PDA

View Full Version : van gitaar naar bas?



dvmutzy
11 juni 2004, 15:26
voor de 110e keer:

hai, ik heb nu 4 jaar gitaarles en wil eigenlijk ook basles. maar je mag maar een instrument. ik weet dus eigenlijk niet precies wat ik moet kiezen.
ik vind gitaar wel melodischer, maar ben op zich niet zo'n soleer type. eindeloze solo's vind ik eigenlijk nogal onzin. eigenlijk lijkt me gitaarspelen vooral handig voor het schrijven van liedjes
bij bas vind ik het leuk dat je alleen noten speelt. alleen is mijn bas niet zo goed (zwaarder om in te drukken dan andere bassen waa ik wel eens op gespeeld heb) en moet ik dus weer vanaf een bepaald beginners niveau begeinnen.

dus, advies? welke vragen moet ik mezelf stellen?

oja, ik zet dit ook bij de gitaristen, gewoon om zowel de mening van gitaristen als bassisten te krijgen.

Venomer
11 juni 2004, 16:40
Als je bas te zwaar speelt, dan moet je waarschijnlijk de hals en de brug afstellen.

Welk instrument je moet kiezen? Dat moet je helemaal zelf weten! Bij welk instrument voel je je het beste thuis? Het gaat echt om het gevoel dat je erbij krijgt.

Als je naar muziek luistert, waar let je dan op? Op de gitaren of op de bas?

Mr.Bluesbreaker
11 juni 2004, 20:53
Onthou dat je als bassist (vooral in bandsituatie) veel meer met de drums/percussie bezig bent dan als gitarist. Een gitarist gooit meer loopjes en licks tussendoor, over het algemeen, terwijl de bassist voor de solide basis zorgt wat ontzettend strak en goed getimed moet zijn om goed te klinken. Natuurlijk is een gitarist zonder goeie timing ook niet erg prettig om te luisteren. Je bent als bassist helemaal een met de drummer zo'n beetje, bassdrum en basssnoten wil je bv in bepaalde sitaties vaak op dezelfde tel leggen om lekker te kunnen grooven. Door teveel als bassist te spelen ga je vaak de mist in. Wat je mischien wel vaker hebt gehoord: minder is meer. De kracht zit hem in het weglaten. Met gitaar heb je iets meer vrijheid doordat je wordt begeleid door een band wanneer je soleert. Je kunt natuurlijk fantastische solo's geven op bass, maar daar heb je dan vaak die lage dreun die dan weg is, waar bij 2 gitaristen de rythem mannen (/vrouwen) voor het nodige gegrom (/tokkel) zorgen. Luister bv voor bass es naar de James Brown band. Een van de strakste funkbands uit de jaren 60/70 als je het mij vraagt. Geweldige pompende bassloopjes die de nummers samen met de drums de kracht geven. Ben je meer in de stijl van Hendrix/SRV, dan lijkt het mij zelf leuker om de gitaarpartijen te doen. Maarja daar komt het dan weer om de heok kijken dat ik een gitarist ben. Dat je bass te zwaar zou spelen is idd waarschijnlijk de afstelling, zet je snaren bv es iets lager bij de hals, vaak speelt dit al een stuk makkelijker.

MazeMouse
12 juni 2004, 09:42
Natuurlijk spelen die stuk dikkere snaren ook een rol in het zwaarder spelen.

Maar wat gezegd wordt is inderdaad dat je als bassist vaak samen met de drummer gewoon het ritmische deel van de band bent. (alleen is de bassist dan meer de 'brug' tussen het melodische en ritmische deel)
Je bent voornamelijk meer bezig met de grondtonen van de akkoorden dan echt met loopjes spelen. (alhoewel zo nu en dan een lekker snel kort fel loopje binnen een toonladder ook geweldig mooi kan klinken als je die goed uitvoert)

Voorbeelden van die overactieve bassisten zijn dingen zoals Jaco Pastorius en Marcus Miller. Heel knap wat ze kunnen maar ik krijg bij hun altijd het gevoel dat er nog een 2e bassist bij moet die de groove eronder legt.
John Myung van Dream Theater is een beetje een mix. Hij legt een heerlijke groove neer maar ondertussen als je goed zit te luisteren klinkt het alsnog alsof hij het hele nummer staat te soleren.
En dan heb je het gross van de bassisten die voornamelijk met de groove bezig zijn. (ik, alhoewel ik ook wel eens van die 'BASS SOLO' neigingen heb :oops: )

Houd dus in de gaten dat je met je basgitaar behalve een ander instrument een totaal andere stijl van spelen en een totaal andere rol in de band krijgt.

dvmutzy
14 juni 2004, 17:48
eigenlijk ben ik gitaar spelen omdat ik de baspartijen van de guano apes zo leuk vond :).

maaruhm, ja het gaat er ook omdat dat ik als ik gitaarles hou, ik in een (goed?) bandje van de muziekschool kom en aan dat samenspelen is ook waar ik vooral aan wou werken. (verder ben ik daar ook wel bezig, maar ik ken mezelf en de kans is toch wel groot dat ik dan niet ga opbellen enzo). verder is bij een eigen band het aankloten in het begin misschien nogal erg. uhm, ff kijken nou NU dus bas gaan spelen!

