PDA

View Full Version : Stelling: Maakt toch niet uit wat voor gitaar???



Lahoeda
12 juni 2004, 15:05
Ik had een discussie met mijn gitaarleraar.
Vele op het board zeide dat als je wat core/metal speelt een SG gitaar wel wat is. Maar als je een uitgebreid effecte pedaal hebt maakt het toch niet zoveel uit.
Tuurlijk, moet je wel een gitaar nemen die je fijn vind spelen maar verder maakt het toch niet zoveel uit.
Zit hier wat in volgens julie????

wietse
12 juni 2004, 15:17
met een uitgebreid effectenboard kan je singlecoils ook niet als humbuckers laten klinken en andersom.
en voor metal zijn humbuckers toch wel echt essentieel , scheuren namelijk veel beter met meer power.
en een echt goede gitarist gebruikt een minimum aan effecten .
die haalt alles uit de vingers.

Shaggy
12 juni 2004, 15:19
Je kan tegenwoordig van alles simuleren, humbuckers (terwijl je je sc's hebt), dual rectifiers, marschalls en de hele bende. Of de kwaliteit hetzelfde betwijfel ik. Voor allround vind ik een goeie multieffect wel ideaal. Ik ben toch van mening dat analoog beter klinkt.

8)

P****Fred
12 juni 2004, 15:21
wow delay en wah met je vingers??! :-D


enfin,

ik denk wel dat het wat uitmaakt...


het verschil in klanken komt ook uit het hout,

zet een les paul (mahonie) naast een peavey wolfgang (basswood) naast een strat (alder of ash) en je gaat heel wat verschil horen in klank, sustain etc...

Shaggy
12 juni 2004, 15:22
met een uitgebreid effectenboard kan je singlecoils ook niet als humbuckers laten klinken en andersom.
en voor metal zijn humbuckers toch wel echt essentieel , scheuren namelijk veel beter met meer power.
en een echt goede gitarist gebruikt een minimum aan effecten .
die haalt alles uit de vingers.

vrijwel tegelijkertijd :-D

ik heb een gt6 waar ik humbuckers mee kan simuleren .. dus ik kan een single coil wel als een humbucker laten klinken ..

P****Fred
12 juni 2004, 15:23
mja, maar ik vind die pickup simulators toch niet echt overtuigend,
zeker van humbucker naar single coils niet...

Lahoeda
12 juni 2004, 15:47
Tja, maar voor een beginnenling als mij zat ik toch wel te denken om niet een al te duure gitaar te kopen met een uitgebreid effectenpedaal.

Maar er zijn toch zat beginnende bandjes (neem ik aan) die met effectepedalen spelen. Voor de eerste de beste bier zuipende metalboer in het publiek maar het toch niet uit, of zie ik dit verkeerd??

Mitch
12 juni 2004, 15:50
Door een kut multi effect zal ook een goede gitaar kut klinken, is dat wat je bedoelt ?
Feit is ook wel dat met een enorme lading gain de echte klankverschillen er ook wel uitgaan, dan worden het meer de pickups dan het hout e.d. die de klank gaan bepalen.
Voor een goed geluid is misschien wel een goeie versterker het belangrijkst, zeker richting metal.

Shaggy
12 juni 2004, 15:50
Een goedkope gitaar kan ook veelzijdig zijn! Kijk maar eens naar de configuratie HSS gitaartjes, heb je zat voor rond de 250 euro

Stitch
12 juni 2004, 15:52
Door een kut multi effect zal ook een goede gitaar kut klinken, is dat wat je bedoelt ?
Feit is ook wel dat met een enorme lading gain de echte klankverschillen er ook wel uitgaan, dan worden het meer de pickups dan het hout e.d. die de klank gaan bepalen.
Voor een goed geluid is misschien wel een goeie versterker het belangrijkst, zeker richting metal.

Mee eens, ik durf te wedden dat de meesten het verschil tussen een squier en een prs met dezelfde pickups niet kunnen horen.

