PDA

View Full Version : Rickenbacker 4001 kopieen?



telecastermaster
12 juni 2004, 17:20
Guys,

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het gassen voor een Rickenbacker 4001 kopie. (Eigenlijk doordat ik recentelijk een band in het voorprogramma van Dick Dale zag spelen met een Rickenbacker bas en die had een dijk van een basgeluid :) . Nu heb ik al 2 bassen (Fender USA precision '78 en een headless Hohner) en speel niet eens bas of in een band, dus vandaar dat ik aan een kopie zat te denken). Ik lees wel hele goede verhalen over de jaren 70 kopieen van Ibanez (die lawsuit was blijkbaar niet voor niets :wink: ) op o.a. Harmony Central.

Heef iemand er zo eentje? Zijn er nog andere merken die 4001 kopien op de markt brenegen? Wat is de prijs van zo'n Ibanez kopie?
Ik zag namelijk deze op Ebay.de in een fraae fireglo uitvoering (en heb er ook nog op geboden) maar vind € 451,- toch wel een hoop geld. (Vooral omdat ik er ca 3 jaar geleden gewoon eentje bij Sacksioni in Amsterdam zag staan voor f 495,-).

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3728719348&indexURL=5&photoDisplayType=2#ebayphotohosting

http://i21.ebayimg.com/02/i/01/ed/9b/5b_3.JPG


http://i9.ebayimg.com/02/i/01/ec/9c/2f_1_s.JPG


http://i4.ebayimg.com/01/i/01/ed/b7/53_3.JPG

jos zonder pet
12 juni 2004, 19:14
voor wat zit er eigenlijk nog zo'n 'brug' over dat element en de snaren bij een rickenbacker?
waarschijnlijk wordt ik nu uitgescholden voor 'cultuurbarbaar' maarja het zij zo

AntY
12 juni 2004, 19:22
1. probeer er eentje goed uit voor je m koopt. ze hebben nogal een apart geluid waar veel mensen niet van houden. ook versterker is heel belangrijk heb ik gemerkt met mn eigen rick, t is vrij moeilijk een goed geluid te krijgen.

2. rickenbacker kopiien zijn illegaal. John Hall, de CEO van ric laat alle ebay veilingen van kopieen eraf halen als ie t merkt. er zijn tegenwoordig ook geen merken meer die kopieen maken.

3. deze kopie ziet er goed uit vind ik. je had meerdere versies van ibanez en ook andere merken, de meeste kwamen uit de matsumoku fabriek en waren dezelfde. je had meerdere versies: met geschroefde, gelijmde en doorlopende nek en verschillende elementenconfiguraties. eentje met geschroefde nek zou je voor 200 euro wel meoten kunnen met wat geduld, met doorlopende nek zit je gauw op 400-450 euro.
even ter referentie: mijn originele rick heb ik voor 700 euro kunnen kopen. wel mazzel, maar t komt vaker voor. kwestie van geduld.

4. vroeger hadden rickenbackers in de brugpositie zogeheten "horseshoe"-elementen. er zat nog een winding over de snaren heen, die zat onder zon kap. in de jaren 70 is rick overgestapt op de moderne hi-gain elementen. ze zetten er echter nog steeds zon kap op. dat is enerzijds cosmetisch en conservatief, anderzijds gebruikten sommige spelers hem als duimsteun, of leggen er hun hand op als ze met plectrum spelen. de huidige kappen zijn van plastic. fender reissues hebben ook zon kap.

Lazy B.
12 juni 2004, 19:34
Laatst stond er zo'n Ibanez "nep-Rick" op marktplaats voor 300 euro. Dat leek me wel een mooie prijs voor deze bas.

Ik ken het geluid van deze imitaties niet, maar echte R'backers hebben een heel speciaal geluid waar je wel van moet houden.

Verder zien ze er natuurlijk waanzinnig puik uit. Voor een mooi schilderij aan de muur ben je al snel meer kwijt. :lol:

Succes met je zoektocht! 8-)

Wouter J
13 juni 2004, 02:06
Ik bezit een 1976'er Ibanez Rick kopie precies dezelfde als die op de foto maar dan in het zwart. De mijne is opgewaardeerd met echte rickenbacker elementen en electronica dus hij is zowel een echte rick als een kopie.

Rickenbackers hebben drie kenmerkende gebruikers met elk hun eigen geluid. Al de andere bassisten die op Rickenbackers spelen hebben het van deze drie afgekeken.

Paul Maccartney Paul gebruikte zijn Rickenbacker altijd op het hals element en besnaarde deze met flatwound snaren resulterend een een hele diepe klank, die het beste te horen is op platen zoals "Day Tripper", "Penny Lane", "All you need is love" en "revolution"

Chris Squier Chris Squier ging de andere kant uit, hij maakt vol gebruik van de treble diode in het systeem van een rick wat al het laag uit de klank van het brug element haalde en dat geeft hem die beton molen ratel wat je op platen zoals "Yours is no disgrace" en "Roundabout" hoort.

