PDA

View Full Version : Gitaar uit USA halen



Flatcat
13 juni 2004, 17:34
Vraagje aan de "ervaringsdeskundigen":
(misschien best voor Belgen, Nederlanders mogen echter ook antwoorden)

Ik koop een gitaar van 2000 dollar bij music123.com

(of ik ga zelf op reis naar usa)

en ik wil dit volledig legaal doen, hoeveel kost me dit?

Wij zijn zelf een vzw, dus kunnen we hier wel btw aftrekken van Belgische aankopen, hoe zit dit voor aankoopfacturen uit het buitenland?

Er is invoertaks, komt er nog wat bij?

Ik las ook eens ergens dat je als europeaan "tax free" kunt shoppen in winkels in usa.

Let me know!

Anders Destium
13 juni 2004, 17:37
Dat je tax free kunt shoppen is gebaseerd op de verschillende belastingstructuren in de VS (elke staat heeft zijn eigen belastingspercentage). Bij bijna alles wat je in de VS koopt is de verkooptax nog niet verrekend, dat is dus afhankelijk van de staat waarin je woont. Als buitenlander kun je gewoon de gitaar kopen voor het bedrag dat er staat.

Reken op een verzending van maximaal E200, waarna je over het totaalbedrag (in Nederland) als particulier 22% invoerbelasting moet betalen. Hoe dat in Belgie zit weet ik niet.

We zijn natuurlijk ook geinteresseerd wat voor gitaar het gaat worden :wink:

iam
13 juni 2004, 17:46
same here :) welke gitaar wordt het?

Flatcat
13 juni 2004, 17:49
Oh hehe is nog maar puur informatief hoor.

Ik heb nu een Gibson sg special met ebony toets en SD distortion pickup en een Gibson Nighthawk Landmark series die redelijk modded is (zet nog wel es foto's online ervan)

Ik ga op reis naar NYC begin juli denk ik, en ik zou het bijna zonde vinden er geen mee te brengen ;)

Maar ik ga m'n eerste geld (of dat van de band) spenderen aan een Brunetti 059 of xl r-evo amp omdat ik een nogal interessante deal heb daarop. Die moet ik wel eerst gaan testen.

Het zou om een Gibson 60's Les paul gaan, twijfel tussen heritage sunburst of een goldtop.

Op musiciansfriend staan er standards met een melody maker erbij voor 2000 dollar, dat is gewoon gek... maar die shippen niet naar europa.

Dus de prijs die je betaalt in usa is zo al zonder tax? Hoe betalen die mensen dan hun btw, later met overschrijvingen ofzo?

P****Fred
13 juni 2004, 18:12
normaal gezien krijg je achteraf een overschrijving toegestuurd...

hier in België komt er op de totaalprijs (gitaar + verzending) 24 % bij...


21 % BTW en +/- 3 % invoertax...

moest ik van jou zijn, ik zou wel verder kijken dan de grote winkels...

je hebt meestal een meer persoonlijk contact met de verkopers of zaakvoerders bij de "kleinere" shops (ipv een call center met operatoren zoals bij musician's friend)...

dit kan handiger zijn als er iets misgaat (ik geef even een volledig hypothetisch voorbeeld, hmmm dat UPS je gitaar verliest)... (die operatoren just don't give a damn')


dus kijk es bij

www.guitarsetc.net
www.wildwoodguitars.com
www.willcuttguitars.com
www.magdonmusic.com
www.gpguitars.com
www.gguitars.com

P****Fred
13 juni 2004, 18:14
btw, een standard bij bv wildwoodguitars.com is 1799 $ + 160 $ shipping...
komt alles inbegrepen op ongeveer 2000 €

Flatcat
13 juni 2004, 18:45
*edit* iets verkeerd gelezen

dus voor 2000 euro en geen extra kosten heb je de gitaar hier?

iemand ervaring met het feit of een vzw bij een buitenlandse aankoop ook die btw eraf kan doen?

en wat met de mensen die gewoon "doorlopen" bij de douane en die worden betrapt?

alleszins al bedankt voor de tips

P****Fred
13 juni 2004, 19:22
die mensen moeten boete betalen...
hoe hoog weet ik niet...


enneu, ik denk dat als je VZW "muziekgerelateerd" is, dat je geen belastingen moet betalen, maar wel de invoerkosten...

en als hij niet muziekgerelateerd is, dan mag je hopen dat je geen controle krijgt :-D
anders alsnog betalen + boete...

