PDA

View Full Version : Stevie Ray Vaughan



Ricktrodat
10 juni 2004, 16:56
De gitarist uit Texas,

Allemaal leuk en aardig,

Maar welke elementen gebruikt hij op zijn fendertje strat? :razz: :wink:

Aca Ilic
10 juni 2004, 16:59
Ik zal je uit de droom helpen !
Niemand weet het precies.

sash
10 juni 2004, 18:08
Stevie's elementen waren stock sixties pickups, maar herwonden door W.L. van Zandt.

The Thumb
10 juni 2004, 18:28
Ik ken het verhaal van Van Zandt, maar heb zelf nog nooit een eenduidig en onafhankelijk antwoord (bijvoorbeeld van SRV zelf of zijn guitartech) gelezen

In ieder geval geen Texas Specials!!!

sash
10 juni 2004, 18:36
Ik ken het verhaal van Van Zandt, maar heb zelf nog nooit een eenduidig en onafhankelijk antwoord (bijvoorbeeld van SRV zelf of zijn guitartech) gelezen



Komt omdat Cesar Diaz een deal met Fender had. Zie onder andere die Vibroverb Ri die gemaakt is met zijn mods erin. Denk ook dat SRV's gitaartech (Rene Martinez toch?) ook wat geld toegestopt kreeg om dat stil te houden

In andere woorden, als overal luid en duidelijk had gestaan dat het van Zandts waren wat er in Stevie's gitaar zat waren de Texas Specials nooit zo geliefd geweest.

Stevie heeft het meest geleerd in het tonegebied van z'n broer. Jimmie speelt ook met Van Zandts... Zegt mij genoeg iig :)

SBloke
10 juni 2004, 18:37
De gitarist uit Texas,

Allemaal leuk en aardig,

Maar welke elementen gebruikt hij op zijn fendertje strat? :razz: :wink:



Lijkt me best krap/knap zo onder de grond... ( of is hij gecremeerd?)

(sorry, inkoppertje, kon het niet laten..)

Bluesbreaker
10 juni 2004, 19:49
Lijkt me best krap/knap zo onder de grond... ( of is hij gecremeerd?)

(sorry, inkoppertje, kon het niet laten..)

als je dood bent kun je nooit gitaar spelen hoor, of je nou gecremeerd of begraven bent...... :D

shit, weer een illusie minder :wink:

marc_o
10 juni 2004, 22:37
Ik ken het verhaal van Van Zandt, maar heb zelf nog nooit een eenduidig en onafhankelijk antwoord (bijvoorbeeld van SRV zelf of zijn guitartech) gelezen



Komt omdat Cesar Diaz een deal met Fender had. Zie onder andere die Vibroverb Ri die gemaakt is met zijn mods erin. Denk ook dat SRV's gitaartech (Rene Martinez toch?) ook wat geld toegestopt kreeg om dat stil te houden

In andere woorden, als overal luid en duidelijk had gestaan dat het van Zandts waren wat er in Stevie's gitaar zat waren de Texas Specials nooit zo geliefd geweest.

Stevie heeft het meest geleerd in het tonegebied van z'n broer. Jimmie speelt ook met Van Zandts... Zegt mij genoeg iig :)

Eehm, zaten er in die Signature strat van zijn broer niet toevallig Texas Specials? Volgens mij waren die zelfs ontworpen in samenwerking met Jimmy Vaugn....of ik moet me sterk vergissen, en dat is haast onmogelijk, want vergissen is menselijk..

guvnor
11 juni 2004, 09:09
Ben ook op verschillende sites verhalen tegengekomen dat Stevie een aantal gigs gedaan heeft met de eerste versies van de SRV Strat. Dit omdat hij overwoog #1 te vervangen. Die signature Strats waren uitgerust met Texas Specials (volgens diezelfde sites). Wat Stevie zelf van die Strats vond heb ik eigenlijk nooit kunnen vinden.

Ricktrodat
11 juni 2004, 09:10
Goh dat zit ingewikkelder in elkaar dan ik dacht!!
Maar met die texas special pickups kom je niet in de buurt van zijn geluid?

sash
11 juni 2004, 11:41
Goh dat zit ingewikkelder in elkaar dan ik dacht!!
Maar met die texas special pickups kom je niet in de buurt van zijn geluid?

Het is wel de bedoeling, maar als je goed gaat vergelijken hoor je gewoon dat die Texas Specials alleen maar kunnen dromen over echte SRV toon.

X-Pensive Wino
11 juni 2004, 11:46
als je dood bent kun je nooit gitaar spelen hoor, of je nou gecremeerd of begraven bent...... :D

shit, weer een illusie minder :wink:

en toch ik ik zo'n idee dat er een fucking allstar jam aan de gang is daar boven op die grote wolk,met all the great ones who past away 8-)

guvnor
11 juni 2004, 13:23
Goh dat zit ingewikkelder in elkaar dan ik dacht!!
Maar met die texas special pickups kom je niet in de buurt van zijn geluid?