Stitch
12 juni 2004, 15:53
Door een kut multi effect zal ook een goede gitaar kut klinken, is dat wat je bedoelt ?
Feit is ook wel dat met een enorme lading gain de echte klankverschillen er ook wel uitgaan, dan worden het meer de pickups dan het hout e.d. die de klank gaan bepalen.
Voor een goed geluid is misschien wel een goeie versterker het belangrijkst, zeker richting metal.

Mee eens, ik durf te wedden dat de meesten het verschil qua geluid tussen een squier en een prs met dezelfde pickups niet eens kunnen horen.

Stitch
12 juni 2004, 15:53
[quote=Seymour Paul]Door een kut multi effect zal ook een goede gitaar kut klinken, is dat wat je bedoelt ?
Feit is ook wel dat met een enorme lading gain de echte klankverschillen er ook wel uitgaan, dan worden het meer de pickups dan het hout e.d. die de klank gaan bepalen.
Voor een goed geluid is misschien wel een goeie versterker het belangrijkst, zeker richting metal.

Mee eens, ik durf te wedden dat de meesten het verschil qua geluid tussen een squier en een prs met dezelfde pickups niet eens kunnen horen

Anders Destium
12 juni 2004, 15:59
Dat verschil zou nou net wel te horen moeten zijn. Als je Epiphone had gezegd, ok! Of natuurlijk een Squier of Fender USA strat :)

Mitch
12 juni 2004, 18:01
Anders D. is nu van het PRS kamp hè ? :D

Met lichte gain of clean hoor je dat wel, maar voor metal: neuh....
Wat niet wil zeggen dat de betere constructie/materialen/speelgemak etc. zich niet terugbetalen maar daar hebben we het hier niet over.

Over die cheap H-S-S gitaartjes: probleem vind ik daarvan dat ze vaak zulke slechte pickups hebben dat alle standen juist nog steeds erg veel op elkaar lijken in vergelijking met beter pickups. Veel minder defintie.

Over een multibak: grote nadeel kan zijn dat juist als je gaat optreden (dus met hogere volumes gaat werken) de instellingen waar je tijden op had zitten zweten ineens niet meer blijken te kloppen qua volume verhoudingen. Sommige patches zijn dan ineens beduidend harder dan andere. Knap lastig. Zeker de goedkopere hebben daar last van.


Wat betreft metalsound: ik hoorde dat Aria binnenkort met een redelijk goedkope maar goed klinkende lijn pedalen komt waar ook een metalbeest tussen zit, beetje niveau Zoom TriMetal. Hou het in de gaten zou ik zeggen.

MazeMouse
12 juni 2004, 18:28
Daarom ben ik zo blij dat ik enkele malen per week mijn eigen instellingen op mijn V-amp op zeer luid volume kan testen :D

Maar denk je even in dat het gemiddelde bierzuipende lallende publiek het verschil tussen een Squire strat en een fender strat van zijn levensdagen niet zal horen.
En een Epiphone Les Paul vs een Gibson Les Paul ook niet :P
Hell, ik denk dat de echte doordrinkers zelfs het verschil tussen een Squire strat en een ESP LTD niet zullen horen :D
(en hell, met genoeg gain hoor je niet eens meer dat je op een gitaar staat te spelen dus als je echt wilt camoufleren :P)

Anders Destium
12 juni 2004, 18:44
Anders D. is nu van het PRS kamp hè ? :D
.

Wat ik bedoelde is dat je het verschil tussen een Epi en een PRS moeilijk hoort dan tussen een Squier en een PRS :wink:

gerrekat
12 juni 2004, 19:33
Effectenpedalen zuigen....heb er nog nooit een gehoord die echt goedklonk...blijft digitaal!

Maar dat je voor metalcore PERSE een SG moet hebben is onzin...elke gitaar met humbuckers zou moeten voldoen...

dejohan
12 juni 2004, 19:54
Er zullen altijd wel wel subtiele verschillen zijn, maar voor de modale luisteraar klinken alle electrische gitaren hetzelfde, en kan je met elke gitaar alles spelen. Hard scheuren met een Tele, jazz met een Jackson, surf met een Gibson, dat gaat allemaal.