Joop M
13 juni 2004, 19:30
Als je er zelf naar toe gaat zou je eerst kunnen gaan kijken en testen.
Wil je hem dan kopen dan zou je hem door hun laten verzenden naar je huis adres,laat dan de waarde 500 dollar lager invullen(zal hun een biet zijn)
Dan kost ie dus 2000 +ong 150 verzend =2150 dollar
Dan de inklaringskosten ong 25% van 1500 dollar (de opgegeven waarde)
= 375 dollar maakt tesamen 2525 dollar a 0,82 eurocent is € 2070,50
Grz Joop

P****Fred
13 juni 2004, 19:59
mja, maar het is dus


1799 (als je goed zoekt) + 160 = 1959 $ = 1632 €


1632 * 1.24 = 2032 €...

zoiets dus :-)

maareum

500 $ minder laten waarderen is niet zo'n goed idee...
dan is hij namelijk ook voor 500 $ minder verzekerd...

Ik heb het vorig jaar meegemaakt dat UPS m'n gitaar is kwijtgespeeld, en dan wil je wel je volledige bedrag teruggestort zien hoor...

(was trouwens wel bij UPS ground, had em naar m'n nicht in nashville laten brengen)

Flatcat
13 juni 2004, 20:29
Vzw is muziek gerelateerd ja.

sweet, dan zou ik een lp standard hebben voor 1681 euro (als ik enkel de ongeveer 3% invoer betaal en btw kan terugtrekken)

I like the sound of that. :)

P****Fred
13 juni 2004, 20:35
ben het niet zeker, maar veronderstel van wel ja :-)

lucky you!


kan jij m'n PRS ook niet bestellen? :-D

doncker
13 juni 2004, 21:39
minx, niet tevreden over je gitaar ?
Kzou ook zeker niet te laag laten waarderen, kan er toevallig geen 2de gitaar verscheept worden naast die van jou ? :-D

Flatcat
14 juni 2004, 10:45
Hey, wie ben jij precies? Ik ben perfect tevreden over mijn gitaren maar ik denk van in andere tunings te gaan spelen, plus ik zal heel m'n leven gitaren blijven kopen.

Ik wil dat allemaal wel doen voor jullie, geef maar geld!









(maar weet wel dat ze eigendom van de vzw zijn heheheh) :lol:

P****Fred
14 juni 2004, 11:01
nog een eeuwige gitaarkoper...

ik vrees dat ik ook tot dat lot gedoemd ben... :-D

doncker
14 juni 2004, 12:02
Minx ,

Ik heb flatcat al verschillende keren gezien , met groez rock camping fest was ik die dikzak die mee versterkers mocht (moest ) sleuren

Kdenk dat meer den de helft van het forum hier regelmatig last heeft van GAS om nieuwe gitaren te kopen. Kun je zeggen wanneer je gaat of wanneer je het laat afkomen , dan kan ik je het geld bezorgen

Alain
14 juni 2004, 12:14
dubbele post

Alain
14 juni 2004, 12:15
*edit* iets verkeerd gelezen

dus voor 2000 euro en geen extra kosten heb je de gitaar hier?

iemand ervaring met het feit of een vzw bij een buitenlandse aankoop ook die btw eraf kan doen?

en wat met de mensen die gewoon "doorlopen" bij de douane en die worden betrapt?

alleszins al bedankt voor de tips

Dieter? Een ex-klasgenootje hier :-D

Je kan die BTW in mindering brengen, als je BTW plichtig bent, dus als je regelmatig B.T.W. aangiftes indient (voor de verkoop van CD's bvb). De gitaar is wel eigendom van de vzw. de invoertaks is een kost.

