PDA

View Full Version : baswah: Qtron of Bassballs? of natuurlijk andere shit...



bartkruizenga
11 juni 2004, 10:26
ik zoek een leuke autowah voor mijn bas.... EHX heeft goede reactie's maar welk pedaaltje geeft nou het beste geluid?

mensen met ervaringen over auto bass wah's?

misschien aanbevingen van andere wah's (wel autowahs! ik heb al een manual morley gitaarpedaal)

trab

emielow
11 juni 2004, 10:54
ikzelf heb de AW-3 van boss, is wel een leuk ding, je kunt veel regelen en instellen, maar het heeft niet echt het geluid van een bassballs

Wilbert
11 juni 2004, 11:55
EBS is de shit (tis alleen best prijzig)

Horus
11 juni 2004, 11:59
Ik heb laatst de Mini Qtron gekocht. Echt een topwah. Geen distortion zoals wel op de BassBalls zit maar dat hoef ik toch niet. Hij klinkt echt heel vet en romig en je verliest totaal geen tone, ik won zelfs wat tone. Ook kan hij het totale spectrum met gemak aan. Heb hem naast een Boss Dynamic Wah vergeleken en de boss verloor echt zwaar. De boss heeft veel meer functies maar klinkt niet half zo vet, zuigt tone, is niet true bypass en reageerde niet zo snel.

bartkruizenga
12 juni 2004, 22:17
ok thnx voor de tips, qua prijs/kwaliteit meot ik dus waarschijnlijk voor EHX gaan.... maar wat is nou de vetste? bassballs of Qtron?

bart

Indiana Joost
12 juni 2004, 23:21
Ja ben ik ook benieuwd naar.. Clunk, als je dit leest, jij hebt toch de Bassballs? Wat vind je ervan, kun je er misschien wat van opnemen?

Horus
13 juni 2004, 11:45
Ik heb een opname voor je gemaakt van de Mini Q tron.

Mijn bas is een Peavey C4, direct de computer in, geen EQ, tikje compressie. Ik denk dat mijn bas wat minder punch heeft dan de jouwe. Ik houd helemaal niet van distortion dus over de bassballs kan ik geen positieve dingen zeggen.

In de opname hoor je eerst 3 keer alle snaren, eerst keer met beide elementen (soapbars), daarna alleen bridge, daarna alleen neck. De eerste groove is een slapgroove met beide elementen, eerst droog ingespeeld, daarna met de Mini Q tron. Tweede is een groove met alleen het bridge element, eerst droog, daarna Mini Q tron. De laatste is een groove met alleen het neck element, zelfde verhaal.

De instelling van mini q tron is telkens hetzelfde: Q in het midden, Mode op Low Pass filter (enige echt bruikbare voor bas) en gain op 9 uur (is afhankelijk van de output van je bas, maar hij zit hier precies op het kantelpunt van wah open bij harde aanslag, wah dicht bij zachte aanslag).

Ik hoop dat je er wat aan hebt:
http://www.clownfleur.nl/miniqtron/MiniQtron.mp3

bartkruizenga
13 juni 2004, 12:13
ok thnx, klinkt lekker...ik ben al bijna overtuigd!
maar nu moet ef even iemand komen met een bassballs geluid
ik check de EHX site ook wel ff

bart

Indiana Joost
13 juni 2004, 17:37
Dat klinkt zeker lekker! 8-) Precies wat ik zoek eigenlijk, tenzij de bassballs net zo goed klinkt (de distortion kan ook uit..). Hier heb ik ook heel wat meer aan dan die sampletjes op www.buzzfox.com (dat zijn vaak gitaarstukjes).

Horus
13 juni 2004, 20:51
Ja he :) Ik ben er ook heel blij mee. En vergeet niet, deze opname is nog met een crappy preamp, geen EQ, en niet supernetjes ingespeeld/ingesteld. Live klinktie nog veul vetter. M'n geluid werd d'r echt dikker van. Het enige nadeel aan dit ding vind ik dat hij m'n volume ook vlink omhoog gooide (terwijl hij bij actieve bassen die een vlinke boost hebben het volume juist terug zet). Was makkelijk gefixt met een soldeerbout, een tangetje, drie draadjes en een potmeter however :)

De bassballs heb ik niet uitgeprobeert maar wat ik er van hoor is wel telkens hetzelfde, een tipisch bassballs geluid, nix unieks. Technisch gezien valt het me op dat ik van een bassballs altijd een geluid met een hele korte release heb gehoord (dus een hele snelle, korte wah, meer en blop, ik houd juist van een mwoooaaaaawwhhhh :wink: )

bartkruizenga
14 juni 2004, 07:10
ja! daar heb ik wat aan!
ik heb persoonlijk ook wel liever een mhhooooooaaaaaaaw dan een -plop-
misschien posten mensen geen bassballs omdat ze er helemaal niet zijn! :dance:
en wat is dan nog het verschil tussen mini en gewone q tron?

