PDA

View Full Version : [metal] Beginner



Sju
9 juni 2004, 22:10
Hallo :) Ook ik wil gaan beginnen met bassgitaar spelen. Heb ook zo'n beetje alle beginners topic's gelezen. Alleen veel daarvan gaan niet over metal en ik vraag me nou af, wat bepaald dat geluid nou precies? Zou je metal met een jass bass niet kunnen produceren bijv.?

Over yamaha hoor ik veel goeie dingen, zitten daar modelen tussen die wat meer gebruikt worden voor metal? Iemand zij overigens dat disortion helpt voor *metal geluid*. Nouja, jullie worden al bedolven onder beginners topics, dus ik hou het maar even kort.

MuNKeY
9 juni 2004, 22:30
metal met een jazzbass kan makkelijk , maar voor het echte zware geluid is wel een bas aan te raden met 2 dikke humbuckers vind ik
het geluid is dan gewoon net iets zwaarder

er zijn wel metal bassisten die met distortion spelen , vooral bands met maar 1 gitarist maar dat hoeft natuurlijk niet

zelf zou ik voor metal gewoon een goeie 5 snaar pakken , aangezien veel metal bands nog wel eens in D,C of zelfs B spelen
maar zelf speel ik in een stonerrock band, daar heb ik ook een C stemming bij , maar ik heb mn 4 snarige bas een setje snaren van een 5 snaar gebruikt , (de onderste(.45) dus niet) klinkt wel vet , dat zou je dus ook kunnen proberen ipv een 5 snaar

AntY
10 juni 2004, 01:36
ok even een kort verhaal aangezien het vaker is behandeld:

1. ik vind dat je elke bas wel voor metal kan gebruiken qua geluid. toch zie je veel verschillende benaderingen: sommige bassisten kiezen voor veel definitie in hun geluid zodat ze goed hoorbaar zijn, anderen gaan dieper in de mix zitten: je hoort ze pas als ze er niet meer zijn :wink:

2. 5-snarig is makkelijk: een hoop metal gebruikt inderdaad die 5e snaar. als je je eigen muziek maakt is het niet noodzakelijk zoiets te hebben hoor: martin mendez van opeth speelt op een 4-snarige jazz en die band klinkt ook vrij zwaar soms.

3. bespeelbaarheid is erg belangrijk

4. zoek op de tweedehandsmarkt. meer waar voor je geld. er kan niet veel stuk aan een bas wat je moeilijk ziet bij het uittesten en wat niet goedkoop te verhelpen is (als er toch gebreken zijn is dat meestal wat electronica).

Lazy B.
10 juni 2004, 09:36
Ik neem aan dat je voor je metal band op zoek bent naar een bas met een beetje power. Alhoewel ik zelf een fervent Jazz Bass fanaat ben, zou ik je die afraden voor deze stijl muziek. Met name vanwege de enkele elementen die er op de Jazz Bass zitten. Dubbele elementen, humbuckers, voldoen denk ik beter aan de eisen die metal aan de bassist stelt. Bovendien zou ik voor een actieve bas gaan. Succes!

Sju
10 juni 2004, 10:14
Ik neem aan dat je voor je metal band op zoek bent naar een bas met een beetje power. Alhoewel ik zelf een fervent Jazz Bass fanaat ben, zou ik je die afraden voor deze stijl muziek. Met name vanwege de enkele elementen die er op de Jazz Bass zitten. Dubbele elementen, humbuckers, voldoen denk ik beter aan de eisen die metal aan de bassist stelt. Bovendien zou ik voor een actieve bas gaan. Succes!
Nah, nog niet voor een band hoor :) Heb pas een paar keer met een bass gespeelt dus.

iig bedankt voor de reacties so far :)

AntY
10 juni 2004, 13:02
lazy b, jazz elementen hebben juist een geluid waarmee je goed door een mix heen kan prikken. mijn corvette met 2 J-elementen doet het prima in ieder geval, en dat vinden wel meer basssisten ;)


natuurlijk, als je liever diep onder de mix gaat zitten kan je beter iets als een ESP oid kopen :)

Lazy B.
10 juni 2004, 13:32
"Door een mix heen kan prikken"? "Diep onder de mix gaat zitten"? Wat is dat voor geheimtaal? :wink:

AntY
10 juni 2004, 14:56
nou als je bijvoorbeeld luisterd naar Children of Bodom om maar iets te noemen, hoor je de baslijn eigenlijk niet: hij is er wel, en als hij stopt hoor je een enorm verschil, maar je kan zijn verschillende noten niet onderscheiden.

bij maiden biijvoorbeeld of opeth of after forever hoor je veel beter wat voor lijntje de bassist speelt. groot verschil :)

Lazy B.
10 juni 2004, 15:33
Okay, I get the picture.