Shaggy
12 juni 2004, 20:26
Niet vergeten dat het om iemand gaat die een rooky is. Het beste kun je imo dan kennismaken met de vele effecten in een multi. Een hss gitaartje is daarbij een goede optie omdat die gewoon veelzijdiger zijn dan sss of hh. Hoeveel bedraagd meestal het budget van een rooky, 250 euro?

En ja, je kan idd goed scheuren met een tele. Die gitarist van The Rasmus zie ik ook in die clips ook met een tele scheuren. Klinkt wel vet.

dejohan
12 juni 2004, 20:34
Niet vergeten dat het om iemand gaat die een rooky is. Het beste kun je imo dan kennismaken met de vele effecten in een multi. Een hss gitaartje is daarbij een goede optie omdat die gewoon veelzijdiger zijn dan sss of hh. Hoeveel bedraagd meestal het budget van een rooky, 250 euro?

En ja, je kan idd goed scheuren met een tele. Die gitarist van The Rasmus zie ik ook in die clips ook met een tele scheuren. Klinkt wel vet.

Tele's zijn inderdaad te gek om mee te scheuren.

alhambra
12 juni 2004, 21:39
Daarom ben ik zo blij dat ik enkele malen per week mijn eigen instellingen op mijn V-amp op zeer luid volume kan testen :D

Maar denk je even in dat het gemiddelde bierzuipende lallende publiek het verschil tussen een Squire strat en een fender strat van zijn levensdagen niet zal horen.
En een Epiphone Les Paul vs een Gibson Les Paul ook niet :P
Hell, ik denk dat de echte doordrinkers zelfs het verschil tussen een Squire strat en een ESP LTD niet zullen horen :D
(en hell, met genoeg gain hoor je niet eens meer dat je op een gitaar staat te spelen dus als je echt wilt camoufleren :P)

Okee het verschil tussen gitaren zullen ze niet horen net zoals menig 1 het verschil tussen SS en buizen niet zal horen maar dat verhaal wat hier telkens weer wordt gezegd dat ze het verschil in goed en slecht geluid niet horen gaat niet op.

Goed en slecht geluid kan namelik ook zeer bepalend zijn voor hoe je als band speelt, oftewel bij slecht geluid hoor je als band het wel en zit je toch minder in je spel/vel als alles rete goed (en bij metal als het ff kan ret strak klinkt) dan kom je toch wel ff heel anders over of ze er nu verstand van hebben of niet.

Let maar is op veel cover band worden b.v. niet beoordeeld op hun spel maar of ze op het origineel lijken en dat komt voornamelik door het geluid.

Stitch
13 juni 2004, 11:33
Ik was vrijdag nog bij een optreden, er speelden 4 bandjes. En ze gebruikten allemaal verschillende gitaren (wel allemaal hetzelfde genre). Maar ik hoorde werkelijk geen verschil qua gitaargeluid, alleen verschil in de mix. Ik denk dat de versterkers veel bepalender zijn voor het geluid, ik zag namelijk steeds dezelfde backline op het podium staan.

(shockmode: ze speelden kenkerharde deathmetal op line6 amps en cabs !?!?!, waarbij de cabs werden doorgemiced)

IndiepoprockJesse
13 juni 2004, 12:02
Ten eerste: Versterkers bepalen minimaal 50% van je geluid..
Ten 2e: Ze speelden metal, dat klinkt allemaal een pot nat, en al helemaal over een line6 versterker..
Ten derde: Ik weet wel zeker dat heel veel mensen het verschil gaan horen tussen mijn Cort of mijn marshall dsl en mijn Les Paul over mijn marshall dsl. Die cort is doffe zooi, en die Les Paul is sprankelende helderheid..

Jesse//

Anders Destium
13 juni 2004, 12:10
Denk je dat écht? Bij vrijwel elk optreden heb je een brei aan geluid, waarbij het 95% van de mensen niet eens boeit hoe het klinkt. De 5% medegitaristen en snobs horen het verschil ook meestal niet, vooral omdat je niet alleen jouw gitaar hoort maar ook de rest van je band :wink:

P****Fred
13 juni 2004, 12:13
hmm,


waarom spelen we dan niet allemaal op een stagg over een nobrand amp met een metalzone...? :-D



nee effe serieus...

