PDA

View Full Version : Geluidsleer, of hoe ik het noemen moet...



Lazy B.
14 juni 2004, 11:39
Ik wil me een beetje gaan verdiepen in geluidsleer voor bassisten. Ik heb met mijn band al verschillende malen in de studio opgenomen en kom er dan steeds achter dat mijn kennis op dit vlak wat achterblijft waardoor het moeilijk communiceren is met de studiotechnicus.

Heeft iemand tips voor wat betreft bronnen - liefst online - om hier meer over te leren? Al is het maar een artikel over hoe je het beste met een parametrische EQ om moet gaan of zo.

Venomer
14 juni 2004, 11:52
Hier staat wat info over EQ:

http://archive.bassplayer.com/z2000/0004/anderton.shtml

Op http://archive.bassplayer.com staat het archief van het blad BassPlayer. Onder de kopjes "gear", "woodshed" en "trenches" kun je heel veel informatie vinden over apparatuur, speeltechniek en muziektheorie.

walkin' j. blue
25 juni 2004, 10:55
Je moet gewoon een vette produktie meenemen (een cd met gewenste balans van geluid) van een bekende groep. En dan zeg je tegen de producer: meneer, zo moet het klinken. Wedde dat ie je dan begrijpt.

Anavrin
25 juni 2004, 11:18
Ik heb hier ooit een cursus geluidstechniek gedaan bij de muziekschool, dat duurde 10 lessen van 2 à 3 uur per stuk, en dat kostte maar 150 gulden. Ik heb daar heel veel van geleerd, oa over opnamerandapparatuur (zoals die equalizer) en mengpanelen. Misschien kun je daar eens naar kijken bij jou in de buurt. Is niet online, maar zoiets lijkt mij toch het fijnst als je zelf af en toe aan wat knoppen mag zitten.

Horus
25 juni 2004, 11:49
Je moet gewoon een vette produktie meenemen (een cd met gewenste balans van geluid) van een bekende groep. En dan zeg je tegen de producer: meneer, zo moet het klinken. Wedde dat ie je dan begrijpt.

Ja, en zo blijf je dus eeuwig dom en krijg je nooit je eigen sound. Bovendien klink je live dan altijd bagger.

dumBASS
25 juni 2004, 12:12
Waarom zou je live bagger klinken? Omdat de studio-opname té goed klinkt? Ik vond het persoonlijk wel een goed idee, vooral voor mensen die er zelf toch niet helemaal uitkomen met het overbrengen van hun muzikale idee naar de tech toe. Ik neem aan dat ze een CD uitzoeken die zo klinkt dat het ook bij hun muziek past, en dat is het geluid waar ze live dan toch min of meer ook naar streven?
Ik ben het niet altijd eens met dit spreekwoord, maar in dit geval denk ik toch wel stiekem een beetje aan; Beter goed gestolen, dan slecht verzonnen....

Horus
25 juni 2004, 17:37
Ik zeg ook niet dat het geen goed idee is, maar op die manier leer je natuurlijk niet echt veel. En dat je live dan bagger klinkt is inderdaad misschien wat overdreven, maar live is weer een heel ander verhaal.

Bluesbreaker
25 juni 2004, 17:58
Ik zeg ook niet dat het geen goed idee is, maar op die manier leer je natuurlijk niet echt veel. En dat je live dan bagger klinkt is inderdaad misschien wat overdreven, maar live is weer een heel ander verhaal.

niet als je naar je producer gaat met de wens een live geluid zoals het geluid op die cd lijkt me toch?

Anavrin
26 juni 2004, 16:18
ik hoor het liefst alle instrumenten + zang ongeveer even hard, waarvan er dan niet 1 minder/ meer te horen is. De 1e cd van Rage Against the Machine klinkt toevallig zo, dus dan neem ik toch die cd mee, dan heeft die geluidsman iig een handvatje, waarmee hij kan beginnen. Bij popmuziek is de geluidsverhouding meestal zo dat de zang harder staat dan de rest, waardoor het mij het idee geeft dat de muzikanten minder belangrijk zijn, en dat ze op het podium waarschijnlijk alleen dienen als decoratie. Daar hou ik dus niet van :evil:

Horus
26 juni 2004, 19:53
maar het gaat bij popmuziek toch ook helemaal niet om de muzikanten ;)

Lazy B.
28 juni 2004, 12:12
We schieten een beetje off-topic volgens mij :(

Wilbert
28 juni 2004, 16:03
Er komen niet veel reacties hier. Probeer t eens op www.basgitaarforum.nl.

Lazy B.
28 juni 2004, 16:22
Er komen niet veel reacties hier. Probeer t eens op www.basgitaarforum.nl.

Goeie tip. I'm outta here! 8)

frenske
28 juni 2004, 16:31
Djeee, die web lay-out komt me ergens bekend voor. Ik weet niet meer waar ik dat eerder gezien heb .... :???:

niels_r
28 juni 2004, 18:18
Djeee, die web lay-out komt me ergens bekend voor. Ik weet niet meer waar ik dat eerder gezien heb .... :???:

http://www.phpbb.com misschien? :wink:

Is gewoon een opensource forumpje hoor. Of dacht je nu echt dat gitaarnet dit zelf helemaal ontwikkeld had? :lol: