PDA

View Full Version : Zelfbouw pedaal, maar wat...



idno
10 juni 2004, 10:01
test (t loopt weer s te kloten hier :evil: )

idno
10 juni 2004, 10:01
Ik wil graag zelf een pedaaltje in elkaar knutselen, maar ik zit alleen met het probleem van watvoor pedaal :-?
Ik wilde eerst een TS-808 kloon maken, maar omdat ik hier vaak lees dat je daar het meeste aan hebt met een buizenversterker, begin ik toch wel te twijfelen.
Mijn andere opties zijn: een Big Muff, of een Fuzzface, of een DOD 440 envelope filter.
Alle schema's haal ik van www.generalguitargadgets.com, omdat alles daar wel duidelijk staat uitgelegd.
Aangezien ik geen ervaring heb met het zelf bouwen van pedalen (wel met solderen e.d.), is de vraag: waarmee kan ik het beste beginnen en waar heb ik het meeste plezier van? :???:
Ik speel vooral grunge/(nu)metal en heb een simpele thuis versterker van 15 watt en een Boss GT-3 en een 7 en 6 snarige gitaar.
Iemand suggesties / advies??

alvast bedank :)

schizo910
10 juni 2004, 10:08
Ik zou zelf eerder op zoek gaan naar een goede versterker en me daarna verdiepen in pedalen en het zelf bouwen daarvan, heb je er tien keer meer plezier van.

Maar hey, als je het wil doen omdat je het gewoon leuk vindt, dan zou ik gewoon kiezen voor het effect dat je het meest bevalt en absoluut niet luisteren naar wat anderen daar weer van vinden...

V!N
10 juni 2004, 10:11
Als het je allereerste wordt en je zoekt iets wat scheurt, probeer dan iets met "easy" in de naam.
Easy Face, Easy Drive, die grappen. Er is ook nog een Easy Vibe, maar die zoek je vast niet. De eenvoudigste enveloppefilter is Nurse Quacky, dat is een sterk vereenvoudigde kloon van de Electro Harmonix Dr. Quack, met een aantal leuke expirimenten en verbeteringen.

Nog een leuke tip, op http://www.runoffgroove.com staan veel geluidsfragmenten van zelfbouwprojecten. Daar vind je ook veel perfboard-layouts. Voor de eenvoudige pedalen is een printplaat etsen eigenlijk overbodige luxe.

succes !

dejohan
10 juni 2004, 11:52
Mij leek het ook leuk om eens een effectje te bouwen. Maar ik denk dat het grootste probleem is om doosjes en de voetschakelaar te vinden, of kan je dat in een gewone electrische compenentenzaak kopen?
Nog een optie is een oud effectje slopen om dat te gebruiken, maar ja, de voorraad 'te slopen effectjes' is natuurlijk beperkt.