PDA

View Full Version : Covers met andere tekst? niet rechten betalen?



MxPx_Jos
13 juni 2004, 16:19
test

MxPx_Jos
13 juni 2004, 16:19
Hey,

Ik zat wat dingen door te nemen en zag op de bumastemra site dat je geld moet betalen om covers te mogen spelen. Niets bijzonders.

Maar ik had een plan om bestaande nummers met een andere tekst te maken. Dan is het geen volledige cover meer. Moet je dan alsnog geld betalen? Ik kon er niets over vinden op de site.

Over een tijdje doe ik een jeugddienst bij ons in de kerk en zoek wat goede stevige nummers. En een aantal seculiere nummers zijn perfect, maar is de tekst niet goed. Door de tekst aan te passen heb je nummers die jeugd leuk vindt (top-40 muziek) met goede teksten. Zal wel een heel gedoe worden om de tekst passend te maken, maar die tijd heb ik wel.

Is dat mogelijk zonder veel rotzooi met die rechten denk je?

Horus
13 juni 2004, 16:35
Ik ben er niet 100% zeker van, maar volgens mij is een cover een nummer dat qua idee gejat is van een ander. Dus ook als je de tekst zou veranderen heb je nog steeds een cover. Het zou ook wel erg makkelijk zijn als dat niet zo was he.

Wilbert
13 juni 2004, 18:45
Het blijft een cover. Je mag ongestraft een aantal seconden (weet niet precies hoeveel) van een nummer gratis coveren, maar iets aan het nummer veranderen doet niks af aan het feit dat je een nummer aan het coveren bent. Sterker nog: in principe zou de originele artiest je optreden kunnen verbieden als hij vindt dat de nieuwe tekst het originele nummer niet in zijn waarde laat.

basswasp
14 juni 2004, 11:16
Als ik het me goed herinner staan dit soort dingen allemaal op de BUMA/STEMRA site (of heet dat nu anders?). In ieder geval mag je ook niet een aantal seconden coveren zonder te betalen. Zoiets las ik daar een keer.

Primitive
14 juni 2004, 13:41
dus eigenlijk moeten al die coverbandjes geld betalen?

Hempo
14 juni 2004, 22:31
ja eigenlijk wel

Primitive
15 juni 2004, 08:24
hmmm zijn dan wel veel bandjes die dan veel geld moeten betalen:), maar ik zou als band zijnde trots zijn als kleine bandjes nummers van je zouden spelen.......

schaap
15 juni 2004, 14:07
Je kan toch ook na afloop er afstand ervan doen ofzo en dan hoef je niet te dokken :???:

Bluesbreaker
15 juni 2004, 18:21
Als je live speelt hoef je niks te betalen bij een "besloten gezelschap" en in cafes ed. betaalt het cafe, maar je moet dan zelf de nummers doorgeven zodat de artiesten wel hun geld krijgen, heb ik eens gelezen

schaap
15 juni 2004, 20:04
Of je maakt gewoon medleys :)

Mark S
16 juni 2004, 10:56
Als iemand muziek wil draaien of spelen in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan kost hem dat niets. Ook bij het (af)spelen van muziekwerken waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is, is de gebruiker de maker niets verschuldigd.

bron:Buma/Stemra

Om even op je vraag terug te komen : Er zijn legio voorbeelden van juridische gevechten over nummers waarbij de melodie (min of meer) gelijkenis vertoond met een eerder uitgebracht nummer en waarbij de tekst totaal anders is. Een bekend voorbeeld is 'My Sweet Lord' van George Harrison wat wel erg leek op 'He’s So Fine' wat de Amerikaanse meidenband The Chiffons 10 jaar eerder hadden opgenomen. Na maandenlang juridisch getouwtrek moest Harrison toch echt een 'schadevergoeding' betalen ondanks dat de tekst totaal anders was...

Super Slinky
19 juni 2004, 09:09
hmmm zijn dan wel veel bandjes die dan veel geld moeten betalen:), maar ik zou als band zijnde trots zijn als kleine bandjes nummers van je zouden spelen.......

Ik ook, maar ik zou er ook van balen als ze dan de tekst gingen veranderen!! Die hoort bij dat nummer. Acda en de Munnik doen nog al veel covers met een andere tekst. Daarom vind ik ze niet leuk.

Er zijn toch ook een aantal stevige of swingende gospelnummers als je dan toch iets zoekt voor in de kerk. Kun je de teksten gewoon zo laten.