Geddy Lee Geddy Lee is de gene die vol gebruikt maakt van het brug element met de gewraakte diode weg gehaald. Wat resulteerde in een sound dat veel dieper was maar toch nog steeds ratelend.

telecastermaster
13 juni 2004, 14:31
Bedankt allemaal voor de nuttige reacties. Ik ga nog eens goed zoeken :-?
En ook nog eens goed luisteren naar de genoemde nummers. :)

blindmouse
13 juni 2004, 16:30
Ik ben in het bezit van zowel een heuse Rickenbacker als een Ibanez bolt on neck kopie. Het zijn twee totaal verschillende gitaren. De Ibanez neck is smaller en sneller. Het geluid verschilt nogal. Met de Ibanez kun je zelfs prima "slappen". De Ibanez gaat zo m'n Bassman 100 in, de Rickenbacker krijgt pas echt guts wanneer ik 'm via een Sadowski pre amp versterk. Het echte Rickenbackergeluid krijg je m.i. alleen uit een Rickenbacker. Trouwens ga niet te veel af op "het geluid" van een ander. Maak je eigen sound. Met je PB moet dat prima lukken.

Succes, Jan

niels_r
13 juni 2004, 16:50
Geddy Lee Geddy Lee is de gene die vol gebruikt maakt van het brug element met de gewraakte diode weg gehaald. Wat resulteerde in een sound dat veel dieper was maar toch nog steeds ratelend.

Ik dacht dat hij voornamelijk op Jazzbassen speelde, maar ik heb inderdaad foto's gevonden van hem met een Rickenbacker. Jij als wandelende encyclopedie weet vast wel waarmee hij speelde toen 2112 opgenomen is?

Wouter J
13 juni 2004, 18:33
Geddy Lee Geddy Lee is de gene die vol gebruikt maakt van het brug element met de gewraakte diode weg gehaald. Wat resulteerde in een sound dat veel dieper was maar toch nog steeds ratelend.

Ik dacht dat hij voornamelijk op Jazzbassen speelde, maar ik heb inderdaad foto's gevonden van hem met een Rickenbacker. Jij als wandelende encyclopedie weet vast wel waarmee hij speelde toen 2112 opgenomen is?

Yup dat was zijn zwart witte Rick 4001 waarbij hij de brug had laten vervangen door een Bad ass. Maar als je echt meer wilt weten over het werk van Rush in Jaren zeventig schaf dan de "Pinkpop, the Vintage years 1975-1979" aan en zie hoe Geddy met zijn Zwarte Rickenbacker het publiek deed sidderen.

Overigens Geddy Gebruikte meerdere Rickies. zoals deze dubbelhals.
http://www.2112.net/xanadu/images/band_pictures/circus79_6.gif


After Mercury Records picked up Rush, and Neil Peart was brought onboard, the band received a large advance from the label and proceeded to update their equipment. For the next three years, Geddy's stage setup would not change.

The Rickenbacker 4001 bass became Ged's trademark. The amps he was using were the seemingly de rigueur Ampeg SVT model that most rock bassists of the 1970's were using, although Geddy decided on using their V4 cabinets, which contained two 15-inch speakers, rather than their more common 8x10" speaker cabinet.

Geddy Heeft zijn Rickenbackers nog steeds maar hij gebruikt ze niet meer live, een van zijn zwart witte rickies is nu in het bezit van Les Claypool die hem gebruikte op de Gov't Mule track "Greasy Granny"

Razorhead
14 juni 2004, 14:37
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/basgitaren/8553.htm

Lazy B.
14 juni 2004, 14:54
Yeah, die échte op marktplaats had ik ook net zien staan. Helemaal te gek! En nog fretless ook!!! :D

Maar de prijs is er dan ook naar. :-?

Als ik zo'n bas had zou ik 'em nóóit wegdoen! 8)

Razorhead
15 juni 2004, 18:58
hmm als ik ooit nog een rick te pakken krijg doe ik m NOOIT meer weg...

niels_r
15 juni 2004, 19:57
Wouter: Bedankt voor de info. Ga daar toch maar eens iets meer over lezen :D

www.vanafvandaag.tk
9 juli 2004, 13:23
Het verhaal van Anty over het weghalen van kopie rik's van veilingen klopt als een bus. Het is zelfs zo dat bijvoorbeeld Stagg verzwijgt dat ze wel degelijk van die kopieen maken. Ze staan niet in een catalogus, niet op de website. Toch maken ze wel degelijk van die dingen. Ze zien er overigens erg mooi uit, maar spelen (in ieder geval die ik in mijn handen had) ontzettend beroerd :(