Ik denk ook dat het afhangt van welke muziek er gespeeld wordt...

volgens mij horen "leken" toch wel het verschil in klank als je bv Sultans of Swing met een strat speelt of als je't met een les paul speelt...


hoe meer gain, hoe minder je het verschil hoort volgens mij...

Mitch
13 juni 2004, 12:17
hoe meer gain, hoe minder je het verschil hoort volgens mij...

Juist. Volgende onderwerp :D

Luuk'm
14 juni 2004, 14:34
Gewoon niet naar metal luisteren.. ben je overal vanaf.

Anders Destium
14 juni 2004, 14:38
Ach jochie, een beetje gefrustreerd?

Raffel
14 juni 2004, 14:52
Ik had een discussie met mijn gitaarleraar.
Vele op het board zeide dat als je wat core/metal speelt een SG gitaar wel wat is. Maar als je een uitgebreid effecte pedaal hebt maakt het toch niet zoveel uit.
Tuurlijk, moet je wel een gitaar nemen die je fijn vind spelen maar verder maakt het toch niet zoveel uit.
Zit hier wat in volgens julie????

Ik weet niet van wie je die zut gehoord hebt, maar dat is echt ontzettende onzin allemaal. Net of de vorm van een gitaar de stijl aangeeft waarvoor ie gebruikt dient te worden.

Metal speel je op een gitaar met een humbucker omdat je anders helemaal ondergepiept wordt en omdat het geluid dikker is.

Een uitgebreid fx pedaal zorgt alleen maar voor toevoeging aan je geluid tenzij je de mix van de effecten op 100% zet. Of je hebt het over multi-fx met een distortion of od modeller. Maar dan krijg je zoals anderen al zeiden nog steeds niet het geluid om metal te spelen. (tenzij je een gelimiteerd budget hebt, dan kun je namelijk niet echt dichterbij komen, dus het is relatief) Een gitaar die fijn speelt is toch alles, er is verder nix meer om uit te maken? Want een gitaar speelt voor mij pas fijn als ie fijn in de hand ligt, goed klinkt en makkelijk te onderhouden is.

dejohan
14 juni 2004, 15:57
[quote="Raffel"]
Metal speel je op een gitaar met een humbucker omdat je anders helemaal ondergepiept wordt en omdat het geluid dikker is.
quote]

Mijn indruk is toch dat het niet single/double coil is die het gepiep uitmaakt. Ik speel nu een single coil gitaar op een 100 wat fender buizenamp (silverface), een héél luide amp, en die piept nooit.
Vroeger speelde ik een goedkope humbuckergitaar op een transistorampje, en die piepte altijd.

Raffel
14 juni 2004, 16:32
hangt denk ik ook wel van de kwaliteit humbucker af. Ik krijg een fender stratje wel een stuk eerder aan het piepen dan een van mijn h-h ibanezjes, dat is een ding dat zeker is. En daar je metal vaak met enorme hoeveelheden gain speelt...

MightyMike
14 juni 2004, 16:42
Het hout en de vorm van een gitaar speelt bijna niet mee in de sound. Zeker niet wanneer je high-gain toestanden gaat spelen. Het belangrijkste is dan dat de nek goed speelt en dat de tuners gestemd blijven.

Zo is mijn "deathmetal-gitaar" een vroege Washburn Idol met een EMG-81 in de brug. Het feit dat dit een MIK gitaar is en dat het allemaal geen superhoogwaardig hout is, belet niet dat deze geweldig klinkt.

Een belangrijk onderdeel van de sound zijn trouwens de snaren... Was dat al gezegd?

Thom TK
14 juni 2004, 19:18
Nou, ik heb wel en mooi voorbeeld:
de gitarist van Nightwish speelde eerst op een Washburn Chicago electrische gitaar.
Nu speelt hij op een ESP Standard, en ik kan dat verschil echt duidelijk horen hoor!
Het kan ook zijn dat ze in de studio aan de knopjes hebben zitten draaien, maar het verschil is wel opvallend.

bat
14 juni 2004, 23:04
Je hoort het verschil tussen 2 verschillende platen? Die met die Washburn een oudere plaat, die met die ESP de nieuwste?