Dan heb je inderdaad gelijk dat je met een Jazz Bass lekker door de mix heen kan prikken. Maar toch heb ik wel mijn twijfel of een Jazz Bass goed bij metal past.

Ik zou zeggen; ga lekker een paar uurtjes in een (grote) instrumentenwinkel (zo eentje waar ze je een beetje met rust laten) basjes uitproberen.

Toedeledoki!

Phyrexian
10 juni 2004, 15:48
Ik ben ook meer te vinden voor het geluid van single coils in metal... anders hoor je je riffs niet meer als de gitarist ook wat bass en veel distorion in z'n sound heeft.
Of een Musicman eventueel. Enorm veel punch waardoor je ook héél goed in de mix zit.

Kheb een Warwick en die doet het héél goed voor punch.

Héél belangrijk, als je jezelf wilt horen in een metalband, is een goed gebruik van EQ op de amp niet te onderschatten. Gebruik best meer dan genoeg mids in je sound. En ga vooral zeker niet voor een gescoopte sound (veel bass, weinig of geen mids en veel treble), hoe mooi het ook klinkt als je alleen speelt, in een band zorgt die mid-scoop ervoor dat je jezelf niet of nauwelijks hoort. Je sound voelen zal je wel doen, maar ik wil m'n riffs ook horen natuurlijk.

Het helpt ook daar enkel de bridge pickup in je bass te gebruiken; die heeft een meer punchy geluid waardoor je makkelijker door de wall of sound van de gitaren prikt.

MazeMouse
10 juni 2004, 16:28
Als je flink gedefinieerd gehoord wil worden doe dan wat Cliff Burton ook deed.
Iets minder bass en treble en lekker veel midrange in je EQ draaien ;)
Als je flink wilt rammelen neem van een 5snaren bas en verstem die naar A en draai je hele midrange eruit :p (zoals Fieldy van KoRn :P)


Ikzelf speel met een OLP Stingray5
En over het algemeen ben ik altijd wel goed te horen. (maar dat zou ook kunnen komen omdat ik mezelf altijd zo asociaal hard zet :D)

AntY
10 juni 2004, 16:41
Maar toch heb ik wel mijn twijfel of een Jazz Bass goed bij metal past.


download maar:

Opeth - Wreath

Phyrexian
10 juni 2004, 17:36
Yeah Opeth rules.
Bassist van Iron Maiden speelt ook altijd op Fender. De bassist van Sepultura ook en er zijn er nog wel meer.

Bastijn
10 juni 2004, 18:02
Na de dood van Cliff Burton is de Metallica bassound altijd gedomineerd door Jazz bassen (eerst Jason Newsted, nu Rob Trujillo) voorzover de bas te horen is dan. Bij Metallica lijkty het alsof de bas weggedrukt wordt door de gitaren, maar dat komt omdat de bas altijd (met uitzondering van St. Anger) heel zacht staat bij 'tallica.

Ik speel ook met mijn jazzbas in mijn metalband, dat vind ik heel goed klinken, maar met mijn Gibsonelement komt de bas in metal ook goed terecht.

Er zijn twee dingen waar je op moet letten als je een bas voor metal doeleinden gaat kopen.

1. Wat voor geluid wil je (duh....)
Je zou ons enorm helpen als je een band+nummer noemt, waarin het
basgeluid wat jij wil goed te horen is.
2. Al eerder genoemd: de bespeelbaarheid van de bas. Voor metal wil je
een bas met een dunne, 'snelle' hals. Ibanez spant daarmee de
kroon, maar dit is heel persoonlijk, aangezien de bassist van Iron
Maiden een bas gebruikt met de meest logge hals die er is (P-bas).

