PDA

View Full Version : Aarden en potmeters



Laars
13 juni 2004, 18:39
Hoi, ben bezig een gitaar te bouwen. Heb er bij het maken van de body alleen geen rekening mee gehouden dat er ook een kanaaltje van de potmeters naar de brug moet lopen, om te aarden. Iemand een ander idee om de boel te aarden, misschien via de jackplug?!
En dan nog wat. Ik heb 1x HB met 1x tone en 1x volume. Heb KA en KB potmeters, maar welke is nu ook alweer lineair en welke logaritmisch?!
Wil de lineaire voor de tone gebruiken, lijkt mij het beste, iemand daar andere ideeen over?!

Wie helpt? Alvast bedankt, Lars.

www.larsbouwtgitaar.tk

Javaca
13 juni 2004, 23:36
Aarden via de snaren is niet persé nodig.

Als je er een tremolo op hebt kun je een gat door 1 van de pu-holtes boren. Anders een gaatje vanuit je pu-holte naar 1 de brug (naar de onderkant).

Kjiratsiekoedel
14 juni 2004, 00:53
ik ga hem ook niet aarden via de brug, teveel moeite.

heb je er last van?

Laars
14 juni 2004, 14:06
Mijn gitaar bestaat nu nog uit losse onderdelen... dus ik heb er nu nog geen last van.
Maar zag op het schema wat ik van de seymour-duncan site haalde, dat je de boel ook moet aarden. Dus ik dacht dat dit moest ivm ruis ofzo...

www.larsbouwtgitaar.tk

combo
18 juni 2004, 06:20
Hey,

KA potentiometers zijn lineair
KB potentiometers zijn logaritmisch

Gebruik voor de tone en volume zeker lineair (mijn redenering)

Kjiratsiekoedel
18 juni 2004, 07:39
tone: linear
volume: logaritmisch (heeft te maken met de volumeschaal in decibellen, die is ook logaritmisch)

bert k
18 juni 2004, 10:29
ik ga hem ook niet aarden via de brug, teveel moeite.

heb je er last van?

Ja, als je de brug niet aardt dan bromt ie als de ziekte. Je kent dat wel, als je de snaren aanraakt is de brom weg. Nou, dus niet als de brug niet geaard is.

Laars
18 juni 2004, 12:54
Dus eigenlijk is de gitarist de 'ground'?! Waarom is het dan niet mogelijk via de jackplug te aarden?? Die heeft tog een + en - dus dan kun je tog via de min aarden????? Of zie ik dat compleet verkeerd??

gecko84
18 juni 2004, 13:46
Als je het mij vraagt maakt het niet uit waaraan je brug geaard is. Alle geaarde onderdelen in je gitaar (behuizing van potmeters, minpool van elementen ed.) komen toch uiteindelijk uit op de min van je jack-plug.

Bij mijn gitaar is er gewoon een gaatje geboord van het oppervlak onder de brug naar de ruimte voor de elektronica. En volgens mij zit de aarde daar direct aan de jack gesoldeerd.

Maar ik zou de brug zeker aarden, anders is je gitaar naar mijn idee echt niet te bespelen.

Succes Arno

E-male
24 juni 2004, 17:48
het gaat er volgens mij gewoon om dat je een bepaalde brom weghaald als je de aarding aanraakt. tuurlijk, je moet alle aarding uiteindelijk bij de jackplug laten uitkomen anders is het principe van aarding via de versterker weg, maar je wilt toch niet de jackplug constant aanraken om die brom weg te halen? daarvoor aard je de brug, want die staat in verbinding met de snaren, en die raak je tijdens het spelen meestal aan. de gitarist is hierbij geen 'ground', want de ground gaat gewoon naar de versterker. de gitarist kan volgens mij een kleine spanning die dan over de 'ground' staat wegnemen.

ik zou het in ieder geval wel doen, want het kan een hoop gebrom schelen. ik heb ooit eens gelezen dat het zo wel fataal kan zijn als je versterker kortsluiting maakt en dan misschien niet in een geaard stopcontact zit ofzo, daarvoor zou je er mischien een zekering tussen kunnen zetten, maar hoe dit nou precies zit weet ik niet.

Kjiratsiekoedel
24 juni 2004, 21:03
ik mijn strat zit een condensator (met een grote waarde, weet ff niet meer wat precies)

overigens is mijn stra dus wel geaard via brug, maar ik heb geen last van ruis hoor, ook niet als ik hem loslaat

Laars
25 juni 2004, 19:29
Bij die les paul achtige gitaren, waarbij de brug bovenop de body is gezet als het ware, kan de brug toch niet geaard worden, omdat die niet door de body heen loopt maar er gewoon op geschroefd is?!
Hoe doen ze dat daar dan?

Sir Peckerkäse
25 juni 2004, 20:39
een gaatje boren van een van de gaatjes waar de pootjes van de staart in zitten naar de holte van de electronica

chennie
8 juni 2005, 00:54
Bij die les paul achtige gitaren, waarbij de brug bovenop de body is gezet als het ware, kan de brug toch niet geaard worden, omdat die niet door de body heen loopt maar er gewoon op geschroefd is?!
Hoe doen ze dat daar dan?

Ik zat zelf nou na te denken, Is het wel verstandig om te aarden via de brug ? Bijvoorbeeld je speelt op een regenactige dag, buiten op een podium, er wordt met bier gegooid (want je sukt) en het is nogal damperig en benauwd weer. Is dit niet erg gevaarlijk dat je een schok krijgt wanneer je hand op de brug rust bij palm muten of iets dergelijks ?
Kan je bv niet aarden tegen de borgring van een potmeter of iets dergelijks ?

ik weet dat dit een beetje oud topic is, maar ik heb tenminste de search gebruikt !...en niets gevonden :D

Mattia
8 juni 2005, 09:50
Hier staat wat info erover:

http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/safety/index.php

chennie
8 juni 2005, 11:09
Disconnect the bridge ground wire on your guitar or use a small (about .02uf) capacitor shunted by a large (about 220k) resistor to isolate the bridge from the rest of the ground. Note that this may significantly increase the amount of hum you experience. Also note that this is only a partial fix – the jack plate and some other exposed metal parts (including metal volume and tone knobs) of your guitar and amplifier will still be potentially lethal.

antwoord gevonden !