Dan denk ik dat het het vooral zit in een betere productie van de plaat.

Sowieso zal ie mogelijk ook een andere versterker gebruiken tegenwoordig. Dat maakt ook heel wat verschil.

Anyway: vooral clean of met een beetje crunch zul je tussen verschillende gitaren behoorlijk wat verschil horen. Op hogere gain zit er ook nog wel verschil, maar dan meer in de controleerbaarheid van het geluid. Het grootste verschil zit hem echter toch wel in wat je zelf fijn vindt spelen.

Tupelo
14 juni 2004, 23:59
Ben het redelijk met je eens Lahoeda als je metal wil spelen. Koop een ephiphone SG met een Zoombakkie. Kan je scheuren & zonder effecten ben je nog redelijk o.k.

Shaggy
15 juni 2004, 10:54
ja hehehe .. van alle goedkope effectenbakkies scheurt de zoom toch het beste

SiNiSTRaL
15 juni 2004, 11:00
en en zoem doet zn eer zeker aan :D
wat een fucking boormachine gain haal je daaruit zeg...damn afgrijselijk gewoon..

Shaggy
15 juni 2004, 11:10
en en zoem doet zn eer zeker aan :D
wat een fucking boormachine gain haal je daaruit zeg...damn afgrijselijk gewoon..

jongens jongens,

probeer nou ffjes te levelen... niet iedereen kan zich de schitterende gitaar-arsenaal van sinasstraal permiteren. :D

SiNiSTRaL
15 juni 2004, 11:14
hehehe, heb gelukkig geen zoem :D

idno
15 juni 2004, 11:21
En ja, je kan idd goed scheuren met een tele. Die gitarist van The Rasmus zie ik ook in die clips ook met een tele scheuren. Klinkt wel vet.

In de clip ja, maar bij de optredens op Pinkpop, TMF Awards speelde 'ie mooi over een ESP Viper met volgens mij EMG 81 elementen. Als ik t allemaal goed heb gezien op tv. Hij gebruikte op Pinkpop trouwens een Line6 versterker en floorboard.

off topic:
The Rasmus vind ik kut. maarja, da's off topic en persoonlijk :razz:

MightyMike
15 juni 2004, 11:24
Ik kan mijn ervaring alleen maar baseren op de Zoom 505, maar ik was daar toch niet echt tevreden van... Heel lawaaierig, de noisegate vrat tone alsof het chocolade was en dan was er nog dat "step" effect... VRESELIJK

Maar... ik ken ook bands die een zoom multieffect gebruiken in hun setup en wel een goede sound hebben. Waarschijnlijk geeft bij dit soort bakjes de versterker nog steeds de doorslag. Knudde versterker = knudde sound, met of zonder zoom.

Raffel
15 juni 2004, 11:36
Het hout en de vorm van een gitaar speelt bijna niet mee in de sound. Zeker niet wanneer je high-gain toestanden gaat spelen. Het belangrijkste is dan dat de nek goed speelt en dat de tuners gestemd blijven.

Zo is mijn "deathmetal-gitaar" een vroege Washburn Idol met een EMG-81 in de brug. Het feit dat dit een MIK gitaar is en dat het allemaal geen superhoogwaardig hout is, belet niet dat deze geweldig klinkt.

Een belangrijk onderdeel van de sound zijn trouwens de snaren... Was dat al gezegd?

Ik hoor echt een MEEEHEHEEHEHEGA verschil tussen mijn basswood Ibanezje en mijn mahogany ibanezje (allebei RG vorm en dezelfde pickups in nek) en dat is op een high gain geluid.

Basswood = strak, koud, scherp, lomp.
Mahogany = warm, warm, wat minder gedefinieerd, meer bas.

Anders Destium
15 juni 2004, 12:35
It's all in the fingers....