Alain
14 juni 2004, 12:15
triple post

imlikeajungle
14 juni 2004, 14:13
Ik wil niet vervelend doen maar een vriend van me heeft twee maand geleden bij Dirk Witte in Amsterdam een Classic 60's gekocht voor 1725 euro... De Standards waren geloof ik op dat moment 1900... Lage prijzen kwam door de lage dollar. Als jij daar dan je BTW af kan halen kom je stukken goedkoper uit - of zie ik iets over het hoofd?

Flatcat
14 juni 2004, 18:33
Haha Alain, super, once we meet again!

Jij die, in tegenstelling tot mezelf wél accountancy-fiscaliteit succesvol volbracht hebt kan me daar inderdaad in helpen! :P


En Doncker: jammer genoeg kàn ik dit niet doen. De gitaren die ik met de vzw koop die moeten ook in de vzw blijven zie je. Ik maakte een grapje van: geef jullie geld maar dan koop ik wel gitaren, maar ze moeten wel in de vzw blijven (Flatcat vzw dus).

Imlikeajungle: Tja als je effectief van die 2003 AAtop les pauls kan krijgen voor die prijs kan het inderdaad nog iets goedkoper uitkomen, maar die prijzen vind ik zelfs niet op Duitse sites (waar ze toch iets goedkoper zouden moeten zijn dan in België en Nederland).

imlikeajungle
15 juni 2004, 15:02
Toch is het zo... Misschien moet je even bellen naar Dirk Witte, dirkwitte.com ff checken of zo.

EDIT: er staan prijzen online!

P****Fred
15 juni 2004, 15:04
heb op de site gekeken van dirkwitte
en daar staan enkel nog die classics op...

geen standard te bespeuren...

Thomzzzzz
15 juni 2004, 15:04
Toch is het zo... Misschien moet je even bellen naar Dirk Witte, dirkwitte.com ff checken of zo.

Die vriend, dat ben ik :)

bij dirkwitte.com

GIBSON LES PAUL STD voor EUR 1995,-

en inderdaad, mijn Classic 1960's was 1725,-

:cool:

imlikeajungle
15 juni 2004, 15:06
ff beter kijken Fred:

GIBSON LES PAUL STD 50'S EB** * 1995.00
GIBSON LES PAUL STD 60'S WR** *2150.00

P****Fred
15 juni 2004, 15:09
gisteren stonden die er niet tussen hoor! (denk ik) :oops:


iig 1950 voor een ebony en 2150 voor een wine red vind ik niet zooo'n superprijzen...
maar wel beter dan elders in belgië en nederland!

soup
15 juni 2004, 15:40
kloppen die prijzen wel , bij versterkers staat er dit

LINE 6 SPIDER 212 840.00
ik denk dat niemand zo'n bedrag gaat betalen voor een spider combo

Alain
15 juni 2004, 16:01
Haha Alain, super, once we meet again!

Jij die, in tegenstelling tot mezelf wél accountancy-fiscaliteit succesvol volbracht hebt kan me daar inderdaad in helpen! :P


Ja, mijn accountancy - titel staat me toe om gitaren te kopen. Very Metal right! :zz:
Het kan zonder probleem. Als je de invoer doet moet die gitaar "ingeklaard" worden. Dit gebeurt bij aankomst in de eu. Als je gitaar in Zaventem aankomt zal hij op basis van een factuur / invoice gewaardeerd worden. Dus zal op dat bedrag 21% B.T.W. moeten betaald worden en nog 3 of 3,5% invoertaks. Daarvoor krijg je een factuur. De dienst (inklaring) + 21% B.T.W., die B.T.W. kan afgetrokken worden in je B.T.W. aangifte (vak 59). De amerikaanse aankoopfactuur komt in vak 81.

Als je in België een gitaar koopt krijg je ook een factuur met B.T.W., die je in datzelfde vak 59 kan aftrekken.

Vereiste hiervoor : B.T.W.-plichtige zijn!

Als je meer moet weten mag je me pmen of mailen hoor. :wink:

space ace
15 juni 2004, 16:57
Ik heb het ook een x gedaan, zo goedkoop is het niet als dat het lijkt...of je moet hem gekregen hebben in de USA en daar bewijs van hebben, dan hoef je geen invoerrechten te betalen en is het wel goedkoop...maar ja, als je ook nog je ticket en zo er bij rekent is het weer duur.

