PDA

View Full Version : oude Gibson versterkers



Rutger
14 juni 2004, 00:08
hoi,

ik zie deze amps zo af en toe opduiken maar je hoort er verder nooit over. ben toch wel nieuwsgierig geworden naar wat voor versterkers dit zijn.

kent iemand ze? wat voor 'stijl' amps zijn het? zijn het verzamelaartjes? komen ze in Nederland voor?

pimmetje
14 juni 2004, 12:20
Het is de "nieuwe vintage" lijn van Gibson, maar deze GA's hebben verder weinig te maken met de GA's uit de jaren 50.
Klinken wel goed, maar natuurlijk niet echt als die ouwe beestjes.

Rutger
14 juni 2004, 20:43
ach so, ik dacht dat oud en nieuwe hetzelfde heetten.

laten we het dan ook over de ouwe beestjes hebben. :)

IndiepoprockJesse
14 juni 2004, 22:34
ja goed plan, ik ben benieuwd..

Jeroenvanhulsteijn
16 juni 2004, 21:42
staat er 1 op gitaarmarkt. tenminste, ik neem aan dat het een goldtone is. of maakte gibson ook nog andere?

pimmetje
16 juni 2004, 23:05
Die GA-serie was vroeger geen goldtone.
Je had ook nog de EH, BR en de Les Pauls en nog wel meer.
Onze mondharmonicaspeler speelt over een GA-15 (of 20, weet 't ff niet meer zeker) uit '56. Mooi geluidje hoor.
Die is te vergelijken met een fender tweed deluxe, maar iets minder modderig.

Als je naar http://hem.passagen.se/ekabjan/GibsonAmps.htm gaat en op "early GA series" klikt, zie je wel waar ze met die Goldtones weer naar terug willen.

Rutger
17 juni 2004, 17:04
okay, ik verander de titel ff, anders begrijpt niemand er meer wat van.

zien er wel vet uit trouwens, die ouwe gibsonamps. net van die oude vooroorlogse radio's. :)

pimmetje
17 juni 2004, 17:22
Ik heb ook nog 2 van die vooroorlogse versterkertjes. Jammer genoeg hebben de speakers van beide 't begeven en ik heb niemand hier in de buurt gevonden die ze kan/wil reconen.
Eéntje doet 't wel perfect en werkt nu over een Weber 10-inche'er.

De ander heeft nog wat sleutelwerk nodig... geeft je soms onverwacht een flinke oplawaai :(

Maar als je naar die ouwe zooi kijkt, valt me wel op dat ze nog gebouwd zijn om lang mee te doen... zowel de versterkers als de buizen. Vergelijk dat met veel moderne zooi, dan zie je echt dat de consumptiemaatschappij ook zijn tol heeft geëist in de versterkerbouw.

Als je trouwens van die ouwe bakken houdt, kan je ook 'ns zoeken naar Valco versterkers en Premier versterkers. Er waren nog veel meer merken, maar deze hebben echt soms een gaaf uiterlijk.
De meeste merken hadden een gaaf uiterlijk tot aan de jaren 60. Toen kwam het decennium met vaak een soort van lelijke, fantasieloze kasten.

rockthatboogie
1 juli 2004, 02:36
Ik heb drie van die oude Gibson versterkers.
Een '52 GA-30, een '65 GA-75 met 15 inch JBL
en recentelijk een BR-1 van ergens tussen '46 en '49.

Deze versterkers hebben alledrie een heel eigen geluid. Perfect
voor vintage jazz, bluezzz, jumpblues en Rockabilly.
De 15W GA-30 heeft een warm distorted geluid, perfect voor
40's/50's blues. Maar is niet erg hard. Meer op huiskamer- of studioniveau. De BR-1 klinkt met zijn 18/20 Watts een stuk harder
en rauwer. Daar kan je gerust in een cafe de glazen laten rammelen.
Dit is het T-Bone Walker geluid. Of Gene Philips om maar met wat namen te gooien.
En de 25W GA-75 met de 15" JBL is een vol en vet
klinkende jazzamp. Maar ook met een randje. Het typische geluid
van de speaker doet in de hoge registers ook denken aan het vroege Rolling Stones geluid van Keith Richard.

Maar je krijgt er absoluut geen Fendergeluid uit. Totaal verschillend.
De oude Gibson versterkers hebben een veel donkerder geluid, waar ik
persoonlijk meer van houd. Ik heb zo'n 20 jaar een Fender Twin Reverb gehad. Met recht een van de beste versterkers. Toch vind ik de Gibsons
een interessanter en inspirerender geluid hebben. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en ook afhankelijk welke stijl je wil spelen.