Daarom koop ik alleen nog maar mahonie gitaren :wink:

MightyMike
15 juni 2004, 13:00
@Raffel

De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat die Idol bij nader inzien ook een mahonie body heeft en dat ik met basswood zo goed als geen ervaring heb... Je kan dus gelijk hebben...

Raffel
15 juni 2004, 13:04
ik weet het wel zeker, anders hebben heel veel mensen het mis en mijn oren ook :P

Thom TK
15 juni 2004, 13:28
Ik merk dat jullie het hier vaak hebben over de vorm van een gitaar...maar dat maakt toch compleet helemaal geen verschil??

SiNiSTRaL
15 juni 2004, 13:32
muah, wel iets hoor...maarja, alleen gasten die ook zeiken over dat dezelfde modellen nog anders klinken als t gewicht van de body 0.01 kilo verschilt (noem geen namen) hoor je daarover...

Ronald
15 juni 2004, 13:36
nou ik ben het volledig oneens met die stelling

mischien is het puur op technisch gebied niet 100% noodzakelijk , maar is wel meer dan dat vind ik , hier boven staat da vorm er bijvoorbeeld nie te doet , da vind ik van wel. je wil tenslotte als gitarist een gitaar die je bevalt. ik zou bijvoorbeeld nie op ene fender of ene les paul willen spelen ofzo. je kan er mischien wel het zelfde mee bereiken maar ik vind dat er wel meer meespeelt.

gitaar spelen is meer dan kopen wa pure noodzaak is , het is tenslotte ook een hobby. een oom van mij heeft bijvoorbeeld een old timer auto gekocht. is da nou echt nodig? nou lijkt me nie. maar dat is toch totaal nie waar het om gaat?

Raffel
15 juni 2004, 13:38
Uhhhh :???:

Het verschil in geluid tussen een dikke en een dunne plank is wel goed te horen, maar ik denk dat als je het geluid van een prs en les paul gaat vergelijken en dan nog grote verschillen ontdekt je toch een beetje aan het mierenneuken bent :) :)

skabouter
15 juni 2004, 13:54
wow delay en wah met je vingers??! :-D


nouja, een "soort" wah en flanger krijg ik wel uit mijn vingers. door te pinchen, op verschillende plaatsen op de snaar (rechterhand) kan je een soort flanger FX krijgen. en ook een soort wah (maar alleen in de laatste stand dan)

gerrekat
15 juni 2004, 14:05
Tuurlijk zit er veel in je vingers...gaaf mij een Mahonie gitaar met twee humbuckers en ik klink bijna hetzlefde als met mijn eigen gitaren.

Ik heb een heel arsenaal versterkers en als ik inplug dial ik ze zo in dat ik bijna altijd dezelfde tone heb....zolang ik redelijk materiaal heb kan ik altijd een goede sound naar voren toveren.

Maar er zit natuurlijk wel verschil als ik een compleet maple gitara zou hebben zou ik best iets anders klinken maar niet dramatisch daar ben ik zo;n beetje wel van overtuigd...


daarom kan ik me er zo over opwinden dat er mensen zijn die beweren dat inlays in je nek invloed hebben op toon en dat soort futiliteiten.


het enige wat mijns inziens echt invloed heeft zijn een trem/ geen trem, hout van de body en nek, en de elementen, verder is de invloed allemaal heel erg klein tot niets IMO

P****Fred
15 juni 2004, 14:06
die flanger kan ik je in volgen...

geeft trouwens heel cool effect :-)

SiNiSTRaL
15 juni 2004, 14:09
Tuurlijk zit er veel in je vingers...gaaf mij een Mahonie gitaar met twee humbuckers en ik klink bijna hetzlefde als met mijn eigen gitaren.

Ik heb een heel arsenaal versterkers en als ik inplug dial ik ze zo in dat ik bijna altijd dezelfde tone heb....zolang ik redelijk materiaal heb kan ik altijd een goede sound naar voren toveren.

