PDA

View Full Version : sf deluxe reverb, betere speaker?



renevanveen
11 juni 2004, 19:06
Ben zojuist in het bezit gekomen van een sf deluxe reverb uit 1977 met
een Oxford 12L ( 30 watt?) speaker.
Heb inmiddels begrepen dat dit niet de beste speaker is voor deze versterker. Weet iemand een betere?
Ik gebruik voor mijn Bandmaster de Celestion G12H30-reissue.
Wou voor de deluxe een andere proberen.

Mr.Bluesbreaker
11 juni 2004, 20:42
Een oxford speaker heb ik nog nooit van gehoord (stock) in een Fender amp. *kan aan mij liggen* JBL of Jensen is volgens mij gebruikelijker, en lijkt me ook logisch voor je type versterker.

pimmetje
11 juni 2004, 21:06
Na de periode met Jensens gebruikte Fender ook veel Oxfords.
Ook wel Oxfart genoemd vanwege hun mindere prestaties (vooral in 't laag) :D. Maar ik geloof dat de rotste prestaties met name door de kleinere speakers werden geleverd... in de champ werd de Oxford naar ik meen wel 't meest/snelst vervangen.

Jensen P12R of P12Q lijkt me geen verkeerde keuze.
Maar je kan ook een webertje proberen... de 12A125-A bijvoorbeeld.

Zelf ben ik volledig voor Alnico, maar als je juist liever iets meer punch hebt, zou een ceramische geen rot idee zijn.

Sowieso is het speaker-forum van Webervst.com een hele goede plek om je vraag te stellen. Daar hoef je echt niet per se een weber speaker als vervanging in gedachten te hebben om een goed antwoord te krijgen. Je zal voor een goed antwoord natuurlijk wel een beetje moeten kunnen omschrijven wat je voor geluid zoekt.

renevanveen
11 juni 2004, 21:29
Na de periode met Jensens gebruikte Fender ook veel Oxfords.
Ook wel Oxfart genoemd vanwege hun mindere prestaties (vooral in 't laag) :D. Maar ik geloof dat de rotste prestaties met name door de kleinere speakers werden geleverd... in de champ werd de Oxford naar ik meen wel 't meest/snelst vervangen.

Jensen P12R of P12Q lijkt me geen verkeerde keuze.
Maar je kan ook een webertje proberen... de 12A125-A bijvoorbeeld.

Zelf ben ik volledig voor Alnico, maar als je juist liever iets meer punch hebt, zou een ceramische geen rot idee zijn.

Sowieso is het speaker-forum van Webervst.com een hele goede plek om je vraag te stellen. Daar hoef je echt niet per se een weber speaker als vervanging in gedachten te hebben om een goed antwoord te krijgen. Je zal voor een goed antwoord natuurlijk wel een beetje moeten kunnen omschrijven wat je voor geluid zoekt.

Bedankt.
Ik ga de Deluxe voornamelijk voor bluesy en classic rock-achtige dingen gebruiken.

pimmetje
11 juni 2004, 21:50
Voor bluesy zou ik absoluut voor alnico gaan.
Als de classic rock ook wat steviger moet, is een ceramische wel fijn. Die zijn (over 't algemeen) wat efficienter (dus meer volume) en vaak wat extra kracht in het laag. Let wel op dat dit generalisaties zijn, geen universele regels.

Een mix doet 't ook altijd goed. Je zou eraan kunnen denken om een ceramische 12" en een alnico 12" te zoeken. Die die je in z'n eentje 't lekkerst vindt klinken, zet je in je versterker. Dan kan je je amp ook lekker met 1 speaker gebruiken.
Voor die andere bouw je een kastje waar je je versterker op kan zetten, zodat je met die amp lekker 2 speakers aanstuurt.

Dan moet je zeker wel zorgen dat die 25Watt (of zo) de twee speakers lekker kan aansturen. 2 90W speakers lijkt me niet dan niet ideaal. Speakers gaan - net als buizen - lekkerder klinken als ze wat te doen hebben.

Mr.Jay
11 juni 2004, 22:59
Een oxford speaker heb ik nog nooit van gehoord (stock) in een Fender amp. *kan aan mij liggen* JBL of Jensen is volgens mij gebruikelijker, en lijkt me ook logisch voor je type versterker.