Het is wel de bedoeling, maar als je goed gaat vergelijken hoor je gewoon dat die Texas Specials alleen maar kunnen dromen over echte SRV toon.

En zelfs met dezelfde pups zul je veel moeite moeten doen om dezelfde tone te kunnen produceren. Zijn tone werd voor een groot deel bepaald door zijn manier van spelen. Heavy strings, heavy strumming...
Bekijk z'n concerten maar eens en zie hoe hij tekeer gaat.

Ricktrodat
11 juni 2004, 13:40
Ja dat tekeer gaan dat kun je wel zeggen! Ik heb onlangs een DVD gekocht( Stevie Ray Vaughn and Double Trouble Live at the El Mocambo). Daar speelt hij geweldig, alleen als hij zich op zijn gemak voelt dan legt hij zonder moeite zijn gitaar in zijn nek, speelt hij met zijn gitaar achter zijn rug en gaat hij even op zijn gitaar springen. Als hij nog langer had geleefd had hij waarschijnlijk net als Hendrix ook nog zijn gitaar in de fik gestoken. :soul: :-D

munkie
11 juni 2004, 14:49
Jullie experts weten ongetwijfeld al dat SRV in zijn begintijd op....TOKAI speelde? Hij heeft eens de cover van een Tokai catalogus gesierd en ze maakten ook reclame met hem in de GP. Men fluistert zelfs dat de strat die SRV vasthoudt op de cover van Texas Flood een Tokai was!
FF wat anders, de Fender Customshop heeft een limited edition uit van de SRV gitaar. Hebben ze alvast voor je afgeragd, op de hardware na dan :???:
http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Fender/PR/SRV-Tribute-Limited.html
Kost maar 10.000 dollar :o
Ben nu (weer) bezig met SRV materiaal, blijkt weer dat de man een phenomenale rechterhandtechniek had. Die slagjes in Dirty Pool 5 minuten volhouden en er nog bij zingen ook!! :-D

Groetjes Freek.

Les Paul
11 juni 2004, 17:33
Goh dat zit ingewikkelder in elkaar dan ik dacht!!
Maar met die texas special pickups kom je niet in de buurt van zijn geluid?

Het is wel de bedoeling, maar als je goed gaat vergelijken hoor je gewoon dat die Texas Specials alleen maar kunnen dromen over echte SRV toon.

En zelfs met dezelfde pups zul je veel moeite moeten doen om dezelfde tone te kunnen produceren. Zijn tone werd voor een groot deel bepaald door zijn manier van spelen. Heavy strings, heavy strumming...
Bekijk z'n concerten maar eens en zie hoe hij tekeer gaat.

En vergeet zijn versterkers niet. Fender, Marshall, Dumble....en allemaal tegelijk.

sash
11 juni 2004, 23:09
Jullie experts weten ongetwijfeld al dat SRV in zijn begintijd op....TOKAI speelde? Hij heeft eens de cover van een Tokai catalogus gesierd en ze maakten ook reclame met hem in de GP. Men fluistert zelfs dat de strat die SRV vasthoudt op de cover van Texas Flood een Tokai was!



Tokai was slechts een tijdelijk uitstapje. Hij heeft vanaf de jaren 70 op z'n #one gespeeld. Stevie had ook enkele Tokai's in begin eighties en die zwarte is indeed ook een Tokai. Kan me er wel wat bij voorstellen, want Tokai's zijn geweldige gitaren, maar over de jaren heen issie toch z'n Fender trouw gebleven.

Aca Ilic
13 juni 2004, 20:35
Ik vind dat hele bul.... over Stevie's geluid een beetje uit de hand begint te lopen. Als erste zijn vingers , zijn ziel , snaren, aanslagtechniek maakten Stevie zo uniek gitaarspeler ( om niet verder te gaan verdiepen over zijn gebruik van Dumble versterkers, effecten etc, etc...).Alles wat we hier aan het bulshitten zijn, is alleen een som van alles dat WE zelf gelezen hebben in verschillende forums, magazines, enz.., en wat langzamerhand een uitgekauwde verhaal aan het worden is.Voor eens en altijd:
ik heb Stevie op verschillende gitaren , versterkers, effecten zien ( lees horen spelen) en hij klonkt precies als...guess what ?- STEVIE !!!Dus als iemand nog steeds als Stevie wil klinken lees dit aandachtig:

LEER EENS TOCH ALS STEVIE SPELEN (if that makes you happy),

maar probeer alsjeblieft ook iets van eigen ziel en kreativiteit in te brengen, om wat meer waarde aan blues te toevoegen.

Bluesbreaker
13 juni 2004, 21:22
Ik vind dat hele bul....

ik niet, als iemand wil weten wat voor pickups of wat dan ook hij gebruikt, so what