Indiana Joost
15 juni 2004, 10:13
Natuurlijk spelen die stuk dikkere snaren ook een rol in het zwaarder spelen.
Bas is gewoon moeilijker! :-D
Eheh.. even een paar ouwe koeien uit de sloot halen..

Maarreh Guano Apes heeft idd wel leuke baspartijen, vooral onderstaande vind ik zelf:
Open your eyes - simpel maar doeltreffend slapstukje in het couplet
We use the pain - leuk tap-dingetje
Scapegoat - mooie groove
Suzie - wtf?!
Money&Milk - plectrumloopje
Mine all mine - leuk om te spelen, met die slides

Lazy B.
15 juni 2004, 11:33
Ik zou mezelf afvragen welke rol je in een band op je zou willen nemen, welke rol goed bij je past. Daarnaast zou ik eens opletten op welke instrumenten je van nature let als je muziek luistert.

Verder lijkt het me een beetje zot om géén bas te gaan spelen omdat je eigen bas een beetje zwaar speelt. Een basgitaar speelt sowieso zwaarder dan een gewone gitaar, maar als 'ie té zwaar speelt kun je daar gewoon iets aan (laten) doen.

Suc6 ermee.

Shaggy
19 juni 2004, 11:43
Grootste gevaar hierin is dat een gitarist een bas als een gitaar bespeeld ! Tenminste, ik heb er wel last van .. aNDERDOM IS HET OOK HET GEVAL .. EEN BASSIST SPEELT GITAAR ALS EEN BAS.

Niet altijd natuurlijk .. maar in mijn geval wel .. ben nog steeds oefenende voor de bas

Jeroenvanhulsteijn
19 juni 2004, 20:36
ik ben tijd geleden ook overgestapt van gitaar naar bas, omdat dat op dat moment bruikbaarder was. in het begin is het idd wennen met samenspelen met de drums. maar dat komt vanzelf.

ik vind dat je met een bas wel veel meer de groove van een nr kunt bepalen dan met gitaar. maar dat ligt mss aan de beperkte kwaliteiten van mn slaggitaarspel.

nu ben ik weer overgestapt op gitaar. ik denk dat je met 4 jaar gitaarles voldoende basis hebt om zelf verder te studeren op gitaar. ik kan het je van harte aanbevelen om basles te nemen. bovendien....bassisten zijn dunner gezaaid dan gitaristen...dus je hebt de bandjes voor het uitkiezen als bassist.

MazeMouse
20 juni 2004, 00:06
ik ben tijd geleden ook overgestapt van gitaar naar bas, omdat dat op dat moment bruikbaarder was. in het begin is het idd wennen met samenspelen met de drums. maar dat komt vanzelf.

ik vind dat je met een bas wel veel meer de groove van een nr kunt bepalen dan met gitaar. maar dat ligt mss aan de beperkte kwaliteiten van mn slaggitaarspel.

nu ben ik weer overgestapt op gitaar. ik denk dat je met 4 jaar gitaarles voldoende basis hebt om zelf verder te studeren op gitaar. ik kan het je van harte aanbevelen om basles te nemen. bovendien....bassisten zijn dunner gezaaid dan gitaristen...dus je hebt de bandjes voor het uitkiezen als bassist.
Uitkiezen zeker wel :D

(ik heb als ras-atheïst zijnde SERIEUS christelijke bands gehad die me als bassist wilde hebben. Zelfs nadat ze wisten dat ik een 'heiden' ben :D)

freakystyle
29 juni 2004, 15:02
(ik heb als ras-atheïst zijnde SERIEUS christelijke bands gehad die me als bassist wilde hebben. Zelfs nadat ze wisten dat ik een 'heiden' ben :D)


Tja.. ik als gitarist ook das best raar he? Ik loop gewoon de hele dag te vloeken en te schelden en k wordt altijd helemaal wild als k speel maar toch wouden ze me hebben..

Er zijn toch genoeg andere gitaristen denk ik dan....maar het was vast omdat ik zo fucking goed ben haha of om de vrouwtjes aan te trekken (Maar daar geloof ik weinig van..)

Off topic.. k weet ut..