PDA

View Full Version : Gitaar ingewanden



MightyMike
11 juni 2004, 12:58
Toen ik gisteren een losgekomen contactje vastsoldeerde in m'n gitaar, besefte ik dat ik eigenlijk héél weinig kennis van electronica heb.

Ik bedoel : ik kan contacten solderen en pickups vervangen, maar de werking van potentiometers en inputjacks ontgaat me. Ook het technisch verschil tussen tone en volume pots is me niet helemaal duidelijk.

Weet er iemand een webadres over "Toegepaste gitaar electronica" of zo?

Javaca
11 juni 2004, 13:28
op www.seymourduncan.com staan schema's.

MightyMike
11 juni 2004, 13:49
Bedank Javaca, dat zijn idd heel overzichtelijke schema's.

Ik ben echter op zoek naar een meer technische tutorial of zo. Bijvoorbeeld : aan een pot zitten drie soldeerpunten, wat is het nut daar van? Dit soort zaken.

birt
11 juni 2004, 16:20
Bedank Javaca, dat zijn idd heel overzichtelijke schema's.

Ik ben echter op zoek naar een meer technische tutorial of zo. Bijvoorbeeld : aan een pot zitten drie soldeerpunten, wat is het nut daar van? Dit soort zaken.

het is een variabele weerstand (vergelijk het met een waterkraan), welke punten je gebruikt hangt af van of je wil dat er meer weerstand is als je naar rechts draait of juist minder, 1 punt word meestal ook voor de aarding gebruikt

(correct me if i'm wrong)

MightyMike
11 juni 2004, 16:24
Dit komt al een stuk dichter in de richting van wat ik zoek... Enig idee waar ik hierover meer info kan vinden?

Kjiratsiekoedel
11 juni 2004, 20:42
hoe werkt een potmeter

{mod}Er zit een googleknop op het forum{/mod}

E-male
13 juni 2004, 12:44
ik waag een poging: aan het middelste pootje vd pot komt het signaal binnen. als de knop naar links staat, gaat het signaal via het linkse pootje eruit, als de knop naar rechts wordt gedraait gaat het signaal geleidelijk aan meer naar het rechtse pootje.

Als de pot nu als volume knob wordt gebruikt, dan is een pootje meestal gesoldeerd aan de behuizing, oftewel aan de aarding. Als de pot dan open staat, gaat het signaal volledig naar het vrije pootje, en dus door naar de output of toonpot, en als de pot dicht staat, gaat het signaal naar de andere kant; naar de aarding. Dan hoor je dus niks meer.

Toonpots werken hetzelfde, maar dan zit er tussen de behuizing en het ene pootje een 'capacitor' (kweet ff het nederlandse woord niet). Als de knop dus naar de ene kant staat gaat alles naar de output of volumepot. Als de knop naar de andere kant staat gaat het hoog eraf, maar hoe dan precies de stroom loopt weet ik eerlijk gezegd niet, dus hier mag iemand anders het overnemen :-D

The Mule
13 juni 2004, 13:17
Ik ben ook een electronische nitwit, dus toen ik dit onder ogen kreeg...

http://alembic.com/club/messages/393/10521.jpg

... heb ik maar snel hulp ingeroepen van de experts!

No guts, no glory!

:-D

birt
13 juni 2004, 13:26
ok post de guts van je gitaar!!

de mijne:
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/guildguts1.JPG
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/guildguts2.JPG

hadv
22 juni 2004, 21:58
alleen die foto met 2 batterijen is eletronisch spannend, de rest is "standaard ouwe koek normale gitaar"

een potentiometer (potmeter) is nix meer dan een spanningsdeler
op de beide uiteinden zet je het signaal en de aarde
de loper (middelste soldeerlip) "tapt" het signaal af, naarmate die dichter bij de aarde komt wordt het signaal dat op de loper staat zachter

in de newsgroup alt.binaries.e-book.technical staat een file "Tab Books - Teach Yourself Electricity and Electronics [3rd Edition, 2001].pdf" (17 juni 2004) dat de fundamenten (meer dan je lief is) uitlegt
wees er snel bij, want voor je het weet issie foetsie

gecko84
22 juni 2004, 22:29
Ik heb een keer ergens gelezen (een of andere elektronicasite), dat als je 2 volume-pot's hebt, zoals ik (bij mijn bas).
Dat wanneer je de voedingsdraad uit je element op het middelste tandje soldeert in plaats van op de meest linker (of rechter), je het volume van een element kan wegdraaien zonder dat het volume van je gitaar afneemt. Das alles wat ik weet. :-?

Jeroenvanhulsteijn
24 juni 2004, 11:45
misschien staan ze dan parallel aangesloten...dan is er niet zoveel verschil in volume als je 1 element wegdraait. voornamelijk verschil in klankkleur, denk ik.