Noem een nummer waarin je de bas mooi vind, dan vertellen wij je welke bassen je moet gaan uitproberen, en dan mag je helemaal zelf beslissen welke je het best vind klinken, en het lekkerst aanvoeld.

Bastijn
10 juni 2004, 18:35
Na de dood van Cliff Burton is de Metallica bassound altijd gedomineerd door Jazz bassen (eerst Jason Newsted, nu Rob Trujillo) voorzover de bas te horen is dan. Bij Metallica lijkty het alsof de bas weggedrukt wordt door de gitaren, maar dat komt omdat de bas altijd (met uitzondering van St. Anger) heel zacht staat bij 'tallica.

Ik speel ook met mijn jazzbas in mijn metalband, dat vind ik heel goed klinken, maar met mijn Gibsonelement komt de bas in metal ook goed terecht.

Er zijn twee dingen waar je op moet letten als je een bas voor metal doeleinden gaat kopen.

1. Wat voor geluid wil je (duh....)
Je zou ons enorm helpen als je een band+nummer noemt, waarin het
basgeluid wat jij wil goed te horen is.
2. Al eerder genoemd: de bespeelbaarheid van de bas. Voor metal wil je
een bas met een dunne, 'snelle' hals. Ibanez spant daarmee de
kroon, maar dit is heel persoonlijk, aangezien de bassist van Iron
Maiden een bas gebruikt met de meest logge hals die er is (P-bas).

Noem een nummer waarin je de bas mooi vind, dan vertellen wij je welke bassen je moet gaan uitproberen, en dan mag je helemaal zelf beslissen welke je het best vind klinken, en het lekkerst aanvoeld.

Bastijn
10 juni 2004, 18:36
Na de dood van Cliff Burton is de Metallica bassound altijd gedomineerd door Jazz bassen (eerst Jason Newsted, nu Rob Trujillo) voorzover de bas te horen is dan. Bij Metallica lijkty het alsof de bas weggedrukt wordt door de gitaren, maar dat komt omdat de bas altijd (met uitzondering van St. Anger) heel zacht staat bij 'tallica.

Ik speel ook met mijn jazzbas in mijn metalband, dat vind ik heel goed klinken, maar met mijn Gibsonelement komt de bas in metal ook goed terecht.

Er zijn twee dingen waar je op moet letten als je een bas voor metal doeleinden gaat kopen.

1. Wat voor geluid wil je (duh....)
Je zou ons enorm helpen als je een band+nummer noemt, waarin het
basgeluid wat jij wil goed te horen is.
2. Al eerder genoemd: de bespeelbaarheid van de bas. Voor metal wil je
een bas met een dunne, 'snelle' hals. Ibanez spant daarmee de
kroon, maar dit is heel persoonlijk, aangezien de bassist van Iron
Maiden een bas gebruikt met de meest logge hals die er is (P-bas).

Noem een nummer waarin je de bas mooi vind, dan vertellen wij je welke bassen je moet gaan uitproberen, en dan mag je helemaal zelf beslissen welke je het best vind klinken, en het lekkerst aanvoeld.

Bastijn
10 juni 2004, 18:44
Na de dood van Cliff Burton is de Metallica bassound altijd gedomineerd door Jazz bassen (eerst Jason Newsted, nu Rob Trujillo) voorzover de bas te horen is dan. Bij Metallica lijkty het alsof de bas weggedrukt wordt door de gitaren, maar dat komt omdat de bas altijd (met uitzondering van St. Anger) heel zacht staat bij 'tallica.

Ik speel ook met mijn jazzbas in mijn metalband, dat vind ik heel goed klinken, maar met mijn Gibsonelement komt de bas in metal ook goed terecht.

Er zijn twee dingen waar je op moet letten als je een bas voor metal doeleinden gaat kopen.

1. Wat voor geluid wil je (duh....)
Je zou ons enorm helpen als je een band+nummer noemt, waarin het
basgeluid wat jij wil goed te horen is.
2. Al eerder genoemd: de bespeelbaarheid van de bas. Voor metal wil je
een bas met een dunne, 'snelle' hals. Ibanez spant daarmee de
kroon, maar dit is heel persoonlijk, aangezien de bassist van Iron
Maiden een bas gebruikt met de meest logge hals die er is (P-bas).