Ik speel er hoofdzakelijk archtop gitaren door. Ik had al een tijdje een
oude ES-300 en ik vond dat daar ook een oude versterker bij moest.

jpb
1 juli 2004, 09:41
rocktahtboogie, die ES-300 moet dan een oud bakkie zijn op z'n laatst begin jaren 50? Zelf vind ik de oude twin reverb totnutoe het beste klinken ('48 L-7 + DeArmond model-1000). I weet niet precies hoe dat komt, maar het lijkt alsof met hoog-vermogen amps de toon/balans etc. het beste tot z'n recht komt. Volume hoeft dan niet verder open dan 2-3. Terwijl de oude knarren in de studio van Rudy van Gelder op kleine ampjes speelde (fender tweed deluxe). Vevorming hoor je dan soms wel, maar het blijft toch helder en gedefinieerd, iets wat mij met kleinere amps (fender sf princeton en bf tremolux) niet goed lukt; wordt snel modderig en/of schel.
Vraag: heb je dezelfde ervaring, en hoe klinkt die GA75 in dat opzicht? Dat is toch een v/d best denkbare (en gebruikte) jazz amps uit de jaren 50? (En helaas niet aan te komen).

PeeVee
1 juli 2004, 23:53
Ik vind die ouwe Gibsons maar b.v. ook Gretsch (= Valco) of Ampeg (beiden exemplaar hiervan in huis) juist erg lijken op Fender amps uit diezelfde periode.

Hierbij even opmerken dat b.v. een bf of sf "Fender Twin Reverb" absoluut niet te vergelijken is met de Fender amps van laten we zeggen eind 50's en early 60's; die waren ook warm en donker, niet zoals de latere blackfaces met flinke middip en helder hoog!

Valco's zijn qua parts wat minder, maar de Gretsch Executive die ik hier heb met 2 x 6L6 kathode biassed 25W eindtrap in een Jensen C15Q speaker dat klinkt errug lekker!! (en Fenderish!). Kan ook niet anders, al die circuits leken wel wat op elkaar in die tijd; kwamen gewoon van de buizen fabrikanten; voorbeeld circuits, net zoals er vroeger op een pak meel ook een recept stond om een cake te bakken. Ja er zijn allerlei onderlinge verschilletjes en nuances, maar de ouwe Fender amps klonken ook lekker warm, rauw en donker... Gibson ampjes ook; te gek!!

rockthatboogie
2 juli 2004, 13:04
jpb, de ES-300 is inderdaad uit '51. Met twee originele P-90's. Klinkt ongelofelijk vol
en vet maar ook gemeen als je hhet wil.
Ik had een Silverface Twin uit '76. Deze klonk
eigenlijk altijd goed. Onder welke omstandigheden en met welke gitaren dan ook. Ik heb hem dan ook met pijn in mijn hart verkocht (doet nu nog pijn).
Maar hij werd gewoon te zwaar en te hard voor me. Ik speeld e er gewoon nooit meer op.
Ondanks dat krijg ik ook een fantastisch geluid uit met name de GA-75. Niet met de Fender 'sparkle' helaas.Een veel donkerder geluid En ook niet, zoals de Twin, consequent wat betreft de toonregeling bij lagere en hoger volume. maar je went eraan.Echter is dit niet de jaren 50 versie maar uit een latere serie
uit de jaren 60 (zijn er maar 75 van gemaakt in deze configuratie tussen '62 en 67). Deze heeft een iets ander circuit en andere preamp buizen. En natuurlijk de JBL speaker
die met name voor jazz vol en vet kan klinken. Maar is ook erg goed in het hoge register. Erg gedefinieerd. Maar van de andere kant ook een beetje TE killig soms. Ik heb hem al een keer
vervangen door een '60's Jensen. De JBL was toch net iets beter. Vooral in het laag.
De jaren 50 GA-75 is zeldzaam en niet te betalen helaas. Net zoals de GA-50.
De '52 GA-30 komt in de buurt maar heeft niet
het volle volume en heeft meer een blues geluid. Veel vervorming dus.

Ik heb nog nooit over een echte tweed Fender gespeeld. Dus ik weet niet of ze qua geluid op elkaar lijken.

p604p603
7 april 2007, 20:11
Weet er iemand een oude Fender of Gibson versterker, bij voorkeur tweed en voor de 60er jaren

Squier4ever
7 april 2007, 20:34
Weet er iemand een oude Fender of Gibson versterker, bij voorkeur tweed en voor de 60er jaren

www.ebay.com