PDA

View Full Version : welk pedaaltje voor janksolo's ?



sweet
20 april 2002, 21:01
Welke pedaaltjes (effecten) gebruiken jullie precies om die hele lange jankende jaren '70/ '80 solo's te krijgen ? (Zeg maar Guns 'n Roses-November Rain -- Dit nummer kent iedereen wel) Wah-Wah ofzo ?
Ik bedoel echt die solo's waarvan je zelf bijna gaat janken van emotie

Rubenios
20 april 2002, 21:21
Wah Wah, en denk ook aan je plectrum technieken, flagioletten spelen met je plectrum, dan moet je ze ff opzoeken op welke plaatsen ze bij je elementen in de buurt zitten...
Dikke delay distortion wil ook nog wel eens helpen...



greetzm,
Ruyben

sweet
20 april 2002, 21:25
fragioletten is toch waar het geluid het meest rond klinkt ? Dat is inderdaad wel het geluid wat ik bedoel. Maar de posities van frageoletten zitten toch altijd precies in het midden van de snaar ?

pimmetje
20 april 2002, 21:26
't helpt ook om voor dat soort solo's een gitaar met pickups met een stevige output en een flink eigen gewicht te pakken.

sweet
20 april 2002, 21:29
en wat soort pickups zijn dat ? (welk merk e.d.)

Rubenios
20 april 2002, 21:33
Bij voorkeur humbunker, seymour duncan ? :grin:

sebass
20 april 2002, 21:36
Gebruik veel mid en gebruik een seymour duncan '59 in de hals (precies zoals slash heeft en ik ook :wink: ). Dus het hals element en dan een warme distortion dan moet het wel lukken en het liefst een vette les paul voor een vol en warm geluid.

Rubenios
20 april 2002, 21:38
Geef mij maar het viool geluid van TB4 van seymour duncan (Jackson RR1 heeft die) die gitaar is echt opper lekker :smile::):)

sweet
20 april 2002, 21:41
Maar kun je het ook wel krijgen met een stratocaster ? Ik heb wel een humbucker erin ... (gewoon van fender mex)

Rubenios
20 april 2002, 21:43
probeer eens wat te klooien met je instellingen van je versterker, wil ook nog wel eens helpen...

greetz,
Rubejios

Lacrymosa
20 april 2002, 23:40
Marshall, Crybaby, LesPaul en een hoop aan knoppen draaien en natuurlijk jaren ervaring.

CheerS!!

PeArLjAm
21 april 2002, 02:20
Seymour duncan alinco pro II, wil deze misschien ook in mijn laten zetten of de Duncan Custom.. Iemand advies lijken mij heerlijke humbuckers want ik vind het geluid van het brugelement van de strat maar nix..

FragDaddy
21 april 2002, 10:40
Slash speelt niet met duncan 59's, hij speelt met duncan alnico pro II's (voor zover ik weet)

die alnico pro II's klinken wel vet. weet iemand toevallig wat die dingen ongeveer moeten kosten ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-04-21 10:41 ]</font>

pimmetje
21 april 2002, 11:13
Je kan ff op de site bij de (een) importeur kijken: http://www.serlui.nl

Lacrymosa
21 april 2002, 13:55
kijk anders op http://www.voxhumana.nl
die hebben zon beetje alle prijzen.

CheerS!!

sebass
21 april 2002, 17:48
Op 2002-04-21 10:40, schreef FragDaddy:
Slash speelt niet met duncan 59's, hij speelt met duncan alnico pro II's (voor zover ik weet)


Ja en met de SD '59 alleen bij heeft hem in de brug en de alcino pro II in de neck.

ekkerman
21 april 2002, 19:00
uiteraard heb je er ook gevoel en vooral een goed gevoel in de vingers voor nodig !

lars
21 april 2002, 20:55
k vraag me dat ook af, persoonlijk denk ik dus dat het vooral aan de effecten ligt, elementen en hout en blah maakt ook uit natuurlijk maar als beide maar een beetje redelijk zijn en laten we daar vanuit gaan, dan komt het op een versterker en effecten aan. persoonlijk vind ik houtsoort en elementen enigsinds overrated.
In ieder geval een delay pendaal, in combinatie met een overdrive of distortion. verder weet ik het niet

iemand goeie tips? (en niet over houtsoort/pickups/plectrums/kabels/groene stroom)

pimmetje
21 april 2002, 23:43
Het is natuurlijk een combinatie van een hele zooi zaken, maar je komt met de juiste combinatie gitaar/versterker vaak snel dichter bij het geluid. Even overdreven: als je eenmaal met een jazz-gitaar en een akoestische versterker zit, kan geen enkele hoeveelheid pedalen je echt helpen.

In de meeste gevallen zal je volgens mij met een Les Paul of SG modelletje en een Marshall buizenrekje met een beetje reverb het geluid krijgen waar we 't hier over hebben. Lekker de oordoppen in en de eindtrap zo goor mogelijk oversturen :smile:

Als je 't wilt bereiken met pedaaltjes, dan zou ik denken aan:
- een flink over-the-top overdrive pedaaltje
- een tube screamer erbij
- een compressor/sustainer erbij
- een wah om het af te maken voor sommige solo's

Lacrymosa
22 april 2002, 07:55
Ik heb een poster van total guitar daar staat op wat ie gebruikt.......ik ga et ff opzoeken

hij gebruikt:
Een marshall buizenbak (JCM 800) met aardig wat place reverb
zijn settings zijn:
High: 33
Mid: 43
Bass: 67
gain: 100
Reverb:40
en verder gebruikt ie eigenlijk nix
geen pedaaltjes of zo, mischien een compressor, maar met zoveel gain denk ik niet dat ect nodig zal zijn.
Hij gebruikt trouwens vaak zn neck pickup met soleren.

