PDA

View Full Version : Beginnen Met Opnemen



remcoz
14 juni 2004, 11:08
Hallo,

ik ben nou al weer een tijdje met gitaar spelen bezig, 'k zit ook in een bandje. Maar ik wil m'n gitaarspel nou wel is gaan opnemen.
Hoe kan ik dit op een niet dure manier gaan doen? Het liefst wil ik werken met de pc.

want de zomervakantie komt eraan, en dan wil ik de zolder ff tijdelijk ombouwen tot studiootje. Ik heb alleen niet veel te besteden max. 100 euro's

Mithrandir
14 juni 2004, 11:32
Voor 100 euro ga jij je zolder niet ombouwen tot studio ;)

Maar, wat heb je al aan apparatuur? Je zult iig iets nodig hebben als interface tussen je gitaar en je PC.

Ofwel

gitaar --> versterker --> microfoon --> mengpaneel --> pc

of

gitaar --> multi-fx met line-level uitgangen (pod, guitarport, etc...) --> pc

Eventueel kun je met een pc-microfoon voor je versterker direct je geluidskaart in en opnemen in een wav-editor a la Audition (Cool Edit), maar dit zal geen geweldig resultaat geven.

remcoz
14 juni 2004, 11:39
ik heb een goede geluidskaart, microfoon, music maker

gitaar --> versterker --> microfoon --> mengpaneel --> pc

wordt dat een beetje goede kwaliteit?

skanky
14 juni 2004, 12:10
Er zit op die versterkers die in je sig staan ook een line-out, die kan je ook aan je geluidskaart hangen

gerjo1980
14 juni 2004, 13:57
Er zit op die versterkers die in je sig staan ook een line-out, die kan je ook aan je geluidskaart hangen

maak dan geen muziek met distortion, want dit komt er dan (meestal) heel dunnetjes doorheen en het klinkt nergens naar.

Als je het geluid van je versterker wilt opnemen is het hetbeste om er een microfoon voor te hangen.


Je hebt van Behringer als mengpaneeltjes van rond de € 50, Zit een XLR-ingang (microfoon) en een jack-ingang op.
Zoek een goedkope microfoon en je kan al wat opnemen van rond de €100.

Als je nog € 50 erbij legt, kan je ook de Shure SM-57 kopen. Is een goede instrumentenmicrofoon en tegenwoordig kost ie iets meer dan € 100

Succes met opnemen

remcoz
14 juni 2004, 14:50
bedankt voor de reacties.
Maar wat moet je dan op je computer aan sluiten?

Ic3gl0vE
14 juni 2004, 15:02
je mengpaneel.

remcoz
14 juni 2004, 15:05
okee bedankt

ik ga denk eens kijken voor een behringer

Mithrandir
14 juni 2004, 15:12
Even tussendoor, wil je in het vervolg zoveel mogelijk in 1 post proberen te zetten en niet een nieuwe post voor elke zin, dat houdt het wat overzichtelijker. Ik heb je postst even aangepast en samengevoegd ;)

Veel succes met opnemen verder, het gaat je vast lukken, Wat heb je voor een microfoon op dit moment,

remcoz
14 juni 2004, 15:44
de mic heeft een vriend nu even, dus ik kan niet kijken.
Kan iemand beschrijven hoe ik het moet aanpakken als ik het volgende heb: Mic, mengpaneel, computer met geluidskaart.
Hoe ik het moet aansluiten enzo.

Mithrandir
14 juni 2004, 15:49
Nou, dat spreekt redelijk voor zich lijkt me.

Je plaatst de Mic voor je versterker, het mooist is het als je een mooie standaard hebt waardoor je de mic. plaatsing goed kan regelen. Heb je die niet, dan hang je hem er bijvoorbeeld over heen ( :-?).

De microfoon sluit je vervolgens aan op de XLR ingang van je mengpaneel en het mengpaneel sluit je aan op de Line-in van je geluidskaart. De juiste bekabeling is natuurlijk ook wel een vereiste.

Vervolgens start je je recording software, klikt op opnemen en begint op te nemen. Opname volume etc. regel je op je mixer.

Het is vooral toch ook een kwestie van experimenteren hoor.

guhlenn
15 juni 2004, 11:47
wat voor goede soundcard mics en dergelijke is belangrijk. merk en type. Graag. LOL.

remcoz
15 juni 2004, 15:03
ik koop denk een shure m57 en een behringer mixer +standaard, dan moet ik cker ook monitors hebben?

guhlenn
15 juni 2004, 15:22
van volledige zinnen hou je niet he? om te beginnen voldoet dat setje. Maar 't is alles behalve goede kwaliteit. Maar goed wat je wil dus... Monitors zijn duur, dan kun je beter voorlopig gewoon een setje goedkope speakers gebruiken.

