PDA

View Full Version : Tempo



moretel
19 april 2002, 13:48
Steeds sneller gaan spelen is een fenomeen waar meerdere band aan lijden geloof ik.
Nu waren we vorige week aan het oefenen en ik kon de zang niet meer bijhouden zo snel speelden we op een gegeven moment. Jullie spelen te snel zeg ik, nee jij speelt steeds sneller riepen ze.
Maar de drummer en bassist moeten dat toch vast houden. Ik heb bij arpeggios's wel de neiging om te versnellen maar dat mogen de bassist en drummer toch niet laten gebeuren?

pimmetje
19 april 2002, 14:58
Hmmmm... da's eigenlijk best een lastige. Dat ligt er ook een beetje aan hoe hoog het jam-gehalte bij jullie in de band is.

In principe vind ik dat de bas en de drum het tempo moeten bepalen en vasthouden. Echter, de gitarist moet ook maar zorgen dat zijn solo's in het juiste tempo blijven. Dan is namelijk het probleem helemaal opgelost :smile:

Nu weer even terug naar het jam-gehalte. Het is te verdedigen dat de solist ook het tempo van het nummer aangeeft. Het heet niet voor niets "lead".
Voorbeeld: tegen 't einde van een nummer neemt de solist het heft in handen en trekt het hele tempo steeds sneller om dan op een top te kunnen eindigen.

moretel
19 april 2002, 16:00
Bij Jammen zijn er nooit problemen, dan gaat het vanzelf en voelt iedereen het goed aan. Bij sommige nummers treedt het erg sterk naar voren, meestal zijn dat nummers waarin ik arpegio's speel en /of tokkel en ook nog zing. Ik let dan goed op de bas en drums maar ik heb dan echt behoefte aan een strak fundament omdat ik anders in de problemen kom terwijl ik 2 dingen tegelijk moet doen. Ik moet dan echt kunnen rekenen op drummer en bassist, zodra die allerlei dingen tussendoor gaan priegelen raak ik de draad kwijt, m.n. in de instudeerfase. Bij optredens zetten we ook wel eens te snel in maar edan redden we ons er wel uit.

pimmetje
20 april 2002, 08:24
Je geeft zelf eigenlijk al de oplossing :smile:
Laat die drummer en bassist bij het instuderen van die lastigere stukken gewoon zo droog mogelijk spelen. Verder weet ik niet of je thuis die stukken ook met een metronoom oefent. Da's echt HEEL anders dan met drumcomputertje of CD meespelen. Vooral als je 't zelf nog opneemt en terugluistert. De metronoom liegt niet en laat 't ook niet leuker klinken dan het is :smile:

moretel
20 april 2002, 15:12
Ik studeer veel dingen in met een drumcomputer, ook de metronoom gebruik ik regelmatig.
Maar zit er dan zoveel verschil in het gebruik van een metronomm of drumcomputer ?

pimmetje
20 april 2002, 18:43
Nou, het is nu ook weer geen dag-en-nacht-vershil...
Het verschil tussen de twee ligt voor mij vooral bij het terugluisteren. Met een drumcomputer leuk je 't geheel al direct een beetje op. Hierdoor trek je de aandacht iets weg van waar het om gaat: de juiste gitaarnoten op de juiste plek in de maat. Met een metronoom word je naar mijn mening veel duidelijker gewezen waar je er naast zit.

Nog een lullig dingetje als je met een mechanische metronoom (met zo'n slinger) werkt: zet 'm uit 't zicht. Voor je 't weet speel je half op visueel ritme in plaats van gehoor alleen. Ik zat ook plots mee te Stevie-Wonderen met m'n metronoom :smile:

dirkw83
20 april 2002, 20:46
hihi, zit je een beetje apathisch naar dat ding te gapen...Hoe wordt ik een zombie :smile:

moretel
21 april 2002, 23:25
Ik heb een zoom drum computer, je kunt precies aan de tellen zien waar je in de maat zit. Erg geschikt voor het instuderen van moeilijke passages. Maar als het thuis lukt is het in de oefen ruimte met echte drummer toch lastig te reproduceren. Komt vaak ook door een andere houding, thuis zit ik vaak en tijdens oefenen sta ik altijd.

pimmetje
22 april 2002, 01:19
Opnieuw... je geeft de oplossing zelf al. :smile: Gewoon thuis de band om je nek en staand oefenen. Als je ook nog naar het publiek wilt kijken, zet je thuis bij het oefenen de TV aan en gaat lief naar de presentator of -trice staren terwijl je speelt :smile:

moretel
23 april 2002, 13:41
Op 2002-04-22 00:19, schreef pimmetje:
Opnieuw... je geeft de oplossing zelf al. Gewoon thuis de band om je nek en staand oefenen.