Maar er zit natuurlijk wel verschil als ik een compleet maple gitara zou hebben zou ik best iets anders klinken maar niet dramatisch daar ben ik zo;n beetje wel van overtuigd...


daarom kan ik me er zo over opwinden dat er mensen zijn die beweren dat inlays in je nek invloed hebben op toon en dat soort futiliteiten.


het enige wat mijns inziens echt invloed heeft zijn een trem/ geen trem, hout van de body en nek, en de elementen, verder is de invloed allemaal heel erg klein tot niets IMO
+1!

skabouter
15 juni 2004, 14:12
mja, mee eens. gitaar gaat om goed hout, neck, pu`s, trem. soms maakt de neck joint ook wel uit, maar lang niet altijd.

een goede amp maakt ook uit. een gitaar van 4000 euro met kutamp klinkt niet. een squier over een diezel klinkt beter. sja.............

maar teveel mieren neuken op klein spul heeft weinig zin. is alleen voor het "idee". zo heb je bijv dudes die verschillen (zeggen te) horen in speakercables.............sja, ik hoor het echt niet, hoor

gerrekat
15 juni 2004, 14:15
Ik vind Diezels helemaal niet lekker klinken :-D :-D


maar je hebt gelijk een klote gitaar over een goede amp klinkt beter dan een vette gitaar over een 15watt transistor combo absoluut!

ASterker een goedkope gitaar met goede PU's over een goede amp kan zeer goed klinken....ik ben nog altijd van overtuigd dat je bijna elke gitaar goed kan laten klinken met de juiste PU's!

skabouter
15 juni 2004, 14:35
nouja, in theorie wel, maar in de praktijk niet. slechte gitaar, goed pu`s.......maar als je neck niet lekker speelt, dan kan je minder goed spelen. als je minder goed kan spelen klinkt ie ook minder (pinches bijv).
te kleine fretten, weinig string spacing.........maakt best uit

eerst dacht ik ook als jij, en wilde ik gewoon iedere slechte gitaar die ik kon kopen (voor 100 euro, of minder soms) voorzien van goede pu`s, om er iets moois van te maken. maar toch werkt dat niet, een gitaar moet ook goed aanvoelen om goed te klinken.
en om goed aan te vullen heb je vaak wel kwaliteits werk nodig.

Anders Destium
15 juni 2004, 14:39
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk :wink:

Ik krijg een kutgeluid uit een supergitaar en een goede amp, dat is ook klasse :oops:

SiNiSTRaL
15 juni 2004, 14:43
sja....

Bigfoot414
15 juni 2004, 15:06
mja, mee eens. gitaar gaat om goed hout, neck, pu`s, trem. soms maakt de neck joint ook wel uit, maar lang niet altijd.

een goede amp maakt ook uit. een gitaar van 4000 euro met kutamp klinkt niet. een squier over een diezel klinkt beter. sja.............

maar teveel mieren neuken op klein spul heeft weinig zin. is alleen voor het "idee". zo heb je bijv dudes die verschillen (zeggen te) horen in speakercables.............sja, ik hoor het echt niet, hoor
Dat van die speakerkabels: het zit vooral tussen de oren. Veel vadie gasten denken: O, dat is duur, dan klinkt het dus beter dan die goedkopere. Allemaal onzin. Veel mensen zouden eerst eens moeten leren luisteren voordat ze alles af kraken dat ze niet kennen.

MightyMike
15 juni 2004, 15:16
nou ik ben het volledig oneens met die stelling

mischien is het puur op technisch gebied niet 100% noodzakelijk , maar is wel meer dan dat vind ik , hier boven staat da vorm er bijvoorbeeld nie te doet , da vind ik van wel. je wil tenslotte als gitarist een gitaar die je bevalt. ik zou bijvoorbeeld nie op ene fender of ene les paul willen spelen ofzo. je kan er mischien wel het zelfde mee bereiken maar ik vind dat er wel meer meespeelt.

gitaar spelen is meer dan kopen wa pure noodzaak is , het is tenslotte ook een hobby. een oom van mij heeft bijvoorbeeld een old timer auto gekocht. is da nou echt nodig? nou lijkt me nie. maar dat is toch totaal nie waar het om gaat?

De discussie gaat over het feit of hout en vorm van een gitaar van belang zijn voor de sound. Jij hebt het over looks, en dat is natuurlijk een andere zaak.

