PDA

View Full Version : Buizen



Bannink
20 april 2002, 18:46
Ik heb sovtek buizen in mijn versterker, en nu hoor ik voortdurend om me heen dat ik die moet vervangen, maar waarmee en vooral waarom. Ik bedoel een buis is een buis, dat maakt toch geen verschil

SteavisSmokin
20 april 2002, 19:35
Buizen moet je om de zoveel tijd vervangen omdat ze kapot kunnen gaan. Het best kan je ze vervangen voordat het zover is dat ze kapot gaan. Afhanklijk van hoe vaak en hoe hard je speelt en van het type buis (new old stock of nieuwe productie buizen) moet je ongeveer denken aan eenlevensduur van 5 jaar voor voorversterker buizen en 2 jaar voor eindbuizen.

Daarnaast zijn de meesten het er over eens dat sovtek ook niet de best klinkende buizen zijn, het maakt dus wel degelijk verschil wat voor type en merk buis je erin zet. Een buis = een buis is net zoiets zeggen als: een goedkope stratocaster replica heeft toch ook dezelfde vorm en drie elementen dus moet ie toch precies hetzelfde klinken als een USA Fender strat?

Steven

PeArLjAm
21 april 2002, 02:30
Ja maar uiteindelijk kun je toch wel zeggen mdat de meeste buizen ongeveer hetzelfde klinken. Okay de Soyjet buizen klinken niet zo goed als de betere buizen(JAn Philips etc) maar klinken toch wel vaak goed.. Al vind ik zelf..

taylor
21 april 2002, 11:42
golden dragon en koch zijn goeie buizen gematch ,maarja wel duur natuurlijk.

volgens mij komen zo'n beetje 90% van de buizen uit het oosten rusland ect.

Moonchild
21 april 2002, 22:19
wat zijn gematchte buizen?

Robbert
21 april 2002, 23:21
Buizen hebben allemaal een x-aantal milli Ampere nodig om op te kunnen werken.
Niet alle EL34 buizen werken bijvoorbeeld op 34 mA (ik verzin maar wat), maar tussen de 30 en 50.

Je weet dat bij het Biassen het aantal mA wordt ingesteld wat per twee buizen het beste is.
Je moet dus (twee/vier) buizen kopen waarvan het mA dicht bij elkaar ligt. Volgens mij zo'n 6 mA max verschil, maar dat zullen Aad en Stevis wel beter weten. Hehe.

Grooveyard21
22 april 2002, 14:49
Sovtek buizen kunnen heel goed klinken, dat hangt een beetje af van welk type.

Koch maakt zelf geen buizen, dus het zijn gerelabelde buizen van een ander merk.

kijk voor buizen tests op http://www.thetubestore.com

zelf ben ik erg tevreden over de svetlana 6l6gc's.

SchaapOpJeHoofd
22 april 2002, 15:07
Zover ik weet zijn bijna alle Koch buizen momenteel ook Svetlana buizen.
Ze worden getest, gematched en dan gerelabeled

aadplagiaat
22 april 2002, 17:04
Robert: idd buizen hebben een aantal mili-amperes nodig om te kunnen werken. Maar het punt is dat voor de langste levensduur afgewogen tegen het beste geluid je de buizen zodanig kunt afregelen dat ze net uit hun kromme (zie (*)) komen en zo goed mogelijk lineair gaan werken. Ook heb je te maken met de balans-uitgangstrafo waarvoor je het werkpunt liefst zo goed mogelijk in het midden afregelt. In de eindtrap zit de z.g. fase-draaier die de twee eindsecties EL34-paren in een push-pull configuratie aansturen. Dit betekent dat in het geval van b.v twee eindbuizen (50 watt) beurtelings de ene meer stroom trekt dan de andere.
(*) Als je de buizen NIET zou biassen gaan ze in rust teveel stroom trekken zodat ze verbranden, en anders je einbdtrafo of voeding wel en als je ze teveel zou biassen krijg je een heel sterke overgang van niets naar wel geluid en dat komt neer op een (lelijke) vorm van klippen (vervormen).

Lacrymosa
22 april 2002, 17:20
Weet iemand wat voor buizen er gebruikt worden voor fender versterkers? (ik bedoel merken, geen types)

CheerS!!

jpb
22 april 2002, 20:30
Daar kun je een boek over schrijven. Het hangt ook af van welke versterker je hebt en wat je wilt. Op Ted Weber's site kun je er meer over vinden:
http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html
succes

Robbert
22 april 2002, 23:57
Aad, ten eerste is het Robbert, met twee B's. Was een geintje van mijn ouders.

Ten tweede, waarom is je site offline bij Tripod?

En ten derde, bedankt voor de aanvulling. Ik heb de klepel horen luiden, maar vaak weet ik de klok niet te vinden. Hehe.

Robbert

aadplagiaat
23 april 2002, 00:07
Robbert

Na drie keer de hele zooi opnieuw ge-upload te hebben kreeg ik van LYCOS bericht dat mijn site niet in overeenstemming was met hun TOS (terms of service) "Doorlinken". Ik heb ze gemaild met de vraag wat ze daarmee precies bedoelen maar kreeg geen antwoord.
Ik weet genoeg dus. ik heb m'n site nu op:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/aad.sieraad/

Lacrymosa
23 april 2002, 14:16
Op 2002-04-22 23:57, schreef Robbert:
En ten derde, bedankt voor de aanvulling. Ik heb de klepel horen luiden, maar vaak weet ik de klok niet te vinden. Hehe.

Robbert


OT:
Zegt je vriendin zeker ook altijd!!
sorry, ik kon em niet laten

CheerS!!

Robbert
23 april 2002, 14:57
Ik heb geen vriendin. Langer dan twee maanden houden ze het niet vol. Ik weet ook niet waarom.

Zal wel door mijn onuitputbare potentie komen. Haha.