Doe ik ook, het was niet echt een vraag maar meer een constatering van wat je thuis kunt niet altijd direct kunt in de oefenruimte en dus oefentijd vergt
Met instuderen zijn soms de medemuzikanten niet zo geduldig, ik kan rustig een solo 20 keer overdoen maar na 10 keer zie je ze kijken van "al klaar" , voor mij niet echt inspirerend.

Op mijn zoektocht naar andere muzikanten om mezelf te ontwikkelen kwam ik een zanger tegen die het volgens mij niet zo had op gitaristen met effecten en solo's.
Op die zoektocht kom je leuke mensen tegen maar mensen waarmee het muzikaal echt klikt is me nog niet gelukt, maar dat is weer een andere topic.

Zeg Pimmetje, ik las dat je regelmatig optreedt, ik woon ook in dezelfde regio dus ik wil jullie wel eens aan het werk horen en zien.

pimmetje
23 april 2002, 23:51
Ja, andere bandleden mogen soms wel wat geduldiger zijn. Wij geven onszelf vaak iets té weinig tijd om dingen over te doen op de oefenavond. Dat komt ook omdat we zoiets hebben van "op een optreden moet je ook gewoon doorspelen als 't fout gaat".

Als je wilt kijken, dan moet je snel zijn :smile:. We staan volgende week dinsdagmiddag in Spijkenisse met T99 (gave band). 's Avonds misschien nog in Wageningen (moet nog wat kortsluiten). Vrijdag weer in Spijkenisse (Café de Keijzer). Over een paar weken (18 mei) in Monster op een indoor festivalletje met als hoofdact Julian Sas. Maar toch vooral regionale stinkbandjes zoals wij.

Daarna nemen we ff vakantie... één van de bandleden zet een kabelwaterskibaan met horeca op deze zomer :smile:. We gaan dan pas half juli weer optreden in Peer (België) aan de vooravond van het Belgium Rhythm & Blues Festival. Tenminste... waarschijnlijk regelen we nog wel een klein optredentje in Westland of Den Haag tussendoor om geoefend te blijven :smile:

Bouke
24 april 2002, 00:39
Wel eens geprobeerd om tijdens de studeerfase met de hele band te repeteren op een metronoom? De click-track uit een Dr Rhytm werkt prima. Het is erg irritant om te doen, maar helpt in het begin om iedereen op de juiste lijn te krijgen. Drummer alleen met click-track werkt ook. We doen het alleen in het begin om te repeteren. Live komen we er wel uit meestal :smile:

moretel
24 april 2002, 10:09
Op 2002-04-23 23:39, schreef Bouke:
Wel eens geprobeerd om tijdens de studeerfase met de hele band te repeteren op een metronoom?

Heb ik weleens aan de drummer voorgesteld maar die zit je dan glazig aan te kijken of je debiel bent of zo :smile:

moretel
24 april 2002, 10:13
Over een paar weken (18 mei) in Monster op een indoor festivalletje met als hoofdact Julian Sas. Maar toch vooral regionale stinkbandjes zoals wij.

Is dat overdag of s'avonds ?
Monster is niet zover van mij vandaan ?
Julian Saa ken ik niet , maar ik vind juist al die kleine lokale bandjes over het algemeen leuker.

pimmetje
24 april 2002, 10:46
Het is geloof ik de hele dag daar in Monster. Je kan ff kijken op http://www.bluesaanzee.nl . Ondanks dat wij meestal 's avonds pas een beetje in vorm komen, spelen wij 's middags (bassist heeft een verjaardag).
Dat geeft ons wel mooi de kans om te spelen, op te ruimen en ons helemaal tot aan het randje vol te laten lopen :smile:

pimmetje
24 april 2002, 10:51
Julian Sas is overigens ook niet mijn persoonlijke favoriet. Het is weer een beetje meer gitaarhelden-blues... een rocker met wat gevoel :smile: Als je daarvan houdt, dan is 't zeker een aanrader.

moretel
24 april 2002, 13:50
Ik zet de datum in de agenda, een leuk bluesfestival is nooit weg.
Het is hoop ik toch niet zo'n biergooiwedstrijd ?
Ik was een keer in Pijnacker op een soort jaarlijks festival waarbij de plaatselijke jeugd vrolijk met bier stond te smijten gedurende de optredens.

Wat is de naam van de band ?
Die Ana Popovic is trouwens ook geen onbekende.