Fender gebruikte ook CTS, UTAH, PYLE, EMINENCE.
Voor de DLXREV is een WeberC12N of P12N ook een mooie keuze.
Of een BLUEDOG.

JaY

Dosmanos
6 juli 2004, 19:08
In mijn BFDR is een Celestion G12H 100 gemonteerd; perfect voor een iets meer "britse"sound en blijft behoorlijk strak.

Dosmanos

heavy-metal-thunder
8 juli 2004, 14:37
Mn kameraad heeft ook zo'n Fenders (maar ik dacht de 2x12 versie) en speelt stevige rock, genre Studio Brussel afrekening (maar dat kennen jullie niet, zeker,). Gewoon zeer stevig gitaarwerk (Van Hendricx, Radiohead, Metallica, ...). Hij heeft er 2 Alnico's in zitten en dat klinkt toch echt wel super goed. Toen ik deze voor het eerst hoorde, stond ik versteld dat een Fender zo kon scheuren.

Mr.Jay
8 juli 2004, 17:31
Mn kameraad heeft ook zo'n Fenders (maar ik dacht de 2x12 versie) en speelt stevige rock, genre Studio Brussel afrekening (maar dat kennen jullie niet, zeker,). Gewoon zeer stevig gitaarwerk (Van Hendricx, Radiohead, Metallica, ...). Hij heeft er 2 Alnico's in zitten en dat klinkt toch echt wel super goed. Toen ik deze voor het eerst hoorde, stond ik versteld dat een Fender zo kon scheuren.

jaja > grote vraag is dan natuurlijk WELK TYPE ( 2x12...) is het ?

JaY

Al
8 juli 2004, 19:31
Ik ga de Deluxe voornamelijk voor bluesy en classic rock-achtige dingen gebruiken.

Celestion Classic lead 80 of G12H30 zou goed kunnen. De 80 heeft wat meer onderkant.

Al

renevanveen
9 juli 2004, 16:05
Bedankt Al,
De g12h30 heb ik uit mijn bandmaster gehaald en in m'n deluxe geprobeerd. Het rare was dat mijn reverb raar ging doen (rondzingen) boven de '5' toen deze speaker er in zat. Kan dit te maken hebben met de
zware magneet die deze speakers hebben, dus aantrekkingkracht op de galmveren of is dit onzin ? Feit is dat toen de oxford er weer in zat de reverb weer normaal werkte.
Verder vond ik 'em nogal 'spikey' klinken met solo's. Wel een strakkere
bas. De classic lead heb ik nog niet gehoord.

Al
9 juli 2004, 16:21
Het rare was dat mijn reverb raar ging doen (rondzingen) boven de '5' toen deze speaker er in zat. Kan dit te maken hebben met de zware magneet die deze speakers hebben, dus aantrekkingkracht op de galmveren of is dit onzin ?


Dat zou ermee te maken kunnen hebben.

En spikey kan een gevolg zijn van de helderheid vd amp. Ik heb nogal wat laat sfDR's gezien die vrij pinnig waren. Vaak kwam dit door het brightcondensatortje wat bij deze amps permanent over de volumepot staat. Bf;s hebben dat ook maar die kunnen wat dat betreft wat meer hebben.

Al

Mr.Jay
9 juli 2004, 18:11
[quote="renevanveen"]Bedankt Al,
De g12h30 heb ik uit mijn bandmaster gehaald en in m'n deluxe geprobeerd. Het rare was dat mijn reverb raar ging doen (rondzingen) boven de '5' toen deze speaker er in zat. Kan dit te maken hebben met de
zware magneet die deze speakers hebben, dus aantrekkingkracht op de galmveren of is dit onzin ? Feit is dat toen de oxford er weer in zat de reverb weer normaal werkte.

Yep, ik herken dit van een van mijn amps. Toen ik er Webers ( met grotere magneet ) in hing, deed galm hetzelfde, leg de veer maar es uit de kast, hoor je het verschil.
Nou kom je niet met ene Fenderverb boven de 5 lijkt me.

JaY