PDA

View Full Version : Tips over effecten en pedalen



Tom Belgium
9 juni 2004, 21:34
Hallo,

ik ben sinds kort gitarist in een band en zou graag wat meer apparatuur kopen om gevarieerder en origineler te kunnen klinken. Op mijn versterker (Marshall 8100) kan ik enkel kiezen tussen een clean of een overdrive-kanaal.

Wie kan er mij goede raad geven over gebruik van effectenpedalen? Ik heb al gehoord dat het beter is aparte pedalen te kopen ipv all-in-one-bakjes. Men heeft mij ook aangeraden te beginnen met een delay-pedaal. Wat is eigenlijk allemaal het verschil tussen fuzz-flanger-phase-chorus-...?

BTW: genre van onze band is Pixies, U2, Travis, Sophia, Coldplay, ...

Thnx a million!

Blijepanda
9 juni 2004, 21:42
Ik verplaats deze even naar het effectenforum.

Robbert
9 juni 2004, 22:35
U2 achtige muziek? Primair delay en dan een leuke chorus erbij!

Wat voor budget heb je? Een Ibanez DE7 is een erg interessante delay en betaalbare delay.
Ikzelf zweer bij mijn CM DeLayla, alhoewel die voor sommigen te helder is. Ook heeft ie kuren bij sommige versterkers op hoge delay instellingen.

Chorus. De Boss CE-5 is vrij bekend, niet perfect maar een leuk chorusje. Aardig wat mogelijkheden en prima kwaliteit.
Je kunt ook eens kijken naar een CE-2 -als je die kunt vinden. Twee draaiknoppen, erg simpel, erg mooi.

Fuhgawz
10 juni 2004, 09:17
U2? Muziek? :???:
Anyway, the Pixies zijn wel een hele leuke band. Voor zover ik weet gebruikt Black Francis geen effecten, alleen de kanalen van zijn Marshall. Joey Santiago gebruikt in ieder geval een wah wah en een korte delay bij sommige nummers.

Epic
10 juni 2004, 11:57
Ik heb al gehoord dat het beter is aparte pedalen te kopen ipv all-in-one-bakjes.

Misschien is het juist handig om met een multi-effect te beginnen, kan je een beetje zoeken naar welke geluiden je leuk vindt, en daar dan later (betere kwaliteit) pedalen voor te kopen.

Hier staat wel wat info over verschillende effecten.
http://harmony-central.com/Effects/effects-explained.html

jaywalker
10 juni 2004, 16:40
Met me dl-4 kan ik nu ook delux memory man simuleren (gebruikt edge van u2 ook). Dies echt heerlijk (delay met een chorus er over). Opzich klinkt een neutrale delay met me boss ce-2 ook wel, maar memory man is toch duidelijk beter.

BlackSun
10 juni 2004, 17:29
Als je niet weet wat alle effecten precies zijn idd een multieffect kopen. Kan je mooi alles uitproberen en kwaliteit is vaak wel voldoende om lekker mee te spelen. Als het uiteindelijk blijkt dat je amar een paar effecten echt gebruikt, dan verkoop je je multi effect en ga je voor high-quality losse pedaaltjes.

dejohan
10 juni 2004, 21:35
Hallo,

ik ben sinds kort gitarist in een band en zou graag wat meer apparatuur kopen om gevarieerder en origineler te kunnen klinken. Op mijn versterker (Marshall 8100) kan ik enkel kiezen tussen een clean of een overdrive-kanaal.

Wie kan er mij goede raad geven over gebruik van effectenpedalen? Ik heb al gehoord dat het beter is aparte pedalen te kopen ipv all-in-one-bakjes. Men heeft mij ook aangeraden te beginnen met een delay-pedaal. Wat is eigenlijk allemaal het verschil tussen fuzz-flanger-phase-chorus-...?

BTW: genre van onze band is Pixies, U2, Travis, Sophia, Coldplay, ...

Thnx a million!

Je kan reverb, chorus, delay en wah overwegen. Maar verwacht geen wonderen, uitgezonderd U2 gebruiken deze groepen niet echt veel effecten. Voor deze groepen is het allerbelangrijkste is om in de eerste plaats een mooi clean gitaar geluid te hebben. Dus pas je gitaar, versterker en vooral speeltechniek aan om tot zo'n mooi geluid te komen. De meeste coole geluiden hangen veel meer af van speeltechniek dan echte effecten.