Je hebt idd gelijk als je zegt dat looks meespelen bij de keuze van een gitaar. Mij tref je nog niet dood aan met zo'n vlindervormige Daisy Rock :razz: Zo een zwart hartje met een EMG-81, daarentegen...

gerrekat
15 juni 2004, 15:34
Speaker kabels zijn met name belangrijk om de ruis tegen te gaan, slechte speaker en instrument kabels zorgen voor veel meer herrie...

Een dure instrumentkabel kan wel degelijk voor verbeteriong zorgen maar echt invloed op je geluid heeft het niet zoveel....dure kabels hebben meer hoog en laag, maar het is niet iets om je primair mee bezig te houden...


Dure of Goedkope kabels ik sloop ze in 6 maanden tijd.....

skabouter
15 juni 2004, 16:18
zo is het :)

maar daarom ben ik wel blij dat ik alleen spectraflex heb :) als het kapot is haal je gratis een nieuwe :)

Thijssie
15 juni 2004, 16:44
Speaker kabels zijn met name belangrijk om de ruis tegen te gaan, slechte speaker en instrument kabels zorgen voor veel meer herrie...

Van een slechte speakerkabel krijg je geen ruis hoor :o

Anders Destium
15 juni 2004, 16:48
Wel als je met extreme gain settings en volume speelt wat Gerrekat doet...

space ace
15 juni 2004, 16:53
Effecten zijn wel leuk, maar de scheur die uit me Marshall jcm 800 komt is toch wel het mooist zonder al die troep, en effecten vervelen vrij snel vind ik. Maar een solootje met delay is wel lachen, vet 80’s en een flager is wel leuk, en een wah wah. De rest vind ik al snel overkill.

Thom TK
15 juni 2004, 16:55
Ik doe het momenteel alleen met een Delay en een Equalizer; meer heb ik niet nodig hoor (oh ja: en de reverb uit mijn amp).

MightyMike
15 juni 2004, 16:57
Effecten zijn wel leuk, maar de scheur die uit me Marshall jcm 800 komt is toch wel het mooist zonder al die troep, en effecten vervelen vrij snel vind ik. Maar een solootje met delay is wel lachen, vet 80’s en een flager is wel leuk, en een wah wah. De rest vind ik al snel overkill.

Te veel effecten is overkill ja, maar een beetje phaser of flange toevoegen kan bijvoorbeeld een leadsound net iets kleurrijker maken. En zoals met alles kan overkill soms best goed zijn he 8-)

MazeMouse
15 juni 2004, 17:23
Ik krijg een kutgeluid uit een supergitaar en een goede amp, dat is ook klasse :oops:

O, maar dat is totaal niet moeilijk hoor.
Dat zou mijn kleine neefje ook wel lukken :P

gerrekat
15 juni 2004, 17:33
Speaker kabels zijn met name belangrijk om de ruis tegen te gaan, slechte speaker en instrument kabels zorgen voor veel meer herrie...

Van een slechte speakerkabel krijg je geen ruis hoor :o


Oh jawel, maar ik geef toe dat ik eigenlijk op slechte instrumentkabel doelde....

Anders Destium
15 juni 2004, 17:39
Ik krijg een kutgeluid uit een supergitaar en een goede amp, dat is ook klasse :oops:

O, maar dat is totaal niet moeilijk hoor.
Dat zou mijn kleine neefje ook wel lukken :P

Laat me nou gewoon in de waan :wink:

Thijssie
16 juni 2004, 11:01
Speaker kabels zijn met name belangrijk om de ruis tegen te gaan, slechte speaker en instrument kabels zorgen voor veel meer herrie...

Van een slechte speakerkabel krijg je geen ruis hoor :o


Oh jawel, maar ik geef toe dat ik eigenlijk op slechte instrumentkabel doelde....

Die mag je uitleggen....

Dat je een bepaalde dynamiek gaat missen als je kabel te dun is en dus te warm wordt bij hoge vermogens (weerstand neemt toe etc), snap ik. Maar ruis? Daar kan ik me niets bij voorstellen....