G

gerjo1980
15 juni 2004, 15:57
ik koop denk een shure m57 en een behringer mixer +standaard, dan moet ik cker ook monitors hebben?

Ik heb mijn mengpaneel op een gewone audio versterker (oude sony) aangesloten. Er komt nu een redelijk geluid uit. Mixen erop is niet echt mogelijk, maar het werkt.

Monitors zijn duur. zeg vanaf €600 voor een actief setje en vanaf € 300 voor een passief setje, maar dan moet je er nog een poweramp bij kopen + extra kabels.

remcoz
15 juni 2004, 21:25
ik heb net geprobeerd om m'n versterker via de line out aan te sluiten op de line in van mn geluidskaart. Maar als ik via music maker of de windows geluidsrecorder probeer op te nemen gebeurt er niets.
Hoe zou dit komen?

Mithrandir
15 juni 2004, 22:47
Check eens ff of de opname bron in je Windows Mixer op Line-in staat en of het volume niet op 0 staat (check dat ook ff in de desbetreffende programma's).

Als je wilt weten hoe je dat moet doen, verwijs ik je toch naar de help van windows of naar google.

remcoz
16 juni 2004, 10:28
ik heb een beetje rondgekeken en m'n oog is gevallen op een analoge recorder van Tascam
http://www.feedback.nl/pix/tascam-414_mk2.jpg
deze kost 249 euro.
Watvoor kwaliteit opnames kan je hiermee maken?

gerjo1980
16 juni 2004, 10:57
ik heb een beetje rondgekeken en m'n oog is gevallen op een analoge recorder van Tascam

deze kost 249 euro.
Watvoor kwaliteit opnames kan je hiermee maken?

Dat staat als het goed is bij de productspecificaties van het apparaat.

24 bit is volgens mij cd-kwaliteit, maar de kwaliteit van de opname ligt niet alleen aan het opname-apparaat. Het ligt aan je input, je mix, je speakers, de inrichting van de ruimte, etc, etc.......

guhlenn
16 juni 2004, 11:03
cd is 16 bit.

en het aparaat werkt met een bandje, analoog dus. geen bits. Aparaat werkt redelijk, maar ik zou het tweedehands kopen. in fact, ik heb er nog een die je mag hebben voor 100,- . yamaha mt, ook 4 track, ook bandje...

Glenn

remcoz
17 juni 2004, 11:46
het is toch gelukt met opnemen via de line in van m'n geluidskaart(line out amp). En ik vind het best goede kwaliteit. Nu ben ik toch van plan om een mixer en een shure sm57 te kopen. Heb je dan veel betere kwaliteit?
M'n geluidskaart is een Creative Soundblaster.
(nu neem ik op met music maker, echt geen ruis of wat te bekennen)

ps. Zijn er nog alternatieven voor de shure?

gerjo1980
17 juni 2004, 11:58
er zijn genoeg alternatieven, al ben ik geen microfoonexpert. Sennheiser, Superlux, Rode etc etc.

Ik heb begrepen dat je naar het frequentiebereik van de microfoon en het geluid van je versterker moet kijken. Als deze ongeveer overeenkomen, is de microfoon geschikt voor opname

Echter iedere microfoon klinkt weer anders, maar dat zal je zelf ook wel begrijpen.

Bert K heeft op zijn site een microfoontest staan met geluidsfragmenten. Misschien dat je daar eens naar kan luisteren

guhlenn
17 juni 2004, 12:02
SHure is het best. Zijn natuurlijk betere, maar kosten meer...

en die setup zou beter moeten werken ja, je kan dan micen ipv crappy line out gebruiken. Maar altijd EERST even uitproberen. Vooral met behringer...

remcoz
17 juni 2004, 12:03
hoe bedoel je uitproberen in de winkel??

guhlenn
17 juni 2004, 12:08
ja ik bedoel uitproberen in de winkel. Als je geld gaat uitgeven is het mooie ervan dat ze dan voor je moeten kruipen.. LOL Zeg gewoon wat je wil kopen, maar dat je eerst de boel wil aansluiten om te kijken of alles werkt en om te controleren of het geluid je bevalt. En Probeer ALLE knoppen op de behringer uit, die staan nl. bekend om hun slechte controle...

remcoz
17 juni 2004, 12:10
oke bedankt, welke behringer raden jullie mij aan? zijn die van rond de 80 euro goed?

guhlenn
17 juni 2004, 12:19
HEb je gelezen?