:speed:

Horus
14 juni 2004, 09:08
De techniek erachter is hetzelfde, je kunt alleen bij de Qtron en Qtron+ nog wat extra dingetjes zoals je wah en je droge signaal mixen, en je hebt een effects loop. Deze dingen heb ik totaal niet nodig (ik vind eigenlijk de functies op de Mini Qtron als wat teveel). Ik wil wah, and nothing but wah. Wat ik ook wel belangrijk vind: de prijs. Bij Music Store Köln is de Qtron 133 euro, en de Mini Qtron maar 79 euro. Dan valt bij mij een Boss met z'n 124 euro toch snel in het niet. Bovendien hebben ze hem op vooraat. Ik heb hem vrijwel nergens in nederland op vooraad gevonden (ook niet bij Feedback). Verzendkosten is wel wat, maar ik had wel mooi binnen 4 dagen voor nog geen 100 pleuri's een moddervette wah voor de deur afgeleverd.

basswasp
14 juni 2004, 11:13
Bassballs klinkt niet als een wah, 't is iets unieks met één truukje en daar moet je van houden.

Zelf heb ik een Boss AW-3 die ik niet gebruik, het is een ideaal ding om flink met wah geluiden te experimenteren. Mijn favorieten waren de standaard wah en de down-wah (waht de andere kant op, voor een smakkend geluid). Toch gebruik ik 'm nooit, want 't klinkt niet lekker, is te digitaal (reageert niet altijd goed) en je verliest er bakken laag mee. Eigenlijk alleen nuttig van wah-solo's en niet voor funky groovjes.

Indiana Joost
14 juni 2004, 13:50
Ik heb hem vrijwel nergens in nederland op vooraad gevonden (ook niet bij Feedback).
Vrijwel nergens of helemaal nergens? Is de Mini Q tron überhaupt ergens in Nederland uit te proberen?

sniekie
14 juni 2004, 14:23
hello!
ik heb zelf een bassbals en ik moet zeggen das een heeeel ander geluid dan wat ik net op je samples hoorde. de bassbals is meer een filter, je hoort ook zon hoog toontje er doorheen als je aanslaat, vooral als je de distortion aanzet. als je echt een wah zoek zou ik voor de qtron gaan, heb er ondertussen zelf ook een besteld omdat ik hem persoonlijk een stuk beter vind klinken dan de bassbals, als je hem als wah wil gebruiken dan, ik gebruik de bassballs jist met distortion...

bartkruizenga
14 juni 2004, 15:08
tja, de keuze staat dus vast, dan maar ff een tripje naar duitsland zien te versieren en flink gaan hamsteren :-D
(het schijnt echt de moeite waard te zijn om daar een dagje heen te gaan, zeker als je geld over hebt) :lol:

bart

Horus
14 juni 2004, 17:17
Ik heb hem vrijwel nergens in nederland op vooraad gevonden (ook niet bij Feedback).
Vrijwel nergens of helemaal nergens? Is de Mini Q tron überhaupt ergens in Nederland uit te proberen?

Ik heb hem nergens gezien. Wel te bestellen natuurlijk. Ik heb hem op ge gok gekocht, en gelukkig zonder spijt.

Indiana Joost
14 juni 2004, 19:53
Ja ik denk dat ik hem ook maar gewoon bestel, mede doordat m'n ouders hem waarschijnlijk betalen :D
Joost: "Misschien ga ik wel een effectpedaaltje bestellen.."
Moeder: "Doe maar niet!"
Joost: "Huh?"
Moeder: "Misschien kríjg je hem wel.."
Het voordeel van examen doen he 8-)

bassopotmus
15 juni 2004, 11:02
eens kijken of ik een P/J kan scoren voor me Propadeuse (hey zou eesn lukken!!!) :razz:

Indiana Joost
15 juni 2004, 19:23
:D

Mm eerst toch nog even Feedback geprobeerd..

Helaas is het door u bestelde artikel niet op voorraad. De levertijd is niet bekend, we gaan er echter wel van uit dat de levering binnen 4 tot 6 weken mogelijk zal zijn. Laat ons het even weten of wij het voor u in bestelling moeten nemen.

Nee, dat wordt Duitsland denk... binnen 4 dagen lukt dan hopelijk, zoals Horus zei.

Indiana Joost
15 juni 2004, 20:12
Hmm, Musicstore Köln heeft hem niet op voorraad. Bij Musik-Produktiv wordt het totaalbedrag (met verzendkosten dus) € 107,- tegen € 94,- bij Feedback. Toch maar even kijken of ik achter de precieze levertijd van Feedback kan komen.