PDA

View Full Version : Duimsteun



Lazy B.
12 juni 2004, 19:37
Ik heb op een van mijn bassen problemen om mijn duim goed kwijt te kunnen vanwege de positie van de elementen. Op oude Fenders zie je wel eens van die duimsteunen. Heeft iemand daar ervaring mee? Zijn die dingen gemakkelijk te plaatsen? Waar kun je die kopen?

piezo
13 juni 2004, 16:31
Te koop bij Voxhumana in Vlaardingen. 2 gaatjes boren en vastschroeven, meer niet

Lazy B.
13 juni 2004, 21:54
Ik heb geen ervaring met dit soort dingen. Verkloot je je lak dan niet als je gewoon in je body gaat lopen boren? En kan het geen kwaad voor de sustain?

Venomer
14 juni 2004, 09:48
Ik heb geen ervaring met dit soort dingen. Verkloot je je lak dan niet als je gewoon in je body gaat lopen boren? En kan het geen kwaad voor de sustain?

Tsja, je krijgt natuurlijk wel twee gaatjes in je bas. Om te voorkomen dat de lak teveel beschadigt, kun je een stukje schilderstape plakken op de plek waar je gaat boren.

Zo'n klein stukje plastic op je bas heeft echt geen merkbaar effect op de sustain.

JoVe
14 juni 2004, 11:57
Anders doe je het zoals de bassist van Beef. Hij heeft een potlood boven z'n elementen getaped.

Deze foto is denk wel duidelijk genoeg:

http://artists.toxic-orange.com/_img/5/gallery/1099939593Afbeelding-143.jpg

Chris Wolstenholme
14 juni 2004, 12:02
koen fu 8-)

Lazy B.
14 juni 2004, 12:04
Anders doe je het zoals de bassist van Beef. Hij heeft een potlood boven z'n elementen getaped.

Deze foto is denk wel duidelijk genoeg:

http://artists.toxic-orange.com/_img/5/gallery/1099939593Afbeelding-143.jpg

Mmm, da's helemaal zo'n gek idee nog niet...

MazeMouse
14 juni 2004, 17:42
Anders doe je het zoals de bassist van Beef. Hij heeft een potlood boven z'n elementen getaped.

Deze foto is denk wel duidelijk genoeg:

http://artists.toxic-orange.com/_img/5/gallery/1099939593Afbeelding-143.jpg

Mmm, da's helemaal zo'n gek idee nog niet...Het is wel ernstig punkrock (waarom heeft hij het dan eigenlijk? :s)

sickpunk
14 juni 2004, 18:24
Anders doe je het zoals de bassist van Beef. Hij heeft een potlood boven z'n elementen getaped.

Deze foto is denk wel duidelijk genoeg:

http://artists.toxic-orange.com/_img/5/gallery/1099939593Afbeelding-143.jpg

Mmm, da's helemaal zo'n gek idee nog niet...Het is wel ernstig punkrock (waarom heeft hij het dan eigenlijk? :s)
onzinnige en achtelijke opmerking lijkt mij zo.... geen idee waarom ik dat denk....

Chris Wolstenholme
15 juni 2004, 11:41
punkrock maybe? :-D :razz:

piezo
15 juni 2004, 15:07
Ik heb geen ervaring met dit soort dingen. Verkloot je je lak dan niet als je gewoon in je body gaat lopen boren? En kan het geen kwaad voor de sustain?

Anders kom je gewoon even bij mij langs, dan monteer ik hem wel voor je. Je moet dan alleen van te voren wel bepalen waar je die steun wilt hebben. Dat kun je doen door te testen met een met (evt. dubbelzijdige) tape vastgeplakt blokje hout.
Alternatief voor zo'n duimsteun is een lang dun houten balkje boven de elementen, zodat je je duim op meer plaatsen kunt laten rusten, voor steeds een ander geluid.

MazeMouse
15 juni 2004, 17:15
punkrock maybe? :-D :razz:
Beef punkrock?

En ik noem het ernstig punkrock omdat ik het een goedkope oplossing vind die ik persoonlijk niet zou toepassen :P
(net zoals die bas van Flea de 'punkrock' bass wordt genoemd vanwege alle stickers erop :p)

soapwater
16 juni 2004, 09:31
What the fuck is wrong with punkrock... Waarom noemt iedereen iets dat lelijk en onverantwoord is toch punkrock? Om vierkant het schijt van te krijgen!!! :evil:

Anyway, zo'n blok hout is toch oerlelijk. En wat is de bas dan nog waard? En als je geen gaten wilt boren, kan je de duimsteun nog altijd proberen te lijmen (colle-tout)...

