PDA

View Full Version : Aarding



Useless
10 juni 2004, 09:29
Misschien een stomme vraag, maar hier weet ik absoluut geen bal van
Is het slecht voor de versterker om zonder aarding te spelen of krijg je
enkel wat bijgeluiden zoals meer brom en geruis

Kjiratsiekoedel
10 juni 2004, 09:33
soms bijgeluiden als brom/ruim (hoeft niet)

theoretisch zou je ook geëlectrocuteerd kunnen worden

Useless
10 juni 2004, 09:41
AI :soul:

IndiepoprockJesse
10 juni 2004, 10:35
het is ook niet echt positief voor je apparatuur (gitaar en amp) dus ik zou gewoon een geaard stopcontact zoeken en een verleng kabeltje er heen gooien als je gaat spelen, doe ik ook..

Jesse//

Dirk_Hendrik
10 juni 2004, 11:49
Ervanuitgaand dat je apparatuur in goede conditie is, en niet nat wordt e.d is er geen direct "gevaar" als je ongeaard speelt. Dat het slecht is voor je apparatuur is ronduit onzin.
Aarde is voor: Veiligheid (een omgestoten glas water bijvoorbeeld)
Ontstoring. Een geaard apparaat is dus meestal (wat) stiller.

Raffel
10 juni 2004, 12:15
waar ik woon is zeer lage piekspanning en maakt het dus bijzonder weinig uit of je een geaard stopcontact gebruikt, heb ik me laten vertellen.

Robbert
10 juni 2004, 12:28
Piekspanning heeft er -denk ik- weinig mee te maken.

Je krijgt een piek als je de stofzuiger aanzet, dat kun je zien aan de lampen of horen als de radio aanstaat. Daar kan een geaard stopcontact ook niks mee.

Aarde helpt tegen de punten die DH al opsomde. De metalen behuizing van een versterker is geaard, waardoor er een soort kooi ontstaat die zorgt voor minder storing.

MightyMike
22 juli 2004, 09:39
Ik weet dat dit een wat ouder topic is, maar toch... Bekijk het als het bewijs dat er toch mensen zijn die de zoekfunctie gebruiken :) .

In ons huidige repetitiekot is er geen enkel geaard stopcontact, met de nodige ruis en feedback tot gevolg. Bestaat er een manier om bijvoorbeeld een stekkerdoos te aarden? Let wel, ik heb evenveel verstand van elektriciteit als van vrouwen, dus geen high-tech oplossingen a.u.b. ...