CheerS!!

Dila
22 april 2002, 19:41
waarom noemt niemand de dunlop crybaby??

lars
22 april 2002, 20:07
waarom wel

Dkong
22 april 2002, 20:21
Zijn Boss-pedaaltjes een beetje goed? Ze gaan in ieder geval niet kapot volgens mij :smile:

Casey
22 april 2002, 20:40
Ik heb een Boss DS1 .
Distortion is totaal zaad maar gebruik hem op een goed scheurende buizenbak (Koch in mijn geval) met de distortion op het pedaal dicht , tone knop neutraal in het midden en boost level 3 kwart open en scheur word gil .
Ik vroeg me al af wat Joe Satriani en Steve Vai met dat pedaal deden op die dure buizenbakken .
Op Harmony central stond het antwoord .
Er schijnt geen beter boost pedaal te zijn .
Koop je hem voor distortion op een transistor bak dan zou ik effe verder kijken .

gangsta
22 april 2002, 22:10
wat wordt er nou bedoeld met een boost pedaal?

Casey
22 april 2002, 22:33
Een pedaal wat je geluid dynamischer maakt in de middelste regionen ?
Zo klinkt het bij mij teminste .

Lacrymosa
22 april 2002, 22:50
Je moet et zien als een extra voorversterker, die er voor zorgt dat je voorversterker nog meer gaat oversturen.
(zo zit dat ook in je versterker)

CheerS!!

sebass
22 april 2002, 22:53
Even gekopieerd uit een ander topic hoef ik net alles opnieuw te typen :grin:

Heb jij ook de korg ax1500g. Je moet het geluid op ed 6de bank checken en dan het eerste geluid. Deze is erg mooi. Ik zal even zeggen hoe ik mijn geluid heb getweakt (eentje daarvan dan): [ambience]plate(mix 5.3, toen 5.7, time 8.0)
[pedal] pedal volume
[drive-amp]brit stack (drive 7.7, level 7.3, treble 8.0, middle 3.7, bass 9.0)
p level 7.3 en nr sens op 7.0
Dit met je neck humbucker (bij mij de '59 van seymour duncan) en je hebt een geluid dat kan zingen en op het brug element (mij de jeff beck, kan scheuren)
dus.....

Ik heb nu weer een betere gemaakt maarja als je geen korg ax1500g hebt heb je er toch niets aan.

Dabbie
22 april 2002, 23:26
Ok misschien niet de meest toffe oplossing maar probeer eens de RAT van Pro co, een klein stompboxje voor de man met de kleine beurs

Dila
23 april 2002, 16:58
Op 2002-04-22 20:07, schreef lars:
waarom wel


omdat dat een lekker jankpedaal is

Dkong
24 april 2002, 20:53
Mwa, over dat die BOSS DS-1 en DS-2 zijn echt alle reacties die ik gehoord heb hetzelfde. Iedereen zegt dat je een goede Buizenversterker moet hebben anders is de distortion totaal kut met peren. Kan ik dus beter niet kopen :smile:. Misschien als ik ooit een dure amp heb staan, maar ik heb op dit moment mijn eerste nog niet eens in huis :smile:.

pimmetje
24 april 2002, 21:44
Je moet sommige van dat soort kraak-reacties niet te serieus nemen. Vooral als de buizenversterker erbij gehaald wordt. Hiermee bedoel ik niet dat de mensen die het schrijven het niet menen of zo, maar dat die mensen een buizenbak gewend zijn (geraakt).

Ik heb jarenlang op een Marshall Valvstate gespeeld en dat beviel me prima. Ik had eigenlijk nog niet eens het benul dat de wereld van buizen zo anders was :smile:. Nu ben ik ook buizen gewend en wil ik nooit meer terug. Al moest ik pas weer ff op die Marshall... dat ging overigens best.

Met dit hele zeik-verhaal bedoel ik dat je die kastjes misschien wel heel vet vindt klinken. En over een paar jaar wil je nóg wat vetters... en weer een jaar later nóg vetter. En tegen die tijd loop je te zeuren over hoe slecht de spullen waren die je nu hebt :smile: Misschien vind je ze dan nog steeds goed... kan namelijk ook.

Ga een beetje op je eigen gehoor af. Houdt rekening met wat anderen zeggen, maar ga er niet blind (doof) vanuit dat dat DE waarheid is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-04-24 21:46 ]</font>

GitaarNet Admin
24 april 2002, 21:51
Dit onderwerp is verhuisd van forum 'Elektrische gitaren' naar dit forum.

sebass
24 april 2002, 22:40
dat zou je niet denken als je de titel leest.

sweet
24 april 2002, 22:40
Op 2002-04-24 21:51, schreef GitaarNet:
Dit onderwerp is verhuisd van forum 'Elektrische gitaren' naar dit forum.


En waarom dat nou weer dan ? We hebben het hier toch ook over elementen en niet alleen over randapparatuur ??

sweet
25 april 2002, 17:09
ja ok, maar ik wist aan het begin nog niet dat dit ook vooral met elementen en speeltechniek heeft te maken.

pimmetje
25 april 2002, 17:43
Dan zal 't binnenkort wel naar speeltechnieken worden verplaatst :smile:

Bas
19 juli 2002, 11:34
Op 2002-04-21 17:48, schreef sebass:


Op 2002-04-21 10:40, schreef FragDaddy:
Slash speelt niet met duncan 59's, hij speelt met duncan alnico pro II's (voor zover ik weet)


Ja en met de SD '59 alleen bij heeft hem in de brug en de alcino pro II in de neck.


Hoe weet je dat hij een '59 in de brug heeft? Ik vind het namelijk nergens op terug op bv snakepit.org.. alleen dat hij Alnico's gebruikt.