Geo
18 juni 2004, 14:55
Heb net een Steinberger laten overkomen uit de US en dat kostte me $70.- versturen (10 dagen) en eenmaal hier (NL) moest ik in totaal (BTW + invoer) een 20% van het aankoopbedrag betalen.

Alain
19 juni 2004, 12:39
B.T.W. in nederland is lager dan in België (19,5 tov 21)
invoerrechten zijn ook iets hoger blijkbaar (3% geloof ik in België)

Dus eigenlijk laat je beter je gitaar in Schiphol landen dan in zaventem

P****Fred
19 juni 2004, 13:12
mijne is in frankrijk geland via UPS...
en dan via trein en bruine busjes naar m'n deur...

R. Flagg
19 juni 2004, 18:10
Nu jullie het toch over shipping uit de US of A hebben. Ik wilde graag weten als er mensen zijn die weleens een gitaar wat in Amerika gekocht hebben. Met welk bedrijf de shipping is geregeld en hoeveel dat jullie gekost heeft. Dus alleen de shippingcosts en eventueel op welke manier verzonden dus priority of normale shipping etc.

P****Fred
19 juni 2004, 18:20
ik heb mijne van Guitarsetc.net gehaald...

enkel de shipping was 153 $ (UPS 2 day air)


deze zomer ga ik waarschijnlijk nog een gitaar hierheen halen van bij wildwoodguitars.com

daar vragen ze 160 $ voor 4 day air (weet niet welke maatschappij)

R. Flagg
19 juni 2004, 18:46
Ik ben nu met een gitaar bezig en daar wordt 190 dollar gerekend voor shipping met insurance. Maar ik hoor nogal verschillende bedragen. Dave's guitar zit rond de 150 Guitarville rekent 90 en globaal gezien wordt meestal rond de 120 gevraagd.

zjanke
19 juni 2004, 23:08
Dat ligt aan de deal die ze met een vervoerder hebben. standaard tarief scheelt niet zoveel, maar als je als winkel/handelaar veel verstuurt krijg je kwantum-korting. Grotere winkel? lagere transportkosten!
Verder moet je gewoon tellen op 19% BTW (over de aankoop + de transportkosten, leuker kunnen we het niet maken, wel duurder) en 3.2% Invoerrechten. De meeste vervoerders rekenen ook nog wat euri's voor administratiekosten.

Braindead
20 juni 2004, 13:16
Zeg, als je een gitaar (2dehands) van ebay (USA) plukt. Komt er dan ook nog btw overheen of invoerrechten? Of is het dan gewoon de prijs die je betaald, + de verzendkosten?

P****Fred
20 juni 2004, 13:53
altijd nog BTW en invoer bijrekenen...

R. Flagg
22 juni 2004, 22:34
Nog even een andere vraag, als ik op een pakbon voor de invoerrechten en btw een lager bedrag laat zetten dan werkelijk betaald is dan is dit fraude. Maar geld dit ook voor 2e hands spullen is er iemand bij de Douane die constant loopt te kijken wat de marktwaarde van je gitaar is, en wat jij ervoor betaald heb. Ik kan dat ding toch ook goedkoop hebben overgekocht van een familielid. Dat dit uiteindelijk een lager bedrag voor de verzekering is, is een risico die ik wel wil nemen.

bollocks37
23 juni 2004, 12:15
Je zult er van op kijken wat een werk ze er van maken.
Bij de douane werken mensen met ieder een eigen specialiteit, de een weet alles van horloges en de ander van gitaren. je maakt ze daar echt niet wijs dat je LP custom maar €500,- waard is omdat hij al zo oud is :-).

Je moet gewoon rekenen op de maximum prijs, niet op een meevallertje.

heavy-metal-thunder
23 juni 2004, 13:23
Nu het toch een Belgisch potje geworden is:

Als je er 1 in de states koopt en je moet ze laten overzenden is het sop de kool nauwelijks waard. Als ik een gitaar koop moet ik ze voelen, horen en zien. Tenzij het echt een koopje is.

