of klinkt een g-force delay zoveel mooier?

Ja daar zit wel wat verschil in. Een duurdere klinkt veel helderder/sterker/krachtiger dan die boss dingen. Daarnaast zijn die boss dingen ook niet zo precies af te stellen als zo'n G-Force of bijvoorbeeld een TC 2290 (toch wel de meester delayunit).

NielDxe
27 juni 2004, 17:00
Wat ik kut blijf vinden is het switchen met die apparaten, iemand suggesties voro een goed floorboard?!

Nocki
2 juli 2004, 11:50
de grootste tip over de g-force is net gegeven en ik ben bang dat iedereen erover een leest...

ik heb het zelf ook gebprobeerd en het geeft idd een beter geluid.

als je naast je signaal line in de g-force (geluid door de verschillende effecten heen) nog een 2e lijn legt dit direct naar de output gaat heb je een beter geluid. probeer maar....

NOcki

bluegate
2 juli 2004, 12:03
Ja, dat was mijn reden om de Major weg te doen en de G-Force te kopen.
Bij de Major kun je dat pad niet aanleggen.

Probleem is ook de MIX of VCA functie van veel multieffecten.
Als je digitaal geluid zachter maakt dan krijg je verlies (vooral in het laag)
Zelfs mijn Eventide heeft dit euvel.
Daarom werken veel mensen met een mixer in het rack, een analoog volume pedaal of met een W/D/W systeem.

Ik was op zich heel tevreden over de G-Force.
Als de Eventide ermee zou ophouden, zou ik vanwege de prijs weer een G-Force nemen. De G-Force heb ik verkocht om mijn Fender CS strat te kopen.

lennartengel
3 juli 2004, 15:48
Omdat hier toch regelmatig de discussie is over het al dan niet neutraal zijn van effectprocessors dacht ik, ik ga eens a/b en... Ik had vooralsnog het idee dat het toch allemaal een beetje overdreven gedoe zou zijn, in het boekje van m'n g-major staat immers ook dat ie helemaal het karakter van je geluid niet aantast blablabla. Maar!!!

Setup als volgt: Ibbie-> mesa formula -> linker kanaal door g- major naar mesa 50/50 -> naar marshall 1936 stereo cab. Rechter kanaal van mesa formula rechtstreeks naar mesa 50/50 en dan in de andere speaker van hetzelfde cabinet.

Lijkt me een redelijke betrouwbare vergelijking, Buizen zijn net drie weken in gebruik evenals het cabinet drie weken geleden nieuw gekocht is... dus daar zal het verschil per kanaal niet in zitten lijkt me. En verschil was er absoluut! Het rechtsreekse signaal had een strakke bas en mooi hoog zonder schel te zijn. Het andere kanaal had voor het gehoor veel meer mid, schel hoog en veel minder mooi laag. Ook in de bypass mode!

Ik was er vanuit gegaan dat het verschil te verwaarlozen zou zijn, maar niets is minder waar :( Ik voel een hevige aanval van gas op komen borrelen .... Misschien dat de g-force beter door de test komt :-?

Alain
3 juli 2004, 18:24
Ik heb er net een namiddagje AB'n op zitten.

Gitaar : Ibanez S540

Versterker : Carvin Legacy
box : H&K met V30's

fx G-major en G-force

Conclusie
Qua kwaliteit van de geluiden zitten ze redelijk dicht bij elkaar. Maar de G-force heeft enkele voordelen die hem eigenlijk (in mijn ogen) iets meer subliem maken. Delays blijven zingen, ook als je verandert, heel transparante klanken en daarbij nog heel eenvoudig in bediening.


Iemand G-force te koop?

Nocki
3 juli 2004, 18:45
Setup als volgt: Ibbie-> mesa formula -> linker kanaal door g- major naar mesa 50/50 -> naar marshall 1936 stereo cab. Rechter kanaal van mesa formula rechtstreeks naar mesa 50/50 en dan in de andere speaker van hetzelfde cabinet.


precies. zo had ik het ook. en daarom kon ik ook precies zeggen waarom de gmajor zoog. de g-force doet het ook. maar in mindere mate. en klinkt beter.

ik heb de beste optredens gegeven met een droog en een natte box tegelijk.

NOcki

kokeleko
3 juli 2004, 23:27
Daarom stapt ook allen over op de parallel variant, geen gezuig meer van AD/DA converters en wat dan ook.
Uw toon blijft intakt, en uw toverdoos doet de bijgeluiden.













Ik lijk wel een grammofoonplaat die blijft hangen
:D

bluegate
3 juli 2004, 23:51
Parallel is inderdaad veel beter, echter...
Soms gebruik ik effecten die het volledige signaal moeten bewerken.
Tremolo bijvoorbeeld, dit werkt alleen serieel.
Volume regeling vanaf je midiboard, werkt ook alleen serieel.

kokeleko
4 juli 2004, 10:16
Daarom heb ik toen (1999) de inmiddels veel verguisde MPX-G2 gekocht, kan ik allerlei fx in de pre-fx sectie programmeren.
Tis maar wat je wilt, en er voor over hebt.