PDA

View Full Version : Waar dient dit voor?



Bigfoot414
14 juni 2004, 10:34
http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0190115_md.jpg
Waar is dat zwarte dingetje voor aan het einde van de hals? Ik zie het vaak bij verschillende basgitaren, maar waar is het eigenlijk voor?

Lazy B.
14 juni 2004, 10:43
Wooow, wat een waanzinnig mooie bas! :o Is die van jou?!

Dat dingetje is een duimsteun, maar waarom die op veel bassen onder in plaats van boven de snaren worden geplaatst is voor mij ook een compleet raadsel. Ik ben er benieuwd naar de reacties.

basswasp
14 juni 2004, 11:04
Omdat mensen vroeger vaak alleen met hun duim plukten en dan hun vingers om die 'duim'steun konden laten rusten.

Lazy B.
14 juni 2004, 11:05
Dus die prikken ze er nu alleen op om nostalgische redenen?

basswasp
14 juni 2004, 11:14
Juist, en voor mensen die nog zo spelen, maar die ben ik eigenlijk alleen in de VWO ckv-3 muziekklas tegengekomen.

Bigfoot414
14 juni 2004, 11:25
Wooow, wat een waanzinnig mooie bas! :o Is die van jou?!

Dat dingetje is een duimsteun, maar waarom die op veel bassen onder in plaats van boven de snaren worden geplaatst is voor mij ook een compleet raadsel. Ik ben er benieuwd naar de reacties.
Nee, die heb ik van de Fender-site :P. Ik ben eigenlijk gitarist, maar ik heb nog het stille verlangen om een keer een bas te kopen.

bassopotmus
15 juni 2004, 11:01
ALs die bass van hem was wist hij hoogstwaarschijnlijk wel wat het was, op ten duur vat je wel waarom er een stukje plastic op je body geschroefd zit.. :lol:

emielow
15 juni 2004, 22:45
stukjes plastic is voor mietjes :-D

Bigfoot414
21 juni 2004, 11:55
Hoezo? Ik speel meestal mét plectrum hoor :D

Lazy B.
21 juni 2004, 12:05
Plectrums zijn al helemáál voor mietjes... :razz:

MazeMouse
21 juni 2004, 17:12
Plectrums zijn al helemáál voor mietjes... :razz:
Zijn plectrums niet eigenlijk vaak gewoon stukjes plastic? :P

Laus
22 juni 2004, 12:53
Plectrums zijn al helemáál voor mietjes... :razz:

Plectrums zijn fijn als je net dat geluid nodig hebt. Soms, zeker als je wil muten(afdempen met je handpalm) moet je gewoonweg een plectrum gebruiken.

Lazy B.
22 juni 2004, 13:36
Plectrums zijn al helemáál voor mietjes... :razz:

Plectrums zijn fijn als je net dat geluid nodig hebt. Soms, zeker als je wil muten(afdempen met je handpalm) moet je gewoonweg een plectrum gebruiken.

Yeah yeah, relax. 't Was maar een geintje... :dance: :soul:

MazeMouse
22 juni 2004, 17:27
Plectrums zijn al helemáál voor mietjes... :razz:

Plectrums zijn fijn als je net dat geluid nodig hebt. Soms, zeker als je wil muten(afdempen met je handpalm) moet je gewoonweg een plectrum gebruiken.
Ik weet niet hoe jij speelt maar ik gebruik eigenlijk vrijwel nooit palm-mute op bas....

Laus
22 juni 2004, 17:53
Met een vette overdrive, klinkt dat zoooooo gaaf.

Die bass - dreunen in One van tallica zijn een voorbeeld van wat je krijgt als je het dubbelt en met gitaristen tegelijk doet.

MazeMouse
22 juni 2004, 19:55
Die speel ik altijd gewoon fingerstyle :)
(sowieso speel ik alles liever fingerstyle 4 vingers. Als ik iets moet muten doe ik dat wel met de 'volgende vinger' :))

AntY
23 juni 2004, 00:52
ja maar dat stukje in one kan je ook gewoon met vingers doen. alleen kan je dan inderdaad niet de octaven pakken tenzij je naam cliff burton is en je het intro van hit the lights speelt :-D

Laus
23 juni 2004, 09:55
jaha right....

ik zal het eens met m´n vingers proberen. Zeker met overdrive aan kan het wel maar ik mis dan net een beetje van een soort van 'attack'.