Noem een nummer waarin je de bas mooi vind, dan vertellen wij je welke bassen je moet gaan uitproberen, en dan mag je helemaal zelf beslissen welke je het best vind klinken, en het lekkerst aanvoeld.

Bleak
11 juni 2004, 12:15
Anty is volgens mij ZOOOO into Opeth :cool:

Ik was een tijdje ook echt super verslaafd btw! nu ben ik meer into funeral doom zeg maar :)

Phyrexian
11 juni 2004, 13:23
Tja Metallica. Het is altijd geruzie geweest tussen Hetfield en Newsted over die bassound. Hetfield piktte altijd de frequenties in die Newsted nodig had om door de mix te prikken... plus de bass zit al diep in de mix op bijvoorbeeld And Justice For All.

Sju
11 juni 2004, 16:24
Na de dood van Cliff Burton is de Metallica bassound altijd gedomineerd door Jazz bassen (eerst Jason Newsted, nu Rob Trujillo) voorzover de bas te horen is dan. Bij Metallica lijkty het alsof de bas weggedrukt wordt door de gitaren, maar dat komt omdat de bas altijd (met uitzondering van St. Anger) heel zacht staat bij 'tallica.

Ik speel ook met mijn jazzbas in mijn metalband, dat vind ik heel goed klinken, maar met mijn Gibsonelement komt de bas in metal ook goed terecht.

Er zijn twee dingen waar je op moet letten als je een bas voor metal doeleinden gaat kopen.

1. Wat voor geluid wil je (duh....)
Je zou ons enorm helpen als je een band+nummer noemt, waarin het
basgeluid wat jij wil goed te horen is.
2. Al eerder genoemd: de bespeelbaarheid van de bas. Voor metal wil je
een bas met een dunne, 'snelle' hals. Ibanez spant daarmee de
kroon, maar dit is heel persoonlijk, aangezien de bassist van Iron
Maiden een bas gebruikt met de meest logge hals die er is (P-bas).

Noem een nummer waarin je de bas mooi vind, dan vertellen wij je welke bassen je moet gaan uitproberen, en dan mag je helemaal zelf beslissen welke je het best vind klinken, en het lekkerst aanvoeld.
Iets fout gegaan bastijn ? :razz:
1. Pantera - New level of Pantera - Becoming om maar iets te noemen.
2. Tja, ik dus geen idee wat lekkerder speelt, so noem maar wat bassen om uit te proberen :).

AntY
12 juni 2004, 15:01
niks ibanez, zoals je zegt is het gewoon heel persoonlijk. zelf kan ik niks met zon hals van een soundgear, wordt er spontaan knettergek van als ik er op speel.


sinds wanneer speelt Trujillo jazz bassen?

en newsted: op justice nog alembics volgens die site van laatst. daarna gebruikte hij op tours inderdaad sadowsky's. vraag je wel even af of hij die ook in de studio gebruikte....

Laus
13 juni 2004, 20:32
Yeah Opeth rules.
Bassist van Iron Maiden speelt ook altijd op Fender. De bassist van Sepultura ook en er zijn er nog wel meer.

voor zover ik weet speelt Steve Harris op Sadowsky en niet meer op Fender.

gershwin5150
15 juni 2004, 12:06
voor zover ik weet speelt Steve Harris op Sadowsky en niet meer op Fender.

Sadowsky?
Volgens mij heeft die man echt alleen Fenders hoor? Maarja kheb ze het laatste jaar niet gezien, dus het zo kunnen. Maar ik kan het me niet voorstellen :)

AntY
15 juni 2004, 12:28
ik heb gister de rock in rio dvd bekeken. die is in 2003 geschoten. gewoon zn oude fender.

Bastijn
15 juni 2004, 15:36
Volgens mij speelt de bassist van Pantera op een Musicman Stingray, maar ik zal het nummer is ff downloaden...

Bigfoot414
15 juni 2004, 15:39
Stingrays zijn ook wel goeie beukbassen. je kunt er echt moddervette tonen uit pompen.

Phyrexian
15 juni 2004, 16:57
Volgens mij speelt de bassist van Pantera op een Musicman Stingray, maar ik zal het nummer is ff downloaden...

Zou kunnen, maar meestal gebruikt hij Spector bassen... heeft/had Rex geen signature bij dat merk???