Behringers zijn kut. Dus koop gewoon de allergoedkoopste. Goede kostten VEEL meer. gewoon lekker beginnen en als je het leuk vindt kun je nog altij dure shit kopen (soundcraft is fijn...)

gerjo1980
17 juni 2004, 12:34
HEb je gelezen?

Behringers zijn kut. Dus koop gewoon de allergoedkoopste. Goede kostten VEEL meer. gewoon lekker beginnen en als je het leuk vindt kun je nog altij dure shit kopen (soundcraft is fijn...)

Ik heb zelf de behringer ub2442fx icm een shure sm57. Zit inderdaad wat ruis in, maar voor opnames klinkt hij best goed. Om de ruis in een opname te ontdekken, moet je stilte opnemen. Met geluid op de voorgrond, hoor je de ruis niet meer, als leek zijnde.

Ik heb hem gekocht omdat het een goedkoop mengpaneel (€ 429 toendertijd) met voldoende kanalen is. Hij voldoet alsnog aan mijn eisen.
Andere mengpanelen met hetzelfde aantal kanalen, waren qua prijs niet grappig. meer dan €1200
Ben van plan om, als ik weer eens geld heb, een digitale recorder korg1600 aan te schaffen. Kan ik ook nog eens achteraf mixen, zonder tussenkomst van een computer en dan branden.

@ Remcoz, wat guhlenn zegt over eerst goedkoop kopen en proberen. Later kan je altijd nog duurder gaan.

BTW als je alleen gitaar wilt opnemen heb je aan 1 kanaal goed (let wel op XLR-input) en een output naar je computer toe (koptelefoon of tulpuitgang). Meer heb je niet nodig.

bert k
17 juni 2004, 14:47
Bert K heeft op zijn site een microfoontest staan met geluidsfragmenten. Misschien dat je daar eens naar kan luisteren

Die mictest staat tegenwoordig hier: http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm Ga er vooral ff kijken, maar daar testen we de wat duurdere condensatormicrofoons, dus die zijn nog niet zo interessant denk ik. Een SM57 is dan goedkoper.

Die zeskanaalstafeltjes van Behringer zijn echt niet kut hoor. Voor die 80 euro die ze kosten heb je behoorlijke kwaliteit. Maar een tafel van 800 euro is natuurlijk beter. Kijk hier: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5431

remcoz
17 juni 2004, 15:42
juist die bedoel ik!

guhlenn
18 juni 2004, 10:35
nee idd. ik moet het wat nuanceren. Voor 80,- euro een mengtafeltje krijgen is gewoon belachelijk goedkoop, je mag dan ook niet zoveel eisen stellen. Dus dan id behringer niet kut maar gewoon goedkoop en je krijgt wat je betaald.

Voor de wat serieuzere opnames zou ik echter geen behringer adviseren. je hoort gewoon teveel negatieve dingen. Om te beginnen is tie natuurlijk prima, want duurder kan altijd nog.

bert k
18 juni 2004, 11:28
Zo zie ik het ook. Sterker nog, ik heb zelf een 16kanaals Behrelul tafeltje waar ik thuis van alles mee opneem. Het is geen SSL tafel natuurlijk, maar hij doet het al een paar jaar best goed. De ruis valt mee, de toonregeling is matig, maar die gebruik ik toch niet, en de faders moet je maar zo min mogelijk aan komen :D Voor thuisgebruik zijn ze oké, zelfs als je wat meer ervarig hebt. Ik zit aan de grens als ik akoestische opnamen wil maken. Dan hoor je de beperkingen. Maar ik heb nog veel meer beperkingen door de akoestiek van mijn kamer, en de herrie van de computer, en de instraling van de monitors.
Dus in dat geval moet ik uitwijken naar een echte studio.
Voor de meesten hier zal zo'n setup prima voldoen.

guhlenn
21 juni 2004, 11:48
de faders moet je maar zo min mogelijk aan komen


LOL! :-D 8-) 8-)

bert k
21 juni 2004, 12:00
Was niet helemaal serieus bedoeld, maar toch ook weer wel: al mijn levels staan goed ingeregeld; synthesizer, gitaar, dus daar hoef ik nooit aan te komen. Mixen doe ik in de computer. Ik moet alleen maar iets regelen als ik wat met microfoons doe.