Eentje binnen smokkelen in België is goed te doen. Zorg wel dat alle tickets eraf zijn en dat de gitaar niet ligt te blinken i/d case (TIP : een beetje zuurvrije vaseline op smeren en dan enkele stu bru stickers op, snaartje eraf, ... doen wonderen). Bij voorkeur ook nog in een gebruikte case stoppen.

Als je ze meebrengt, mogen ze in principe binnen in het vliegtuig. Een Gibson past in de handbagagebak.

Voor goede prijzen kijk ook eens op http://www.chucklevins.com
of mail met Brian Meader : BrianM@chucklevins.com . Goede service, binnen de paar uur heb je een antwoord!!!

P****Fred
23 juni 2004, 13:36
ach ja hangter van af wat je een koopje vindt ni?


een gibson lp standard voor 2000 € all in vind ik persoonlijk wel een koopje...

en een nieuwe PRS McCarty (gebouwd in 2002) met 10 top en bird inlay voor 2000 $ vind ik ook wel deftig :-D

heavy-metal-thunder
23 juni 2004, 14:17
In duitsland koop je ze voor deze prijs een Gibson Standard (ebony = 1899).

Heb onlangs een in nieuwstaat verkerende LP Class 5 gekocht voor 2100. Niet van nieuw te onderscheiden, amper 6 maand jong. Heb een paar weken terug een kennis een LP Standard wine red aanbevolen, 1998, geen krasje op, voor 1300. Daarvoor kan je geen meebrengen uit de States.

bollocks37
23 juni 2004, 14:57
Eentje binnen smokkelen in België is goed te doen. Zorg wel dat alle tickets eraf zijn en dat de gitaar niet ligt te blinken i/d case (TIP : een beetje zuurvrije vaseline op smeren en dan enkele stu bru stickers op, snaartje eraf, ... doen wonderen). Bij voorkeur ook nog in een gebruikte case stoppen.

Als je ze meebrengt, mogen ze in principe binnen in het vliegtuig. Een Gibson past in de handbagagebak.



Heb je dit zelf gedaan?

De kans is nm klein dat je hiermee wegkomt.
Als ze je aanhouden met de gitaar kun je hoog en laag springen maar als je geen aankoopbewijs kunt laten zien waaruit blijkt dat hij NL of BE is gekocht of het bewijs dat je de gitaar eerst hebt uitgevoerd betaal je gewoon alsnog het volle pond.

Luca P
23 juni 2004, 18:13
Heb ik al eens ergens gepost.
In 1995 reisde ik terug vanuit Nashville met mijn Gibson Les Paul.
Kon zo door lopen..... :razz:

Kan je nu helaas wel schudden denk ik.

heavy-metal-thunder
24 juni 2004, 08:21
Mijn schoonbroer komt een 3-tal maal per jaar naar België en heeft dan altijd wel wat bij (fototoestel,...) nog nooit problemen gehad.
Ik ken mensen die al verschillende malen met een gitaar zijn binnen gekomen. Gewoon doorlopen, geen vragen nix. Let wel : op Zaventem, op Schiphol lijkt het wel andere koek te zijn. Het kan nog makkelijker als je van uit London via Oostende binnen komt. Ik denk dat ze het woord douane daar nog moeten uitvinden.

Mijns inziens loont het niet de moeite om een Standard te importeren als je ze niet zelf kan meebrengen. Een Standard AA flame kost 1815 USD (= 1500 euro) als je daarbij de zendkosten, invoerrechten en BTW moet bij doen kom je op rond de 2.000 euro. Quasi prijzen uit de Duitse mega stores. Kan je beter even tot Köln fahren.

Ik heb het zelf overwogen om er deze zomer één mee te brengen, maar als je ze niet binnen smokkelt heeft het niet veel zin. Smokkelen daarentegen houdt wel risico's in.

bollocks37
24 juni 2004, 10:19
Ja dat is geluk hebben.
Maar in dat soort gevallen moet je er gewoon op rekenen dat je moet betalen. Als je er toch tussendoor glipt heb je gewoon mazzel, maar je moet er niet vanuit gaan.

Misschien kunnen we een "gitaar smokkel route" opzetten :D