Greetz :D

E-male
18 juni 2004, 22:37
kheb weleens gelezen wat je dan moet doen:

eerst moest je met je boortje tegen de klok in draaien totdat je een ronde groef door de lak heen hebt geslepen. dan staat t stukje lak niet meer in verbinding met de rest van de lak snappie

en voor de groote van het boortje: hou de schroef voor het boortje en als de schacht vd schroef t boortje bedekt, dwz dat de schroefdraad er nog uitsteekt, dan heb je de goeie dikte...

kzou t in ieder geval wel voorzichtig doen.. misschien kan je onder de brug of slagplaat een gaatje proberen om te testen

MazeMouse
19 juni 2004, 10:29
What the fuck is wrong with punkrock... Waarom noemt iedereen iets dat lelijk en onverantwoord is toch punkrock? Om vierkant het schijt van te krijgen!!! :evil:

Anyway, zo'n blok hout is toch oerlelijk. En wat is de bas dan nog waard? En als je geen gaten wilt boren, kan je de duimsteun nog altijd proberen te lijmen (colle-tout)...

Greetz :D
Shit geintje joh.
Dat is net als dat Giel Beelen alles 'ernstig rock&roll' noemt :P
Lighten up joh :D

soapwater
19 juni 2004, 12:01
Was ook maar om te lachen hoor... Zo snel ben ik niet op m'n "pickie" getrapt op het op z'n beschaafd Nederlands te zeggen :cool:

Bleak
19 juni 2004, 12:25
pikkie ?

soapwater
19 juni 2004, 14:49
nevermind... ik ben niet ze begaan met de 'Nederlandse' gezegden en gewoonten...'k kan het ook anders zeggen: "ik zen nie zo rap in m'n gat gebeten" haha 8-)

MazeMouse
20 juni 2004, 00:04
Sowieso... waarom duimsteun?
Ik laat mijn poot altijd op mijn element steunen :o

soapwater
20 juni 2004, 09:46
Dat was nu net Lazy B's probleem: "wegens de positie van de elementen"


Ik heb op een van mijn bassen problemen om mijn duim goed kwijt te kunnen vanwege de positie van de elementen.

MazeMouse
20 juni 2004, 13:49
Dat was nu net Lazy B's probleem: "wegens de positie van de elementen"


Ik heb op een van mijn bassen problemen om mijn duim goed kwijt te kunnen vanwege de positie van de elementen.
Eeehm...
Ik speel op een stingray5 dus ik wil wel eens weten waar bij hem dan het probleem zit. (aangezien ik met die stingray in het begin ook altijd gezeik had om mijn hand goed kwijt te kunnen. Brugelementen zijn kut om je handen op kwijt te kunnen) :p)

Lazy B.
20 juni 2004, 21:31
Hier issie dan. Met de meeste van mijn bassen heb ik nergens last van. De Ibanez ATK die ik onlangs heb gekocht heeft echter 1 groot element - a la Stingray - en die is aan de bovenkant als het ware 'gekarteld'. Dus als je daar je duim een uur op heb liggen gaat dat echt waanzinnig zeer doen (zielig he?). That's ze problem. :(

Komt nog bij dat ik voor een meer mellow sound soms ook graag dichter bij de hals speel en met dat ene element bij de brug heb je bij de hals dan dus geen steun (ook zielig he?). :-(

MazeMouse
20 juni 2004, 21:45
Ik dacht inderdaad wel dat het je ATK zou zijn.
Maar heeft jouw ATK maar 1 element dan? (degene die ik zag had er 2)
En ik heb mijn duim ook niet altijd OP het element liggen. Soms ook er langs. (maar goed, ik heb mijn duim nooit een uur lang op 1 plaats staan. Ik wissel vaak tijdens een nummer al tig keer :D)

Lazy B.
21 juni 2004, 09:45
Nope, mijn ATK heeft maar 1 element (maar daar zitten wel 3 single coils in :D :D :D ).

MazeMouse
21 juni 2004, 17:13
Nope, mijn ATK heeft maar 1 element (maar daar zitten wel 3 single coils in :D :D :D ).
Aha.
Tja, dan kun je het potlood idee nemen als je niet wil boren :)