PDA

View Full Version : moeten buizen opwarmen ?



sweet
20 april 2002, 21:38
Ik zit te twijfelen tussen een transistorversterker van 30 watt en een buizenversterker van 20 watt. Maar is het echt zo dat je een buizenversterker een paar minuten moet laten opwarmen ? Daar ga ik dan namelijk een scheithekel aan hebben denk ik. Ik ben namelijk zo'n persoon dat ook gitaar gaat spelen als er reclame op tv is. Als mijn versterkgebouw dan ook nog eens moet opwarmen dan is de film alweer begonnen tegen de tijd dat ik kan spelen ...

JV
20 april 2002, 21:48
dat opwarmen duurt ongeveer een halve minuut. vind ik niet zo erg

sebass
20 april 2002, 22:08
Ja dat wachten boeit niet zoveel. Maar voor een lekker geluid moet je hem wel voluit zetten ten minste dat vind ik en het grote nadeel is dat je de buizen slijten en dat je ze moet vervangen. Ik heb zelf een marshall uit de 80's transistor. Maar later ga ik toch over op buizen ik vind het geluid mooier maar bij 20 watt weet ik niet of dat wel zo is.

Lacrymosa
20 april 2002, 23:41
Waarom denk je dat er op 9 van de 10 buizenbakken een standby knop zit????

CheerS!!

pimmetje
20 april 2002, 23:42
Sweet, ga voor de buizen!
Dat opwarmen neemt niet lang... dan moet je maar leren aanvoelen wanneer er reklame komt :smile:. Wel oppassen: te vaak uit en aanzetten slijten buizen ook snel van.

Een 20W buizen gaat trouwens een stuk harder dan 30W transistor. Met een 20W buizen kan je in de oefenruimte waarschijnlijk al prima uit de voeten. Als je van een beetje lekkere typische buizencrunch in je cleane geluid houdt, is een kleine buizenversterker juist wat je nodig hebt.

PeArLjAm
21 april 2002, 02:28
Ja het opwarmen van de buizen is niet zo erg, eeen hlaf minuutje w8en is ook niet zo erg. Ben dit ook kwijt met mn amp maar is zeker niet zo erg..

Mzzl PeArLjAm

Marshallover
21 april 2002, 18:53
Als je echt een goed geluid wil hebben uit je buizenbak, dan moet je 'm minstens een kwartier op Standby zetten voordat je gaat spelen.
Daarna: GENIETEN !!!

PS: Een beetje buis heeft een levensduur van zo'n 3 jaar (als je er normaal mee omgaat), de prijs van die dingen valt ook reuze mee, dus om daar nou een hekel aan te gaan krijgen ......

De Klaas
23 april 2002, 10:09
Hallo,

Het klopt inderdaad dat je buizen moet opwarmen, zoals gezegd een tot twee minuutjes. Zelf zet ik mijn buizenbak direct aan wanneer ik de repeteerruimte in loop. Daarna ga ik opbouwen, aansluiten etc en als alles gedaan is hebben de buisjes toch al zo'n half uurtje gebrand. Klinkt direct als een "warmgelopen" buizenbakje :smile: Ohw ja, buizenversterkers hebben (mits 100+ w) een nadeel, je tilt je een breuk aan die bakken :smile:

Marshallover
25 april 2002, 07:17
Daar heb je je caddy's toch voor?

grandpuba
6 mei 2002, 16:51
caddy's????

We zijn niet aan het golven!!!!!
Roaddy's bedoel je...

oh ja, klopt het dat wanneer een buizen bak eenmaal warm is harder klinkt
Ik bedoel, als ik mijn marshall aanzet en ga spelen dat na een kwartiertje harder qua volume klinkt!

PeArLjAm
6 mei 2002, 20:38
Op 2002-04-25 07:17, schreef Marshallover:
Daar heb je je caddy's toch voor?


Je bedoelt roadie's :razz:

Moonchild
7 mei 2002, 01:20
lol, caddy's...

EmgMaster
8 mei 2002, 16:50
Golf jij met je gitaren?
Lijkt me niet echt gezond :grin:

Moonchild
8 mei 2002, 17:34
misschien voor ze mic stands hehe

AllodoX
9 mei 2002, 17:17
roadies ? jikes !
ik vertrouw niemand met mijn gear.. die's absoluut heilig voor me.. daar blijft iedereen, behalve ik, met z'n poten vanaf.. tenzij ze een death-wish hebbben ofcourse..

Stybanez
2 juni 2003, 21:44
K heb een 15 Watt Marshall versterkertje, heb em nu 7 of 8 jaar ofzo en heb em nooit laten opwarmen ofzo, hoeft dat niet bij minder watt ofzo?

pimmetje
2 juni 2003, 22:07
Bij buizenbakkies van een lager vermogen maakt 't idd iets minder uit. Als is 't wel beter om ze ff een half minuutje op te laten warmen.

Een kwartier of zo opwarmen is echt onzin als 't om voorzichtigheid gaat. 't Is wel zo dat het geluid beter wordt naarmate de buizen beter doorgewarmd zijn en dat kan best een kwartiertje nemen... het eerste kwartier zal je geluid dus nog wel wat veranderen.

Over dat opwarmen voor langere levensduur is pas ook een onderwerp geweest. Dat ging over de standby knop. Deze zie je ook (meestal) niet op kleinere buizenbakkies. Die knop zit juist op buizenbakken waar een bak volt doorheen wordt gejaagd waar de buizen eigenlijk niet voor gemaakt zijn. De buizen kunnen het echter beter aan als ze een minuutje voorverwarmd zijn. Als ze koud een te hoog voltage over hun kut krijgen, slijten buizen extra snel.

Je hoeft je dus niet veel zorgen te maken, maar 't is alvast goed voor je buizen als je je versterker niet te vaak en te snel achtereen uit en aan zet en als je ze toch altijd ff een half minuutje geeft om op te warmen voordat je gaat spelen.

De Teng
3 juni 2003, 13:49
is dit niet al eens heel erg uitvoerig besproken een week geleden? standby, buisjes...noem maar op?

Bates15
3 juni 2003, 14:07
Bedoelt hij niet een VW Caddy?

Echoes
4 juni 2003, 11:23
nog even een offtopic vraagje tussendoor. Verbruikt de versterker op standby nog veel stroom of niet? Mijn ouders zitten nogal te poeperen daarop namelijk. Het liefst laat ik versterker gewoon vaak aan op standby en loop af en toe me kamer in om te spelen..

skabouter
8 juni 2003, 00:05
het kost uiteraard stroom, maar of het zoveel is dat alle gitaristen met buizen serieus veel bijdragen aan het electriciteits gebruik op deze aardkloot ? dat zal wel meevallen

maar wat DENK IK (ik weet namelijk vrijwel niets over amps) wel slecht is dat je buizen dan constant warm zijn, en daar waarschijnlijk ook erg van slijten.

dat zou ik ook wel ff willen weten. tis beide slecht, maar wat is slechter ?
-steeds aan/uit doen ?
-of lang op standby zetten ?

Stybanez
8 juni 2003, 16:14
En hoef je em alleen maar aan te zetten, of moet het volume een eind open, of de gain knoppen?