PDA

View Full Version : wat is belangrijker, element of hals?



gecko84
11 juni 2004, 13:47
Ik ben bezig met het (ver)bouwen van een 5 snarige bas. Ik heb daarvoor de hals en elektronica van een oude bas gebruikt.
Het probleem is dat door de smalle uitvoering van de brug en hals het Musicman-element dat ik heb gekocht niet past. (de snaren lopen niet over de coils)

Zelf zie ik 2 opties:
1. een brug met bredere zadels en dus ook een bredere hals, nadeel is dat een nieuwe hals duur is en die die ik nu heb speelt heel lekker omdat hij niet zo lomp is.
2. Een ander element, nadeel is dan dat ik geen element weet met een vergelijkbaar geluid en het er 1 moet zijn die geen probleem geeft met de spacing.

Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen of een idee welk element ik zou kunnen nemen voor een vergelijkbaar geluid en dat geen probleem heeft met spacing?

Kjiratsiekoedel
11 juni 2004, 19:41
de snaren van mijn strat lopen bij de brug ook niet over de coils. maakt niets uit hoor (binnen bepaalde grenzen natuurlijk)

ik den kdat het dus niets uitmaakt

als je het element schuin zet, dan klopt hij ook weer helemaal. (beetje ongebruikelijk met een bas volgens mij)

gecko84
12 juni 2004, 11:38
kan dat wel, een Musiman-element (is er 1 met dubbele rij coils) schuin zetten?
Bovendien zitten bij mij de snaren echt ver naast de coils...
Als ik de A-snaar (middelste van de 5) prcies over een coil zet, dan loopt de G-snaar echt naast de coil. :-(

michielv
15 juni 2004, 11:15
Door de titel werd ik een beetje op het verkeerde spoor gezet maar goed, mijn 2 centen:

Elk element kun je schuin zetten, tenminste, als je een gat hebt/wil/kunt maken waardoor je het element schuin kunt zetten.

EVH heeft dat vroeger ook gedaan om dit probleem op te lossen van een Gibson-spacing humbucker combineren met een Fender-spacing brug.

Een andere brug hoeft niet te betekenen dat je een nieuwe hals hoeft: alleen zullen de snaren in de hoge tonen een beetje aan de rand van toets kunnen vallen. Hoeft niet natuurlijk. Op zich geen probleem, je speelt immers bas dus daar heb je toch nix te zoeken ;)

Ik zou eens kijken of het niet mogelijk is een andere brug te monteren. Ligt er ook een beetje aan waar je het element plaatst: als het redelijk dicht bij de brug zit valt het effect ter hoogte van de hals wel mee, het gaat vaak maar om een paar mm, geen complete centimeters ofzo.

gecko84
16 juni 2004, 12:02
Dank je voor je tips. Ik ga wel even experimenteren hoe het klinkt als het element schuin staat (op een oude plank monteren ofzo).

Of ik een andere brug kan gebruiken weet ik nog niet. Mijn brug heeft een zadelbreedte van 15 mm. De spacing van de coils is ruim 15,5 mm.
Zal dus brugzadels van 16 mm moeten hebben dat is dan dus een breedteverschil van (16-15)*5 = 5 mm.
Das veel voor extra benodigde ruimte op de hals :-(

Jeroenvanhulsteijn
17 juni 2004, 12:26
http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/Temp/hoek.JPG

HOEPLA! :)

Overigens is hier de hoek 80 graden.

gecko84
17 juni 2004, 13:07
He, top... Dank je wel.
Ik heb het gister even geprobeerd (gewoon gat gemaakt in de oude body en het element erin gezet) en het kan inderdaad.
Of het daardoor anders klinkt weet ik niet maar het ziet er wel grappig uit.

Bedankt voor alle tips.

Kjiratsiekoedel
17 juni 2004, 13:28
zal er wel zeker heel 'eigen' uitzien. misschien kunnen we nog een stoer verhaal erbij verzinnen dat het de toon bevordert.

'doordat hij scheef staat worden de rond tonen die normaal van een element afglijden nu beter opgevangen dat resulteert in een meer jazzie geluid'

iemand nog andere versies?

MightyMike
17 juni 2004, 13:38
Omdat de snaren nu in een schuine hoek staan op de denkbeeldige lijn tussen de magnetische polen van de pickup, geeft dit minder ruis.


Das toch algemeen geweten :-D

Of :

Op een podium hou je de gitaar steeds schuin. Door de pickup schuin op de gitaar te zetten, en dus recht op het podium, geeft dit een natuurlijkere klank.

Kjiratsiekoedel
17 juni 2004, 14:26
Op een podium hou je de gitaar steeds schuin. Door de pickup schuin op de gitaar te zetten, en dus recht op het podium, geeft dit een natuurlijkere klank.

geniaal!!! dit heeft namelijk weer te maken met de aardmagnetische lijnen

Jeroenvanhulsteijn
17 juni 2004, 15:23
door het schuin plaatsen van het element veranderd de massatraagheid van de body. hierdoor is een betere balans te krijgen wat het speelgemak bevorderd. bovendien is, als je van kop naar brug kijkt (of van brug naar kop) het frontaal oppervlak van het element kleiner, zodat er minder verstoring op treed in het golf patroon van de trilling door de body heen. dit resulteert in evenwichtiger toon en langere sustain.

gecko84
18 juni 2004, 12:55
Zo, een boel theorieen.
Ik heb nog eens gekeken (wat snaren lagen gesteld en dergelijke). En het geluid is inderdaad anders, het klinkt minder overstuurt dan mijn andere bas met een MM-element. :-D

In ieder geval staat het wel heel appart. Ook omdat het jazz-element wat ik erbij wil zetten al onder een hoek van 80 graden stond. Lopen ze mooi parallel nu.

Groetjes Arno

Jeroenvanhulsteijn
19 juni 2004, 14:31
wel plaatjes laten zien he :)

gecko84
19 juni 2004, 23:34
Tuurlijk laat ik het eindresultaat zien. Heb alleen geen camera bij de hand dus kan geen tussentijdse vorderingen laen zien :-( .
Heb al een hals met eigen logo, en ben bezig met zagen/schuren van de definitieve body.
Bedankt voor alle tips van iedereen.

Groetjes Arno